Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Kl:

Min fölis har klarat en milstolpe i livet idag. :)
Första verkningen! Lite muck i början, men de sista två hovarna gick utan problem. Så jag var sååå stolt.

I lördags blev han 2 månader, och idag mätte jag honom. 125 cm över manken är han nu. Min lille kille börjar bli stor. :)

version-a6f1e59ba0cdf72c0f44782817ca09f6

Jag har inte mätt min ännu men är nyfiken, han är inte så liten längre denna 3½ månad gamla kille;)

Efter att läst igenom mycket tråkigheter i tråden så skäms jag nästan för att säga det.. men han är fortfarande helt ren och bulan på benet är borta!!

Zolero (Zuidenwind-Sack-Flamingo)
281507_10150247947766344_563156343_7612393_1850152_n.jpg

281507_10150247947791344_563156343_7612397_758353_n.jpg

Vad härligt att höra! :)

Min skrutt är också på bättringsvägen och om röntgenbilder som ska tas imorgon ser bra ut får jag hämta hem dem imorgon!

Tack. :) Vi har fått det som var i stallet förstört så tänkte köpa nytt och dela med andra uppfödaren jag delar stall med :)

Men nu får ni väl ge er allihop !
Jag har trianglat för jag tycker det inte är okej !

Det är skittrist vad som hänt hennes fölunge men saker och ting kan hända riktigt snabbt, ingen vet ju hur länge ungen sett ut sådär och vad som orsakat problemet.

Jag har sett en häst gå från helt normal till nästan ett djurskyddsfall på två dagar, alla prover i världen togs och ingen kunde hitta felet.

Tackar för mig med de där orden... kändes! Lämnar nu Bukefalos.

Tackar för mig med de där orden... kändes! Lämnar nu Bukefalos.

Inte ska du lämna Buke för att 1 person inte håller med . Själv tycker jag att det är helt otroligt hur man *städar * här på Avel måste vara var och en stoägare att välja om man vill lämna till den stationen som förövrigt är känd att lämna tillbaka magra ston ....

Mia

Inte håller med om VAD ?

Jag reagerade på att flera användare grovt hintade om vilken station det handlar om det är emot forumreglerna. Vi har ALLA skrivit under på forumreglerna.

Håller med föregående inlägg helt.

Utan att veta alla fakta tycker jag att det är HELT OACCEPTABELT att lämna tillbaka ett föl i detta skick.
Tror jag vet vilken seminstation detta gäller och jag vet att man i branschen (och trakten) vet att alla förhållanden inte är optimala där. Därför åker vi i närområdet 10 mil till när vi skall lämna ston på station.
Hade det varit en händelse som seminstationen inte kunde lastas för så hade de själva kunna slå larm om att allt inte var som de skulle, man ska inte behöva upptäcka det själv när man kommer för att hämta hem dem. Den blev väl inte sådan mellan morgon- och lunchfodring?

Och var har jag skrivit att jag inte håller med om att det är beklagligt med fölungen ?
INGEN vet ju vad som har hänt och när det hände.

Och igen, forumreglerna tillåter inte att stationer hängs ut.
På samma sätt som ingen ska hänga ut sin granne eller vän på detta forum.
Det har vi alla gått med på när vi blev medlemmar.

Inte ska du lämna Buke för att 1 person inte håller med . Själv tycker jag att det är helt otroligt hur man *städar * här på Avel måste vara var och en stoägare att välja om man vill lämna till den stationen som förövrigt är känd att lämna tillbaka magra ston ....

Mia

Jag hoppas också att Gazque inte väljer att lämna. Håller också med i vartenda ord. I synnerhet är denna historian så sorglig eftersom det gälle drömvinsten:(. En vinst som man ska ha massor av glädje av och inte förtvivlan över en mager och skabbig fölunge utan päls.

Fast nu har jag väl sagt för mycket igen:grin:.

Jag har inte mätt min ännu men är nyfiken, han är inte så liten längre denna 3½ månad gamla kille;)

Efter att läst igenom mycket tråkigheter i tråden så skäms jag nästan för att säga det.. men han är fortfarande helt ren och bulan på benet är borta!!

Men vad kul att höra!!! :laugh:

KL
En liten uppdatering härifrån.

Lilleman fick gå i grimma och grimskaft för första gången på flera flera veckor idag. Gick jättebra att ta på grimman, men han ville absolut inte följa med! :D Vi hade dragkamp som jag tillslut vann. Han var väldigt bänglig och tyckte inte alls att jag var nån rolig matte... :grin: Men så fort vi tagit oss ut från hagen gick det bättre, då var det så mycket spännande att han var tvungen att hålla sig tätt intill mamma!

Gick genom hela gården bort till en ny liten hage (tillfällig för att gårdsägaren egentligen skulle slå med röjsåg där - men det är så kraftigt bete så jag tyckte att hästarna lika gärna kunde äta upp det istället) och fick gå där ensamma ett par minuter tills den andra märren med föl kom tillbaka från sitt besök på seminstationen (de fick då gå ner i den delen av sommarhagen som egentligen skulle vila nu, som går emot denna nya lilla plätt, vilket alltså blev tråd-i-tråd med mina två - inte i samma hage)... Jag och syrran hade byggt den nya delen utanför den egentliga hagen så pass stor att vi tyckte att båda skulle få plats utan problem, men det går inte att resonera med andra hästens ägare öht, vilket slutade med att Koronn på nåt konstigt oförklarligt sätt plötsligt var på andra sidan tråden hos sin kompis. Ingen såg hur det gick till, han har inte en skråma på sig och tråden var helt stilla - vi fattade ingenting.
Hade den andra tjejen bara gjort som jag tänkte - antingen släppt in sina hästar i den nya lilla hagen eller haft dem kvar i den andra delen av sommarhagen (då ser de bara varandra på håll) - hade det inte blivit några bekymmer alls... :cool: Men som sagt går det inte att få henne att lyssna öht.
Jaja, eftersom att gräset ändå tröt i den gamla hagen gav jag efter och öppnade upp så att de nu kan gå från sommarhagen (som skulle ha vilat) till nya lilla plätten.

Summa sumarum - ingen skada skedd, men jag kände att jag gatt klaga lite över dessa människor som inte kan lyssna och tänka över nån annans förslag utan helt enkelt bara gör på sitt sätt... :cool:

Lite bilder på mannen.

32619067.jpg

32619069.jpg

Nu hoppas jag att märrarna behagar äta upp gräset där gårdsägaren ville ha nerbetat, men nu har de ju en hel sommarhage med halvt uppväxt gräs (5-15 cm på olika ställen) så nu lär de väl strunta i det...

Ja det är helt otroligt! Tänk att jag var så nära att låta honom somna! Är så glad för att vi gett honom den här chansen, det får bära eller brista... men just nu bär det;)
In your face till veterinären som ville döma ut honom!!:D

Din Saigon kille är så fin! Trist med folk som inte besitter förmågan att höra på andra men tur att det gick bra med lillkillen!

Låt mig presentera Dirigo, född den andra juni e. Converter-Leuthen I), en jättetrevlig liten hingstunge! Lite blyg är han än, går tillsammans med ett några veckor äldre sto som är betydligt mer på. Storebror finns i samma stall och de två liknar inte varandra ett dugg även om båda två är rätt stora.

sam_0979_158160948.jpg

sam_0983_158160992.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 271
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka