153 för litet?

Sv: 153 för litet?

tillägger; varför inte behålla ponnyn istället för att köpa en ny som bara är några cm större??
:idea:

Bra poäng! ;)
Min "häst" är slutmätt till 146.7cm :angel: (är ingen tävlingsryttare men tror nog gången är lite bättre än de klassiska "ponnystegen" iaf).

min häst är bara 153 å har gått upp till svår dressyr. han e en arab så det ä inte alls omöjligt.

Men om jag förstår TS rätt så är det inte frågan om det är möjligt att rida svår klass på en 153 häst utan om en sådan häst kan hävda sig.

Om din häst är den jag gissar så har den förvisso startat Intermediare I (utan placeringar) under en mkt skicklig och erfaren ryttare och det är fantastiskt och beundransvärt på alla sätt och vis men inte detsamma som att rida GP på 65 %.

Det handlar ju inte bara om att ta sig till svår klass utan att ha rimliga schanser till att placera sig också, och då blir det väldigt mkt enklare om man har en häst som är så normal som möjligt. Om man nu inte har hunnit förälska sig i hästen o står i valet o kvalet om köp så kan man ju ta sig en extra funderare på vad man vill ha den till. Det är skillnad om man redan har köppt den där 153 hästen o fullkomligt kärat ner sig i den.. då får man ju försöka göra det bästa av situationen.. :smirk:

Om man är 160 själv är det mycket svårare att rida ihop en större häst, det ska se och vara snyggt ut tillsammans, eftersom dressyr.

Det där vet jag inte om jag håller med om. Min häst på 156 cm är lätt att samla, iofs. Men det beror inte på att hon är liten, utan att hon är välriden och ordentligt tränad! Jag har suttit på häst runt 180 cm som jag gjort galopppiruetter på och sen har jag ridit hästar på 150-160 som jag inte ens fått ihop!
Det handlar inte om storlek och grovlek (till en viss del, jo) men mer om hur dom är byggda och ridna.
En häst på 155 som är grov kan vara jättesvår att rida ihop jämfört med en häst på 170 som är lätt kan vara superenkel att rida ihop.

Självklart beror det ju på hur högt du satsar, hur hästen ser ut och hur ni ser ut tillsammans. 153 cm är väldigt litet.

Det handlar inte om att små hästar är sämre hästar utan att små hästar får sämre betalt just för att dom är små eftersom dressyrnormerna idag är sådana.

Jag har ett väldigt stort mörkbrunt sto som ibland får alldeles för bra poäng för det hon utför eftersom hon ser ut som hon gör. Jag har legat på runt 55-60% i medelsvår och studsat runt hela banan och inte klarat ett skit,försök med det på en 153 häst

Jag känner igen detta, vi har haft problem vi med, som alla har när man går upp steg i trappan.. men fått bra resultat ändå, jag har iaf aldrig fått sämre än några av dem "större" hästarna om rörelserna är liknande sätt. Handlar om hästens kvaliteter och inte storleken.

Det där vet jag inte om jag håller med om. Min häst på 156 cm är lätt att samla, iofs. Men det beror inte på att hon är liten, utan att hon är välriden och ordentligt tränad! Jag har suttit på häst runt 180 cm som jag gjort galopppiruetter på och sen har jag ridit hästar på 150-160 som jag inte ens fått ihop!
Det handlar inte om storlek och grovlek (till en viss del, jo) men mer om hur dom är byggda och ridna.
En häst på 155 som är grov kan vara jättesvår att rida ihop jämfört med en häst på 170 som är lätt kan vara superenkel att rida ihop.

självklart, jag håller med dig om att det handlar om hur välriden hästen är... man kan inte dra alla hästar över en kam, 170 och lätt och 155 och tung, självklart.. då skulle jag med fördra 170hästen.. om dem låg på samma utvecklingsnivå..

Jag känner igen detta, vi har haft problem vi med, som alla har när man går upp steg i trappan.. men fått bra resultat ändå, jag har iaf aldrig fått sämre än några av dem "större" hästarna om rörelserna är liknande sätt. Handlar om hästens kvaliteter och inte storleken.

Men du vet ju inte om du hade fått bättre poäng om hästen var större eller hur?

Det är ungefär som grannen som är MÄSTARE på dressyr. Var plac MSV B i början av 70-talet...
Imponerande:bump:

Men vafan den är ju född 1980, det går väl inte att jämföra med dagens dressyrnormer där stora gångarter och flashighet premieras före det korrekta.

Flashigheten kommer försvinna mer och mer.. enligt dem nya domarbesluten och den korrekta ridningen kommer komma tillbaka mer igen.

Nej, självklart ska domarna premiera hästar som dansar fram och det gör de också.
Vad de, tyvärr, premierar ibland är hästar som spänstar på grund av spändhet och det är de typer av bedömning som många - inkl jag själv - tycker att de ej ska döma upp.

Jag kan inte svara på om 153 är för litet men däremot vill jag tillägga att bara för att du är 1.60 betyder det inte att du inte kommer kunna rida ihop en större häst.
Jag är själv 1.60 lång och har letat häst i ett år och under denna resa suttit på massor av olika hästar. Min erfarenhet är att storleken inte alls behöver avgöra hur "lätta" de är att rida. Jag har suttit på en 175cm häst som var lättare att rida ihop än den 158cm häst jag övergick till efter ponnytiden.
Personligen känner jag att pga min längd är det bättre för mig att ha en lättare typ av häst med mycket egen framåtbjudning eftersom jag inte har så mycket ben att "klämma om" med.
Slutligen har jag nu landat med en 165cm häst och den känns alldeles lagom att rida. Det finns ju pallar att använda när man ska sitta upp :D

Nej det är klart jag inte vet det, men jag jämförde två hästar som utförde samma rörelse och den mindre av dem fick inte lägre betyg.

Visst finns det (en hel del faktiskt) domare som inte gör någon skillnad på små eller stora hästar, eller vad det nu kan vara som gör att någon sticker ut. MEN det finns också de som inte gör det, och då är det med andra ord enklare att ha en häst som är mer normal, större schans till en rättvis o jämn bedömning.

Med en annorlunda häst är det lite ett lotteri att tävla dressyr, du kan rida likadant på tävling efter tävling o få högst varierande resultat beroende på vilka som dömmer.

Domare är inte mer än mäniskor, och dressyr är en bedömningssport. Ett annorlunda ekipage har ju inte direkt några plusspoäng med sig när de kommer in på banan de första gångerna (om inte tex ryttaren råkar vara väldigt känd) så varför göra det svårare än vad det är när man nu inte redan köppt hästen? Det är ju svårt nog ändå!

Sen finns det väl lite olika anledningar till att man vill bli just dressyrdomare. Vissa tilltalas av att se vackra ekipage röra sig vackert till musik o kanske har lite mer överseende än andra med att ritterna inte är helt perfekta. Andra tilltalas av ordning o reda o bryr sig kanske inte lika mkt om flashiga gångarter men blir tokiga om inte ekipaget gör fina hörnpasseringar osv.

Tja, att tävla dressyr är svårt o allt som oftast kommer man på sig själv med att undra vad fasen man håller på med egentligen.. men av någon obegriplig anledning tycker jag faktiskt det är roligt. :smirk:

En aspekt utav saken är ju att eftersom en häst på 153cm inte är så attraktiv på marknaden kan man troligtvis få mkt gång för pengarna, dvs att en häst med motsvarande gång i "normal" storlek kanske hade haft ett astronomiskt pris. Jag såg för några år sedan en häst på 154cm som då gick St. Georg, ryttaren som hade den var väldigt liten och när man såg den på banan kunde man inte förstå att den var så liten eftersom ekipaget var så proportionerligt. Jag vill absolut inte förespråka småhästar men om hästen är riktigt bra och man har begränsad ekonomi så kan det vara ett bra köp.

Helt sant! Men detta gäller även en häst på 162 cm, dvs en mer gångbar storlek, en storlek man kan bli utagen till OS med.. och om man ska bli uttagen till OS på en häst på 154 cm så får den nog röra sig sjukligt bra... o de kan då bli väääldigt svåra att hitta.. ;)

Med andra ord, om jag skulle ge mig ut på jackt efter en ny dressyrhäst så skulle jag av ekonomiska skäl vällja att titta på de små hästarna, men så stora små hästar jag kunde hitta om någon förstår vad jag menar.. :crazy:

men la och msv är väl inte "högre klasser" direkt... från msva och uppåt tror jag det blir väldigt svårt att hävda sig mot normalstora hästars gång tyvärr.

Master 850 var väl inte särskilt stor?
Är det inga andra hästar inne på banan är det svårt att göra jämförelser i storlek. Det domarna dömer - hoppas jag - är hur hästen rör sig i förhållande till sin kroppsbyggnad och mankhöjd.

Med en annorlunda häst är det lite ett lotteri att tävla dressyr, du kan rida likadant på tävling efter tävling o få högst varierande resultat beroende på vilka som dömmer.
Jag måste säga att jag inte håller med. Titta i de högre klasserna - den ena dressyrhästen är inte den andre lik! Matador var av en helt annan modell än Rembrandt, som i sin tur skilde sig rejält från Gigolo. Wilson är i min mening en ganska gänglig och ful häst, som ändå lyckats i de högsta klasserna. Matiné har en helt annan överlinje och typ än de flesta dressyrhästar. Hermes är mindre än genomsnittet och har ändå lyckats hävda sig genom sina gångarter.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd