Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Sånt där gör mig riktigt förbannad :devil: ... Och vi då, min sambo och hans familj som har ett familjeföretag som odlar många hektar vall, tar ett ansenligt antal ton hö varje år som levereras runt omkring oss till olika hästägare, hjorthägnsägare, kaninägare:D etc... Vad skulle vi leva på med all deras mark som har brukats i hundratals år och förhoppningsvis kommer att fortsätta göra det! Om alla skulle ha "egen mat" till alla sina djur...

Mul, jag lider med dig... om jag hade varit en sagofé så hade du fått hur många önskningar du velat för ingen ska få ha sådan otur som du har haft...

Själv har jag inte heller haft den trevligaste veckan, hämtade hem min föunge i måndags och då fick jag en smärre chock... ingen hade uppmärksammat hur han såg ut utan det gjorde jag själv när jag tog de ur boxen!
Det som gör mig mest arg är bristen på uppmärksamhet, vad fan..

Orkar inte mer ang detta.. har nog fått det att börja vända. Här kommer en bild som jag tog när vi kommit hem. Och en sak är säker... De två kommer inte att åka tillbaka något mer så är hon inte dräktig så blir det inte någon bebis nästa år.

284250_10150250645919811_648774810_7637843_848885_n.jpg

:eek:

vad har hänt!? Förstår om du inte vill ta allt i ett öppet forum såhär, men shit, det där såg ju riktigt hemskt ut! :eek:

Mul: Såna där idioter som ska kunna och veta allt bäst har ingenting att säga om någonting alls. Lyssna inte på honom, det finns så många som försöker smutskasta andra bara för att må bättre själva. :devil: Har varit med om många exempel själv, det är bara att skita i dom!

Men Mul Ensilage går väll att få tag på ? Inte ska du sälja några pållar pga av det,,, men man kanske får åka lite längre ....:idea: Hur mycket behöver du ?

Mia

Men Mul Ensilage går väll att få tag på ? Inte ska du sälja några pållar pga av det,,, men man kanske får åka lite längre ....:idea: Hur mycket behöver du ?

Mia
Jag kan få tag på hösilage för 300kr/balen, han har även lite torrhö balar för samma summa. Men det som kan vara lite svårt är att även om jag bokar så många balar så kan dom säljas.. Jag behöver köpa in 15-20bal i år.

:eek:Men herregud!! Vad har hänt med fölungen?? :eek:

*kl*

Tack alla för snälla ord.. Jag har pratat med den som hingsthållaren rekommenderade som var intreserad av hästarna.. En hästhandlare som köper in hästar.. Han har 50-60 ardenner.. :eek:

Oj. Här har det hänt tråkigheter.

Verkligen ledsen för din skull mul. Men som så många redan skrivit - klandra inte dig själv för en olycka. Och en tanke bara, du gör väl inte något förhastat beslut (sälja hästarna) så här i sorgearbetet? Hingsthållaren verkar vara en fuling, skulle inte lyssna så mycket alls på vad denne säger i något avseende.

*KL*
Gasque - lilla fölisen då. Helt ofattbart att ingen sett att det är något som inte står rätt till? På bilden ser det ju ut som hälften av hästen är kal? :eek:

Själv har jag fortfarande min lille på klinik. Enligt veterinär var det foderstrupsförstoppning som orsakade slemmet i torsdags. Inget kvar i strupen förutom röda märken där något suttit fast. Håller tummarna för att det inte blir någon ful ärrbildning som ställer till bekymmer i framtiden. Eftersom det syntes vätska i lungorna och SAA-värdet var 200 behandlas han med antiinflammatoriskt, antibiotika och smärtlindrande. Lilleman får dessutom ha på sig munkorg eftersom han tuggar upp pappret som är underlag... Han skulle heller inte äta torr mat det närmaste. Förhoppningsvis får jag hämta hem dom i slutet av nästa vecka. Har inte hört något idag, men jag antar att inga nyheter är goda nyheter i detta fallet.

Hu, sälj inte hästarna än:). Vänta lite och låt beslutet landa lite mer. Om inte annat så har du fin hagprydnad även om du inte fortsätter avla. Den där hingsthållaren verkar vara en ful typ och jag hade inte sålt på hans rekommendation iaf.

Sällar mig till alla andra och säger att du inte ska lyssna på hingsthållaren, vilket skitsprätt, för att vara ordagrann!

ungefär så ser bamora ut på knäet, fast det vätskade mkt först! Han kanske också har besökt en giftig växt? bild på bamoras knä

283837_10150256288435748_747485747_7664450_3801761_n.jpg

Nu ser det mkt bättre ut, ingen svullnad o inget som varken vätskar eller blöder. Men från början var "såret" stort som en femkrona, 4 dagar senare såg det sådära ut. Läskigt! Tur att det inte blev värre!

Det hade jag med gjort kan jag säga, fy... (stackars liten):cry:

mul: Håll ut, jag är säker på att din otur vänder, lyssna inte på skitstövlen till hingsthållare:mad: Det var inte samma som hade en syster till Malva?
"tröstkramar"

Jag ska höra av mig till dem vad det lider men tänkte kolla ett UL nästa onsd, ska vara 17 dygn då och så har jag ju ett slutgilitgt besked hurvida det blir en dräktighet eller inte. Men jag kan nog säga till 100 % att hon inte tagit sig.. och varför skulle hon, med tanke på alla omständigheter!?!

maria... fick nått liknade en gång, var litet och blev gigantiskt i mina ögon mätt! Men med pyssel och pill fick jag det att gå tillbaka efter någon vecka och idag ser det lika ut på båda benen. Har nämnligen en Savannah 14 år som lyckas med det mesta i "göra-sig-illa" väg.... Och självklart på sommaren med flugor och skit!!! :(

Vad hade de för underlag i boxen ? Ser ju ut att kunna vara en allergisk reaktion, iom att det även var under magen eller det under magen sitter så att han själv skulle kunna fnattat av det när han ligger ?

En annan sak som kan ge så kraftig klåda (om allt ser ut att kunna ha skrubbats av/fnattats av på egen hand) är ett kraftigt spolmaskangrepp. Mitt ena avelssto har problem med spolmask och hennes föl drabbades därför rejält av spolmask, han fick en fullkomligt manisk klåda och skrubbade sig då mot allt han kom åt så snart han började klia sig så avmaskades han (klarade inte normal full intervall utan max 6 veckor mellan) iom avmaskningen så stoppade klådan igen men bara på de dagar från att klådan uppstod tills maskmedlet hunnit ha effekt kliade han upp stora kala fläckar framförallt runt hals och huvud (spolmaskäggen vandrar i strupen på dem ner till lungorna och det är det som ger klådan när det är kraftigare angrepp). Jag kan lugna dig med att han också hade ett par fläckar som var så sönderkliade som de du oroar dig för idag syns ingen skillnad på pälsen där.

Har du Axilur hemma så hade jag nog tryckt i honom en dos direkt kan tänka mig att just seminstationer är proppade med spolmasksmitta

Vilken tur :) Tycker du ska köpa henne:laugh: Vad kostar ett ardenner föl?

Jag skulle tro att jag får köpa henne för 4000-5000kr.. Hon var ute på blocket för 8000 i höstas. Och enl uppfödaren så var det bara ett prisförslag. Han ville att hon skulle komma till någon som han visste skulle ta hand om henne, så priset var inte det viktigaste.:)

Klart du ska köpa henne! :)
Och så ser vi fram emot lite fina bilder på en fin ardenner! :love:

Enda bekymmret är att hon står i Älvdalen :o Det är lååååångt bort.. Dock sa sambon att vi skulle kika på henne.. Jag ska bara sälja Haflingern.. Hon ska helt klart bort.. Jag vill inte ha hem henne mer.

När jag frågade runt vilket som var det bästa sättet att betäcka (störst chans att få dräktigt) sa de jag frågade, allt från veterinär som avlar själv till uppfödare att just A1 var att föredra.

Så när jag betäckte så valde jag stationen där hingsten stod, jag kunde lika gärna valt en annan hingstation jag har lika långt till.

Så nog tycker jag man ska slippa riskera att få hem ett vrak till häst! Jag har en kompis som fick hem ett sto som såg ut som ett vrak, jag kan säga att jag kommer inte att ställa mitt sto på den stationen! :crazy:

Men nu får ni väl ge er allihop !
Jag har trianglat för jag tycker det inte är okej !

Det är skittrist vad som hänt hennes fölunge men saker och ting kan hända riktigt snabbt, ingen vet ju hur länge ungen sett ut sådär och vad som orsakat problemet.

Jag har sett en häst gå från helt normal till nästan ett djurskyddsfall på två dagar, alla prover i världen togs och ingen kunde hitta felet.

Instämmer!

Jag har redan skrivit här i tråden att ingen ska spekulera över vilken station det är. I mina ögon uttryckte jag mig mycket tydligt men jag vet inte om de som fortsätter inte kan eller vill förstå.

Jag har nu grovrensat i tråden, den som fortsätter att spekulera riskerar att bli varnad för brott mot forumreglerna.

Görel - moderator

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 271
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka