18 år och bor hemma...

A

andrisi

Min son blev 18 nu i februari. Plötsligt går såväl studiemedel som underhåll direkt till honom. Ska han nu ha det i rena fickpengar? Det är 1050+1200 per månad. 2250 kr alltså. SKa han betala något hemma? Vad tycker ni? Jag är ensamstående och har faktiskt inte världens bästa ekonomi. Jag har hög hyra och har egentligen inte alls råd att underhållet plötsligt går till honom, men sådan är lagen. Samtidigt är jag försörjningsskyldig sålänge han studerar... Så jag förlorar 2250 kr i månaden, samt att han äter som en häst. Mat betalar ju jag. Vad är rimligt? Hur har ni andra gjort? Ska jag ta ett jobb till? För att ha råd att honom hemma alltså...? :angel:
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag vet inte om jag tycker såhär om 18 år, men då kommer Rasmus få betala 20% av sina inkomster i hyra, underhållet försvinner väl när man fyller 18? (blev s för sambon å hans bror if)

När jag och sambon bodde hos hans mamma sista året i gymnasiet betalade vi 3,500:- i hyra till henne.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Underhållet är väl tänkt att gå till hans försörjning, såväl som studiebidraget, så jag hade aldrig låtit allt gå bort till fickpengar om jag inte har ekonomi för det. Kanske låter hårt, men verkligheten är också rätt så brutal, och hur man än vänder och vrider så är det inte "fickpengsbidrag" utan försörjningsbidrag. Så jag anser att du måste begära att han bidrar till hushållskassan om du känner att det inte finns förutsättningar att sponsra med denna i mina ögon rätt rejäla fickpeng. Hur man lägger fram detta kan ju variera dock.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Bara en tanke, utgår underhåll trots att man fyllt 18?

Blir lite betänksam eftersom jag flytttade hemifrån när jg var 17, fick förvisso mitt eget barnbidrag/studiebidrag redan när jag var 14 att disponera och hjälp av mamma till hyran (fram till att jag gick ut gymnasiet), men jag fick då rakt aldrig se till något tillskott i hushållskassan i form av underhåll efter 18årsdagen... Var förvisso några år sedan nu... jag tycker det verkar mycket för en 18åring att ha i rena fickpengar, utan "motprestation"..
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Bara en tanke, utgår underhåll trots att man fyllt 18?

Ja, om den unge går i gymnasiet får man underhåll. Eftersom föräldrarna då är försörjningsskyldiga trots att den unge är myndig. Det är rimligt, tycker jag. Det innebär ju att den andra föräldern, oftast pappan, också är försörjningsskyldig i praktiken, precis som boendeföräldern, oftast mamman.

TS: Vi har nyligen haft samma situation i min familj. Min son fick redan förut studiebidraget som månadspeng - ska räcka till kläder och lite av varje. Nu har vi gjort upp att jag får 1000 kronor varje månad av underhållet. Det överskridande beloppet har fått bli hans "artonårsbonus".
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Min 16-åring (snart 17) disponerar fritt sitt studiebidrag. Motprestaionen är ju att han studerar på gymnasiet och har "arbetsdagar" från 06:20 - 17:20 med restiden inräknad.

Försäkringskassan skrev:
Du som fyller 18 år, bara bor hos en av dina föräldrar och fortfarande går i skolan kan ansöka om förlängt underhållsstöd. Stödet är högst 1 273 kronor i månaden. Försäkringskassan betalar ut pengarna direkt till dig. Som längst kan du få underhållsstöd till och med juni det år du fyller 20.

Underhållsstöd är till för dig som bara bor hos en av dina föräldrar. Du har rätt till underhållsstöd om

* den förälder som du inte bor hos inte betalar underhållsbidrag på 1 273 kronor eller mer direkt till dig
* inte heller på något annat sätt ser till att du får motsvarande underhåll.

Dessutom måste du

* bo och vara folkbokförd hos en av dina föräldrar, eller någon annan som var vårdnadshavare för dig när du fyllde 18 år
* gå heltid i skolan på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande. Studier på högskola eller universitet ger inte rätt till stöd.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag vet att studiebidraget började betalas ut till mig när jag fyllde 18 år men inte underhållet som mamma fortfarande fick medan jag gick i gymnasiet.

Tycker inte att underhållet ska gå till 18-åringen - det är ju till för just del av mat och hyra. Studiebidraget "räcker" som fickpengar vill man ha mera får han jobba.

Aldrig hört att underhållet går till barnet efter 18 år men då var det ju också ca 12 år sedan jag var 18 år och regler hinner ändras.

För att svara på din fråga: JA du kan "kräva" hyra iform av underhållet så länge han bor hemma anser jag.

Javan
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Ngt. underhåll har jag aldrig haft. Men jag kan ju tycka att underhållet, om de nu betalas ut efter 18-års dagen ska tillfalla dig. Det är ju just ett underhåll och det är ju du som köper mat och betalar hyra antar jag.

När jag gick på gymnasiet så fick jag hela studiebidraget plus att jag jobbade. Mamma betalade stallhyran, pappa hästförsäkringen jag betalade skoningar, träningar, tävlingar och kläder själv. Så såg utopin ut varje fall, men mamma sponsrade ganska ofta med pengar till kläder och tankade bilen mycket oftare än vad jag gjorde trots att de flesta milen på mätaren nog var mina :angel:
Nu har mina föräldrar en ganska god ekonomi och hade lätt kunnat betala allt, de ville nog att jag skulle lära mig att det kostar att ha häst, dessutom ännu mer om den ska träna och tävla. Smatidigt så ville de nog inte att jag inte skulle göra de saker jag tyckte om att göra så därför fick jag lite extra pengar.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag och min brorsa fick börja betala hemma när vi fick jobb, 2000 kr/mån. Bodde hemma nåt år när jag börjat jobba och flyttade sedan till eget.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Min 16-åring (snart 17) disponerar fritt sitt studiebidrag. Motprestaionen är ju att han studerar på gymnasiet och har "arbetsdagar" från 06:20 - 17:20 med restiden inräknad.

Absolut rimlig motprestation, för studiebidraget. Men det var dubbla summan jag reagerade mot.. Mycket pengar för en 18åring med 2000kr+/månad.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Nu förstår jag bättre. Så i praktiken tjänade/sparade pappa på att jag flyttade hemifrån, för det är bara när man är hemmaboende som underhåll utgår.. Som jag förstår det.. Synd att jag inte visste det, då hade jag inte behövt ha skuldkänslor varje gång jag behövde be om ett par hundra till nån extra räkning.

Nåväl. Blev lite offtopic hursom.




TS: Medhåller i de som tidigare skrivit att det är rimligt att (åtminstonde) en tusenlapp av underhållet går tillbaka in i hushållet som hyra/matpeng..
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Som jag ser det så borde ju rimligtvis underhållet gå till dig, det ska ju bidra till försörjningen (mat, hyra osv).
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Självklart så ska underhållet gå till hyra och mat.
Hade faktiskt exakt den här diskussionen med min lillebror för ett tag sedan, han tyckte det var "orättvist" att han plötsligt skulle betala hemma.... "Jag kostade ju lika mycket innnan" men efter en diskussion så begrep han att vart pengarna skulle gå.
Han har ju tidigare inte "sett" underhållet och har inte ens vetat om vad ett underhåll innebar.
De flesta tonåringar köper bra argument om man bara förklarar det för dem på ett bra sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag skulle ju aldrig kräva att Saga betalade hemma förrän hon hade ett jobb. Däremot så borde ju du ta underhållsbidraget i matkostnad.

Det är ju bra mycket tuffare att vara ensamstående än att ha två löner att leva på.

Försök prata med sonen och säg hur det ligger till. Däremot vet jag hur jag kände mig när min mamma helt plötsligt började kräva att jag skulle bidra med pengar i hemmet, det sa bara pang så skulle hon ha en del av mina pengar. Vilket är självklart, men man bör nog tänka på hur man lägger upp det.

Du skall ju inte behöva ha ett extra arbete för att kunna försörja din son som faktiskt är myndig och kan flytta hemifrån.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Det är inte rimligt att en 18-åring har så mycket i ren "fickpeng", du ska inte känna någon tvekan att kräva att han bidrar till sin försörjning av dessa pengar. Både underhållet och studiemedlet är till för hans försörjning fram tills han går ut skolan. Om du behöver ha en del av de pengarna för att köpa mat, så ska du ha det.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Hej! ja, underhåll betalas ut tills barnet fyllt 20 i vissa fall 21 om dom studerar.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag kan tycka att 2000 kr i månaden som "fickpengar" är lite mycket - även om han förväntas lägga in en motprestation och prestera bra i skolan. En del av underhållet bör väl gå till att täcka matkostnader tycker jag...
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Självklart ska han betala hemma. Jag började jobba när jag var 16 och det var bara att börja betala hemma och jag tycker det låter lite väl mycket att han ska ha så mycket pengar själv varje månad. Ha en diskussion med honom i lugn och ro, låt han se vad saker och ting kostar med mat, hyra, elräkning etc. om ni inte redan haft en sån diskussion så tror jag det löser sig. Antar att han betalar kläder etc. själv när han får studiebidraget? Jag skulle nog säga att du gör honom en björntjänst om du inte låter honom börja betala hemma.
 
Sv: 18 år och bor hemma...

Jag flyttade till elevhem när jag började gymnasiet, var 15 år då. Mamma och pappa fick inackorderingstillägget på ca 1300:- (eller vad det hette, det man får när man har flera mil till närmaste gymnasium) och jag hade studiebidgraget på 750:- som fickpengar. Mamma och pappa betalade elevhemmet som varje månad kostade 2600:- ink helpension. Var hemma varannan helg, och detta blev nog mycket billigare än att ha mig hemma hela tiden. Jag levde fattigt men det fungerar! När man bor på elevhem blir det en hel del inköp ändå, det är shampo osv, smink, kläder osv.

Andra året på gymnasiet flyttade jag till ett lägenhetskollektiv och betalade hyran själv ca 1500:- men fick då också det där tillägget från kommunen på 1300:- samt studiebidraget. Vid det här laget kan man alltså säga att jag var ganska frigjord från mina föräldrar. Tredje året egen lägenhet och jobbade extra på restaurang.

Under gymnasietiden hjälpte mina föräldrar mig ekonomiskt när det verkligen behövdes.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 788
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 649
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 720
Senast: Trott
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp