2 eller 4 broddar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare foreverflugan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 13 076
Sv: 2 eller 4 broddar

Har varit med om att två hästar med 4 brodd har vridit av sig benet, när de galopperat.

De har kommit i full galopp, stannat o tvärvänt och då vrids benet av eftersom broddarna fastnar i isen eller hård jord.

Benet var helt av och hängde bara i skinnet. (Obs ingen av mina, jag har bara 2 brodd).

Dessa hästar fick avlivas på plats.

Va lustigt, jag har varit med om exakt samma sak fast men endast traktbroddar och dom halkade på isen och fläkte sig så illa att dom aldrig mer kunde ställa sig upp.

Fick oxå avlivas på plats.

*KL*

Grepp och framför allt för mycket grepp är välkänt och väl utforskat att det skadar hästarna. När barmarken kommer och hästägarna inte broddar ur så ökar kotledsinflammationerna lavinartat. Det finns saker att göra för att lindra skadeverkningarna. Ett sätt är att som Coari skrev att ta en lindrigare brodd i tån om man måste ha fyrbrodd. Ett annat är att använda studs/toedips.
Men det allra viktigaste är att aldrig låta hästen gå broddad vid barmark.

Tack för ditt observanta påpekande med att alltid ha låga brodd i tårna så som jag tidigare poängterade.

Det där med att ta ut brodden vid barmark. Talar vi om stenfrusen barmark eller som för dagen tinad barmark där flytväst behövs??

har 4 brodd till båda hästarna. hade 2 brodd i två veckor på ena hästen innan hovis kunde komma ut och slå på vinterskorna. Var mkt halt för hästen med bara två brodd i varje hov. Jag brukar alltid ha 4 brodd i varje hov under vintern, plus snösulor, = går att ta sig fram överallt, så skönt :) . Bor i södra dalarna där vi brukar ha mkt snö och is, för tillfället så smälter snön bort, men det finns mkt is kvar, så jag kommer låta hästarna vara broddade tills all is är borta.

Fram alltid 4 brodd, bak 2 brodd och 2 blindbrodd i tårna annars blir det hål i ballarna:( Skruvar i brodd bak i tårna innan ridning+boots sen av igen. Mkt skruvande:crazy:

Vill du göra livet enklare så kan du be din hovis borra upp hålen för tåbrodden bak i första sömhålet så hamnar dom lite längre bak på skons tådel. Ha sedan endas små korta tåbrodd och låt dom sitta i. För du fortfarande då balltramp så har din häst extrema ballar.

För varje gång man skruvar i/skruvar ur brodd så förändrar man hästans glidfas och det tar upp till ett par dagar för hästen att acklimatisera sig till den förändrade glidfasen.

Se en enkel jämförelse, lång torr sommar med därtill en kortare glidfas som hästen vant sig med. Sedan tredagars ösregn och ren lervälling i hagarna med en extremt ökad glidfas som kommer som en överraskning för hästarna. Är det ngn gång man ser balltramp,krontramp och övriga hovrelaterade skador så är det väl just vid dessa vädersvängningar för att inte tala om antalet tappskors lavinartande ökning.

#kl#

coari, här har vi f.n lervälling i hagarna.
Jag har fyra blindbroddar i varje sko, rider mest på grusvägar som är mjuka och fina av allt regn, är det ok eller helt förkastligt??!

Vill ju inte stå med sten intrampat i hålen så jag inte kan brodda om/när det blir halt. :crazy:

sorry för lånet...

#kl#

coari, här har vi f.n lervälling i hagarna.
Jag har fyra blindbroddar i varje sko, rider mest på grusvägar som är mjuka och fina av allt regn, är det ok eller helt förkastligt??!

Vill ju inte stå med sten intrampat i hålen så jag inte kan brodda om/när det blir halt. :crazy:

sorry för lånet...

Jag tycker det är helt ok och skulle gjort exakt likadant själv. Hästar halkar precis lika mkt i lervälling som på ren blankis.;)

Jag använder alltid två st, har aldrig hört talas om att man kan använda fler. Två har alltid funkat jätte bra för mig iaf :D

En tappsko är en sko som är anpassad efter hoven, både i form och storlek :angel:

Aha är det inte bättre om sitter kvar där på hoven dårå:idea:
Närå klart dom undslipper nån sko i leran.

Fast gällande den andra frågan.
Hur fan ser en brodd ut som greppar i lervälling?
Larvfötterna på min 11 tons grävmaskin greppar inte i riktig lervälling.
Så att brodd gör nån som helst nytta i lervälling håller jag inte med om.

ujj vad två broddar skulle vara obekvämt!! jag har alltid fyra, föstår inte hur det kan slita på knäna .. det är ju likadant som att vara utan men bara att hästen blir 10 mm högre. dessutom sjunker ju hockarna ner lite när det finns snö, själv skulle jag aldrig ens tänka på att ha två!

Jag föredrar 4 st. Dels för att de inte ska stå på "klackar" och dels så broddar jag bara vid ridning. Bor i skåne där det nästan aldrig är hårt utan broddar antingen pga plötslig is eller hal lera, då finns det "natruliga glidet" kvar även med 4 broddar. Tror som flera andra sagt, smakfråga och mkt beroende på var man bor!

Fast gällande den andra frågan.
Hur fan ser en brodd ut som greppar i lervälling?
Larvfötterna på min 11 tons grävmaskin greppar inte i riktig lervälling.
Så att brodd gör nån som helst nytta i lervälling håller jag inte med om.

Jag tror inte dina kollegor som skor hopphästar som tävlar på gräs internationellt håller med dig, inte dom ryttarna heller.:angel:

Vilken del av världen bor ni i? Hos mig är det 10minusgrader, 1meter snö och drivande pack-is.....

:rofl::rofl: Ingen som tycker synd om dig alla är bara avundsjuka på dig. Ditt inlägg tog inte riktikt som du hade hoppats på.:angel:

Skickar en tröst kram.:p

Kom ska pappa värma din frussiga fossingar...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: Mirtai
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 895
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka