Du har absolut så rätt i det du säger. Jag är ju ändå inte sååå erfaren när det kommer till ridning, så skulle gärna hitta mej en läromästare för att utvecklas och kunna lära mej mera på egen hand. Att hoppa tycker jag själv är kul och skulle därför gärna hitta en äldre häst som kan hjälpa mej att bli bättre på det, men även kännas trygg att rida ute i terrängen. Därför hade jag tänkt att en gammal halvblodshoppare eller skolhäst kunde ha varit passlig i det fallet. Och sen skaffa ett kallblod som skogmulle och som min icke ridvana pojkvän kunde rida om vi tar en gemensam ridtur. Det är väl främst utifrån den faktan jag planerade ett halvblod och ett kallblod skulle varit lämpligt. Men kanske jag får ta och fundera om lite där...
Du kan nog hitta vad du söker inom båda raserna, men en sak ang skolhäst - jag antar du menar ridskolehäst - det kan och de är rutinerade, men det är inte alltid de är så bussiga så att säga. Många är heller inte så vana att ridas ut.
Min första storhäst var en fd kallblodstravare. Hon och jag gjorde allt, och hon skulle varit perfekt till det du söker. Det hon däremot inte var perfekt till var sen när jag ville mer, jag ville trimma mer dressyr, hoppa högre, tävla. Det var mer än hon hade kapacitet till. Jag löste det genom att köpa en påläggskalv och fortsätta skutta för husbehov, nåt enstaka dressyrpass och mest ha kul i skogen med henne. Henne kunde man fö slänga upp pojkvänner och kreti och pleti på.
Så, du ska absolut ha en läromästare i meningen att den är trygg, rutinerad, bussig och kan mer än dig. Men det behöver inte betyda att den behöver ha gjort något på några högre nivåer. Lägg mycket vikt på en häst du känner dig TRYGG med, både i hantering, uteritt, på banan och skutta några små hinder. Sen om den inte skuttat mer än 60 cm är inte det relevanta, huvudsaken är att den tryggt, bussigt och säkert tar dig över hindret så att säga. Höjd kan ni träna på ihop. Många välutbildade hopphästar är ganska vårdslösa på låga höjder, och det är ju låga den behöver ta dig tryggt och säkert över så att säga =)
Jag har nyss köpt häst, jag är erfaren men har varit ifrån ridningen några år, och ifrån hoppningen ännu mer år. Jag provred fyra stycken, två kände jag inte ens var ide jag provade hoppa. De andra två hoppade jag pyttehinder med. Bara för att se vad hästen gjorde om jag "styrde och höll i" och förhöll mig passiv. Båda skuttade snällt och utan att rusa etc över de små hindren. Det räckte för mig. Den jag köpte har enorm hoppkapacitet och hoppar hus - men det som var viktigast för mig var just att jag vågade hoppa den och kände mig trygg och säker och att den varken var vårdslös på små hinder, drog iväg före/efter hinder osv. Resten tar vi tillsammans, jag kommer mest troligt aldrig vilja hoppa högre än 1.20 - och det kan de flesta lära sig. Du vill antagligen inte ens hoppa så mycket och upp till metern kan i princip nästan vilken häst som helst skutta över.
Så - den häst som det känns tryggt på, som är ROLIG att rida (jag flinade som en töntig hela provridningen på den jag köpte) och som du känner att du vill rida igen, den ska du köpa. Även om den inte är den högst utbildade eller den som hoppat högst.
Men låt bli unghäst och hästar som inte är i kondition, det kan bli helt annorlunda när de blir lite äldre/kommer upp i kondition.
Tycker jag då, återigen =)