16-17 år är det för gammalt??

sommarvind

Trådstartare
Mitt hbl sto är drygt 16 år och jag skulle vilja ta föl på henne,men jag vet inte om jag vågar:o Hon har aldrig haft föl innan. Är det en stor risk att något kan gå galet? Hon är dessutom rätt så fet för tillfället, men ja tänkte att om man får henne i bättre kondition så borde det väll öka hennes förutsättningar för att lyckas?

Sv: 16-17 år är det för gammalt??

En häst som är i gott hull har lättare att bli dräktig än en slimmad.
Åldern inga problem.
Däremot kan det ju alltid gå galet i samband med fölning. Jag blev tyvärr själv tvungen att avliva min käraste häst i sommar. Fölet låg bak och fram. Men i de allra flesta fall går det ju faktiskt bra.

En fråga att ställa sig är istället om det är en ekonomiskt god idé?
Det är fantastiskt roligt att ta ett föl men räkna inte med att det blir en ekonomiskt god affär. Upplevelsen är ju värd mycket, bara den.

Bara du kan säga vad du vill ha ut av det hela.

Lycka till

Det är alltid en risk att låta betäcka sitt sto, oavsett ålder. Man får helt enkelt chansa om man tycker att det kan vara värt det.

Mitt sto fick sitt första föl som 16-åring, tog sig på första brunsten, hade en okomplicerad dräktighet och fölning.

okej, ja som trodde hon skulle kunna få en lättare förlossning om hon va i god kondition:) men då kan ja kanske fortsätta rida som vanligt och inte stressa på med att få bort fettet i något övertempo iallafall;) hon har ju gått på ett smaksigt bete så det är väll inte så underligt att hon lagt på sig . Jag är inte ute efter att gå med någon vinst ekonomiskt utan jag skulle helt enkelt vilja ha ett föl efter henne som jag sen skall rida in och forma precis som jag vill ha den för mitt eget höga nöjes skull. Jag har däremot svårt att se när hon brunstar för ja tycker hon småskvätter då och då :o men det är väll i april maj som är en ganska lämplig tid att betäcka? Tänkte att fölet får en behaglig tid att upptäcka livet på.

Jag betäckte mitt sto som 16-åring. Hon fölade då som 17 år. Absolut inga problem med henne. Hon var i GOTT hull och bara promenadriden.
Hon är numera 19 år och dräktig med sitt andra föl. Allt är bra än så länge. :laugh:

Statistiskt sett går de allra flesta dräktigheter bra, men det är som sagt alltid en risk och man får själv välja om man vill ta den.

ett trevligt halvblod som brukar ge stora avkommor hade inte vart så dumt. Allround inriktning.

www.flyinge.se

Bland annat

Sen får du ju tänka som så med att det kryllar av människor som tar föl på sina hästar men som sedan inte kan ha kvar dem av olika anlednigar, och de som tar föl på ston utan några vettiga kvalifikationer.
Så tänk till noga om det är ett bra sto att ta föl på, dvs stam, ridbarhet, hållbarhet osv.

Skaffa en hingstkatalog och gå igenom den. Välj ut några hingstar som du gillar och kolla upp vilken sorts avkommor de ger. Försök att se hingsten live. Sen kan du gå in på www.blup.se och kolla mankhöjdsindex.

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 331
Senast: Ketrawzc
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 486
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 393
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka