2 eller 4 broddar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare foreverflugan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 98
  • Visningar Visningar 13 076
Sv: 2 eller 4 broddar

*kl*

Mina hästar går med 6-broddars guldskor. :) Tycker det är väldigt praktiskt och ger överlägset fäste.

Tror Sar menar att det blir som en klacksko. Du har väl sett damer i pumps, jag tror att det är det som menas;)

Jag skrev tidigare:Att påstå att endast traktbrodd ger felaktig hovvinkel är att avslöja sin okunskap eller att deklarera att hästen inte har strö nog att stå på i boxen likväl att den övriga dygnets timmar befinner sig på ett betong golv. Brodden sjunker ner i underlaget, dock ej på asfalt och betong. och det va dit jag ville komma.

Jo jag har sett damer i pumps, pinsamt roligt att se dom gå i dom på mjukt underlag.:bow::rofl:

Jag skrev tidigare:Att påstå att endast traktbrodd ger felaktig hovvinkel är att avslöja sin okunskap eller att deklarera att hästen inte har strö nog att stå på i boxen likväl att den övriga dygnets timmar befinner sig på ett betong golv. Brodden sjunker ner i underlaget, dock ej på asfalt och betong. och det va dit jag ville komma.

Jo jag har sett damer i pumps, pinsamt roligt att se dom gå i dom på mjukt underlag.:bow::rofl:

instämmer föregående talare....

Det där har jag också funderat på, 2 lr 4 broddar? Men har kommit fram till att det nog varierar beroende på hästens vardagliga underlag. Har man två broddar påverkar det nog hästen som sagt som om den stod på klackar, men det påverkar nog bara slitsamt om hästen står mycket på ett hårt underlag där broddarna inte "sjunker" ner. Är hästen ute mycket i hagen och har en ordentlig strödd bädd står den kanske på stallgången/skrittas på asfalt tillsammans max 2 h/dag. Och det tror jag inte påverkar så värst mkt. Om hästen därimot går i en hård hage där det tex, alltid är isigt kan jag tänka mig att det är skonsammare med 4 broddar ( men då skulle jag hellre välja en annan hage), men det bör nog endast vara under den värsta vinter perioden som inte bör vara så länge, men helst bara när man rider. Man får ju faktiskt anstränga sig lite, broddarna går ju att ta av och på. och anpassa efter väder och vind. :)

Jag tror inte dina kollegor som skor hopphästar som tävlar på gräs internationellt håller med dig, inte dom ryttarna heller.:angel:

Om det är den typen av brodd du rekomenderar för vinterskoning så förstår jag klackresonemanget bättre.

Fast om en hopptävling på gräs, internationell eller inte gick av stapeln i den modden som är i de flesta hagarna just nu så hade jag nog rekomenderat strykning. Den brodden som greppar i denna bottenlösa gyttja hade inte jag velat sätta på någon häst.

Jag har väl ögon att se med:angel:. På hårdfrusen grusväg så sjunker inte broddarna ner till skon, naturligtvis inte heller på asfalt. Samma sak när hästen står gå gången eller leds på den
Vi har också vissa hårdfrusna partier i hagen där inte brodden sjunker helt ner innan det kommit nog med snö.
I tjock snö sjunker den självklart ner.....

Är det som här i Sthlm på vintern med ofta ren blankis så ger ju en broddad sko ett ökat glidmoment på is än på frusen grusväg.

Det sista som lämnar marken i överrullningen är TÅN,, och på ren blankis kan det vara förödande för hästen att inte ha grepp i tån i överrullningen. Skor jag med trakt/tåbrodd så broddas det i trakten med Elitbrodden och i tån med en lägre brodd som är 6mm hög. Detta för att undvika överbroddning med abrupt avstannande glidmoment och risk för överkotning. Samma höjd på tå/traktbrodd har visat ett klart större slitage på tåbrodden än traktbrodden och då bör man ställa sig frågan till varför??? Lägre höjd på tåbrodden än traktbrodden visar påfallande ofta ett mindre slitage på tåbrodden än traktbrodden och då bör man analysera om inte ett mer naturligt glidmoment har uppnåtts.

Hästens isättningsfas har ju oxå en avgörande betydelse för glidmomentet oberoende på om den är broddad eller inte. En häst som landar på tå först har alltid ett mer avstannande glidmoment än en häst som först landar på trakten. Oberoende av om det är sommar eller vinter.

Underlagets beskaffenhet är oxå avgörande, frusen skogsmark brukar vara mjukare än en frusen grusväg och all ridning på frusen mark måste ske med förstånd utifrån hastighet och underlag för att undvika onödigt slitage i lederna. I ridhus krävs mindre förstånd.

Att påstå att endast traktbrodd ger felaktig hovvinkel är att avslöja sin okunskap eller att deklarera att hästen inte har strö nog att stå på i boxen likväl att den övriga dygnets timmar befinner sig på ett betong golv. Brodden sjunker ner i underlaget, dock ej på asfalt och betong.

:bow::bow::bow::bow:

Kunde inte ha sagt det bättre själv, hehe! ;) Blir riktigt glad när jag ser att det finns några vettiga människor kvar här på Buke, som vet vad de pratar om. Det finns några till, men ingen nämnd, ingen glömd!

Kör med 4 broddar nu när det är packad snö, slask, blankis och nysnö om vartannat...

Hur gör ni? 2 eller 4 broddar i varje hov? Har hört att 2 ska vara dåligt för att det blir lite som att gå på "klackar" för hästen. 4 sa dock min förra hovslagare var dåligt för att de satt fast nästan för bra i marken, så att det slet onödigt mycket på knäna. Jag tycker att det känns vettigare med 4, men blev osäker när jag hörde det där med knäna. Hur gör ni med era hästar?

2 i varje!
Min pålla halkar inte. Men andra hästar vet jag "måste" ha 4

Jag har väl ögon att se med:angel:. På hårdfrusen grusväg så sjunker inte broddarna ner till skon, naturligtvis inte heller på asfalt.

När man rider ska man ha blicken rakt fram i färdriktningen och sitta i balans rakt över hästens centrerade tyngdpunkt.;)

Jag har oxå alltid resonerat på det sättet att det blir som att gå med klack för hästarna. Men så är det tydligen inte har jag fått lära mig nu på senare år. Jag har alltid haft 4 broddar på mina hästar, då för att jag snett att det blir jämn belastning på hoven.
Men min hovlsgare nu då säger att det ska vara 2 brodd, endast då i trakterna. ¨
För att när hästen sätter ner hoven så liksom vrids den ju, och har man brodd fram så hindras det vridmomentet och det slits onödigt mycket på hästens knän osv.

Hmmm, mina misstankar stärks mer och mer att det är du som har börjat husera i vårt stall och grejar med en viss fux:idea::angel:
Väldigt intressant att lyssna på din och dina kollegors diskussioner hur ni ska gå tillväga. Du har gjort ett kanonjobb med den hästen!;)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästvård Hur skulle ni tänka när det gäller broddning av en häst med en historik av kotledsinflammation och även någon hovledsinflammation? Hon...
2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: Mirtai
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 895
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka