12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Charlottee Åh, vad duktiga ni är!

@Evolution Stort grattis till er "level up" att vara skrittad uppsuttet :banana:

@Springsteen Men hon är ju så himla go :love: Skönt att hon är så obrydd, du har m.a.o gjort ett bra förarbete! Är själv lite inne på en Tekna åt min plutt men jag ska ligga lite lågt med sadelletandet till nästa år.

@Ozen Vad fint det gick :) Bra att ha med sig en hund också!

Själv så har vi varit på vår första löshoppning/träning inför treårstest. Det gick över förväntan! Jag trodde att Jack skulle vara mer orolig och stissig, men han var ganska lugn med tanke på att det var första gången på en anläggning, i ett ridhus och så vidare. Han ropade lite i ridhuset men annars var han en riktig stjärna!

Tränaren vi använder oss av är en c-tränare i hoppning och har unghästkurser med fokus på treårstest. Han tyckte att jag var lite sen med att börja träna nu och ansåg att 4-5 dagar i veckan är bra upplägg. Känns lite mycket, eller vad tycker ni? Med tanke att ponnyernas treårstest är i augusti så känns det inte så sent påtänkt, men det är ju min åsikt :angel:

Jag hade tänkt framledes att Jack ska få vara ledig från slutet på december till februari-nånting. Målsättningen innan ledigheten är att kunna trava på töm och eventuellt ha matte på ryggen i skritt. När det blir dags att "börja skolan igen" blir fokus lagd på löshoppning och annat stärkande som gå som handhäst, tömkörning i backar/skog och mark och såklart (långsam) inridning.

Hinner man få en häst redo inför treårs på 5 månader? Hade tänkt visa honom själv :o

@phie Klart du hinner få en häst klar för treårs på fem månader så länge hästen har en bra grund i hantering och har hunnit göra lite förberedande innan vilan (precis som du tänkt göra). :)

Tycker 4-5 dagar i veckan låter mycket jag också.

@Evolution Stort grattis till er "level up" att vara skrittad uppsuttet :banana:

@Springsteen Men hon är ju så himla go :love: Skönt att hon är så obrydd, du har m.a.o gjort ett bra förarbete! Är själv lite inne på en Tekna åt min plutt men jag ska ligga lite lågt med sadelletandet till nästa år.

Själv så har vi varit på vår första löshoppning/träning inför treårstest. Det gick över förväntan! Jag trodde att Jack skulle vara mer orolig och stissig, men han var ganska lugn med tanke på att det var första gången på en anläggning, i ett ridhus och så vidare. Han ropade lite i ridhuset men annars var han en riktig stjärna!

Tränaren vi använder oss av är en c-tränare i hoppning och har unghästkurser med fokus på treårstest. Han tyckte att jag var lite sen med att börja träna nu och ansåg att 4-5 dagar i veckan är bra upplägg. Känns lite mycket, eller vad tycker ni? Med tanke att ponnyernas treårstest är i augusti så känns det inte så sent påtänkt, men det är ju min åsikt :angel:

Jag hade tänkt framledes att Jack ska få vara ledig från slutet på december till februari-nånting. Målsättningen innan ledigheten är att kunna trava på töm och eventuellt ha matte på ryggen i skritt. När det blir dags att "börja skolan igen" blir fokus lagd på löshoppning och annat stärkande som gå som handhäst, tömkörning i backar/skog och mark och såklart (långsam) inridning.

Hinner man få en häst redo inför treårs på 5 månader? Hade tänkt visa honom själv :o

Vad är det för tränare?? O_o Låter ju helt sjukt att jobba en så ung häst (eller ännu värre ponny) 4-5 dagar i veckan :eek:

Här kör vi löshoppning en gång i veckan/varannan vecka, känns alldeles lagom. Här är treårs dessutom redan i maj.

Vad menar han med "träna 4-5 ggr/v"? Det kan ju innebära ganska många olika saker tänker jag, allt från löshoppning till uppställning. Men att rent fysiskt träna honom så ofta hade jag inte gjort. Och klart ni hinner bli redo på 5 månader. Vårt test går i september och D ska ta det lugnt pga senskada tills i vår och jag har ingen panik.

Har man inte tränat något så är det lite sent tycker jag. 5 månader är ingenting för en sådan ung häst, det är mycket självförtroende som ska byggas upp när det gäller löshoppningen.

Storm har bara löshoppat ett par gånger och troligtvis så blir det inget treårs för henne då jag inte tycker att hon är tillräckligt förberedd. Och jag vill inte stressa fram något och få bakslag.

Nu är Diva "inriden" och ska hämtas hem på fredag. Nu blir det vintervila, sen efter årsskiftet blir det igång med löshoppning igen innan det är dags att lämna iväg henne igen. På fredag ska jag få se henne bli riden för första gången, ska bli så himla spännande :banana:

Jag tycker också 4-5 dagar i veckan låter helt galet...

Jag tror absolut du hinner få han redo för treårs på 5 månader, jag själv planerar att visa min och hon är hittills bara löshoppad en gång... treårstest i maj... vilket jag kan känna stress över och jag är medvetet missnöjd att vi inte har kommit iväg.
Men även om hon ska vila ifrån ryttare dec-mars... så kommer jag försöka klämma in lite löshoppning ngr gånger under den tiden förutsatt att vi hittar någon skicklig anordnare, just för att det inte ska bli ihopklämt mars-maj.
Å andra sidan är treårstestet bara en önskan och en riktlinje, skulle hon inte vara redo är det inte hela världen att stå över och satsa på att visa som fyraåring istället :up:

Tack föressten angående filmen! :D

Oj vad långt ni kommit med era småttingar! Själv har jag inte kommit upp på ryggen på min än. Inte för att jag tror att det skulle vara något problem, men jag tycker han är så "liten" ännu och känner mig lite tveksam till att han är fysiskt redo att ridas ännu. Men kanske är det bara jag som är överkänslig. Hade ju tänkt visa på 3-årstestet så på sätt och vis börjar jag bli lite stressad, men samtidigt är ju det viktigaste att han blir hållbar i längden. Hur vet man egentligen när de är redo?

@Barrel Tack för peppen!

@Io @_Smulan_ Jag hoppas att tränaren räknar in all hantering osv i dessa 4-5 dagar. Jag tänker inte träna honom fysiskt såpass ofta. Jag aktiverar fysiskt honom i dagsläget två gånger/vecka, ibland tre. Ett par-tre dagar får han stå utan att göra något, de restrerande tar jag bara in honom, borstar, visiterar och hanterar. Tycker personligen att det funkar ganska bra. Löshoppningsträningen är varannan vecka, men jag har möjlighet att träna lite på hemmaplan om så skulle behövas.

@Springsteen Jag jobbar mot att kunna visa honom, men om han inte känns redo så hoppar vi över det. Tänker inte stressa fram något utan ta det i en maklig takt och lyssna på hur han upplever det. Hästen och dess välmående går ju först framförallt!

@Charlottee Tack för det! Jag är av samma åsikt själv; Är de inte redo så hoppar man helt sonika över att visa dem. Tänker inte pressa honom för att se resultat utan vi tar det piano :)

Idag har Libro premiär galopperat med ryttare! Helt själv ute på grusvägarna, utan sällskap eller draghjälp! Så himla duktig :love:
Inga tedenser alls till bus eller bråk, ryttaren tyckte att det kändes väldigt naturligt och Libro hade öronen spetsade framåt.

Så nu blir det ridning två - tre gånger till, sedan blir det vila!

Är alldeles grön av avund, men min tid kommer den också!
Har idag bara 30 dagar kvar till BF, så efter vilan ska jag igång och rida Libro själv.
Så himla skönt att jag och bästa vännen har samma syn på allt som har med hästar att göra, allt har bara flutit på!

@ylvalill Här är en till som inte har kommit så långt.. Min är sadel- och tränsvan och longerad i skritt och trav. Har hängt på honom några gånger och han är helt obrydd, men har inte suttit upp än. Min är ju stor, men så ranglig och mycket bebis i kroppen.. Tycker jag, men jag kanske också är överkänslig.. :)

Däremot tycker jag det är jättekul och inspirerande att läsa här om allas framsteg och fina hästar!

Fredrik och min kompis som är både tuffare och lugnare än mig har börjat sammarbeta med varandra genom lite longering i skritt några minuter då och då, typ en gång i veckan. Idag fick han faktiskt sadel på sig som han inspekterade noga och även försökte ta en tugga av. När den väl var på ryggen blev han lite spänd men lugnade snabbt ner sig och kollade in va det var som låg på hans rygg. Tyvärr fick jag jätte dåliga bilder idag men jag fick mig allt en chock när jag gick in i boxen, han är ju för sjutton enorm! och tjock! hela han är kraftig. Bilden jag kommer lägga in är från typ början på oktober.

Hans svans är jätte larvig och sliten. Han har kliat sig mot boxväggen och ser inte alltför snygg ut just på grund av det. Nu är han klippt i både man, svans och pannlugg. faktiskt så ser han ut som en ridhäst nu :)
På bilden har han lagt i åsnebromsen som jag kallar det, han vägrar att röra på sig! Ursäkta grimman som glidit bakåt!

Denna bild är tagen på samma tillfälle. Tänk att hästen kan se olika ut!

Senast ändrad:
@Barrel Tack för peppen!

@Io @_Smulan_ Jag hoppas att tränaren räknar in all hantering osv i dessa 4-5 dagar. Jag tänker inte träna honom fysiskt såpass ofta. Jag aktiverar fysiskt honom i dagsläget två gånger/vecka, ibland tre. Ett par-tre dagar får han stå utan att göra något, de restrerande tar jag bara in honom, borstar, visiterar och hanterar. Tycker personligen att det funkar ganska bra. Löshoppningsträningen är varannan vecka, men jag har möjlighet att träna lite på hemmaplan om så skulle behövas.

@Springsteen Jag jobbar mot att kunna visa honom, men om han inte känns redo så hoppar vi över det. Tänker inte stressa fram något utan ta det i en maklig takt och lyssna på hur han upplever det. Hästen och dess välmående går ju först framförallt!

@Charlottee Tack för det! Jag är av samma åsikt själv; Är de inte redo så hoppar man helt sonika över att visa dem. Tänker inte pressa honom för att se resultat utan vi tar det piano :)

Det är ju inte lika stor press på ponny heller; exteriörbedömning (har ni varit på utställning så kan han väl det redan), löshoppning och lösgalopp.
Vi kommer fortsätta med löshoppning som nu, förutom några veckors vilopaus när han har sin tillväxtperiod i feb-mars. Sen kör vi lite lösgalopp emellanåt för han är laaaat! Och så friskar vi upp utställningsskillsen framåt våren. Kanske hinner vi med någon utställning emellan också som förberedelse.

Idag var vi på terrängbanan igen. Ja vad ska man säga.. Det är inget fel på hans teknik som är GRYM eller på förmågan heller...för han tog alla hinder ifrån stillastående, skritt eller segtrav. Suck. Springer han bara på och får in flowen kan han nog få riktigt bra på hoppdelen.
Men, precis som flera andra skrev så kör vi bara på treårs om han känns redo. Vi kommer varken hoppa (annat än någon gång för skojs skull) eller hålla på med vanlig dressyr i framtiden så treårstestet kommer bli en (miljö)träningsgrej i sig.

@Barrel Tack för peppen!

Bra! Det är många där ute som stressar med att få hästarna redo för visning och sedan så får de bakslag. Så himla tråkigt när det händer bara för ett treårstest tycker jag.

Storm är nu uppstallad. :love:

56e7ae40-b6eb-496e-8654-add9163dabb4_zps968ea697.jpg~original

Har fått ett tunt stalltäcke. Trodde att jag hade ett regntäcke från Bucas i garaget med det var borta! Så jag får väl åka och köpa ett imorgon. Hon rullar sig nämligen i lervälling varje dag... Så det går inte att ha henne otäckad om jag ska göra något med henne. Nu går hon ju även med mer vuxna kompisar och de har täcken på sig utan problem, så det borde gå. (Hennes hagkompisar är annan tvååring, sen är det tre stycken treåringar, en fyraåring och en äldre dam.)

8ca20f67-a497-49a5-bdaa-bf4dd7b322a6_zpscf3ced9e.jpg~original

Operation bleka svans pågår igen. Leran, bajs och brunst gjorde den brun igen... Fick dock klippa av den igen då den för andra gången i år för att den släpade i backen. :) Skulle önska att manen var lika tjock! Fölungarna har ätit på den så mycket.

kl

Kul att se alla 12or växa upp.
Här är min 12a, e. Stalypso-Turban Rose-Midas-Steinpilz xx, drygt 175 cm i manken, men han börjar se hyfsad ut i kroppen då han inte längre är lika överbyggd som han varit tidigare. Arbete får vänta ett tag till för hans del eftersom han är såpass hög och fortfarande växer.

b_144440.png

@Zebban Skönt att höra att det finns fler som tar det lite lugnt! :) Min tanke är ju att min häst ska bli en kompis "för livet" och då är det ju inte så bråttom egentligen, utan betydligt viktigare att det blir rätt från början. Men samtidigt blir jag nog lite rädd att jag ska fastna i tänket att han ju är så liten, och därför aldrig komma igång riktigt... :o

@Springsteen
Alltså... jag drömde att jag skulle betäcka min ettåring. Men på nåt vänster kom Storm med i bilden och istället var Storm dräktig med Iska (som för övrigt också är ett sto... O_o )... Detta drömdes inatt och var totalt bortglömt tills jag nu klickade in och såg dina bilder.
...
Men det blev en riktigt läcker fölunge iaf. :love:

Just thought you should know! :o:D:p

@Springsteen
Alltså... jag drömde att jag skulle betäcka min ettåring. Men på nåt vänster kom Storm med i bilden och istället var Storm dräktig med Iska (som för övrigt också är ett sto... O_o )... Detta drömdes inatt och var totalt bortglömt tills jag nu klickade in och såg dina bilder.
...
Men det blev en riktigt läcker fölunge iaf. :love:

Just thought you should know! :o:D:p

Jag kan tänka mig! Typ en gulbrun unge med massa vitt? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka