153 för litet?

C

cleopatra

jag fyller 18 och ska nu gå över från ponny till storhäst. har hittat en häst som är 153 cm i mkh, men så undrar jag om det kanske är för litet. jag tävlar i dressyr och vill ta mig lite högre upp i klasserna. vad tror ni, är det för litet? har man någon chans ute på banan mot de större hästarna?

Sv: 153 för litet?

ja det är för litet om du vill komma nånstans. du får jobba extra hårt hela tiden pga hästen är så liten.

ok, vad skulle vara mer lagom? jag själv är bara 160cm lång...

Den krassa sanningen är väl att så länge den inte rör sig som om den vore minst 170 cm i mkh så får du slita värre än ett djur..

Dressyr som tävlingssport handlar inte bara om att rida bra och ha en lydig häst, det handlar till mycket stor del om att passa in i en mall. Mallen utgörs av de ekipage som ligger högst i världsrankingen. Rid som Anky, shoppa häst som Anky, helt enkelt. Ju närmare du ligger mallen redan innan du sitter upp på hästen, desto lättare blir det för dig.

Att hästen är 153 centimeter är inget hinder för att den ska kunna lära sig alla GP-rörelser och utföra dem bra. Men du komemr alltid att ligga långt, långt från mallen.

Det beror helt klart på hur hästen rör sig och ser ut. Vi har en häst i stallet som är kanske 160 men hon är snyggt byggd med bra gång, ser ut att vara runt 170 när hon rids, en sådan häst kan nog klara sig bra.

men tänk på att en hel del d-ponnysar är 150-153.. :angel: så en häst på 153 skulle ha otroligt svårt för sig, isf måste den ha supergång och vara extremt ridbar. och vore den det så skulle dom väl försökt mäta in den som ponny. :p

så tycker hon ska ha en över 160 iaf. :)

Hejsan, jag måste bara svara eftersom många påpekar att man inte kan komma upp i klasserna pga hästens storlek. varför skulle det vara svårare med en mindre häst? Jag själv, iofs lång, har en 158 häst, som absolut har kapacitet för dem större klasserna. Jag själv tycker det är lättare att rida ihop en mindre än en större häst. men det är ju min åsikt, jag har ridit en hel del häststorlekar, men jag föredrar den mindre lätta typen. Man ska passa ihop med hästen, det är det viktiga, sen spelar inte storleken alls nån roll. Du som är kort, om man jämför med mig då. Man ska anpassa hästen efter en egen storlek, enligt mig då:angel:

men tänk på att en hel del d-ponnysar är 150-153.. :angel: så en häst på 153 skulle ha otroligt svårt för sig, isf måste den ha supergång och vara extremt ridbar. och vore den det så skulle dom väl försökt mäta in den som ponny. :p

så tycker hon ska ha en över 160 iaf. :)

Varför tycker du en mindre här har svårare för dig än en större?

det är ju bara att se på vad det är för hästar som vinner... mindre häst=mindre gång. och det ser inte lika imponerande ut. en liten häst ska vara jäkligt bra och välriden, en stor häst behöver bara vara hyfsat bra och välriden...

hur många tävlingar och på vilken nivå vinner du med din häst då??

jag säger inte att alla måste rida 170+ hästar, men om man satsar på tävlandet och vill göra det bra så är det dumt att ha en häst som är 15-20 cm mindre än alla andra...

Måste säga tvärtom här, moderna sporthästar behöber inte alltid vara stora för att vara bra. Har den en bra gång? Nu menar jag inte stor gång utan är den kvick i bakbenen och lätt för att t ex samlande rörelser? En större häst med större gång kan vara vädigt tufft att "få ihop" och ser otroligt tråkig ut om den inte är välriden. Hellre då en liten kvick häst som är mer lättriden. Ska du dessutom gå från ponny så kan det vara lättare att rida en mindre häst. Du är ju "bara" 160 själv. Ser ofta små tjejer på jätte hästar som dom inte orkar hålla ihop på ett bra sätt och det går inte bättre för dem. Ser visserligen småhästar som inte går så bra heller men i slutändan handlar det om hur välriden hästen är. Vet att det finns ngn som tävlar C-ponny upp tom MSV t ex, och om jag inte minns fel så finns det ngn här på buke som tävlar arab i lite högre klasser och araber brukar inte vara särsklit stora. Min syster tävlar ponny bland stora hästar, men än så länge bara LB (startar LA till våren) och har både vinster och placeringar i dessa klasser. Att hästen är lite är ju inget man tänker på inne på banan, däremot märks det på prisutdelningen :) Hon har aldrig blivit neddömd pga av storleken på hästen. Hon brukar få 7 på gången, vilket inte alla 170 hästar får alla gånger. Visst en 8a är bättre men 7 är helt ok. Det viktigaste är att ni trivs ihop och att du kan rida hästen på bästa möjliga sätt, vilket är bra mkt lättare på mindre hästar (tycker jag). Lycka till med hästletandet!!!

men la och msv är väl inte "högre klasser" direkt... från msva och uppåt tror jag det blir väldigt svårt att hävda sig mot normalstora hästars gång tyvärr.

tillägger; varför inte behålla ponnyn istället för att köpa en ny som bara är några cm större??
:idea:

Beror väl på vad man menar med "högre klasser" det är en tolkningsfråga, men MSV tycker i alla fall tillhör de lite högre klasserna. Min pålle når inte upp till 160, hon är ca 158. Vi rider för tillfället bara LA men hon har inga bekymmer att hävda sig när dett gäller gången, hon får oftast 8or på gången. Min erfarenhet är att det inte är mankhöjden som avgör gången, kanske förr men numera är moderna sporthästar inte så jättestora tack vare att vi blandat in fullbloden. men visst är väl 153 cm rätt litet men jag hävdar nog ändå att en mindre häst kan ha lika bra gång som en större häst. Visst finns det säkert fler stora hästar med tillräcklig gång än små men jag tycker ändå inte att man ska hänga upp sig på en mankhöjd om hästen är bra i övrigt. Hellre en liten häst med bra gång än en stor med lite sämre om man nu måste välja. Fast det bästa är ju såklart att kunna kombinera både och....

jo det är klart att en mindre häst Kan hävda sig, men eftersom gången blir mindre så måste dom ha mer gång jmf med stl för att göra det bra. förstår du hur jag menar?

så man gör det svårare för sig själv.. jag tycker inte att ts ska ha en jättestor häst eftersom hon är så liten, eftersom det är svårare att rida ihop en bjässe. (jag skulle aldrig haft så stor häst som jag har om det inte vore för att jag har så långa ben!) men typ 160-163, där finns många fina hästar.

fördelen med en häst under 160 är att dom är betydligt billigare än likvärdiga större hästar.

men la och msv är väl inte "högre klasser" direkt... från msva och uppåt tror jag det blir väldigt svårt att hävda sig mot normalstora hästars gång tyvärr.

så lätt är det inte o ge sig ut på msv.
det är svårare än vad man tror.
om det skulle vara lätt så skulle många mer rida dom klasserna.

jag sa inte att det var busenkelt heller, men det är ju en tolkningsfråga vad som menas med högre klassar. ska man gå efter namnen så är msv just medels och i mitten.

sen har väl inte det med stl på hästen att göra..

jag fick intryck av att ts ville göra bra ifrån sig, inte bara vara med men jag kanske missuppfattade...

Jag har ingen direkt åsikt om det är tävlingsmässigt sämre med små hästar eller med stora. Vill tro att domaren dömer en bra ritt oavsett.

Men 1.53 är ju extremt litet, varför köpa så liten häst? Den måste vara väldigt billig - hästar under 1.58 får man inte många kronor för. Det är varje uppfödares fasa.:angel:

Däremot kan jag förstå att man inte går från ponny till jättestor häst om man inte är så stor själv och det tycker jag inte man ska göra heller. Är det en läromästare eller en yngre häst du ska köpa? Finns ju många trevliga hästar på runt 1.60 så marknaden för dig är ju ganska stor.

jag tror att många menar msv klasser när dom skriver högre klasser.
Fast...det är ju individuellt vad man menar iof :-)

till TS - det viktigaste är att det är en häst du trivs med, som rör sig bra och har lätt för sig. Jag som själv är en kort ryttare vet om det där att man helst inte vill ha för stor häst.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd