Nu har jag varit och provridit en lettisk valack (sporthorse). Han visade sig vara ännu lugnare än vad säljaren hade framhävt :/ Supersnäll och perfekt på alla vis och endast 8 år. Han kunde ingenting när han kom till ridskolan för 2 år sen. Men nu visade det sig att han tog väldigt långa och långsamma steg i skritt och jag fick konstant ge skänklar för att hålla lite mer fart på :/ Traven gick rätt lätt igång och var jättehärlig. Däremot var han ganska svår att få att galoppera och klarade inte av volter i galoppen pga av att han tar så långa steg. Med andra ord skulle galoppen behöva tränas upp avsevärt. Vad tror ni...kan man få fram mer energi eller kommer han troligen alltid vara lite "långsam" framåt och klarar jag med 4 års riderfarenhet att få galoppen att flyta på bättre? Eller borde jag helt enkelt söka annan häst? Jag kommer ju främst rida mest ute i terrängen hela tiden. Problemet är att både jag och min sambo blev lite förälskade i hans lynne och allt annat som var perfekt.