18åringar

Dingelass

Trådstartare
Vad hjälper era 18åringar till med hemma och hur ofta/mkt?
Vad har ni för krav på dem?
Hur mkt pengar har de att röra sig med?

Sv: 18åringar

Jag har ingen 18 åring men jag var 18 för inte så längesen. För min del flyttade jag hemifrån nästan precis när jag fyllt 18, men innan det så skötte jag väl mitt rum, lagade mat med jämna mellanrum och delade ansvar för hund. Jag skötte också min egen tvätt. Nu jobbade jag halvtid samtidigt som jag pluggade på gymnasiet så jag fick mitt studiebidrag, underhållsbidrag och det jag tjänade själv. Då betalade jag allt själv utom mat och hyra. :)

Jag har ingen 18 åring men jag var 18 för inte så längesen. För min del flyttade jag hemifrån nästan precis när jag fyllt 18, men innan det så skötte jag väl mitt rum, lagade mat med jämna mellanrum och delade ansvar för hund. Jag skötte också min egen tvätt. Nu jobbade jag halvtid samtidigt som jag pluggade på gymnasiet så jag fick mitt studiebidrag, underhållsbidrag och det jag tjänade själv. Då betalade jag allt själv utom mat och hyra. :)

Tack för ditt svar!
Driftigt att både hinna skolan o jobba,
dina föräldrar måste vara stolta o nöjda:)

Är det rimligt att klara sig på 1500:-

Det ska då räcka till nöje, kläder, hygienartiklar... användas helt fritt.

Själv har jag jättesvårt att uppskatta om det är mkt/lite, men så är jag "rätt" snål mot mig själv på den fronten...köper exempelvis inte nya kläder i onödan eller springer hos frisören särskillt ofta, är nog 2år sedan jag köpte nåt nytt smink osv.

Min dotter är 21 år nu men när hon var arton så fick hon studiestödet. Hon betalade 100 kr i symbolisk summa för hästen, sparade någon hundralapp och använde resten som hon ville.
Hon ansvarade själv för städningen av övervåningen som bestod av hennes rum, hall, toalett och trappa. Hon städade ibland på nedervåningen också. Hon hade en dag då hon stod för maten själv och hjälpte till övriga dagar om hon hann och var hemma. Hon tvättade sina kläder själv och tog hand om sin häst.

1500 är ju inte jättemycket kanske, men det går väl. Ingår vinterskor, ytterkläder och liknande också då? Har hon någon hobby som ska bekostas med pengarna också?

Ja, det fungerade ganska bra med mitt skolschema som inte var så värst knökat, vilket såklart inte är en möjlighet för alla :)
Lägger till att jag tycker att 1550 låter helt rimligt, kanske med lite hjälp till skor/ytterkläder andra större grejer då och då. Är man 18 tycker jag ändå att det är rimligt att man kan ta ett extrajobb och jobba någon dag eller två i månaden för att få lite mer pengar om man vill ha det :)

Jag skulle nog föredra att man la krutet på att prestera så bra som möjligt i skolan i den åldern, jobba hinner man göra sen, men gymnasiebetygen får man bara en chans på. Åtminstone om man tänkt sig vidare till högskolan efter gymnasiet, så blir det mycket enklare om man har bra betyg och vant sig vid att prioritera skolan.

Inga hobbys... Hon har förr hållt på med hästar och skulle det intresset vakna till liv igen så finns det hästar att tillgå..
Hon gymmar litegrand och jag tror hon får gymkort genom skolan (?)

Min 17-årige son får studiebidraget och det ska bekosta:
-telefon
-nöjen
-kläder
-skor

Han är anspråkslös och pengarna räcker gott och väl till allting.

När jag var 18 fick jag hjälpa till med "allt". Dammsuga, moppa golv, ta hand om diskmaskin osv. Men det hade jag gjort långt innan det.

Jag fick studiebidrag, ville jag ha mer fick jag jobba så jag hade nattjobb på helgerna. När jag var 19 köpte jag en till häst och fick då betala för den och även för den som jag hade sedan tidigare. När jag började tjäna lite mer fick jag betala hyra på 3000 hemma plus hästar och kläder.

Nu har jag fått en tusenlapp/månad sedan jag gick i 6:an och och fått stå för nöjen, telefon, kläder och skor själv.

När jag var 18 år fick jag hjälpa till med allt i hemmet och sköta mina hästar själv.

Fick mitt studiebidrag och så jobbade jag samtidigt som jag gick på gymnasiet så jag hade det rätt bra faktiskt. Betalade inget hemma men fick betala min bil, mina hästar, kläder, nöjen mm själv. Fick hushålla med pengarna och lära mig prioritera.

Jag har en 19-årig dotter, så jag tänkte berätta hur vi gör.
Hon har fått sitt studiebidrag sedan hon var typ11-12 år. Hennes pappa och jag separerade då och vi kom överens om att om hon fick barnbidraget så slapp vi argumentera om vem som skulle betala vad till henne. För dessa pengar handlade hon kläder, godis, telefonkort, biobiljetter osv Dyrare kläder som vinterskor, vinterjacka mm köpte vi åt henne. Från början hade vi nog tydliga regler om vad som skulle betalas av oss och av henne men de liksom flöt ut lite efter hand...
Hon började jobba på skollov och somrar redan som 13-åring och de pengarna fick hon spendera fritt. Som 18-åring jobbade hon en hel del, flyttade ihop med pojkvännen och skaffade bil o körkort och hade dessutom två hästar som hon betalade en del för. Vi har aldrig haft några direkta summor som vi "ska" betala till henne. Har hon pengar betalar hon foder och skor till hästarna liksom träningar. Har hon inga betalar hennes pappa eller jag. Vi tankar väl bilen åt henne ibland men hon ber aldrig om det utan tar bussen om plånboken är tom. Går hon och jag ut och äter kan hon mycket väl säga "Idag betalar jag" :) Liksom jag ibland betalar om vi är ute och shoppar ihop. Det gör faktiskt min mamma fortfarande fast jag närmar mig 50... ;)
Så någon exakt summa som en 18-åring ska klara sig på vet jag inte om jag kan råda dig till. Har 18-åringen någon extrainkomst eller alla pengar ska komma från dig? 1500:- verkar rimligt i mina ögon om det ska räcka till kläder, godis, mobil och bio tex Fast då får man nog räkna med att stötta till lite emellanåt tex vid köp av vinterkläder eller om 18-åringen ska spara till körkort eller så.

Ja det här med att hushålla o prioritera...

Vi pratade lite lätt om pengar häromdagen, hon anser att 1500:- omöjligen räcker men samtidigt lägger hon ca. 1000:-/mån på rökning...STOR SUCK!

Men 1500:- / månaden verkar ju vara rimligt då iaf...sen får hon ju fundera ut själv vad hon ska göra när dom ha tagit slut;)

Skulle inte ge mer än studiebidraget, det räcker gott och väl om hon inte har några hobbys att betala för. Bidrag till vinterjacka om hon hittar någon bra som är lite dyrare men annars får man in sådant i studiebidraget om man planerar lite :)

Tänker lägga in en liten tankefunderare åt dig här med vad existensminimumet ligger på:

Normen ser ut så här:
Livsmedel: 1 620 kr
Kläder och skor: 520 kr
Lek och fritid: 400 kr
Förbrukning: 110 kr
Hälsa och hygien: 260 kr
Tv, tele, tidning: 770 kr
Totalt: 3 680 kr

Så om du tar dom avdelningar på vad du anser att hon ska betala för så låter 1500 kr helt okej enligt mig. Väljer hon att röka upp 1 000 kr i månaden så är det i mina ögon något som du som förälder inte ska stå för. Hon har själv valt att börja.

Fast, att jobba en eller två dagar i månaden kan knappast vara en faktor som förstör betygen. Då skulle jag nog vara betydligt mer orolig för diverse fester osv.
Jag vet inte om du antyder att mina betyg skulle vara dåliga? Jag har 21.5 i snitt och kan komma in på många utbildningar.

Jag har ingen aning om dina betyg, jag menade generellt. Jag tycker en artonåring i allmänhet har bättre användning för sin tid än att jobba extra, t ex plugga, träffa vänner, träna, osv. Särskilt om man tänkt sig plugga vidare efter gymnasiet. Och så länge man inte har högsta betyg i allt så finns det ju uppenbarligen möjligheter till förbättring om man la ner lite mer tid.

Jobba hinner man göra tillräckligt ändå innan man fyller 65. Visst, en kväll i månaden spelar väl ingen roll, men de flesta extrajobb innebär väl snarare ett par kvällar i veckan?

Absolut, vill man inte jobba extra så är väl det helt okej. Jag menar bara att vill man ha massor med pengar att röra sig med och inte har föräldrar som är höginkomsttagare/inte vill lägga ut mer. Då är det en bra lösning att jobba någon gång då och då. Det finns många ställen, speciellt inom vården som ringer in timvikarier vid behov. Där kan man ganska lätt välja hur mycket man vill jobba. En helg med lite OB ger en helt okej extrapeng i månaden.

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 413
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 528
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar