Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Har lite panik...

Ha! Idag gick det med grimman!!

Fick hjälp av min kompis, och då gav han sig nästan direkt den lille busen. Upptäckte då att grimman snart blir för liten dock:p

Här är iaf bildbeviset, men han stod lite nära med rumpan så den ser lite stor ut:D Hector, e. Haydn, 3 veckor gammal.

hector.jpg

Tror ni han kommer bli skimmel btw?

Sv: 11-orna

kl

Passade på att fota båda fölen idag.
Wanya ser bättre ut i benen, men hon är lite lös i magen och bajset är gulaktigt :( Tvättar rumpan på henne ett par ggr om dagen, det är inte populärt :devil: Hon får diarsanyl (heter det väl..?) nu så hoppas det rättar sig. Hon är pigg som sjutton och diar bra så allmäntillståndet är det iaf inget fel på :)

Fia växer som attan, men man ser verkligen skillnad på dom två fölen. Tror Wanya kommer bli en bit större än Fia..

IMG_6294.jpg

IMG_6270.jpg
Så ser dom flesta korten ut.. suck
IMG_6268.jpg

IMG_6247.jpg

IMG_6246.jpg

IMG_6267.jpg

IMG_6262.jpg

IMG_6164.jpg

IMG_6147.jpg

Morsgrisen nummer 1, speciellt när kameran är framme....

IMG_6195.jpg

Wanya var väldigt fascinerad av blixten från kameran...

Förra året kommer jag ihåg att det var lite svårt att få dräktigt (i alla fall inte med en gång), du fick väl byta hingst också?

Och tänk, nu står du här med två jättefina stoföl :) Grattis till dem båda två!

Diarsanyl har jag också använt någon gång på fölungar, tycker det verkar snabbt och är jättebra. Tror även jag körde med morotspuré till förra årets föl, det funkade bra också.

Tack! :D Ja, jag fick byta från Master till Magini då tiden rann ut.. Ringde till stationen där Magini står och bönade och bad för att dom skulle ta emot mig ;)
Min första station fungerade inte alls bra, stona stod där länge och Wayana hade massa cystor enl dom. När hon sen kom till nästa station fanns inga cystor alls...

Phaloma blev inseminerad på fölbrunsten iår, och jag var idag på stationen och kollade och hon är nu dräktig på 15 dygn med Chin Top!

Verkar som diarsanylen fungerar, hon var inte alls så lös i magen idag :)

*KL*

Då var det dags att vara orolig igen... Fick idag köra upp Abbe till Skara eftersom det kom snor/slem ur näsborrar och hals, han hostade, hade lite ansträngd andning, förhöjd temperatur och som kronan på verkat åt han inte.

Vet misstänkte först rhodococcer men ändrade sedan den troliga orsaken till foderstrupsförstoppning. Helt säker var han dock inte eftersom endoskopi-apparaten inte ville samarbeta. Vätska/slem syntes i bronkerna på röntgenbilderna.

Så nu står de kvar för att få antibiotika, smärtstillande och dropp. Och för att säkerställa diagnosen. Hua vad jobbigt det är med föl som inte håller sig pigg och kry i hagen...:crazy:

Usch! Hoppas det går bra!!

Min fölis har varit lite snuvig de senaste dagarna, men pigg och kry, ingen temp heller. Vad tror ni? Behöver jag oroa mig?

Igår blev han skitförbannad! Jag mockade med dem inne eftersom det va sånt skitväder, förra gången försökte han ju klättra över skottkärran, så den här gången ställde jag kärran i boxdörren och så band jag ett grimskaft för dörröppningen. Han va så arg! Gick emot grimskaftet, backade, skrapade vansinnigt med framhovarna, gick fram igen osv osv. Jag skrattade så jag kiknade :p

183905_10150252664068443_746368442_7530541_157766_n.jpg

Hjälp... jag har fått en broiler.... han är nu 2 månader... hans mamma och pappa är knappt 1.60 i mkh... :crazy: han blir större än dem kan jag säga...

Han föddes med kulorna nere och hingstnacke... hans mamma har redan tröttnat på honom och han är så självständig och struntar fullständigt var hans mamma är och hon struntar ju f.ö. i honom... Han använder henne som mjölkbar inget annat. Jo man kan ju betäcka henne (han vet precis hur man gör) :crazy: när man ska impa på de andra i hagen.

Det var en rejäl kille! :laugh:

Kanske hans mamma har riktigt näringsrik mjölk? Där jag har mitt sto och föl så har stuteriägarens ena avelssto "grädde" som stuteriägaren säger, fölen blir alltid feta och stoet ser ut som ett spjälstaket!

Idag slog katastrofen till.. Romino blev avlivad för knappt en timme sen. Han blev rädd för vattenslangen som han sett sen han var nyfödd, for iväg och där stod Romina, han reser upp sig och slår baklänges. Jag ser direkt att nåt allvarligt hänt och ringer veterinär. Den tog sin tid eftersom han fick ett akutsamtal som var mer brådskande. Romino hade brutit lårben och knä när han satte sig på rumpan när han slog baklänges. Det fanns bara en sak att göra..

Nu räcker det. Stona ska säljas, nu skiter jag i det här..

Det finns ju inte ord! Har all förståelse för att du slutar. Alltså med all den helt extrema otur du haft hade jag gått till ett medium eller whatever och frågat om jag hade en ond ande efter mig eller nåt. Det är ju helt galet ofattbart!!

Neeej Mul :cry: Så Fruktansvärt , är så ledsen och vet inte vad man ska säga för det finns inga så tröstande ord .

Är verkligen ledsen för dig och din familj och ditt stoes skull .

Mia

neeeej Mul, inte nu igen :cry:!!!! Sitter här och grinar som en gris när jag läser vad du skrivit. Så länge som jag följt dig och din avel så har det bara gått åt helvete hela tiden. Fy vad jag lider med dig och din fina Romina som förlorat en så fin unge. Skickar en så stor kram så hela världen får plats i den och hoppas att det kan hjälpa en liten gnutta mitt i allt elände.

Ååååh... :cry: Fy fasen, varför ska sådant behöva hända små fina fölisar.. :( Stackars dig, du som har kämpat så för detta!!!

Sänder en styrkekram mitt i allt elände!!!!

Nej men Mul jag kan inte tro att det är sant när jag läser detta! Hur kan det vara möjligt att allt elände ska drabba dig?! Jag tänker på dig som varit så stark och jag förstår om du inte orkar hålla på längre.. Styrkekramar från mig!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 272
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka