Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det är väl ändå så att domare i högre klasser är skickligare, både genom längre erfarenhet och genom att själva ha tävlat på en högre nivå?
Jag tror att risken att bli "nerdömd" på en "avvikande" häst är större i lägre klasser.
Med en annorlunda häst är det lite ett lotteri att tävla dressyr, du kan rida likadant på tävling efter tävling o få högst varierande resultat beroende på vilka som dömmer.
Jag måste säga att jag inte håller med. Titta i de högre klasserna - den ena dressyrhästen är inte den andre lik! Matador var av en helt annan modell än Rembrandt, som i sin tur skilde sig rejält från Gigolo. Wilson är i min mening en ganska gänglig och ful häst, som ändå lyckats i de högsta klasserna. Matiné har en helt annan överlinje och typ än de flesta dressyrhästar. Hermes är mindre än genomsnittet och har ändå lyckats hävda sig genom sina gångarter.
Fast med annorlunda menar jag inte olika halvblodsmodeller utan mer hästar av annan ras (araber, fjordingar, nordsvenskar, ardenner osv som man verkligen ser är ANNORLUNDA mot de flesta andra dressyrhästar), av annan storlek - D-ponny- 155, hästar av märklig färg (skäckar, prickiga), hästar med lång man o mkt hovskägg.
Det vill säga hästar som verkligen utmärker sig som MKT ANNORLUNDA jämfört med genomsnittet.
Måste säga tvärtom här, moderna sporthästar behöber inte alltid vara stora för att vara bra. Har den en bra gång? Nu menar jag inte stor gång utan är den kvick i bakbenen och lätt för att t ex samlande rörelser? En större häst med större gång kan vara vädigt tufft att "få ihop" och ser otroligt tråkig ut om den inte är välriden. Hellre då en liten kvick häst som är mer lättriden. Ska du dessutom gå från ponny så kan det vara lättare att rida en mindre häst. Du är ju "bara" 160 själv. Ser ofta små tjejer på jätte hästar som dom inte orkar hålla ihop på ett bra sätt och det går inte bättre för dem. Ser visserligen småhästar som inte går så bra heller men i slutändan handlar det om hur välriden hästen är. Vet att det finns ngn som tävlar C-ponny upp tom MSV t ex, och om jag inte minns fel så finns det ngn här på buke som tävlar arab i lite högre klasser och araber brukar inte vara särsklit stora. Min syster tävlar ponny bland stora hästar, men än så länge bara LB (startar LA till våren) och har både vinster och placeringar i dessa klasser. Att hästen är lite är ju inget man tänker på inne på banan, däremot märks det på prisutdelningen Hon har aldrig blivit neddömd pga av storleken på hästen. Hon brukar få 7 på gången, vilket inte alla 170 hästar får alla gånger. Visst en 8a är bättre men 7 är helt ok. Det viktigaste är att ni trivs ihop och att du kan rida hästen på bästa möjliga sätt, vilket är bra mkt lättare på mindre hästar (tycker jag). Lycka till med hästletandet!!!
Håller med!
Bättre att ha en häst som man orkar rida ihop. Stora hästar över 170 är mkt häst att rama in. Kan i vissa fall oftast.. ha svårare för att "komma ihop".
ett ekipage som är väl propitionerligt, tycker jag är mkt snyggare.
Lycka till!
köp den häst som DU, känner är rätt och som har förutsättningat, aktiva bakben och trevliga rörelser. Så kommer det att främja DIN ridning positivt på alla sätt.
Man har dem ju mest i vardagen i alla fall, tävligen och "festen" är ju pricken över i:et. Fungerar vardagen blir också tävlingsmommentet oftast bra.. med lite träning (miljöträning osv.... inte att glömma bort)
// CiaAn
jag fyller 18 och ska nu gå över från ponny till storhäst. har hittat en häst som är 153 cm i mkh, men så undrar jag om det kanske är för litet. jag tävlar i dressyr och vill ta mig lite högre upp i klasserna. vad tror ni, är det för litet? har man någon chans ute på banan mot de större hästarna?
Jag bara påminner om frågeställningen lite eftersom den verkar ha kommit bort i diskussionen.
Det finns ju uppenbarligen många små hästar med supergång om man skall tro alla inlägg men VAR är dom? Jag ser då inte många små hästar under 160 i St George och uppåt kan man då anta att dom inte lyckats rida på de där 62% för att komma vidare
Så frågan var väl fortfarande om dom kan hävda sig mot de stora hästarna och inget annat.
En av dem finns hemma hos mig. Min halvblodsvalack har en otroligt bra gång, lätt för samling och längning. Och han är 153-154 cm hög. Han har absolut kap. rent gångartsmässigt för att gå de högre klasserna. Däremot har han inte huvudet, han pallar inte trycket för tävling överhuvudtaget. Dessutom har han en gammal skada som förmodligen skulle sätta stopp för träning på den nivån.
Men de små hästarna med kanongång finns, fast de är säkert inte många. Jag är själv bara 160 cm lång och det är inte många som gissar att min häst är så liten som han är, varken de som ser honom eller de som ridit honom.
Fast med annorlunda menar jag inte olika halvblodsmodeller utan mer hästar av annan ras (araber, fjordingar, nordsvenskar, ardenner osv som man verkligen ser är ANNORLUNDA mot de flesta andra dressyrhästar), av annan storlek - D-ponny- 155, hästar av märklig färg (skäckar, prickiga), hästar med lång man o mkt hovskägg.
Det vill säga hästar som verkligen utmärker sig som MKT ANNORLUNDA jämfört med genomsnittet.
Det är sant. Högre utbildade domare verkar av den erfarenheten jag själv gjort dömma vad de ser utan hänsyn till storlek, kändisskap, ras, färg osv. Men man måste först ta sig förbi George domarna innan man kommer upp på den nivån då det överlag är högre utbildade domare som dömmer..
Men det är möjligt att det lättar i svår klass.. återstår att se..
För övrigt så är inga av de små hästar som nämnts som framgångsrika här under 160 cm (och Hermes är väl i alla fall 165 vilket inte är speciellt litet). Jag har mkt svårt att tro att en häst mellan 150-155 cm någonsin skulle bli uttagen till landslaget oavsett gångarter, men få hade blivit gladare än jag om det varit så!
Jag undrar om Cleopatra verkligen menade landslaget, OS eller ens Grand Prix i sin fråga?
På frågan var alla GP hästar under 160 höll hus, så vågar jag nog påstå "i buskarna". Det blir ju ganska uppenbart när man läser denna tråd att ingen tänker satsa på en minihäst nästan oavsett hur den rör sig, och det är ju faktiskt få RYTTARE som har kapacitet för GP och jag tror tyvärr att det inte är många utav dem som ens överväger en 153cm häst.
tillägger; varför inte behålla ponnyn istället för att köpa en ny som bara är några cm större??
Hermes var vid bruksprovet 161 cm. Master var väl runt 160. Vet inga dressyrhästar som varit mindre, men Charisma var 159 (vann OS i fälttävlan).