2 befruktade ägg

MaRomer

Trådstartare
Kollade stoet igår och visst är hon dräktig. Men det är twins:/ 2 ägg som ligger för nära just nu för att klämma det ena.

Så hur stor är chansen att de "delar" på sig tills nästa koll. Eller att den ena "försvinner"?

Förra gången hon blev dräktig var det likadant och då försvann ena som tur var!

Sv: 2 befruktade ägg

Kl

Är det ovanligt med tvillingar som det går bra för hos hästar?
Min granne för över tio år sen fick tvillingar och båda fölen mådde bra och blev stora och fina..
Är ju inte så insatt i det här med tvillingar, men nu när jag tänker efter är dom de enda hästtvillingar jag känner till..

Kl

Är det ovanligt med tvillingar som det går bra för hos hästar?
Min granne för över tio år sen fick tvillingar och båda fölen mådde bra och blev stora och fina..
Är ju inte så insatt i det här med tvillingar, men nu när jag tänker efter är dom de enda hästtvillingar jag känner till..

Hästar är inte gjorda att bära 2 foster. Det är mycket stor dödlighet bland både ston och föl. Så det kommer vi undvika i största möjliga mån!

Jag vet ett hbl som fick tvillingar. Allt gick bra med fölen blev inte så gamla. En dog 8 år gammal av hjärnblödning och den andra dog nått år efter pga ledproblem. Som den fötts med.

Vi chansar inte utan kommer ta bort båda 2 om det inte går ta bort den ena av äggen.

Jag har varit med om samma sak. I mitt fall så resorberades bägge äggen.

Precis som MaRomer skrier så hade nog jag också tagit bort bägge om det inte går att klämma ett, och det är ju ännu inte försent att betäcka om heller.:idea:

Jag har varit med om samma sak. I mitt fall så resorberades bägge äggen.

Precis som MaRomer skrier så hade nog jag också tagit bort bägge om det inte går att klämma ett, och det är ju ännu inte försent att betäcka om heller.:idea:

Sist resoberade hon ena själv och ut kom en grå (nu kolsvart) stilig hingst unge:love::love:

Vi fick tvillingar i år... ingen klarade sig... (detta missades trots flera ultraljud)
Hade rekommenderat att om de inte delat sig så hade jag tagit bort dem bägge två, skulle aldrig chansa...

Kollade stoet igår och visst är hon dräktig. Men det är twins:/ 2 ägg som ligger för nära just nu för att klämma det ena.

Så hur stor är chansen att de "delar" på sig tills nästa koll. Eller att den ena "försvinner"?

Förra gången hon blev dräktig var det likadant och då försvann ena som tur var!

Jag har haft två ägg som legat så nära att ingen har kunnat klämmas ett par ggr. båda ggerna så resorberade stoet det ena ägget själv. Om inte det hade hänt hade jag valt att ge henne en abortspruta.
är ju fortfarande ganska tidigt på säsongen så jag skulle vänta ett par veckor och hoppas att den ena var resorberad vid nästa UL kontroll om den inte är det då så spruta bort och hoppas på att det tar sig nästa gång.

Fick tvillingar för drygt 2 veckor sedan. En levde drygt ett dygn, gick inte att rädda. Den andra var prematur och död vid födsel. Även här Ultraljudat flera gånger. Dock så hade aldrig min veterinär sett så stort foster på 16 dygn. De måste ha legat och skuggat varandra så det såg ut som en stor.
I all förödelse så insåg jag väldigt fort att något inte stämde så lite mer än en timme så hade jag veterinär och vi hjälpte stoet så hon klarade sig.
Min semin veterinär sa just "antingen hade vi kunnat klämma ett foster eller sköljt ut båda och börjat om".
Till helgen åker vi till seminstationen igen. Bytt hingst efter att ha tittat på Språngrullan resultaten. Hoppas allt går bra bara. Men stoet har tagit sig bra i hull efter tumulten.
Hoppas ingen behöver gå igenom tvillingfödsel med en vid liv.

KL

Det är redan bestämmt att de ska bort om det inte går klämma ena eller om det är kvar båda två. Undrade mest över statistiken hurvida de brukar dela sig! Några tvillingar kommer det inte bli!

Det är inte alls så ovanligt att det blir två befruktade ägg, och oftast resorberas det svagare, eller båda.

Men det är ju änåå bra att kolla som du gör och försöka klämma den ena alternativt spruta bort dom.

Det är inte alls så ovanligt att det blir två befruktade ägg, och oftast resorberas det svagare, eller båda.

Men det är ju änåå bra att kolla som du gör och försöka klämma den ena alternativt spruta bort dom.

Ja vi vill inte chansa då det ändå står några liv på spel;)

Vi hade två ägg och det ena hade resorberat till nästa undersökning. Enl. stationen brukar det oftast bli så, de var inte hälften så oroliga som en annan var. Är båda kvar kan du ju fortfarande börja om men chansen bör vara god att det bara är en nästa gång.

Vi hade två ägg och det ena hade resorberat till nästa undersökning. Enl. stationen brukar det oftast bli så, de var inte hälften så oroliga som en annan var. Är båda kvar kan du ju fortfarande börja om men chansen bör vara god att det bara är en nästa gång.

Ja det är det vi hoppas:) Tur vi började tidigt på sesongen iaf:)

Eftersom jag har både rena fullblod och ston med mycket fullblod i så har jag haft ett antal ston som stått med två ägg. Även då ett par där det ena inte gått att trycka sönder vid första undersökningen. Men i alla fall utom ett har det gått vid nästa kontroll. I det fallet det inte gick togs stoet till en kunnigare veterinär som klarade av att trycka det.

Eftersom jag har både rena fullblod och ston med mycket fullblod i så har jag haft ett antal ston som stått med två ägg. Även då ett par där det ena inte gått att trycka sönder vid första undersökningen. Men i alla fall utom ett har det gått vid nästa kontroll. I det fallet det inte gick togs stoet till en kunnigare veterinär som klarade av att trycka det.

Låter ju lovande! Dock låg äggen nästa på varandra, så tvivlar att en annan vet hade kunna trycka det utan att den andra kommit till skada:/

Nu har jag ingen aning om hur det gjordes den gången det inte gick på stationen. För jag hade lämnat stoet där så det var den som stod för stationen som ordnade med så hon kom till en annan veterinär när det upptäcktes.

Nu har jag ingen aning om hur det gjordes den gången det inte gick på stationen. För jag hade lämnat stoet där så det var den som stod för stationen som ordnade med så hon kom till en annan veterinär när det upptäcktes.

Ok! Ja vi har stoet hemma, har 1 timme till station.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 038
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 225
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?