12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mayaanna men jag var nog lite trött och läste lite för fort, för det står ju att bild finns under din profil i ditt första inlägg ser jag:p sorry!
Ska titta!

Som vanligt funderar jag över hur stor pållen egentligen kommer bli. Han har inte dragit iväg någonstans under betet, möjligtvis att han är lite högre bak nu, men inte märkvärt. Mätt till 159cm idag så antar att han minskade lite efter sista verkningen eller så har jag mätt fel ^^

I vilket fall så har jag fått tummen ur och fått på honom både sadel och träns för första gången igen på ca 1år. Rätt kul att han bara var över taggad på att få göra något och brydde sig inte ett skvatt. Har även suttit på honom och tagit två tre skritt steg, men de var utan sadel :) Jätte duktig! Och så bildbevis;

Tog bara en sadel som tydligt är alldeles för smal för honom. Dock en 17tum, tkr inte ens den ser stor ut på honom :D
10409634_10152541400078094_3400710782045493823_n.jpg

Nu är Trassel hemma igen!

Han var utlånad på foder för försäljning, men eftersom att jag och fodervärden inte kom överens. (bla så red hon honom i våras, då han bara var nyss fyllda två, i växtfas och det var dessutom ingenting som vi var överens om öht eftersom att han var utlånad som sällskap, enbart. Då jag påtalade att jag inte ville att hon skulle rida honom då jag dels tycker att hon var förstor, och att han var för ung tyckte hon jag var knäpp och att han behövde motioneras och hon hade visst tömkört honom en hel del också. ) så då bestämde jag mig för att plocka hem honom istället. Så nu ska han få gå hemma och "nollas" och få växa och vara unghäst. Eftersom att jag sen ska ha barn i höst räknar jag inte med att sätta igång honom då heller, men ev lånar jag en körbar ponny som sällskap och isf kan han få börja hänga med bakom vagn i vinter, och sen till våren ska han köras in, så som planen ser ut nu, om det inte kommer några växtfaser emellan.

@MattiZ vad kul!
Jag tycker också han ser rätt klar ut!? Jämn o fin, mer kommer han ju att växa men ser ju inte ut som om han tänker bli jättestor.

Jag har faktiskt hängt och suttit på Hollie också en gång ;) nada longerande lr fysiskt arbete innan, utan upp o ner på gårdsplan. Nu är hon ju stencool i dessa sammanhang så det hela gick väldigt simpelt vilket jag förstod, men jag resonerar som så att bättre testa lite här o där istället för att vänja in allt på samma gång i höst när hon ska ridas in. Avdramatisera hela grejen.

10423688_10152226728716344_5543101815201055205_n.jpg
10402421_10152226728551344_641230252215301367_n.jpg

@Charlottee tack, ja han blir bara snyggare å snyggare. Har ju manke och allt, men jag tycker benen har grovnat lite med nu ist för de där tandpetarna ^^ sträcker han sig till 163 får jag väl nöjja mig med det x)

Även jag har börjat hänga lite nu när han ändå är hemma. Längtar till hösten nu :D Mätte honom igår till 160 igen, han växer verkligen ingenting och är väldigt jämn eller snarare högre i manken än korset. Blir han inte högre så gör det egentligen ingenting eftersom jag själv inte ens är 160 lång, fast 165 hade han gärna fått bli.... :)

Nästa vecka får han nog åka tillbaka till betet igen och vara kvar 1-2 månader till.

Jag har ett par hingstar födda -12 som jag håller på med :) Hittills har jag fått träna mycket med vardagsgrejer, såsom att ta på sig täcken (det är farliga grejer det) lyfta fötter och bli verkade. Annars är dom väldigt tacksamma båda två, lugna och medgörliga.

Den lilla införskaffad i slutet av April och den store i slutet av Maj. Har påbörjat inridning på den lille, och det är mycket träning på att få honom "mindre känslig" då han är rätt sprättig och gärna överreagerar.

dsc_6354_53bbe6eeddf2b37a2fe7dfdf.jpg

dsc_6375_53bbe718e087c3603a8326a1.jpg

dsc_6382_53bbe724ddf2b3355da00e6a.jpg

Den store är det ett tag kvar för då han ligger lite efter i sin utbildning, har nyss börjat longera och jobba honom från backen, men han är lite coolare och bryr sig inte om värst mycket så det kommer gå rätt fort med honom bara vi fått in lite flyt tror jag. Såfort jag känner att han ligger på rätt nivå i vårat arbete ifrån marken så ska han introduceras för sadels, träns och benskydd.

dsc_6431_53bbe754ddf2b37a2fe7dfe8.jpg

dsc_6436_53bbe7632a6b2241faadfe28.jpg

@Evolution Han är fin och min är likadan, i princip högre i manken än baken nu känns det som. Jämn och fin. Tycker Cash ser lite mer klar ut än din, men de verkar ligga rätt lika ändå. Inte växt på jätte länge ;) Ska bli intressant och se om de blir 165 eller om de stannar på 162-163? För mig är det lite jobbigare om han blir liten tyvärr. Jag hade förväntat mig honom på 165 då jag själv är 170cm lång. MEN han blir de han blir och han är underbar ändå, så det är ju inget jag kan göra åt saken :)

Tycker dock din ser mer och mer färdig ut nu, emot förra bilderna du la upp. Han är så fin så fin! Svart med vita tecken är ju underbart! :love:

@Akiraphoto Blev ju genast kär i din fina isabell där. Ser inte jätte stor ut, men hur stor är frågan? Ser himla trevlig ut :)

@Akiraphoto jag tycker den lille var supersöt och vilken härlig färg! :love: Welsh?

@Evolution oj vad vuxen han har blivit! jag tror nog att han kommer landa på 165cm utan tvekan, dom är ju bara två år och kan växa i flera år till mer eller mindre.

Fin!

KL.
Hollie har nu accepterat sin nya vän, och det verkar faktiskt som hon är boss enligt stalltjejen. Att hon är ranghög förstod jag men hon är ju ännu bara en 2åring.... :o

Hollie med blått flugskydd
10423701_10152241196476344_8839931028243229957_n.jpg

Nu när jag tittar på bilderna på honom. Jag tycker han ser så kort ut igen? Eller är de bara för att han har sadel på sig. Håller ni med? Om min Cash alltså ^^

@Akiraphoto Tycker både ser trevliga ut men är lite svagare för isabellen :)

Roligt att se vad alla gör med sina 12: or! Här så går Chicago fortfarande på hingstbete, vilket han kommer få göra till sommarens slut. Han har blivit så otroligt lugn och trygg i sig själv att jag inte tror inridningen kommer bli något större problem. Utan nu får han leva livets goda dagar; äta, växa, vila och kela :)
Dock har han börjat dra iväg i baken igen :nailbiting:, sist vi mätte var han runt 170-172 cm så jag hade hoppats på att den värsta växtperioden var över, men icke!

Chicago Fire e. Chirlon u.e Briar
dsc_0141_53c412099606ee34e86ecb29.jpg

Chicago måste alltid gå mot strömmen ;)
dsc_0229_53c40cbfddf2b35a8ae5d093.jpg

Jag har ett par hingstar födda -12 som jag håller på med :) Hittills har jag fått träna mycket med vardagsgrejer, såsom att ta på sig täcken (det är farliga grejer det) lyfta fötter och bli verkade. Annars är dom väldigt tacksamma båda två, lugna och medgörliga.

Den lilla införskaffad i slutet av April och den store i slutet av Maj. Har påbörjat inridning på den lille, och det är mycket träning på att få honom "mindre känslig" då han är rätt sprättig och gärna överreagerar.

dsc_6354_53bbe6eeddf2b37a2fe7dfdf.jpg

dsc_6375_53bbe718e087c3603a8326a1.jpg

dsc_6382_53bbe724ddf2b3355da00e6a.jpg

Den store är det ett tag kvar för då han ligger lite efter i sin utbildning, har nyss börjat longera och jobba honom från backen, men han är lite coolare och bryr sig inte om värst mycket så det kommer gå rätt fort med honom bara vi fått in lite flyt tror jag. Såfort jag känner att han ligger på rätt nivå i vårat arbete ifrån marken så ska han introduceras för sadels, träns och benskydd.

dsc_6431_53bbe754ddf2b37a2fe7dfe8.jpg

dsc_6436_53bbe7632a6b2241faadfe28.jpg

Jag gillar uttrycket på den lille, han var en riktig eyecatcher i mina ögon :)

Nu har Trassel bott in sig på betet ordentligt. Och så har jag fått börja lära känna min ponny på nytt. Negativt är att han visst lärt sig att spränga hagar, så här blir det elchocksterapi för herrn i fråga, såhär går det inte att ha det!

Positivt är att han fortfarande är en okomplicerad herre i hanteringen. Idag har vi övat på att stå stilla. Ruggigt tråkigt, men nyttigt att kunna som blivande körponny. Och att bli sprejad med flugmedel, det är visst ingen hit alls längre utan han kastar sig och reser sig och far... Men det blir nog bättre med lite träning, det är tur han i liten i det fallet, det går faktiskt att hålla emot.

Nu har Trassel bott in sig på betet ordentligt. Och så har jag fått börja lära känna min ponny på nytt. Negativt är att han visst lärt sig att spränga hagar, så här blir det elchocksterapi för herrn i fråga, såhär går det inte att ha det!

Positivt är att han fortfarande är en okomplicerad herre i hanteringen. Idag har vi övat på att stå stilla. Ruggigt tråkigt, men nyttigt att kunna som blivande körponny. Och att bli sprejad med flugmedel, det är visst ingen hit alls längre utan han kastar sig och reser sig och far... Men det blir nog bättre med lite träning, det är tur han i liten i det fallet, det går faktiskt att hålla emot.
Hur var det nu? Har du Trubbel också kvar? Det kanske blir parkörning ändå?:up:

Min Silhouette går ju på bete ca 3 km hemifrån bara, så jag är ju hos henne varje dag och kollar. för sju veckor sedan, samma dag som hovslagaren skulle komma, hittar jag min häst på tre ben i hagen:nailbiting: Blockhalt på högerbak, ingen svullnad, värme eller puls ngnstans. Jag bad hovis kolla efter en hövböld,men utan resultat. Jag ringde min vet som tyckte vi kunde avvakta lite hon tänkte det kunde vara en sträckning. Dagen efter var hon märkbart bättre för att bli helt ohalt på ett par dagar. SKÖNT!!

Det gick fyra veckor, sedan var hon lika halt igen, samma ben:eek: Jag ringde tre olika vet. och fick tre olika förslag på diagnos: Lösa benbitar, hovböld (ändå) och hovbensfraktur... Vi åkte in till Helsingborgs djursjukhus dagen efter. Då var hon knappt halt längre utan på löpargången såg vet knappt en markering. Hovslagare tillkallades och hittade... en hovböld! Jag var extremt lättad:crazy:

Silhouette blev sederad, fick gipsbandage i och runt hoven, boxvila en natt och sedan ut på betet igen. återbesök veckan efter då de bytade bandaget. Efter ytterligare en vecka (igår) Plockade de av bandaget och hon får gå utan.

Jag är lättad att det bara var en hovböld och att den hittades. Jag hade så många andra hemska tankar i huvudet:cry: Sen är jag helt förälskad i min duktiga tjej som lämnar flocken och gång på gång kliver på transporten och står kolugn hela vägen till Helsingborg, kliver av lika lugnt och verkligen tyr sig till mig på okänd bortaplan:love: Vi har verkligen fått en del träning på köpet och jag känner nu ett ännu större förtroende för henne inför inridningen i höst:bump:https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202607616975753&l=5597892bd6
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202607617535767&l=815968c1ec

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka