2 eller 4 broddar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare foreverflugan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 13 076
F

foreverflugan

Hur gör ni? 2 eller 4 broddar i varje hov? Har hört att 2 ska vara dåligt för att det blir lite som att gå på "klackar" för hästen. 4 sa dock min förra hovslagare var dåligt för att de satt fast nästan för bra i marken, så att det slet onödigt mycket på knäna. Jag tycker att det känns vettigare med 4, men blev osäker när jag hörde det där med knäna. Hur gör ni med era hästar?

Sv: 2 eller 4 broddar

Har ingen erfarenhet av att brodda med 4. Tänkte nog att det biter fast så att det naturliga glidmomentet försvinner. Säkert lite halare med 2 broddar men det känns ju ändå inte naturligt att hålla något högre tempo när det är halt. Att de går med "klackar" med två broddar sker ju bara när det är så hårt att brodden inte sjunker ner. Oftast sjunker brodden ner i marken. Det ser man ju på spåren efter hästen.

Jag har alltid bara haft två broddar. De sitter i bara när jag rider. Jag tror också att de sjunker ner i marken.

Har alltid 4 eftersom de inte har något fäste alls i uppförsbackar med bara 2 broddar... Har gått omkull med enbart 2 st.

Allt beror nog på vart i landet man bor, bor man i södra sverige kanske det räcker med 2 st men bor man lite mer norrut där det är mer snö så måste man nästan ha 4 om man inte bara rider i ridhus.

Hur gör ni? 2 eller 4 broddar i varje hov? Har hört att 2 ska vara dåligt för att det blir lite som att gå på "klackar" för hästen. 4 sa dock min förra hovslagare var dåligt för att de satt fast nästan för bra i marken, så att det slet onödigt mycket på knäna. Jag tycker att det känns vettigare med 4, men blev osäker när jag hörde det där med knäna. Hur gör ni med era hästar?

Är det som här i Sthlm på vintern med ofta ren blankis så ger ju en broddad sko ett ökat glidmoment på is än på frusen grusväg.

Det sista som lämnar marken i överrullningen är TÅN,, och på ren blankis kan det vara förödande för hästen att inte ha grepp i tån i överrullningen. Skor jag med trakt/tåbrodd så broddas det i trakten med Elitbrodden och i tån med en lägre brodd som är 6mm hög. Detta för att undvika överbroddning med abrupt avstannande glidmoment och risk för överkotning. Samma höjd på tå/traktbrodd har visat ett klart större slitage på tåbrodden än traktbrodden och då bör man ställa sig frågan till varför??? Lägre höjd på tåbrodden än traktbrodden visar påfallande ofta ett mindre slitage på tåbrodden än traktbrodden och då bör man analysera om inte ett mer naturligt glidmoment har uppnåtts.

Hästens isättningsfas har ju oxå en avgörande betydelse för glidmomentet oberoende på om den är broddad eller inte. En häst som landar på tå först har alltid ett mer avstannande glidmoment än en häst som först landar på trakten. Oberoende av om det är sommar eller vinter.

Underlagets beskaffenhet är oxå avgörande, frusen skogsmark brukar vara mjukare än en frusen grusväg och all ridning på frusen mark måste ske med förstånd utifrån hastighet och underlag för att undvika onödigt slitage i lederna. I ridhus krävs mindre förstånd.

Att påstå att endast traktbrodd ger felaktig hovvinkel är att avslöja sin okunskap eller att deklarera att hästen inte har strö nog att stå på i boxen likväl att den övriga dygnets timmar befinner sig på ett betong golv. Brodden sjunker ner i underlaget, dock ej på asfalt och betong.

Har alltid 2 broddar, de sjunker ju ned i snön/marken och i boxen är det ju strö.

Kicki :)

Är det som här i Sthlm på vintern med ofta ren blankis så ger ju en broddad sko ett ökat glidmoment på is än på frusen grusväg.

QUOTE=coari;9554420]Är det som här i Sthlm på vintern med ofta ren blankis så ger ju en broddad sko ett ökat glidmoment på is än på frusen grusväg.

Hästens isättningsfas har ju oxå en avgörande betydelse för glidmomentet oberoende på om den är broddad eller inte. En häst som landar på tå först har alltid ett mer avstannande glidmoment än en häst som först landar på trakten. Oberoende av om det är sommar eller vinter.
I ridhus krävs mindre förstånd.

Intressant svar även om jag inte riktigt förstår allt
Menar du att den ska broddas olika beroende på hur den rör sig?
I ridhus behöver man väl inte bry sig?

QUOTE=coari;9554420]
Att påstå att endast traktbrodd ger felaktig hovvinkel är att avslöja sin okunskap eller att deklarera att hästen inte har strö nog att stå på i boxen likväl att den övriga dygnets timmar befinner sig på ett betong golv. Brodden sjunker ner i underlaget, dock ej på asfalt och betong.[/QUOTE]

Här måste du mena att det är OK med endast traktbrodd om man inte är på asfalt eller betong och bara tänker på hovvinkeln - eller har jag missuppfattat?

Det blev fel med citatsvaren men jag tror att det framgår vad jag menar.

*kl*

körde innan med 2 broddar runt om, i med att dom sjunker ju ner.

men satte i 4 runt om idag pga snön kommer och går och skrittar alltid en liten bit på asfalt varje dag.

Jag har nu börja använda 6 broddar efter många år både prova på 2 och 4 broddar, med 2 får man inte tillräckligt fäste tycker jag, med 4 så står dom gärna å vicka med fötterna på plant underlag. 6 broddar ger super grepp och håller fötterna stabild på underlaget.

4 brodd i varje, förstår inte hur han skulle kunna gå med bara 2 i trakterna? Det är ju ren is på vissa ställen, då skulle vi ju halka ihjäl oss och jag tror knappast att pållen skulle vilja traska fram på tårna;)

Har jag skruvbrodd är det alltid 4. Nu har jag fastbrodd (Guldskor) vilket innebär 6 brodd.
Skulle aldrig ha bara traktbrodd.
Min veterinär som också är kiropraktor förespråkar starkt att ha minst 4 brodd.

Använder alltid minst 6 broddar i varje sko. Ibland 8.

Senast ändrad:

Självklart 4.. Jag tycker det säger sig självt att belastningen blir felaktig med bara 2 brodd. Glidmomentet blir något kortare med 4 brodd än med 2 brodd men fästet blir betydligt bättre på vinterunderlag.
Jag rekommenderar att du kör med 4 brodd och att du är uppmärksam på när det är läge att ta av brodden så att hästen inte går med det för länge- det sliter på hästen.

Fick fyra av hovisen, han frågade inte ens - jag trodde fyra var standard...(så nu avslöjar jag min okunskap:o)

Håller med! Riskerar att avslöja att jag är okunnig;)...tillräckligt okunnig för att lyssna till råd från min vet. och min eqiterapeut. Eftersom jag vet att jag är okunnig och vill lära mig mer undrar jag på vilka undersökningar Coari grundar sina antaganden :confused::confused:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: Mirtai
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 895
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka