12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mettan taaaaack :D kul att någon svarar!
Hade film på longeringen också, men filmaren lyckades med konststycket att filma upp o ner samt flera kortfilmer på ngr sekunder bara :p synd för det hade varit roligare att visa.

Nu har Hollies polare blivit sjuk, så just nu går hon med småhästarna... vi har inga andra ston hemma och jag ser ju helst att min fröken får gå ute och äta gräs dygnet runt, så ser ut som om jag måste annonsera efter lämpligt sällskap :(

härligt för Silhouette! Du måste ta bilder på henne när du hälsar på! Kommer du att rida in henne själv?

10482909_10203914515326327_3210444847658749888_n.jpg

10470847_10203914515486331_7622721231551025359_n.jpg

10472690_10203914515406329_4646854877219506062_n.jpg

Lite vardagsbilder :)

Här får jag hem min lillskrutt nästa tisdag, han var utlånad till fodervärd och skulle eg säljas, men vi kommer inte överens och i mina ögon har hon inte följt kontraktet, och hon tycker jag är löjlig och då bestämde jag mig för att det inte kändes bra och sälja längre, så nu kommer han hem. Passar eg sådär, eftersom att jag är gravid, men han ska få vila, någonting som han inte gjort där borta öht, och så ska han köras in i vår, när jag är ensam herre över min kropp igen. Blir fint det, även om det inte var som planerat, jag skulle vara hästlös under vintern. Så kan det gå!

Min plutt går mest i hagen, gör kanske något max 1gång i veckan bara för att jag inte kan låta bli (A) Planerna är nog ändrade igen så han kanske blir ordentligt insutten och skrittad/travad i augusti igen, för att sedan få vila tills våren. Sånt får framtiden utvisa helt enkelt ;) haha

@Charlottee Hon är verkligen jätte fin nu! Ser mer ut som häst än föl. Tusan vad fort det gick för henne tycker jag! En riktig skönhet, verkligen! :D Det är mest svansen som skvallrar om att hon fortfarande är en plutt ;) Var hon 167 nu? Märks i alla fall, hon ser stor ut på bilderna ^^

Kul att se utvecklingen av allas 12or :) Vi har fortsatt öva med sadel och har också börjat hänga och sitta någon gång. Hur gör ni andra med sadel till era små? Jag har en sadel som ser ut att passa och som jag tänkt att han ska ridas i sen och vid unghästträningarna har vi lånesadel av modell slit-och-släng (inte till att sitta i utan bara vänja vid konceptet sadel). Hade först tänkt att byta till min sadeln på träningarna när vi börjar sitta på, men vid senaste träningen så tyckte han att det var en bra idé att lägga sig ner (tänkte rulla, men jag hann få upp honom) och vi går en hel del rakt ut i skogen. Så nu funderar jag på om det kanske vore bra att leta passande billig sadel att börja med, men tvekar lite då det brukar vara rätt knöligt att hitta en sadel som både passar plånbok och häst...
Bildbevis :) Han är uppbunden i grimman (om någon skulle vara orolig) och står högre med frambenen så sadeln ligger inte i bakvikt i normalfallet. ;)
10487450_496095793854217_9003910052790364212_n.jpg

@Hellez1 Jag lånar en kompis sadel just nu som jag ev köper för en mindre slant, även om Hollie ännu bara haft den en gång ligger den helt ok och tanken är att jag ska fortsätta använda den under höst och inridning, om den passar även efter sommaren. Det är en stübben dressyr.
Finsadeln får fröken när fröken vuxit relativt klart, där emellan avverkar vi nog ngr budget sadlar eftersom det händer så mkt med växande unghästar som dessutom kommer lägga på sig helt andra muskler som ridhästar :)

Lägger in bilden på min med sadeln igen, vi har alltid padd under för unghästarna. Den har dock glidit fram lite här eftersom damen skuttade lite innan ;)
10456131_10152212923991344_7090840781670409405_n.jpg

@Charlottee Haha det är ju så, men tycker det är roligt att se hur hon utvecklats eftersom hon varit väldigt ojämn tidigare, blir så tydlig bild då och hur klar hon börjar bli. Så får du väl hoppas på att hon inte blir mycket större ;)

@Hellez1 Så fin han är, ser också ut att vara rätt stor. Villket jag vill minnas att han är också? eller har jag helt fel? ;D Jag har inte haft sadel på min på ca 1år, men jag har klängt, hängt och suttit på honom utan problem. Ska bara ta tag i mitt liv och börja med tömkörningen igen så kommer även sadelvänjning där till :)

@Hellez1 jag hade sån tur att min ponnys hoppsadel ligger skapligt, i våras var den liiite bred men låg bra i övrigt. Kanske har han breddat sig en del på betet under sommaren, annars lägger jag en padd alternativt bara byter järnet som är i, som just nu är x-wide, till nåt smalare. :)

@Charlottee Skönt att kunna låna/prova sadel så nära. Hon börjar se väldigt klar ut i kroppen.

@MattiZ Tack :) Min är nog egentligen inte så stor, senast jag mätte var han 158. Men han verkar ge intryck av att vara mycket större, för det är ofta folk tror att han är mycket större än mätstickan visar. Han växer ganska jämt och har sett rätt färdig ut i kroppen länge nu.

@Evolution Då är din också rätt bred över ryggen? Min passar redan bra i gamla hästens dressyrsadel som är åt det vida hållet. Om den fortfarande passar efter inridningen så kommer vi nog byta till den. Jag trivs egentligen bäst i dressyrsadel. Skönt att kunna ha samma sadel till flera hästar!

@Hellez1 Ja måste vara det, att han ser så klar ut. Samma storlek som min plutt ungefär annars så. Men han är så pluttig tycker jag, men börjar väl också växa på sig nu under betet ^^ Får bara hoppas på att han växer de där 5cm till som jag vill ha ;)

Maiden var på utställning i söndags och fick ett silver.
Hon skötte sig superbra, var cool och lugn stod stilla och vänta på sin tur.
Kanske lite väl cool för domarens smak;).

008_zpsd0c01c7a.jpg

Nästa utställning är på lördag, sen får Maiden vila tills i höst!

Kul att ni ändå fick silver trots att hon kanske var lite för lugn :) Verkar som att det gick bra för 1-åringen med?

@Hellez1 Jag har en Wintec Cair dressyr till min tant just nu och den ligger rätt bra på Musse också. Han kommer dock garanterat bli bredare än henne så då är det tur att det är utbytbara koppjärn på sadeln. Men sen kommer jag dels köpa en annan (inställningsbar akademisk) sadel, och dels inte rida in honom förrän nästa höst. Men jag har börjat sitta lite på honom barbacka redan, i höst ska han köras in och i vår kommer jag börja arbeta honom från marken enligt AR.

Musseuppsuttet_zpsfd58dca7.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka