Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

kl
Wayana (Walt Disney) fick ett stoföl (E: Magini) idag på fm. Hon är fux med 3 höga helstrumpor, 1 vit kota och en bläs. Tyvärr lite vindsvept bak och x-bent fram så hovslagaren får ta sig en titt när han kommer nu i veckan... När hon precis börjat resa sig stannade hjärtat nästan på mig, det såg hemskt ut! Men bara någon timme efter såg det bättre ut iaf. Bakbenen ser inte allvarligt ut, men är orolig för ena frambenet som är ganska vinklat i carpalleden. Hon är dessutom ingen skönhet, hon har fått sin mammas stora raka huvud :p

Förövrigt så verkar hon väldigt pigg, hon diar mkt, klarar av att resa sig utan problem och är väldigt nyfiken av sig. Ska ta lite bilder i em när jag är i stallet igen

Grattis!!!
både från mig och en kompis som också kände Wayana på den tiden!

Ser fram mot bilder på den lilla.

Ni med bra seminstationer... håll fast vid dem och byt aldrig, även om det blilr några tusenlappar billigare! Idag fick jag lära mig det. Återkommer med bilder när jag vet vad juristen säger.

Tack! :D

Här kommer bilderna, hon får heta Wanya ;)
IMG_6138.jpg

IMG_6100.jpg

IMG_6099.jpg

Dom vita prickarna är mjölk.. Det sprutade mjölk ur ena spenen, men hon drack hellre ur den andra, så hon fick mjölk i hela ansiktet..
IMG_6098.jpg

Hon ser ju inte allt för rolig ut i benen, men vet att det brukar rätta sig efter korrigering. Men känner mig ändå orolig. Tror ni det kommer kunna bli bra?

Hon ser ju lite krokig ut-men det brukar rätta sig ganska mycket på kort tid. Hon är himla söt i all sin krokighet:D!

Vad jättesöt hon var! Och fint namn fick hon också;)

Väldigt roligt också att få en glimt av hennes vackra mamma:love:

Tyvärr har jag själv ingen erfarenhet av föl med hennes benställning, men jag har hört om andra där det gått bra.

Moderatorn säger att du och andra inte ska spekulera över vilken station det är då det bryter mot forumreglerna.

Görel - moderator

+ Görel
haha tack! :D
Hon är ju ingen skönhet i mina ögon, men jag håller tummarna för att hon blir en svan :p Det är något med ögonen som stör mig, hon är rödaktig runt dom :crazy: Verkar inte ha några problem med synen, och sällskaplig är hon, jag fick hela tiden försöka knuffa undan henne när jag skulle tvätta wayanas bakben :p

Jag var säker på att Phaloma skulle få ett fuxföl med höga strumpor och att wayana skulle få en mörkbrun utan speciellt mkt vitt. Men det blev nästan tvärtom, wanya har 3 riktigt höga strumpor, jag sa det till min man när vi såg henne, "det saknas bara att hon har en fläck någonstans så hon räknas som skäck" Skäck är inte min favoritfärg, det är fint på ponnyer, men trots att färgen inte direkt spelar någon roll så hade jag varit lite besviken faktiskt ;)

Grattis sona!! Är säkert en liten svan som döljer sig bakom de där vingliga benen :D Tycker hon e jättesöt! (Vet jag säger det om alla, men alal e ju så söta!!:love:)

+ Rebeccajoli
Tack! :D Jag tycker ju att fia är världens sötaste så den står ju mot en tuff konkurrent ;) Dock hamnade fia lite på minus idag då hon bet mig i benet när jag skulle ta av henne grimman, busungen!

Man vänjer sig, jag blev väldigt förvånad när jag fick en fuxa förra året men sen vande jag mig och nu vill jag inte ha henne på något annat sätt:love:

Gissar att det vita kommer från Maginis morfar Ganesco, ökänd förvärvare av mycket vitt:D Själv fick jag ett föl i år med honom till farfarsfar och den lika ökände sabinon Ceylon till morfar som bara har en liten stjärn. Jag blev så förvånad för hennes helbror har åtminstone en skjuten stjärn. Sen har hon en uppåtrinnande strumpa och bukfläck ihop med en vit överläpp så hon har ju anlaget men inte alls så mycket som jag hade hoppats på.

mkt möjligt, jag är lite osäker på hur Wayanas pappa ser ut, men han är väl fux med vitt också har jag för mig? Hennes förra föl hade ju precis samma fux färg som denna :) Att hon fick strumpor och bläs var roligt, det ger lite mer personlig "touch" än bara en helbrun :laugh:

Vad tror du om Zuidenwind på wayana? Jag var inne och hälsade på honom när jag var på seminstationen och han är så fruktansvärt vacker, ingen av bilderna jag sett har gjort honom rättvisa! han verkar dessutom ursnäll, jag och stationsvärden var inne i boxen och klappade på honom medan han åt, och det brydde han sig inte om. inte heller brydde han sig om att det sprang främmande ston på gårdsplanen :)

Åh, då gissar jag att du har pållar av det tyngre slaget? För på Kvinnersta är det väl kallblodspremieringar som gäller?

Jag har varit där och kollat, tycker att både nordisar och ardenner är helt underbara! :love:
Men tyvärr jobbar jag nästa vecka, annars hade jag gärna kommit och kollat! :( Och kanske tom fått klappat lite om jag frågat! :laugh:

Ja lite av det tyngre är det. Ardenner har jag :laugh:

Det är nu på lördag 30:e. Självkalrt så ska det klappas och klias annars blir lilleman sur ;-)

Sv: Har lite panik...

Det här med grimmor då...

Tog in dem idag för att få på (den sabla jä**a) grimman. Men nä! Han ska inte ha den på sig! Stod och kliade och hade honom himla bra i ett hörn och det var hur trevligt som helst, men när det började närma sig kastade han sig bort och sprang runt. Till slut blev jag rädd att han skulle skada sig, och efter det ville han inte ens bli kliad...

Måste nog ha hjälp helt enkelt, för han är alldeles för stor för att "slåss" ensam med.

Sv: Har lite panik...

Bli inte rädd för att han ska skada sig-men det är förstås klokt att undvika brottning i hörn med hink/vattenkopp/krubba. Ungarna kan slå runt ganska ordentligt utan men. Just det med grimma kan vara en riktig kamp-men det är bara att sätta hårt mot hårt och brottas på:p. Em tumregel är att ha fölrumpan i hörnet och så kan du spärra vägen framåt med ditt knä mot bringan och använda båda händerna att trä på grimman. Var envis och ge dig inte! Dom är smarta dom små djuren och desto oftare han kommer undan-desto tuffare blir det för dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 272
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka