Sv: 2 eller 4 broddar
För att hästen går med "klack".
Vad menar du med att belastningen blir fel med bara 2 brodd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad menar du med att belastningen blir fel med bara 2 brodd?
Vad är en tappsko?
Vilken del av världen bor ni i? Hos mig är det 10minusgrader, 1meter snö och drivande pack-is.....
Ja vi behöver ju inte åka så långt bort för att se det, ungefär 3 mil. Men här har vi 1 m av annat istället, och det är inte is vill jag lova utan något gråsvart löst och sörjigt.![]()
Ja vi behöver ju inte åka så långt bort för att se det, ungefär 3 mil.
Jag förstår inte hur du menar med går på med klack.
Kan du förklara lite enklare??
Tror Sar menar att det blir som en klacksko. Du har väl sett damer i pumps, jag tror att det är det som menas![]()
Jag skrev tidigare:Att påstå att endast traktbrodd ger felaktig hovvinkel är att avslöja sin okunskap eller att deklarera att hästen inte har strö nog att stå på i boxen likväl att den övriga dygnets timmar befinner sig på ett betong golv. Brodden sjunker ner i underlaget, dock ej på asfalt och betong. och det va dit jag ville komma.
Jo jag har sett damer i pumps, pinsamt roligt att se dom gå i dom på mjukt underlag.![]()
Jag tror inte dina kollegor som skor hopphästar som tävlar på gräs internationellt håller med dig, inte dom ryttarna heller.![]()
Är det som här i Sthlm på vintern med ofta ren blankis så ger ju en broddad sko ett ökat glidmoment på is än på frusen grusväg.
Det sista som lämnar marken i överrullningen är TÅN,, och på ren blankis kan det vara förödande för hästen att inte ha grepp i tån i överrullningen. Skor jag med trakt/tåbrodd så broddas det i trakten med Elitbrodden och i tån med en lägre brodd som är 6mm hög. Detta för att undvika överbroddning med abrupt avstannande glidmoment och risk för överkotning. Samma höjd på tå/traktbrodd har visat ett klart större slitage på tåbrodden än traktbrodden och då bör man ställa sig frågan till varför??? Lägre höjd på tåbrodden än traktbrodden visar påfallande ofta ett mindre slitage på tåbrodden än traktbrodden och då bör man analysera om inte ett mer naturligt glidmoment har uppnåtts.
Hästens isättningsfas har ju oxå en avgörande betydelse för glidmomentet oberoende på om den är broddad eller inte. En häst som landar på tå först har alltid ett mer avstannande glidmoment än en häst som först landar på trakten. Oberoende av om det är sommar eller vinter.
Underlagets beskaffenhet är oxå avgörande, frusen skogsmark brukar vara mjukare än en frusen grusväg och all ridning på frusen mark måste ske med förstånd utifrån hastighet och underlag för att undvika onödigt slitage i lederna. I ridhus krävs mindre förstånd.
Att påstå att endast traktbrodd ger felaktig hovvinkel är att avslöja sin okunskap eller att deklarera att hästen inte har strö nog att stå på i boxen likväl att den övriga dygnets timmar befinner sig på ett betong golv. Brodden sjunker ner i underlaget, dock ej på asfalt och betong.
Hur gör ni? 2 eller 4 broddar i varje hov? Har hört att 2 ska vara dåligt för att det blir lite som att gå på "klackar" för hästen. 4 sa dock min förra hovslagare var dåligt för att de satt fast nästan för bra i marken, så att det slet onödigt mycket på knäna. Jag tycker att det känns vettigare med 4, men blev osäker när jag hörde det där med knäna. Hur gör ni med era hästar?
Jag har väl ögon att se med. På hårdfrusen grusväg så sjunker inte broddarna ner till skon, naturligtvis inte heller på asfalt.