Jag kan tänka mig! Typ en gulbrun unge med massa vitt?
Gul var den, och massa vitt! Om den var gulbrun eller palomino minns jag inte... Båda är genetiskt möjliga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan tänka mig! Typ en gulbrun unge med massa vitt?
@Charlottee Åh, vad duktiga ni är!
@Evolution Stort grattis till er "level up" att vara skrittad uppsuttet
@Springsteen Men hon är ju så himla go Skönt att hon är så obrydd, du har m.a.o gjort ett bra förarbete! Är själv lite inne på en Tekna åt min plutt men jag ska ligga lite lågt med sadelletandet till nästa år.
@Ozen Vad fint det gick Bra att ha med sig en hund också!
Själv så har vi varit på vår första löshoppning/träning inför treårstest. Det gick över förväntan! Jag trodde att Jack skulle vara mer orolig och stissig, men han var ganska lugn med tanke på att det var första gången på en anläggning, i ett ridhus och så vidare. Han ropade lite i ridhuset men annars var han en riktig stjärna!
Tränaren vi använder oss av är en c-tränare i hoppning och har unghästkurser med fokus på treårstest. Han tyckte att jag var lite sen med att börja träna nu och ansåg att 4-5 dagar i veckan är bra upplägg. Känns lite mycket, eller vad tycker ni? Med tanke att ponnyernas treårstest är i augusti så känns det inte så sent påtänkt, men det är ju min åsikt
Jag hade tänkt framledes att Jack ska få vara ledig från slutet på december till februari-nånting. Målsättningen innan ledigheten är att kunna trava på töm och eventuellt ha matte på ryggen i skritt. När det blir dags att "börja skolan igen" blir fokus lagd på löshoppning och annat stärkande som gå som handhäst, tömkörning i backar/skog och mark och såklart (långsam) inridning.
Hinner man få en häst redo inför treårs på 5 månader? Hade tänkt visa honom själv
Musse har redan fått 3 betäckningsbokningar och ännu fler förfrågningar så jag får nog fundera på att ansöka om licens nästa år ändå Hade egentligen tänkt vänta tills efter vi visat för kvalitetsboken när han är 4. Men ja...jag får fundera lite. Finns ju en del praktiskt att tänka på med.
Synd han inte är gul @Springsteen
Vad spelar färgen för roll.
Kanske kan bli gulbrun ändå eftersom både pappan och morfar är bruna. Usch, jag är jättekass på färggenetik
Mr Majkmans mor tror jag var fux, för visst är det honom Musse är efter?
Om du menar Storm + Musse? Har han rött i sig någonstans?
Har han rött i sig så kan det bli, Brun, Svart, Fux, Gulbrun, Gulsvart eller Palomino.
Annars är det Brun, Svart, Gulsvart eller Gulbrun.
Letar faktiskt efter en fin Welsh Cob hingst att betäcka Storm med. Är inte sugen på någon annan ras. Fantastiska hästar.
vad hände med tysk ridponnyhingst? Den där bruna du visat förr är ju urläcker
KL.
Har blivit lite ändrade planer här, Hollie och jag stänger snart en dörr men öppnar samtidigt en annan återkommer när allt är klart
Dom rör sig jättetrevligt! Men jag föredrar Cobbarna.
Spännande det låter!
Klart det ska vara en Welsh Cob
Om färgen är jätteviktig för dig på avkomman så finns det ju iaf några superfina hingstar som är gula här i Sverige.
Färgen är inte viktig för mig. Jag är mer intresserad av gångarter, temperament och exteriör.
Det finns väl bara en gul som är godkänd?
Det finns iaf två som är godkända för kvalitetsboken och minst en som är godkänd för avel.
Färg är roligt men det finns absolut viktigare saker, ett plus i kanten skulle jag säga med en vacker färg (vilket ju är en definitionsfråga). Min förra cob var en nervös tjej och efter att ha ägt henne så känner jag verkligen att om det är något man skall avla på så är det bra psyken.
Min är ju redan gul, så anlaget finns där. Skulle jag betäcka för färg så skulle jag betäcka med en svart, gulbrun, gulsvart eller brun och undvika fux, cremello eller palomino. För att minska risken att få en palomino. Gräslig färg att ta hand om med den vita svansen.
Hittade bara Jebeth Hitchhikers Guide KWD 71 på welsh ponny och cob föreningen dock! Finns det några gulbruna där ute?
Ja, uppenbarligen! Storms tagel ser ju verkligen ut att vara kritvitt (under all skit ). Det har sina fördelar med en brun häst med svart man och svans.
Broughton Replica
En av de vackraste cobbarna i Sverige tycker jag, godkänd för kvalitetsboken.
Och Dwyfor Topaz är mörk palomino. Han är godkänd men är ej godkänd för kvalitetsboken.
Av någon anledning har jag börjat att gilla cremello. Idhults har en vacker hingst men som inte är godkänd. Vacker färg har han onekligen.