153 för litet?

Sv: 153 för litet?

jag blev erbjuden 75.000 för min gatukorsning med okänd stam på typ 154 cm.

Jo tack det vet jag, på prisutdelningar så har det varit ponnyer som varit en decimeter högre än min skrutt.

Men så länge hästen har en jäkla gång så kan den nog gå höga klasser :p

Jag skulle nog också rekommendera en lite större häst om du vill komma någonstans, om inte hästen är väldigt speciell.
Den behöver inte vara 170 och jättebred, men runt 160 åtminstonde..
Det ÄR svårt att klara sig långt på en liten häst, tro mig.
Vi är/var 4 st(hästar) som har varit och tävlat med varierande resultat och det händer sällan att någon hamnar bland de första 10-20.

En av dessa hästar har allt; Steget, formen, lydigheten och utstrålningen samt mer eller mindre perfekta ryttare men trots det så hamnar den sällan på prispallen.
Det har tom hänt ett flertal gånger att den hamnat under 55% ( :eek: )

Men å andra sidan finns det domare som inte dömer efter hästens storlek så självklart kan du ha en chans att utveckla ditt tävlande om du väljer att köpa en liten häst.
Du får bara jobba lite hårdare.

jag fyller 18 och ska nu gå över från ponny till storhäst. har hittat en häst som är 153 cm i mkh, men så undrar jag om det kanske är för litet. jag tävlar i dressyr och vill ta mig lite högre upp i klasserna. vad tror ni, är det för litet? har man någon chans ute på banan mot de större hästarna?

Om du vill upp på lite högre nivå med placeringar, dvs. svår klass, då skulle jag hellst inte köpa en häst under 163 cm.
Bästa möjliga förutsättningar lär du få på en brun häst runt 165 med bra gångarter - få domare avskyr sådanna hästar.. ;)
Men det är svårt nog ändå och som Svea sa- passar du inte in i mallen så får du vara beredd på att kämpa, och kanske inte till någon nytta.

Runt Msv lär inte vara några större problem om den har någorlunda gång och du är någorlunda skicklig, men den storleken underlättar ju inte precis.

Ett annorlunda ekipage har svårare att hävda sig och få ojämnare resultat än ett som är mer normalt.
En häst på 153 cm hade fått vara vansinnigt bra för att jag skulle överväga köp!

Som många andra redan nämnt så beror det ju lite på hur högt du siktar med just den här hästen i så fall.

Om du "bara" siktar mot att rida msv och lite till så ser jag inga hinder att en liten, mjuk välriden häst som har utstrålning och rör sig bra inte skulle kunna hävda sig mot en större. Tvivlar på att rutinerade, rättvisa domare skulle döma ner hästen på grund av storleken trots att ni gör "rätt".

Om hästen ser större ut än 153, det ser proportioneligt ut och ni trivs tillsammans tycker jag inte att det är fel att köpa en lite mindre häst. Om du inte satsar på att vinna världscupen nästa år för då tycker jag att du ska köpa en lite större:angel:

Min pålle är 153 :p Vi blir nedvärderade helahela tiden. Jag sattsar iofs inte högre än la-msv, och det är om många år, då är han bara är 4 och blev inriden i sommras. Han har inte världens bästa gång, men en utrstrålning som gör att gången ser mycket bättre ut än vad den är. Jag vet inte hur många gånger de senaste månader jag har hört, "usch han såg så tråkig ut från marken, men när du satt upp blev det som en helt annan häst när han höjde sig och bakbenen började arbeta". Allt bror på vad TS vill, MSV duger gott åt de flesta, kanske även för henne? Vill man något tillräkligt mycket, fuckar det alltid i slutändan. Jag trodde verkligen inte på min såkallade "skithäst" enligt många. Men jag tror på honom nu, honom och mig. Det är så mycket som handlar om vilja. Vill du köpa en häst på 153, gör det. Det kan bli tufft, men så länge du tror på hästen och får det bli kul kommer gången också bli mycket bättre.

tillägger; varför inte behålla ponnyn istället för att köpa en ny som bara är några cm större??
:idea:

Jag håller med.

Jag är ganska kort själv men kommer absolut inte att köpa en häst under 160 cm, någonsin (och bara för att jag säger så lär jag väl göra det, men då måste de ha något särskilt...).

Ett lättare hbl på typ 163 cm blir knappast för stort, tvärtom så är de nog "lättare" (lixom mindre tunga;)) än ponnyraser i connemara-nf stuk. Nu vet jag ju inte vad du har för ponny för tillfället, men skulle absolut försöka hitta något större om jag vore i ditt läge.

Fast å andra sidan så fastnar man ju för de allra konstigaste varelserna ibland, om du verkligen gillar denna så är det väl bara att go for it! :)

det är ju bara att se på vad det är för hästar som vinner... mindre häst=mindre gång. och det ser inte lika imponerande ut. en liten häst ska vara jäkligt bra och välriden, en stor häst behöver bara vara hyfsat bra och välriden...

hur många tävlingar och på vilken nivå vinner du med din häst då??

jag säger inte att alla måste rida 170+ hästar, men om man satsar på tävlandet och vill göra det bra så är det dumt att ha en häst som är 15-20 cm mindre än alla andra...

Jag skulle inte påstår att mindre hästar har mindre gång. Det handlar ju helt om hästens "ursprung", stam med andra ord och hur den rids. Jag har sett en hel del 160 hästar som hävdat sig i MsvA, intermediare, st geoge. Om man är 160 själv är det mycket svårare att rida ihop en större häst, det ska se och vara snyggt ut tillsammans, eftersom dressyr. Även en liten häst kan dansa fram på banan... om man ska lyckas i de högre klasserna, dvs svår klass kommer man ingenstans med utan en mycket välriden och samarbetsvänlig häst, oavsett storleken. Min häst är 158 och har inga problem ute i msv-klasserna. Jag har aldrig fått kritik eller negativa effekter av att jag har en mindre häst. Hon kan de högre rörelserna och utför dem utan problem, men hon kanske tillhör dem "jäkligt bra" hästarna, vad vet jag

hur många uppfödare tror du föder upp dressyrhästar av bra stam och kapacitet i stl 153 cm då?

då är det "misslyckade" föl isf, tror inte någon satsar på detta medvetet.. :p

Jag skulle inte påstår att mindre hästar har mindre gång. Det handlar ju helt om hästens "ursprung", stam med andra ord och hur den rids. Jag har sett en hel del 160 hästar som hävdat sig i MsvA, intermediare, st geoge. Om man är 160 själv är det mycket svårare att rida ihop en större häst, det ska se och vara snyggt ut tillsammans, eftersom dressyr. Även en liten häst kan dansa fram på banan... om man ska lyckas i de högre klasserna, dvs svår klass kommer man ingenstans med utan en mycket välriden och samarbetsvänlig häst, oavsett storleken. Min häst är 158 och har inga problem ute i msv-klasserna. Jag har aldrig fått kritik eller negativa effekter av att jag har en mindre häst. Hon kan de högre rörelserna och utför dem utan problem, men hon kanske tillhör dem "jäkligt bra" hästarna, vad vet jag

Det handlar inte om att små hästar är sämre hästar utan att små hästar får sämre betalt just för att dom är små eftersom dressyrnormerna idag är sådana.

Jag har ett väldigt stort mörkbrunt sto som ibland får alldeles för bra poäng för det hon utför eftersom hon ser ut som hon gör. Jag har legat på runt 55-60% i medelsvår och studsat runt hela banan och inte klarat ett skit,försök med det på en 153 häst

Senast ändrad:

min häst är bara 153 å har gått upp till svår dressyr. han e en arab så det ä inte alls omöjligt.

Vart vill TS komma med sin ridning då?

Även jag som rider en 152cmhäst skulle leta efter nåt större om jag ville upp i klasserna, vilket man fick uppfattningen i huvudinlägget att TS ville. Dvs inte bara rida msv.

Sen är det ju inte hästens mankhöjd man kanske ska kolla på utan hästens kvalitéer..
Men eftersom små hästar oftast inte är medvetet framavlade att bli nästa dressyrstjärna så har de kanske inte heller de bästa förutsättningarna som ett dressyrstammat halvblod med väldigt mycket gratis. Och hur många av dessa fina halvblod(tex) har en mankhöjd på under 160?
Är självklart medveten om att det finns undantag och guldkorn som inte passar mallen, men 'som kan ändå', de är bara mycket färre..

Vist kan en liten häst hävda sig men då måste den vara bra.
Sen är det kanske svårare att hitta en liten häst som rör sig som en stor bra häst(?).
Det finns ju många kvicka hästar på 160-170cm som inte är tunga.
Det är kanske svårt att sälja en så liten häst igen och få bra pengar för den.
Jag menar om du nu har hästen som 165cm är den ju mer värd
än om den är 153cm och kan samma grejer, är lika fin osv..

Högre klasser tycker jag är MSV A-svår.
Men det är ju en tolknings fråga som sagt.

Det viktigaste är nog att du trivs med den!

hur många uppfödare tror du föder upp dressyrhästar av bra stam och kapacitet i stl 153 cm då?

då är det "misslyckade" föl isf, tror inte någon satsar på detta medvetet.. :p

Bara för att ett föl blir mindre än beräknat gör det ju inte stammen sämre, eller vilka egenskaper hästen får. Men visst att 153 är långt ifrån vad man önskar att ens uppfödningar ska bli.

Några kompisar till mig har en unghäst e. Richfield som eventuellt (förhoppningsvis) blir d-ponny. Mamman är visserligen endast runt 160 och richfield 164 cm. Trots att han är väldigt liten rör han sig mkt bra. Mamman har gått höga klasser i både dressyr och hoppning och richfield har ju gett många fina avkommor.

Det jag menar är att även duktiga och erfarna uppfödare kan misslyckas ibland storleksmässigt. Men förhoppningsvis har man ändå gjort en genomtänkt matchning och resultatet kan bli en väldigt trevlig häst iaf.

Just nu har jag en 4-åring på utbildning som är just 153, och även om jag är van att rida 170+ cm hästar så tycker jag inte att det känns för litet och det ser "bra" ut eftersom jag endast är 160 cm själv. Så länge hästen är trevlig och det ser proportioneligt ut tycker jag inte att det är ett jättestort problem att den är liten.

Som sagt storleken har ingen betydelse, men rörelserna har det. Är hästen bra byggd men en okej grundgångart kan det alltid vara ngt att bygga på. Frågan är ju hur långt app i klasserna du tänkt att ta dig o hur fort? Vad har du tävlat tidigar på ponny? Klart att små hästar hävdar sig bra mot större det är ju gången o hur ryttaren gör för att ratta den runt som avgör. Du kan säkert hitta en stor häst men jätte gångarter men kan du inte använvda dem har det ingen betydelse. Det finns massor av ponnier o araber o allt vad som nu tävlas som står sig bra i konkurrensen men det kanske inte är så många som står sig hela vägen upp i Grand Prix, men det kanske inte var vad du tänkt dig heller? O köp inte en stor häst bara för att det ska gå bättre på tävlingar, det ska vara kul att komma till dom oxå!!!

Det kanske blir lite för "ponnyaktigt" med en så pass liten häst. Det beror ju naturligtvis också påhästens gång och utstrålning. Men jag tycker att det är minst lika viktigt att hästen passar ryttarens storlek. Det är inte snyggt med en jättehäst på dryga 170 med en ryttare på 160. Jag är 163 och har en häst som är 158. Vi kommer inte komma till de högre klasserna (hon är ett varmblod) men de som ser oss ute säger alltid att vi är ett passande team med tanke på storlek på häst respektive ryttare.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18