Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 14 barn!

men jag menar att det blev så många barn berodde på att dom var så religiösa...födelsekontroll fanns inte i deras register, så varje gång dom pippade så blev det ju barn :D ....nåt år gick hon tom, men nån eller några ggr fick hon tvilligar också...guds gåva du vet...

det är ju inte alls säkert att dom tyckte det var trist(barnen alltså)..sånt vet man ju oftast inte förrän långt senare när man blivit lite äldre.

martha skrev:
nåt år gick hon tom

:rofl:

Alltså, vi har fyra barn emellanåt, och jag måste säga att det räcker mer än väl :crazy:. Men jag tror att om man har fler så blir det väl snarare en livsstil? Knappast att båda hinner jobba så mkt.

Det måste ju iaf vara underbart när man blir pensionist :love: Om man nu har fostrat barnen rätt vill säga :devil:.

Själv skulle jag aldrig ens tänka tanken att skaffa 14 barn. För några år sedan var det rätt många repotage om en kvinna som hade ungefär lika många barn, där tyckte iaf jag att de äldre syskonen många gånger fick inta föräldrarollen och ta hand om de som var yngre. Men det säger ju sig självt, hur mkt egen tid får varje barn med en förälder varje dag?

Hur mycket tid med sina föräldrar får barn som är på dagis hela dagarna då? I 14-barnsfamiljen var ju mamman hemma på dagarna, så jag tror inte skillnaden blir så stor.

Du skullebli förvånad över vad jag hade kunat köpa för de pengarna..¨¨¨

Ekonomi betyder hushålla med förutbestämda resurser.

Ren teoretiskt kan jag "driva" min familj på 4 pers på runt 5000 i månaden om det skulle behövas.

Det beror väl på hur långa dagar ens barn har på dagis?

Men varför får man inte tycka att det är mkt att skaffa 14 barn?

Frågan är ju vad man tycker är viktigt, mycket pengar, resor, saker osv eller kärlek och stor familj.
Att man kan lyckas ur en stor familj är väl bla Martin Stenmarck ett bevis för!

Vi har blivit så enormt materaliserade (eller vad det heter) och vi bara ska ha och sak ha och ska ha....
vad som är rätt och fel borde väl vara upp till var och en...

Jag tycker det är upp till var och en. Hade själv en kompis som var barn nummer 4 i en familj med 12 barn. Hon fick lära sig att ta ansvar tidigt och hjälpa till hemma med lättare hushållsgrejer t ex dammsuga, sortera tvätt och sådant. De som var över 10 år fick eget rum kanske inte världens stora och de mindre fick dela rum.

De hade en underbar sammanhållning i familjen och alla var/är väluppfostrade. Men givetvis fanns inte pengar till dyra intressen som t ex ridning men min kompis fick rida hos mig och det var mkt uppskattat!

Det är klart att mna får tycka, men man får kanske tänka på att även om man har 14 barn så kan man klara det. Ekonomiskt är nog ingne nfara med tanke på att de ju får en lön och alla barnbidrag. dessutom får hon flerbarnstillägg från och med tredje barnet, men om hon får det extra för varje barn efter tre vet jag inte. Och hon har väl varit mammaledig? Och har antagligen då tjänat typ 4000 kr extra varje månad. Säkert har de någon form av bostadsbidrag också.

Och så kan jag tänka mig att de handlar billigt, vilket jag inte tycker är fel. Mycket av den billigare maten är precis lika god som den som kostar dubbelt så mycket.

Vi köper mat, tandkräm och liknande, hundmat och barnkläder för allt som allt 2500kr i månadne, vilket inte är så mycket. Jag har inte varit på bio på flera år, men saknar inte det. Vi lever just nu ett fattigt liv, men vi har ändå altlid mat på bordet. Och våra barn saknar inget, bvare sig i klädväg elelr leksaker!

Jag håller med dig Burton.
För det första skulle jag inte vilja ha 14 barn eftersom jag i ärlighetens namn inte skulle vilja gå igenom 14 graviditeter och förlossningar (liite rädd om kroppen är man väl och då menar jag inte estetiskt i första hand).

Sen måste det ju precis som du skriver vara omöjligt att kunna genomföra någon slags enklare aktivitet som tex att gå på bio, även om man bara tar med sig halva barnaskaran.
Jag tvivlar inte på att dessa människor älskar sina barn och tar bra hand om dem, men som sagt att hela tiden behöva köpa billiga storpack och aldrig kunna ha någon egen tid med varje barn det är nog inte så himla kul. Man har väl en familj för att man vill umgås med sina barn och lära dem saker, inte för att de ska vara som att driva ett företag (jag kan inte ens föreställa mig hur mycket människan måste tvätta, jag tycker att JAG tvättar mycket).

Det handlar inte om att man ska lära barnen att bli materialister, vår dotter har tex inte alls så många leksaker och har en del ärvda kläder och en del som är köpt på second-hand. Men jag vill också kunna känna att jag har råd att köpa nya grejer om det behövs. Lika så när jag handlar mat, jag skulle inte ha några problem med att dra ner på matkontot nån tusenlapp i månaden, vi skulle överleva alldeles utmärkt, men jag vill faktiskt inte föda upp mina barn på en massa skit som jag inte vet vare sig ursprung på eller hur det är hanterat. Jag vill inte låta bli att köpa färska grönsaker och närproducerat och ekologiskt bara för att det måste vara så billigt som möjligt. Detta ger inte bara att jag själv mår bra för att jag känner att jag gett mina barn så bra mat som möjligt, utan i ett perspektiv förhoppningsvis också dem en medveten syn på hur viktigt det är att tänka sig för vad man väljer i affären. Vi köper tex ägg av grannen, det är ju nåt som min tvååriga dotter har full koll på och tycker är roligt. Ägg är inte nåt som ligger i en kartong i affären utan kommer ifrån den bruna hönan som går på backen och sprätter.

Sen är ju det lustiga att alltid när de intervjuar sådana storfamiljer och frågar nåt av de större barnen hur många barn de kan tänka sig när de blir stora så säger de nästan alltid typ två. Jag har själv jobbat en del ihop med en tjej som har 11 syskon eller nåt sånt och hon vill absolut inte ha så många barn själv. Däri ligger nog svaret om huruvida det är så fantastiskt eller inte...

Plus att jag kan väl erkänna att jag är ego också. Mina hästar är viktiga för mig, jag behöver en paus i allt och bara göra nåt för mig själv en stund och dem har jag inte lust att göra mig av med.

Vildvittra

Jag har en del släktingar som vuxit upp med många syskon, och de har nu som vuxna alla en helt fantastisk sammanhållning. Jag tror att barn med många syskon lär sig att värdesätta samvaron med varandra ( även om det kanske kan vara jobbigt då och då under uppväxten!) på ett sätt som andra kanske inte alltid gör. För övrigt har flera av dessa, som vuxit upp med många syskon, själva fler barn än genomsnittet!

Det är konstigt att det tydligen är okej att ongöra sig över att någon vill ha 14 barn, när det är så förhatligt att kritisera att någon inte vill ha barn alls.

Man får tydligen hacka hur mycket som man vill på någon som har 14 barn.
Och man får definitivt inte kritisera en barnlös.

Inte_Ung skrev:
Det är konstigt att det tydligen är okej att ongöra sig över att någon vill ha 14 barn, när det är så förhatligt att kritisera att någon inte vill ha barn alls.

Precis min tanke!!!

Inte_Ung skrev:

I o för sig var det väl olika skribenter som "hackar" i de olika trådarna, eller?? :crazy:

Exakt vad jag tänkte....

Men jag förstår inte vad folk tjafsar om egentligen. Om Stina vill skaffa 15 barn med olika män och hon är lycklig i sin situation - fine!
Likaså om Gertrud väljer att inte skaffa barn det är ju hennes beslut.

/B_A_L som har fler än två syskon men som valt att "bara" skaffa två barn själv.

break_a_leg skrev:
Exakt vad jag tänkte....

Men jag förstår inte vad folk tjafsar om egentligen. Om Stina vill skaffa 15 barn med olika män och hon är lycklig i sin situation - fine!
Likaså om Gertrud väljer att inte skaffa barn det är ju hennes beslut.

/B_A_L som har fler än två syskon men som valt att "bara" skaffa två barn själv.
:bow: Jag är HELT enig med dig! Alla gör som de vill och ingen ska "lastas" för det.

Men man måste ha rätt att uttrycka sina personliga åsikter om det ena eller andra utan att bli betraktad som någon som måste omvändas pga sina konstiga åsikter:)

break_a_leg skrev:
Men man måste ha rätt att uttrycka sina personliga åsikter om det ena eller andra utan att bli betraktad som någon som måste omvändas pga sina konstiga åsikter:)
Tja, mja. Om man uttrycker sina personliga åsikter utan någon som helst nyansering så tycker jag nog man får finna sig i att bli kraftigt ifrågasatt. Typ "ALLA som skaffar barn blir sååååå tråkiga och bara knypplar!" eller "ALLA som inte skaffar barn är egoister och vill bara springa på krogen" eller "ALLA som har 14 barn är tokiga" osv.

Jag saknar viss nyansering ibland, jag menar; har man verkligen BARA träffat knypplande föräldrar (mammor)???? Har man verkligen BARA träffat barnhatande icke-föräldrar?? :crazy:

*knapp*
Jag forstar inte vart problemet ligger?? Varfor skulle de inte fa ha 14 barn??
Om det ar det ekonomiska laget som ar fel, sa kanske vi ska borja inkomst-prova alla som blir gravida? Det ar langt fran alla som egentligen har rad att skaffa barn som skaffar barn, samma med hast, hund osv. Men det funkar i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 801
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 432
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 141
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18