11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Be M att ställa sig på kö i samma stall. Då får hon lite längre resväg men i gengäld billigare och bättre förutsättningar. Hen måste ju ändå förstå varför du tänker som du gör, är man kompisar så är man. :) Lycka till!

Kl
Igår tränade jag och Balder för första gången inför premieringen. Han fick på sig ett annat träns för det han har haft är så rysligt fult. Till min stor förvåning kunde han ha full på träns om det var spänt längst in, jisses! :eek:

Vi började med att bara gå iväg en bit. Handbromsen i i början men sen fick han fart. Gick tillbaka hem och höll till på lägdan intill hagen. Insåg efter ett tag att jag satte upp alldeles för stora krav på första träningen... Försökte få honom att trava men han fattade inte så jag petade på honom med pisken, först brydde han sig inte men så kom han på att pisken var farlig och for istället runt och skuttade och backade iväg och hade sig... Typ total katastrof alltså... :( Så då tänkte jag bort det och började om som jag såklart skulle gjort direkt. Bad honom gå med mig längs en rak linje bortåt, stanna och ställa upp och stå stilla. Vända och skritta tillbaka mot kompisen. Vända och skritta tillbaka igen och ställa upp. Vända och be om snabbare skritt/trav mot hagen. Det blev först rusning då han inte ville vara nära pisken, galopp åt sidan. Men jag brydde mig inte i det utan bara gjorde om. Så på tredje försöket förstod han och travade snällt bredvid mig! :) Nu ska jag skita i det där jävla spöet och göra så direkt... Tänk att man ska ha så bråttom...

Arg på mig själv, glad åt duktig häst. Balder fick manen flätad efteråt för att den ska lägga sig rätt, obehagligt sa han men stod ändå snällt. Sen kliade vi rumpa ett bra tag för att verkligen avsluta positivt. Min sötnöt gungade över hela stallgången med läppen i vädret. :p

igår fick vi tillgång till 3 hagar att beta av åt en bekant"hurra" då betet i stora hagen är slut,så det var bara att börja gå igenom hagarna och staketet och det spöregnade"blä" men sen var det bara att hämta hästarna vi var promenerade med dom ca 5-6 hundra meter på en ganska trafikerad väg och Camaro var såå duktig(även dom syrran 1 år )va duktig då vi i vanliga fall inte har så mycket bilar och trafik vid stallet så nu går dom i en hage med mera gräs så vi behöver inte köra ut hö(men får förstås hålla koll på hullet på hästarna) men vi kanske slipper ge hö någta veckor"hurra"

Haha, nu är det ju flugägg och inte loppor så tror inte loppschampo hade funkat :) får ju väck allt på kroppen med ryktstenen. Men manen är ju dock jobbig. Man får dra med naglarna och då ryker ju lite hår... mammas ponny har lång tunn man så hon får alltid ha äggen tills de trillar bort.:meh:

Jo jag såg det men det brukar finnas schampoo som tar bort ohyra eller vad man ska kalla det (därför jag skrev loppschampo) till hundar finns det iaf och då heter det nått med loppor+ något mer

Maja_Kandi Tack! Hon flyttade dock till det stallet pga att hon flyttat sitt boende såpass nära. Men jag
måste ju prioritera det som funkar bäst för mig som sagt :)

Senast ändrad:

KL
Idag får min häst en stor fin guldstjärna :D Lukas (shettisen) ryttare önskade att vi skulle bada med hästarna och idag var vädret perfekt. Tyvärr har vi ingen bra badsjö i närheten så vi fick åka till ridskolan och gå en bit för att komma till en. Nangijala avskydde förra årets besök på badstället, doppade knappt tårna och blängde bara tjurigt och misstänksamt på vattnet. Lukas älskar att plaska runt så jag hoppades han skulle locka i henne iår. Njä, bada vill hon fortfarande inte, men i år gick hon faktiskt snällt fram till vattenbrynet. Efter en stunds fnysande började hon leka med mulen på den djupare delen och doppade den under ytan och blåste bubblor. Att dra runt mulen i vattenkanten vid stranden var också roligt och sedan grimaserade hon åt gruset kring läpparna :p När vi började traska tillbaka till ridskolan (ca25min promenad) knäppte jag loss henne och så tränade vi på att hon skulle gå lös vid min sida. Inte löspromenad där hon springer lös omkring mig utan gå som om jag höll henne i grimskaftet. Fungerade jättebra :D var bara ibland koncentrationen försvann till någon grästuva men jag behövde bara locka eller ta lite i grimman för att hon skulle fortsätta gå jämte mig. När vi skulle lasta hästarna fick shettisen gå in först och sedan bad jag shettisens ryttare leda in henne. Nangijala klev snällt upp på lämmen och inser sedan att jag är kvar - bakom henne! Hon tvärtstannade och bara glodde på mig så det slutade med att jag fick ta och leda in henne. Jag är inte säker på om någon annan har gått in med henne innan, kanske att min syster gjort det någon gång.

Tog med kameran och även om det inte blev några badbilder blev det lite andra fina :)

dsc02065_52050ab09606ee4899b70876.jpg

dsc02098_52050b729606ee47fd624b5f.jpg

dsc02100_52050b8bddf2b31a81dbfbac.jpg

dsc02114_52050c6fe087c3211dab56b2.jpg

dsc02117_52050c9ee087c3216e1b4452.jpg

dsc02124_52050d0cddf2b31b42a3ca03.jpg

dsc02144_52050da3e087c32155407392.jpg

dsc02149_52050e09ddf2b31b4d478ca4.jpg

Men sötnöt! :D Kul att hon var så duktig! Nästa år går hon i ska du se. ;)

KL
Idag tog jag ut Balder igen, bytte tyglar till mina visningstyglar (inget spänne i mitten samt utan flugor) och det var mycket bättre. Han skötte sig verkligen super i stallet, och sen gick han klockrent bredvid mig hela turen. :) Idag lämnade jag pisken i stallet och gick en bra bit från gården. Dit fick han själv välja tempo och jag bara berömde jättemycket när han klev på ordentligt. Övade uppställning och att stå stilla vilket som alltid funkade kanon. På hemvägen försökte jag lite olika taktiker för att få honom i trav. Först provade jag smacka, han gick bara lite fortare men såg bara undrande på mig när jag började jogga. :p Så gick jag lite bakom bogen och liksom stampade i backen och studsade till, då blev han paff och tog nåt travsteg - jag typ jublade och berömde och klappade. Travade dock bara nåt steg. Tredje gången jag gjorde så fortsatte han trava och sprang med. Så kom han på att det var ju mycket roligare när det gick snabbare, och plötsligt fick jag verkligen spurta för att hänga med! :D Jättejättejätteduktig var han! Höll traven klockrent också! Efter typ 100 meter var jag dock slut så då gick vi en bit till och upprepade sen längs infarten. Precis lika duktig då! Men jag undrar hur i hela friden jag ska orka springa två långsidor i rad så fort jag bara kan. :p

I stallet fick han morot och pyssel, flätade om två flätor också. Grät lite över en tuss man som han kliat loss... :arghh: Tur han har mycket... Imorrn får han nog vila och tänka lite. :) Duktiga killen! :love:

*kl*

Idag var det visst våran dag :D Låg inte i planen som ni kanske ser på mina kläder men men, allt gick bra iaf :p Coolare liten häst än Ai-chan får man nog leta efter :love: Så pass att vet i fåglan om man får fram henne när det väl är dax för det XD

dsc_2163_52054c10e087c3216e1b4feb.jpg

dsc_2159_52054c0ee087c3216f081f3a.jpg

Maja_kandi : Så kul att det går bra med visningsträningen, det är inte det lättaste att springa och få fram traven :P
Urkella: Vilken trygg häst du har! =)

Kl: Mina 2 åringar går kvar på bete, Då deras syster är på kliniken och kommer bli ståendes på box länge så har jag släppt in mina gamla pensionärer till dom på sommarbetet. En d-ponny 16 år och en shettis 18 år.
Dom kommer också få gå ute med dom på lösdrift i vinter och än fungerar det bra!
Magnus och Roxi tycker shettisen är väldigt rolig men lite läskig när han "skriker" på han ;)

Din Balder är bruksnordis va?
Min Enar måste ha gigantiskt huvud för Full är på gränsen till för tajt på honom :nailbiting:
Har han vattenskalle månntro?

Kl.

Wiiihooooe! Idag var det dags! Jag har åkt bakom Calle i rockarden igen! Och han drog bättre än någonsin i skritt och trav. :D Myyyyycket stolt matte! Så roligt att starta igen efter de här veckornas vila :)

Åh så kul!

Kl
Idag blev det lite longering efter nästan en veckas uppehåll. Nangijala var såå duktig och hade tydligeb själv kommit på att volten ska vara stor. Annars tycker hon man ska springa nära matte ;) har mest tränat skritt för hon har varit ovillig till att trava men hon har nog tänkt på saken och kommit fram till att matte gillar om man springer :D till min stora förvåning och glädje gjorde hon halt från trav! Det har vi inte tränat alls på men hon gkorde det klockrent

Idag har jag trailat imbra och varit med på tömkörningslektion för Anders e. Oj vad spännande allt var tyckte imbra. Den snygga kompisen i spegel och andra som gnäggade. Hon gjorde ett bra jobb tycker jag. Kul. 2 vargtänder konstaterades, så nu får jag boka klinik besök och ta bort dem.

Åh, Han är så himla bra att tömköra för. Jag hade tillfällen till det för något år sedan med mitt sto, men nu tror jag inte att grannstallet anordnar det mer.. :crazy: Attsingens..

Vad roligt att hon lärt sig! Det är så roligt med unghästar. :D

Quimero: Va kul!!! Längtar tills Balder ska börja jobba igen också! :)

ekedal: Vad roligt att få tömköra för honom! Det har jag gjort nån gång för jättelänge sen med skolan, det var så himla bra! Hoppas få göra det igen. :)

KL
Idag sprang jag lite med Balder igen. Nu har kronan trillat ner! Sista traven tog han bara på att jag smackade - duktig kille!!! :) Och inne sköter han sig helt otroligt bra, står som ett ljus!

När vi kom in i stallet efter vår lilla promenad flätade jag om manen också fick han prova min mammahästs gamla lädergrimma. Den är ju i strl full så nog trodde jag att den skulle vara för stor, och liiiiite stor kanske den var, men den satt ändå förvånansvärt bra! Så den får han ha på premieringen istället för sin fula gamla gröna som börjar bli för tajt runt snoken. :p Så nu ikväll har jag smort upp dels grimman och dels tyglar och träns som han ska visas i. Iiiiiiih! Inte ens en vecka kvar! :nailbiting:

Balder provar grimma. :)

IMG_20130811_190003_zpsb0647370.jpg

Fining! :)

Idag var uppfödaren till Nasse på besök, vi provade sadlar och bett (hon är utbildad sadelutprovare)
Så nu vet jag vad för sadel jag ska titta efter och sen fick jag det bettet jag ville ha som passade!! :o :D
Väldigt trevlig och go tjej verkligen! Känns riktigt bra när man köpt häst av en sån människa

Lånar en knapp och flyttar in här lite.

Var igår och tittade på en valack 2011 och ja. Jag blev förälskad vid första frusten :love: så smygläser här redan nu.
Varit medlem på buke innan men tappat alla uppgifterna så gjorde mig en ny användare för kunna joina gruppen :)
Så lägger en liten input här mest för lätt hitta tillbaka och se hur långt jag har läst.

Vad spännande det ska bli att höra rapporten från premieringen sen! Vem är det som ska döma?

Tillans förra ägare ska visa fram en halvsyster (samma pappa) till Kaxe för stambokföring. :)

Löshoppade för första gången idag båda mina 11:or! Tror inte ens dom har varit på ridplanen innan ;)
Roxi är precis lika självsäker som sin stora syster Nixi och hoppade själv runt utan att titta efter att hon gått över 1 gång. ( hade löshoppningshindren enligt nya "systemet" )
Fick lite svårt att få tag på henne efteråt då hon sprang fram och tillbaka och hoppade igenom :P
Magnus har också väldigt lätt för sig och han tittade inte heller på bommarna. Hoppade jätte fint men fick lite trångt med sina långa ben. Hindren lång på 20cm 50cm och 70cm som sista hinder.
Magnus passade på att hoppa över staketet medans jag rättade till avståndet ;) det ligger på 120cm..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar