112 På liv och död

Sv: 112 På liv och död

Undrar om de måttbeställt bilarna efter portarna på Johannes Brandstation. Inte har de många cm tillgodo där. :D
 
Sv: 112 På liv och död

En situation i kvällens program kändes mer olycklig och frustrerande än de andra, tyckte jag. Räddningstjänsten anländer till en bil där föraren sitter medvetslös och av allt att döma med hjärtstopp. Minst tre vittnen står bredvid, och det är väl rimligt att anta att det är någon av dem som larmat. Men som jag uppfattade situationen (vilket iofs kan vara helt fel), både utifrån bildsekvenserna och av brandmannens berättelse efteråt, hade ingen påbörjat HLR innan räddningstjänsten dök upp.
Inslaget sa ingenting om huruvida föraren överlevde efter ankomst till sjukhuset och i så fall med vilka skador, och det går förstås inte heller att säga säkert om utgången skulle påverkats av om HLR påbörjats direkt. Men en HLR-kurs är varken dyr, svår eller tidsödande.
 
Sv: 112 På liv och död

man får tyvärr aldrig veta hur det har gått för de hjärtstoppspatienter som räddningstjänsten åker ut på i detta program...
 
Sv: 112 På liv och död

man får tyvärr aldrig veta hur det har gått för de hjärtstoppspatienter som räddningstjänsten åker ut på i detta program...
Av de som drabbas utanför sjukhus (och där HLR påbörjats på plats) överlever totalt ungefär 10%, så utgången i sig är tyvärr rätt förutsägbar. Men en viktig parameter för överlevnaden är tiden från hjärtstopp till påbörjad HLR (och inte minst påbörjad defibrillering, ifråga om kammarflimmer). Skillnaden är stor mellan att larma och vänta på ambulans i fem-tio minuter, och att larma och sedan köra HLR under de minuterna...
 
Sv: 112 På liv och död

Visst är det så. I många fall får man ju se att personer på gatan har påbörjat HLR, men den här snubben hade kanske inte sån tur att de som larmade kunde HLR eller om de helt enkelt trodde att mannen redan var oåterkalleligt död. *gissar vilt*

Jag är ju bara en såndär nyfiken typ, som hade uppskattat en uppdatering om utgången även i dessa fall på samma sätt som efter ambulansens utryckningar. Fast jag kan förstå varför man inte får det.
 

Liknande trådar

Kultur Måste vara fler än jag på Buke som tittar på skräp-TV! :D Vad kollar ni på nu, några tankar om säsonger eller personligheter? En ny...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 711
Senast: Fiorano
·
Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
5 561
Senast: dobbis
·
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Rosett
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 028
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp