153 för litet?

Sv: 153 för litet?

Hade varit intressant att få en kommentar från Cleopatra om vad hon menar med lite högre upp i klasserna? Eftersom dom flesta verkar tro att hon syftar på GP. Själv är jag ganska övertygad om att dom flesta som rider dressyr inte har det som mål utan är ganska nöjda med betydligt lägre klasser.

Jag bara påminner om frågeställningen lite eftersom den verkar ha kommit bort i diskussionen.

Det finns ju uppenbarligen många små hästar med supergång om man skall tro alla inlägg men VAR är dom? Jag ser då inte många små hästar under 160 i St George och uppåt kan man då anta att dom inte lyckats rida på de där 62% för att komma vidare :confused:

Så frågan var väl fortfarande om dom kan hävda sig mot de stora hästarna och inget annat.

Jag tror nog att det är så att många av dessa ägare inte har ambitionen att satsa på högre klasser.
Precis som de som HAR ambitionen inte skaffar sig en pytteliten häst.
Så om inte folk skärper till sig så blir det nog svårt att se om de verkligen kan hävda sig, tyvärr. :p

Vi har ju en liten häst som har det där extra. Inte för de absolut högsta klasserna (Kanske om hon tränas, vad vet jag) men för snäppet lägre.
Kruxet är bara att hon är ridskolehäst, och att det inte är någon tävlingsryttare som rider henne regelbundet.
Hade hon blivit köpt av en annan ryttare "från början" så hade hon kanske kommit någonstans..

Det är det jag menar, runt 160 är helt okej, framförallt när man är liten som ryttare eftersom hästarna då ser betydligt större ut. Anna (Hermes ryttare) är rätt så liten. Anette som red Strauss i landslaget är verkligen pytteliten - o Strauss var bara 162. MEN det är rätt så stor skillnad på runt 150 och runt 160. Visst ser tex min egen ponnyhäst mkt större ut under mig än vad han är men ingen kommer någonsin att tro att han är 160 ;)

Ridponnyhingsten Powerboy har väl tagit placeringar i MSV mot stora hästar?

Jag bara påminner om frågeställningen lite eftersom den verkar ha kommit bort i diskussionen.

Det finns ju uppenbarligen många små hästar med supergång om man skall tro alla inlägg men VAR är dom? Jag ser då inte många små hästar under 160 i St George och uppåt kan man då anta att dom inte lyckats rida på de där 62% för att komma vidare :confused:

Så frågan var väl fortfarande om dom kan hävda sig mot de stora hästarna och inget annat.[/QUOTE]

Ja, och kan de hävda sig på vägen upp mot de höga klasserna?
Det är tillräckligt svårt att rida dressyr ändå utan att man ska behöva kämpa med att ha en avvikande häst.
Och en häst på 153 cm är avvikande.

Jag vet, för jag har en liten häst som dessutom är av en annorlunda ras. Och visst önskar jag många gånger att han vore en flashig gångartshäst, men när man fäst sig vid sitt lilla djur så vill iaf inte jag byta.

Jag vet, för jag har en liten häst som dessutom är av en annorlunda ras. Och visst önskar jag många gånger att han vore en flashig gångartshäst, men när man fäst sig vid sitt lilla djur så vill iaf inte jag byta.

Jag har en flashig gångartshäst på 158 som jag är helt övertygad om är ett Grandprix-ämne. Han kommer kanske inte över 160-strecket, men han har mer gång och mer talang än många andra halvblod.

Men det är ju strålande.
För med fler småhästar på ute på banorna så kommer ju inte min verka avvikande längre.
Nu kommer inte jag rida GP med dig iaf, men det ska bli kul att se.

Men det är ju strålande.
För med fler småhästar på ute på banorna så kommer ju inte min verka avvikande längre.
Nu kommer inte jag rida GP med dig iaf, men det ska bli kul att se.

Hehe, eller hur! Vi får peppa varandra och ändra standard! :) Om en häst under 160 inte kan få samma poäng som en häst över samma mankhöjd lär Don Primeros många små avkommor få det tufft...

Kom på: Don primero är också en liten häst med placeringar och segrar grand prix, mkh 161 cm.

*kl* Intressant ämne.. Dressyr är ju en subjektiv sport (bedömningssport), men enligt en dressyrdomare som jag pratat med så ska det inte ha någon betydelse att hästen är lägre (nu dömmer hon iofs inte GP).

Men kanske är det så att dessa små hästar är lite utanför mallen?

Jag har dock själv ridit många storhästar med "ponnysteg" och har nu mera en liten storhäst (154 cm) som har gångarter som överträffar flera av de hästar i stallet som är runt 10-15 cm högre än honom.

Jag tror även att andra avvikande saker såsom teckning och färg kan ha betydelse till det negativa i svår dressyr.

Senast ändrad:

Jag har dock själv ridit många storhästar med "ponnysteg" och har nu mera en liten storhäst (154 cm) som har gångarter som överträffar flera av de hästar i stallet som är runt 10-15 cm högre än honom.

Jag säger detsamma... min lille har uppskattningsvis 9-8-9 i gångarter, mycket bättre än medel med andra ord. Och absolut supertemp... :love::love:

Jag förstår inte varför det skulle vara så stor skillnad egentligen om hästen är stor eller inte..

När jag var 10 år (jag fyller 12 i Januari..:devil:) var jag fodervärd på en shetlandsponny som var 109 cm i mankhöjd. När jag började på honom vid 8 års ålder vågade jag knappt galoppera, och ponnyn var het och gick med nosen upp i vädret hela tiden. 2 år senare, med hjälp av en tränare lärde jag mig rida jätte bra, och shettisen gick stadigt på tygeln och gick jätte fint :angel: .. Så vi åkte ut på några dressyrtävlingar, visserligen lätta klasser, men vi placerades i lokalt och vann over ponnyer som var nästan 4 decimeter högre än oss.. :smirk: (Ps. Inte för att skryta, men alla utbrast alltid 'Åhh, nu är det den där söta ponnyn!!' :o Så det kanske var därför det gick så bra..)

Jag förstår inte varför en mindre stor häst faktiskt inte skulle kunna ha så mindre chans.. Har hört att folk tycker det ser prydligare ut med större hästar, vilket jag faktiskt inte bryr mig så mkt om.. Visst måste hästen gå samlat och ha fint steg för att kunna vinna, men det gäller ju alla! Och så stor skillnad är det väl inte med poängen mellan häst och ponny? :confused: Vad vet jag? :confused::confused:

Så vi åkte ut på några dressyrtävlingar, visserligen lätta klasser, men vi placerades i lokalt och vann over ponnyer som var nästan 4 decimeter högre än oss.. :smirk: (Ps. Inte för att skryta, men alla utbrast alltid 'Åhh, nu är det den där söta ponnyn!!' :o Så det kanske var därför det gick så bra..)

Hur ofta är kat A ihopslagna med kat D?

Ridponnyhingsten Powerboy har väl tagit placeringar i MSV mot stora hästar?

Ja, liksom en hel del andra D-ponnyer som har både vinster och placeringar men det är alltså i MEDELsvår inte svår.. ;)
Man ska ta sig förbi George domarna innan man får rida svår...

Även jag rider för övrigt en ponny av avvikande ras på George nivå med sickte på GP därför vet jag alltför väl hur svårt o hopplöst det kan kännas o vara (min har många placeringar o vinst tom Msv B, går runt 60 % i Msv A, får varierande resultat men det går åt rätt håll, har tom legat på placering i Msv A bland en del domare förra året).

158 är inte så litet, prova 148.. ;)

Så du menar på allvar att du vann med en shettis över Dponnyer?
Inte för att vara den som är den, men det behöver jag definitivt bevis på innan jag tror på det :p

Sen enligt min (lilla!) erfarenhet om ponnydressyr på lokalnivå är konkurrensen betydligt mindre än på storhästdressyren på samma nivå..
Dressyrdomare för storhäst verkar dömma efter andra normer.

men tänk på att en hel del d-ponnysar är 150-153.. :angel: så en häst på 153 skulle ha otroligt svårt för sig, isf måste den ha supergång och vara extremt ridbar. och vore den det så skulle dom väl försökt mäta in den som ponny. :p

Exakt!

Förespråkar inte alla alla ska rida runt på hästar som är 170+ men är man 1.60 lång bör man ha en häst runt 1.60-1.65

Ja, liksom en hel del andra D-ponnyer som har både vinster och placeringar men det är alltså i MEDELsvår inte svår.. ;)
Man ska ta sig förbi George domarna innan man får rida svår...

Jovisst, men frågan var ju om domarna i lägre klasser dömer annorlunda än grand prix-domare. Och jag tror att de flesta har MSV som ett mer rimligt mål än svår klass. Det ska ju inte bara till en bra häst för att ta sig dit, menar jag, utan rätt mycket tid och pengar också...

Exakt!

Förespråkar inte alla alla ska rida runt på hästar som är 170+ men är man 1.60 lång bör man ha en häst runt 1.60-1.65

Beror inte det på hur hästen är byggd? Det är ju bålen som avgör huruvida ekipaget ser harmoniskt ut och inte.

Jovisst, men frågan var ju om domarna i lägre klasser dömer annorlunda än grand prix-domare. Och jag tror att de flesta har MSV som ett mer rimligt mål än svår klass. Det ska ju inte bara till en bra häst för att ta sig dit, menar jag, utan rätt mycket tid och pengar också...

Nja, grundfrågan var väl om man kan hävda sig i de högre klasserna på en väldigt liten häst.

Det svar jag gett är att det förmodligen kommer att bli mkt mkt svårare än med en annan mer normal häst och att man får ett mkt ojämnare resultat med en liten häst.

Men ojämnt menar jag att man bland annat i Msv klass kan komma sist i ena klassen och vara två p från att vinna i nästa fastän man ridit ungefär likadant i båda (egen erfarenhet). Ca 40 startande per klass, Msv nivå, olika domare - thats life när man valt att rida en annorlunda häst.

Jag upplever dock att svårklass domarna oftast är mer positiva än de som dömmer lägre klasser, därmed inte sagt att alla som dömmer lägre klasser skulle vara negativa- långt ifrån.
Sen är de ju inte MER positiv till en liten häst än en stor, eller till en avvikande häst, jag upplever bara att de inte bryr sig så mkt om det utan med sin rutin i ryggen dömmer vad de ser utan hänsyn till sådanna saker.

Det är möjligt att fler ekipage har Msv som mål men jag uppfattade trådskaparen som att hon ville rida svår klass - dvs de högre klasserna.

Om hon har Msv som mål så är ju ändå svaret UNGEFÄR detsamma, med en avvikande häst är det SVÅRARE (inte omöjligt) och det finns risk för att få ett mer ojämnt resultat.

det beror väl helt på hur hästen rör sig och hur stor kapacitet den har! klart att den kan bli hur bra som helst, kan vara bra mycket finare än alla stoora storhästar! finns ponnier som är finare än hästar så varför inte en som är 153?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd