Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Jag ska visa mina 2 11-or på MVK (Mälardalen). Om allt går som planerat. En den 13/8 och den andra den 14/8. Den ena har börjat tappa fölpälsen. Hon ser spetälsk ut. Kan man visa ändå?:confused:
Är det några andra föl som ska dit?

Åh, då gissar jag att du har pållar av det tyngre slaget? För på Kvinnersta är det väl kallblodspremieringar som gäller?

Jag har varit där och kollat, tycker att både nordisar och ardenner är helt underbara! :love:
Men tyvärr jobbar jag nästa vecka, annars hade jag gärna kommit och kollat! :( Och kanske tom fått klappat lite om jag frågat! :laugh:

conny är anmäld till den 13:e. Men vi får se hur mammas ben läker ihop eftersom hon skall stamboksföras. Ser dock bättre o bättre ut för var dag. Så är det mkt bättre på måndag/tisdag då avgiften skall komma in så betalar jag. Annars får jag väl bara bita i det sura äpplet o visa ett sto med ett större ben, hon är ju inte halt.

Du behöver inte visa henne för att stambokföra bara att använda siffrorna från kvaliteten och göra det pappersvägen.

Har lite panik...

Min fölis är nu snart 3 veckor gammal, växer så det knakar och allt går bra. Förutom hanteringen!

Han var väldigt blyg och försiktig från start och det tog ett par dagar innan han vågade sig fram till mig. Inget konstigt med det och till slut vågade han ju. Jag får klia honom i stort sett överallt och han kommer framspringandes så fort jag visar mig. Men grimman får jag inte på! Jag har försökt nu varje dag i en vecka och börjar känna att den aldrig kommer komma på utan tvång...

Han och stoet går ute 24/7, förutom vid busväder, och flyttar jag dem så springer han ju snällt efter mamma oavsett. Nästa vecka ska de flyttas 10 mil och jag är riktigt nervös, dels för lastning och dels för att han är så lite hanterad.

Hur gör ni? Jag tänkte ungefär "bara sätt på grimman, sen är det klart", men så var det inte med denna....

Sv: Har lite panik...

Det var samma med årets första föl här. När det böjade närma sig 30-dagars och jag skulle till seminstationen så insåg jag att lille fölis inte alls var så lätt att grimma. Stor och stark hade han hunnit bli också. Jag fick tillslut hjälp av en kompis som resolut tog ett tag om bringan med ena armen och ett lätt tag under svansen med andra handen (fungerar som brems på föl). Så kunde jag få på grimman. Hade aldrig klarat det själv.

Andra fölungen har fortsatt varit mindre men jag lärde mej att snabbt grimma den.

*kl*

Här kommer lite bilder på min och systers fölisar, "Kicken" e: Bravour-Cortus och "Katten" e: Diamant de Revel-Irco Mena. Med på bild är även mormorsmor Anova så nu går det 4 generationer och betar tillsammans! :bow:

269901_2038388930187_1558179510_2174838_4261705_n.jpg

270386_2038389250195_1558179510_2174840_1454710_n.jpg

270071_2038389490201_1558179510_2174842_5476958_n.jpg

268296_2038389570203_1558179510_2174843_4296780_n.jpg

mini-sany0760.jpg

4 generationer

mini-sany0884.jpg

mormor visar vem som bestämmer!

mini-sany0890.jpg

Kicken med mormor Anova och mamma Ellen

Hälsningar Monika

Jag ska vara funktionär i Enköping och visa Mariaautos hästar på Stjärnborg, och förhoppningsvis ska jag även visa mitt eget föl. Det ska bara lösa sig med transport.

Jag har nog inte haft något föl som från början tyckt att det skulle vara skitspännande att prova en grimma. Jag har helt enkelt vänligt men bestämt tryckt föling mot väggen, väntat och kelat lite och sedan lugnt och bestämt satt på grimman kelat lite till och släppt. Den har fått ha den på på dagen och av på natten om de varit inne. Vet inte om det är rätt enligt instruktionsboken, men det har fungerat här. Jag har valt att göra det tidigt innan föling blir allt för stark. Lycka till!

Vi hade på grimman lite grann de första dagarna sen åkte resten av familjen bort och jag var ensam med hästarna så det blev inte av. När den lilla fick diarré efter en vecka var jag bara tvungen att få på grimman för att kunna tvätta henne. Det var en kamp. Fick tränga in henne i ett hörn i boxen och hålla armen om halsen och sätta fast grimman. Tog lång tid vissa gånger men var tvungen två -tre gånger varje dag. Fick akta mig för rumpan och de små bakbenen.:)
Efter fem dagar gav hon upp och jag kunde gå in och bara trä på grimman utan problem. Nu är hon 6 veckor och vi kan utan problem sätta på grimman trots att vi kanske bara gör det en gång i veckan, så hon blev inte skrämd av att jag tvingade henne. Är kelig och vi kan röra henne överallt och lyfta hovar mm.
Lycka till.

Har oxå haft svårt att få på grimman i hagen. Men får ta på henne överallt i hagen utan problem. Men så fort hon tror hon ska "sitta fast" så skuttar hon iväg.
Men jag har lett mamma häst till boxen och satt på grimman därinne helt utan problem. Så nu övar, övar och övar vi på grimman. Fick faktiskt sätta på den i hagen utan problem i torsdags när jag skulle köra dem till hingsten! :eek:

Från i onsdags - mors dotter
32596923.jpg

Hos hingsten
32596924.jpg

Vill visa fölet i september i örsundsbro, men allt hänger på Heze, om hon blir dräktig eller inte och vilka dygn hon går i dål. Vill ju inte riskera att förlora ett foster. Håll en tumme ;)

Nice!!!! själv har jag svårt för att hitta låtnamn på P eller bra band, det enda jag kom på förra året var Pantera men jag är inte helt såld på deras musik så det blev Prada på min 10 istället. Men jag diggar ditt namn.

Uppfödaren på stuteriet där mina hästar står gör som dig.
Så jag gjorde likadant. Min fölis sprattlade typ de två - tre första gångerna, nu kan jag sätta på grimman i hagen, boxen, var jag vill, han bryr sig inte.

Men jag är rätt säker på att om jag inte satt på grimman med tanken "nu ska den på" så hade jag inte heller fått på grimman.

Mina hästar står över 4 mil bort, så jag åker bara dit en till två gånger i veckan, så oftare än det så håller ingen på något med mitt föl. När jag är där tar jag in dem och tränar visning i paddocken.
Sista gången jag var upp så låg fölis och vilade i hagen. Han gjorde inte en ansats att resa sig när jag kom fram. Så jag böjde mig ner och satte på grimman. Han reste sig fortfarande inte. Så jag var tvungen att putta flera gånger på honom innan han reste sig upp.
Ingen grimpanik här inte! :D

Senast ändrad:

Kl.

Min bebis har skavt(?) av pälsen på öronen? (Eller, har han bara fällt fölpälsen??) Ser skumt ut, och han är helt svart under.. Undrar vad han får för färg som stor.. Runt mulen är han iaf brun..

Bild på mitt hjärtegryn:
version-0592db6c1e591b12f8a3580fb5d0810f

Två månader gammal i veckan.

Tack!! Ja P var inte det lättaste... Jag vill ju döpa efter en låt jag gillar, med bra text, och så ska namnet vara positivt, Highway to hell är lixom att döma ut ungen från början :p Gillar inte heller Pantera direkt, tycker Prada va ett skitbra namn :)

kl

Ang det här med grimmor.
Har grimmat min fölunge sedan dag 2, inga problem, han kastar sig i grimman för den betyder ju gå ut!! Han går hur snällt som helst i grimskaft och står snällt och väntar vid grinden när det är dags att komma in från hagen :D

Mitt föl förra året tappade också päls på öronen först. Han var brun och jag var helt säker på att han skulle bli det-men där under hade han en ljuvlig riktigt mörkbrun färg:). Är spännande när de börjar fälla!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 272
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka