11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Förresten.. Visste ni att Loch Ness-odjuret ibland befinner sig strax utanför Västerås?

version-3bf0c946646f85a8c75b8bf397869050

;)

:laugh: :laugh: :laugh:

Ja och här också ibland. ;) Fast hör är det nog troligare att storsjöodjuret hoppat över till Näkten en sväng. :D

Jättefina bilder! Fy vad jag önskar att jag haft liknande bilder på Koronn kvar. :( Ska ta en photoshoot när min kompis är hemma från Turkiet igen, hon är också superduktig på att fota.

Kl
Stod ute i hagen nyss och klappade om killarna och bara insåg att Balder är jäääättestor! Haha! Måste vanns mig mäta honom igen, han kändes gigantisk. :D

KL

Idag har min Celia fått bett i munnen för första gången. Det var ju lite konstig men efter fem minuter hade hon slappnat av och brydde sig inte mer. Hon var skitjobbig sina första månader, man fick inte på grimma och hon la sig ner när man försökte leda henne, men om det var priset för att hon är så okomplicerad som hon är nu var det värt det!

DSC00753_zps9a30f069.jpg

DSC00744_zpse9f9bb1c.jpg

Duktigt och va fin hon är :) fint pannband

Jag köpte ett vintertäcke idag, ett Rambo med halvhals och det satt bra i bogen men är lite långt :D Nasse har ju ganska kort rygg. Han kanske växer i det. Köpte till ett bra pris begagnat så det var bara o passa på. Älskar de täckena, bra passform och skonar manen :)

Kul men bilder på henne! :) Jättefin, kul att bett-premiären gick bra. :)

KL
Idag fick jag vara med och pressa det höet som jag hjälpte till att hässja för ett tag sen. Jag har ALDRIG sett så fint torrhö, nånsin! Klart att det var gult och solbränt längst ut, men där under var det så grönt att vi flera gånger tyckte det såg blött ut. :D Alla blad och blommor var kvar, lååånga oförstörda strån, doftade ljuvligt gott. Jag sa på skämt att jag ville ha det, och nu sex timmar senare har jag 80 balar på loftet med det finaste höet jag nånsin sett! Inte alls nöjd, nääääe då. :D Hade bokat 1,5 ton hö av dem, men jag hade nog tänkt att det skulle bli av annat hö som de slagit mera traditionellt med traktor och torkat som vanligt. Det blir sånt som komplement då det fattas 20 buntar för att få ihop 1,5 ton, men det gör verkligen ingenting, haha. ;) Känns som jag drog en stor vinstlott idag! :D

Määää, varför växer Balder så mycket och inte min? :( När du köpte han var han ju typ 5cm mindre än Nangijala och nu är han väl förbi. Trollet har bara vuxit 3cm i år vilket jag tycker är lite, särskilt när din växer så det knakar hela tiden :p Får hoppas hon planerar växa länge helt enkelt.

Nangijala och Madicken har, förutom lite småträffar genom staket, varit skilda från varandra i två veckor. Nangijala har fått gå med mammas ponny som aldrig kunnat klara sig utan trollets mor trots att hon bara bli biten, sparkad och jagad. Därför är det väldigt förvånande att det är helt lugnt i hagarna! Inga hästar som skriker efter varandra alls :crazy: Nangijala har tröttnat på Lady och Dante och går för det mesta sin egen väg i hagen och håller sig för sig själv. Hoppas det betyder att det blir lätt att rida ut med henne själv sen :D

Då har vi ungefär samma plan! Spännande!! :D

Quimero: Du är ju så otroligt vacker! Hur kan du ens säga en sån sak som att du skulle "sabba" bilderna! Skäms på dig vackra kvinna!!

Min kära CC är helt sjukt vig, precis som sin mor (som han för övrigt är läskigt lik). Idag har vi blivit spolade två gånger, vilket var extremt uppskattat, rullat oss innan vi fick på flugtäcket igen, och haft träns på oss under en promenad på nästen en timme. Han sköter sig superbra och har accepeterat bettet hur bra som helst!

img_7205_52014669ddf2b336b273a0e1.jpg

img_7215_520146779606ee74ec8bf3b2.jpg

img_7214_520146709606ee75063a4840.jpg

Senast ändrad:

*kl*

Ai-chan fick testa sin nya sadel idag :D Hade räknat med någon reaktion när jag kravlar upp en 17 kg klump för att se om den passar, men icke XD Bara hon fick nosa på den först så var det nemas problemas, gjorden gissade jag inte skulle vara några problem med tanke på att hon är inkörd och mycket riktigt så gick det smärtfritt. Vi gick ett par varv på gårdsplanen sedan var vi nöjda. Kan även hänga över ryggen på henne och hon står och sover nästan... från båda hållen till och med :o Där emot har vi lite problem med hennes fötter, hon är väldigt hovöm då hon nog blivit dåligt verkad innan de slog på henne skor då hovväggarna är som dassalock >___< I värsta fall blir det skaffa boots till henne i hagen, då skor åker inte på så länge hon har den hovformen samt alla sprickor. Märkt att hon går illa vid grinden där det är mycket stenar samt gissar jag att hon rör sig dåligt i hagen då hon var så stel så det smällde i bakkotorna på henne när jag skulle kratsa hovarna :( Gick med henne lite på banan sedan släppte jag henne på volten och då sprang hon runt en massa så märker att hon står ju bara och samlar energi. Efter hon fick röra sig lite så var hon sitt vanliga mjuka jag i benen igen.

dsc_2121_5201574d9606ee74aa5ba7b6.jpg

dsc_2062_52015a20ddf2b33574300fa2.jpg

dsc_2096_52015a38e087c30d4637d0e5.jpg

dsc_2098_52015a3ae087c30d1b650920.jpg

Vad duktig hon är! :)

RebeccaJoli: Han är jättefin! Vilken härlig hjärterumpa! :love:

Kl
Balder fick hovarna fixade igår kväll! Jätteduktig kille följde snällt med matte in i stallet när det var kolmörkt ute, stod som ett ljus under verkningen och fick så mycket beröm både för uppförande och hovkvalitet! Jag tycker som sagt att han är så satans stor nu igen så vi mätte honom efteråt: 138 över manken och 143 över korset! Satan vad rumpan dragit iväg bara sen dom kom hem igen! :o Märks att han växer, tröttast i stan hela tiden, bara äter och sover. Premieringen är nästa lördag, hoppas han kommit ur värsta ruschen tills dess...

Hahaha, jag känner ju att jag måste bevisa att jag har rätt, så bara för det har jag publicerat tre muppbilder på mig.. :D Här kommer tre tyyyypiska Jossan-sabbar-allt-moments:

Jossan vindar:
version-f90ff181e2efe6c5b4754c36968b2c46

Jossan pillar med hästljud i mobilen när hästen ändå är fin..
version-a69bcb8c656420dfcca3342fe7c707f5

Jossan är med i bilden men ändå inte med, om ni förstår vad jag menar..
version-c7bb46100ca7be12fd1136a7cb3b427b

Fotografen får ryck på mig.. ;)

Kl:

Vi hade besök av en ET igår. Inte något allvarligt, utan jag ville bara att han skulle checkas innan vi går vidare i höst. Lite öm bak i ryggen, vilket hon inte tyckte var konstigt med tanke på tillväxt, överbyggdhet och så vidare. Han hade en låsning i halsen, som jag faktiskt hade märkt av själv, då han hellre följer sin godisslicksten i ena varvet än i andra. Men han var mjuk och fin i hela kroppen i övrigt. Känns bra inför inridningsstarten. Veterinären kollade ju honom innan sommaren och han fick en ok-stämpel i rumpan då med. Men jag är så nojjig efter allt som varit...

Haha, det var väl inte så farliga bilder, om det där är muppbilder vill du inte se mig på kort... :angel:

Skönt att ha honom kollad! Förstår hur du känner dig, alltid skönt att ha kollat innan.

KL
Idag på morgonen fick Balder sista grunden på vaccin mot botulism också. Sista sprutan för i år blir i december med den sista grunden mot influensa, sen är vi inne på rätt intervall och kan ta alla pållar samtidigt nästa år! :) Han tyckte inte spruta var nån höjdare men tog bara ett steg åt sidan, duktig kille. :)

Ikväll ska jag åka till Wången och vara med på träning inför premieringen nästa helg! Wooaaah, spännande! Balder får dock vara hemma. :)

Hittade förresten av massa klet i hans ögon idag! :eek: Jagvet inte om det bara var morgon-klet eller om det är flugjävlarna som varit framme... Han är inte röd eller så och jag fick pilla bort det, men det var ganska mycket. :crazy: Får fortsätta hålla koll...

Då har du inte sett mina bilder, jag är den sömniga, stela roboten ;) Det finns en anledning till att jag försökte måla en bild på mig och Nangijala och inte bara ta ett fota :p

:rofl:

Kl
Var på träning inför premieringen igår! Intressant att se hur de andra sprang med sina hästar. Fick dessutom åka lite vagn (i hölass! :D) runt där det brukar vara körprov. Jag har ju sån jäkla tur att jag träffat på dessa människor som bor bara en kvart från mig. Min kompis är ordförande i Jämtlands distrikt och har därmed koll på allt jag kan tänkas undra, plus att hennes sambo är körprovsdomare så han kan hjälpa mig med allt på den biten! :D Så jag satt och bombade med frågor medan han tränade sin fyraåring, galet intressant!

Men nu börjar jag ju bli nervös! :nailbiting: Bara drygt en vecka kvar! Balder kommer gå själv där inne så jag slipper bekymra mig om att gå i ring, de va ju skönt iaf, springa rakt fram borde jag klara... :angel:

Kul, kommer gå kanon :) ta det som en kul grej och ha inte några höga krav på dig själv eller hästen.

Jag longerade i tisdags och han är ganska seg men fick se en galopp iaf. Jag har seriöst inte sett honom galoppera innan :D jo, jag köpte en häst som jag inte sett i galopp
Men den var fin och han klara ju av en ganska tajt volt i några varv :)

Idag skulle vi gått ut o gått men det spöregnar och har gjort det hela dagen. Ska aktivera honom i helgen tänkte jag. Passa på o köpa ett bett nån dag med!

Spöregn har vi haft hela eftermiddagen men på kvällen klarnade det upp skönt nog :) Jag satte ut lite koner och tömkörde Nangijala. Tränade på styrning, gas och broms. Lite tjabbig var hon i början med att svänga men sen var hon duktig. Skritt och haltkommandot sitter men att behöva springa för att matte säger "traaava" är ju jättejobbigt ;) Hon var FULL av de äckliga fluggäggen men samtidigt blöt så jag kunde ju inte använda ryktstenen :( Trollet har ungefär dubbelt mot de andra och jag fattar inte varför! Trodde det berodde på att de andra är fuxar men hennes mamma är ju också mörk och hon har inte så mycket nånsin :crazy:

Maja_kandi: Åh, ska bli så spännande att höra hur det gick sen :D

Men fy :( man kan inte tvätta henne med något? Nått slags loppschampo?

--

Ni får gärna hjälpa mig lite med en sak jag funderar på...

Funderar på att byta stall pga det jag står i nu tar 30-40min för mig att åka till (enkel resa) och i höst/vinter kommer inte stallägaren ta några pass alls utan vi med hästar där får sköta våra egna.
Jag flyttade dit för min kompis M har sina hästar där och hon och jag ska då samarbeta med in/utsläpp
Men hon bor gångväg därifrån
Vill inte förlora hennes vänskap för om jag flyttar får hon sköta sina helt själv som förra vintern och hon vet inte om hon orkar det heller
Men sen måste jag ändå tänka på min tid/ekonomi..
Tänk på helger t.ex får man antingen ingen sovmorgon eller så är kvällen uppbokad (för vi vill släppa ut tidigt och ta in sent såklart)

Nu finns det en stallplats i stallet ja hade min första häst i,
10min bilväg, finns ledig box i utestall, större hagar, mycket bra ridvägar, kollektivt (2-3pass i veckan) billigare konstigt nog även om man inte räknar med bensin
ja.. jag vet ju redan svaret på min fråga men vill inte såra M :(

Vad säger ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar