12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte varit inne här på ett tag (typ 1år). :o Fick barn i augusti förra året så har haft fullt upp..
Vi håller på med inridningen, går inte riktigt i den takt jag hade hoppats på (då jag behöver ha barnvakt med mig till stallet dom dagar jag ska pyssla med Melwin) men har hängt på honom ett par ggr och iaf påbörjat longeringen med sadel/träns på! :up:
Va fint det ser ut Charlotte!! :)

@Quickstep men hej det var länge sedan som sagt! :D Var det inte din som var lite knepig i temperamentet som föl? (e.warsteiner?) Hur är han nu? Bild?

Tack! Hollie är en klok häst och har varit väldigt medgörlig hela vägen, så jag har kommit undan ganska lätt denna gång :o Men även nu på bebisnivå så känner jag kapaciteten i hästen! Ska bli väldigt roligt att jobba med henne i framtiden :)

Haha jo den första månaden hade han lite temperament, men d gick över fort! :up:
Sen dess har han varit helt underbar! Än så länge så har allt gått jättebra, men har ju inte kommit upp än! ;) Haha
Han har varken brytt sig om sadel eller träns, så får väl se om allt kommer vid uppsittningen.. :D
Tror inte att jag har ngn uppställd bild, har nog en liten filmsnutt från första löshoppningen kan se om jag lyckas lägga upp den!

Eftersom vi fick avbryta inridningen mitt i allt pga skada så vet jag inte riktigt när han kommer vila nästa gång. Antagligen blir det så fort han är "riden" några gånger när det nu blir. Han har vilat i drygt 5 veckor nu pga manken.
Idag har vi tagit upp det hela igen och jag har hängt en stund utan problem. Förhoppningsvis kan jag sitta på honom veckan som kommer :)

kul med lite film @Charlottee ser riktigt trevligt ut!

Cash har redan fått börja sin vintervila och ska vila fram till Mars ungefär. Blir nog skitbra och han får så lång vila dels för att jag flyttat och dels för att jag hoppas på att han kommer in i en växtperiod så han får växa ifred ;)

Oj, vad kul att det går framåt för så många i tråden. Blir inspirerad av att läsa om allas framgångar!

Vi har varit iväg på vår första löshoppning. Han skötte sig kanonbra både i lastningen och hoppningen! Efter det har vi har haft en ofrivillig paus i träningen pga "dagisbaciller", men nu är vi igång igen. I helgen har vi både skrittat och travat uppsuttet! Tyvärr inget bildbevis, men vilken härlig känsla det är att sitta på sin unghäst. :love: I efterhand så måste jag säga att han känns rätt stabil ändå och inte alls så vinglig som jag hade trott. Vi behöver dock öva lite mer på att svänga...

Vi kör nog på i några veckor till, sen blir det vintervila, kanske med lite avbrott för någon löshoppning. Så kör vi igång igen under början av nästa år. Hoppas att min också ska växa lite till, men han växer saaakta... Tur att jag inte är så lång. :D

@mira2013 vad roligt!!! :D

KL.
En vecka senare blev det dags igen och visst gick det minst lika bra denna gång att galoppa :banana:
nu ska vi försöka ta oss ut i skogen med en ledarhäst 1-2 ggr innan november är slut, sedan är vi nog inridna och klara för detta år ;)

Lite film blev det

Vad fint det ser ut! Hon verkar så avslappnad och bara rullar in i galoppen direkt:love: Förstår att du känner potentialen redan! Håller dock med dig om att man längtar tills det blir mer "ridning" (Ja, jag längtar ju först efter att sitta upp igen på henne, men då vill jag ha grundjobbet gjort innan;))

tack @Mettan :D Filmen visar ju andra gången vi testar galopp och första gången helt på egen hand! Hon är otroligt cool men ändå lyhörd, kul att det syns.
Jag har kanske suttit på henne ca 10ggr sedan aug och då har väl mer än hälften av gångerna varit i skritt.

Ja jag kanske gör som dig och löshoppar henne någon gång under vintern, för det behöver hon verkligen få lära sig. Vill att hon ska vara väl förberedd inför treårs.

@Evolution wohoo! Heja er! :D

Vad ni är duktiga med era fina unghästar! Så himla roligt och inspirerande att se :)

Själva går vi på sparlåga. Jag är nyopererad, gjort 1 av 4 planerade operationer, så det blir inga större aktiviteter för oss förrens senare i vår. Jag hoppas att jag ska hinna med några ganska bra veckor mellan varje operation för att i alla fall kunna arbeta lite vid hand och tömköra lite i skritt. D får gå i hagen som vanligt under tiden, äta morötter och trickträna lite.

Min sambo har ofrivilligt blivit tvungen att lära sig börja hantera D. Stackarn är livrädd för hästar men jätteduktig med henne :love:

Å min åker ut på lösdriften igen!;) Skönt å ha henne inne!:)

Ha det gott i leran. (Om ni har lera. :p)

Min åker in i helgen. :love: Så himla glad är jag. För hon ser förjäklig ut. Fölungarna tuggar på henne för att hon är "lektant" antar jag. Tussar av man och svans är bortslitna, pälsen är gräslig av lera och tjuvnyp. Hon ser ut som en rugguggla. Nä nu blir det lite välbehövlig omvårdnad av henne.

En annan går gipsad och får absoluuuuut inte anstränga högerhanden, så jag får nöja mig med att leda hästarna in och ut ur stallet, borsta, klappa lite, och passa på att ta lite vardagsbilder för att inte fullständigt krypa ur skinnet..

10384125_561118124032827_3747029806974277009_n.jpg

10653828_561118297366143_1005199791928427273_n.jpg

10734078_561118374032802_5739890387600894306_n.jpg

1533863_561118440699462_2506557140756794866_n.jpg

@Lillstrumpa Stor skillnad. S-line är rak, rund och utbytbara järn. A-line svängd, takformad och omvärmningsbar.

Ok, tack för svar. Var dock s-line jag testade på min som tyvärr ändå var för takformad :). Men min ponny verkar vara extremfall, hade ut en sadelutprovare som skulle hjälpa mig men hon övergav oss i princip direkt när hon sett ponnyn :/. Hon insåg nog hur svårt det skulle bli...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka