1kg blöt betfor

A

asahes

Hur mkt torr mängd är det? För värdena man hittar i bok för betfor som man räknar på borde ju vara för det torra? Med andra ord är det torrmängden man ska räkna på i foderstaten, eller hur?
Står uppstallad där personalen sköter det här och blandar till massor..

Sv: 1kg blöt betfor

Hur mkt torr mängd är det? För värdena man hittar i bok för betfor som man räknar på borde ju vara för det torra? Med andra ord är det torrmängden man ska räkna på i foderstaten, eller hur?
Står uppstallad där personalen sköter det här och blandar till massor..

asså, det går inte och räkna hur mkt 1 kg blöt betfor är i torr form då man i stort sett kan ta 2 dl betfor och hälla på 1 liter vatten... jag ger t.ex. 3 dl betfor till en häst på kvällen och för att få i honom extra vatten häller jag på ca 1 liter vatten... så det är ju aldrig samma... du får helt enkelt fråga hur mkt torr betfor han får:banana:

Tror man brukar ha 1 del betfor+2 del vatten?? (enligt säcken har jag för mig)
Dvs 1 kg blött (eller du kanske menar 1 liter?) = 0,3 kg torrt.

Värdena är räknade på torr mängd, ja.

Men det där är ju som sagt bara rek på hur man MINST ska blöta det, inget man kan räkna på.

Som tidigare inlägg skrivit kan man ju ta ett par dl torr betfor och blanda med väldigt mycket mer vatten, 1 liter, 1.5 eller 2...

Det är ju också beroende av om det är kallt eller varmt vatten och hur långt efter blötläggning som man sedan fodrar med det.

Ja precis. Alla gör ju olika. Jag brukar ha mycket mer vatten är så.
Hur länge den får svälla påverkar ju också som du säger.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 647
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 798
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar