2 eller 4 broddar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare foreverflugan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 13 076
Sv: 2 eller 4 broddar

*kl*

Jag har traktbrodd i bak (inga tåbrodd), i fram har jag flappisar så där blir det lite special, men inga tåbroddar i skon där heller.

4 broddar alltid...där vi rider är det på vintern oftast isgata fördet mesta, dom sandar dåligt.2 broddar räckte inte här...

Alltid 4. Men just nu 2 pga att hovis inte hade 4-hålskor med sig. Blir 4 brodd när han skos nästa gång, 9 januari.
Är lervälling och barmark nu.
Har special-ringskor fram med helsula, de med "flörp". Blir de halare än vanliga ringskor? :confused:Första säsongen med den sorten, haft vanliga ringskor innan, i 5 år.

Har du flapp i fram?
får inte riktigt ihop det med ringskor och flappsula.
Eller är flörp ngt. annat?

Har varit med om att två hästar med 4 brodd har vridit av sig benet, när de galopperat.

De har kommit i full galopp, stannat o tvärvänt och då vrids benet av eftersom broddarna fastnar i isen eller hård jord.

Benet var helt av och hängde bara i skinnet. (Obs ingen av mina, jag har bara 2 brodd).

Dessa hästar fick avlivas på plats.

:eek: men fy vad hemskt! har jag aldrig hört talas om innan att det kunde hända...! fast jag kan inte låta bli att tänka att man kanske inte ska galoppera i full fart på is eller fruset underlag....

Vad är flapp, flörp och ringskor för ngt?:crazy:

Flappisar ser ut såhär:

10411708.jpg

Utseendet på sulan kan veriera lite.

En ringsko är som en vanlig sko, fast "skänklarna" sitter ihop, så skon blir "rund"

jag har 6 broddar på varje hov vet ju int vard du bor mnjag bor i norrbottenm har aldrig bara satt 2

Tja, hästen skjuter ju ifrån med täån. Så mindre än 4 brodd är ju ganska onödigt att brodda med.

Jag har 4 broddar på min arab, fungerar hur bra som helst. Han går tryggt, även på blankis och det är fantastiskt skönt att slippa oroa sig för halka.
Upplever att de halkar mer med bara 2 brodd, iom att de faktiskt skjuter ifrån med tån, precis som vi, som det också har sagts tidigare i tråden.

Har varit med om att två hästar med 4 brodd har vridit av sig benet, när de galopperat.

De har kommit i full galopp, stannat o tvärvänt och då vrids benet av eftersom broddarna fastnar i isen eller hård jord.

Benet var helt av och hängde bara i skinnet. (Obs ingen av mina, jag har bara 2 brodd).

Dessa hästar fick avlivas på plats.
Då kanske man ska ta och brodda av i hagen istället.

Inga flapp i fram.
Tjocka, vita hela sulor + hans specialringskor med "flörp" (kanske heter något annat:confused:).
Hade innan ringskor med rak spång. Nu har han sina specialringskor med "flörp". Som en en vanlig ringsko men med en flörp innåt skon, mot tån. Förstår du då?:confused:
Har traktbrodd i de 2 vanliga hålen i trakterna runt om. När han skos igen 10 januari blir det 4 broddar runt om. OM det är vinter då. Bara lervälling och gyttja nu.
Har inga snösulor - i fram har han sina hela sulor. Bak har han inget eftersom det är mer tappskorisk mm då. Får dessutom mest styltor i fram, snön packar sig under spången på ringskorna.:(

4 hål då hästen är broddad hela vintern...:)
Provade med 2 men hans ledsäckar i knäna(tror att det var det...kliklikli i huvet...kommer inte ihåg så bra) blev irriterade och svullen av klacken som blev. :o

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: Mirtai
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 895
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka