Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Tack, hon håller med! :D
Hon är ju 18 år iår, så hon börjar ju tyvärr bli gammal.. Men så länge hon är fin i hullet och pigg och klarar av fölningarna bra så får hon fortsätta gå i avel. För tillfället har vi lite problem att hålla henne i normal hull, hon är något överviktig... :p

Wow! Båda är ju skitfina! och vilka fina tecken bebisen har! :love: Jag som älskar mycket vitt, jag lär ju aldrig få en häst med något vitt alls :p

Tack! Haha du får väl bleka några tecken på dom :p

Det ger ju lite mer karraktär tycker jag med vita tecken. Fast jag gillar iofs mina helfärgade hästar lika mkt ;) Men den man ser först när man kommer till stallet, det är Phaloma med hennes 4 vita ben och bläs, hon är alltid den som folk lägger märke till först :) Sen när man väl går in i hagen då blir 170 cm höga Wayana med sitt underbara temperament favoriten, hon går som en hund efter en medan Phaloma är i den delen av hagen man inte är i för tillfället. När man sen börjar närma sig så rusar hon till andra delen. Och så kan hon hålla på i timmar :devil:

Jag gillar ditt namn på Zamonas fölis förresten, bra val ;)

Då kan jag ju bara kontra tillbaka... Din är minst lika snygg! En häst i min smak :love:

IronWill - Tack! Du kanske har en likadan nästa år.. Om din Stella är gul och du väljer en gul hingst :D

mvh Eva

Lägger upp en gos bild på mig och min lilla prinsessa.
IMG_1344.jpg

Tack! :) Jag är nöjd iaf, tror alltid det är svårast att döpa första fölet :p Fast det återstår nog att se tills det är dags för nästa, om det blir någon sådan, men det får vi hoppas :p

Förstår att Phaloma drar ögonen till sig, hon ser ut som en gudinna! :love:

(På väg till affären för att köpa blondering :D)

Min lilla tös är nu 1 månad. Mer vild än tam:angel: Så nu när vi går ut och in från stallet så går mamma lös och lillan i grimskaft. Annars röjer hon iväg för att kolla läget någon annanstans och skiter totalt i att morsan ropar :devil:. Hon är väldigt självständig och jätte nyfiken,men guda snäll. Älskar att pussas och bli kliad på. Hon är nu ca 115cm och när hon föddes 100cm hon har alltså växt ca 15cm på 1 månad. Är det en normal växt kurva eller brukar dom växa mer eller mindre? Hon kommer antagligen även fortsätta vara fux enligt ett par uppfödare jag pratat med.:love:Här är ett par bilder. Inte lätt att fota ett yrväder som aldrig är still :angel:.
32555222.jpg
[/url][/IMG]
32555215.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad:

Nu är jag helt novis med det här med avel, stoets behov och sådant. Så därför har jag stallat upp mitt sto på ett stuteri där det avlats med halvblod i mååånga år.

Mitt sto käkar runt 8 kg kraftfoder per dag på betet! Det gör alla stona med föl. De äter havre, Kraffts foder för avelsston och betfor.
Och mitt sto och de andra är kanonfina i hull! :laugh:
Men det kanske inte fungerar för alla ston att äta så mycket?

Jag har aldrig tyckt det är snyggt med mycket vitt, alla hästar jag fastnat för och köpt har haft extremt lite vitt.

Och så går jag och får en fölunge som har fyra höga vita strumpor och en stor stjärn! Och tycker plötsligt det är grymt snyggt med mycket vitt, både på honom och andra hästar! :angel:

Nu är jag helt novis med det här med avel, stoets behov och sådant. Så därför har jag stallat upp mitt sto på ett stuteri där det avlats med halvblod i mååånga år.

Mitt sto käkar runt 8 kg kraftfoder per dag på betet! Det gör alla stona med föl. De äter havre, Kraffts foder för avelsston och betfor.
Och mitt sto och de andra är kanonfina i hull! :laugh:
Men det kanske inte fungerar för alla ston att äta så mycket?

Mitt sto äter 8-10 kg hö!! på betet och 8kg kraftfoder. Hon började tunna ur trots allt krafftfodret och det kraftiga betet så då provade jag slänga ut hö i beteshagen och det äter hon gladeligen. Dom andra är inte det minsta intresserade av hö men hon vill ha sitt hö och då får hon det. Bara dom håller sig fina i hullet.

Vad kul att se bilder på era fina bebisar! :love:

KL
Igår flyttade Koronns kompis hit! Det blev ett par springbilder, men Koronn hade busat av sig det mesta redan innan de kom så han lade sig och vilade ganska snabbt. Det verkar som om detta kommer gå bra. Stona sprang väl mot varandra nån gång men nöjde sig så långt, båda är i vanliga fall väldigt låga i rang.
Kompisens mamma ser förskräcklig ut, där är ett praktexempel på nån som behöver all mat i världen för att hålla hull... Hon har hittills inte gått på så bra bete (tur att den punkten ändrats nu då) men har ätit närmare fyra kg avelsmüsli/dag. Hon ger vekrligen allt till fölet som är hur rund och fin som helst! Vill inte lägga ut nån bild på henne, men hennes fölis är helt underbar! Fux med stor bläs och tre höga vita!

Lite bilder får ni imorrn, pixbox krånglar...

Tur du ser så lycklig ut på bilden för annars kunde man tro att du smockat på fölisen och delat ut värsta blåtiran! :rofl:

mvh Eva

Min får ca 14kg hö/dag och så får hon 3kg havre, 2kg Dodson & Horrels foder för fullblodsmärrar, 1kg betfor och 2 kg lucern... + foderjäst, soja och mineraler såklart... Vet inte hur mycket kraft jag vågar ge henne, men lite till kan hon säkert äta om det behövs längre fram, jag hoppas det iaf :crazy:

Det är skönt för jag har turen att ha två erfaran uppfödare i mitt stall, så man kan alltid be dem om råd. Även om jag jobbat på stuteri många år så är det annorlunda när man är själv, så det är skönt att ha någon att rådfråga...

Haha visst är det lustigt att man kan ändra åsikt sådär? :p
Min ena häst har en stjärn, men det är allt. Alla de andra jag någonsin haft genom mitt liv har varit tecken-lösa:p Oftast mörkbruna dessutom. Folk brukar fråga om jag har dålig fantasi:p Men jag kan ju inte hjälpa att det haglar mörkbruna hästar på mig :p

Senast ändrad:

Ja hon ser rolig ut runt ögonen. HOn börjar få den färgen på öronen också så hon blir nog en riktigt mörk fux:)

Hur mycket fodrar ni andra? En kompis som fött upp många föl sa att hon alldrig brukade fodra sina betesgående digivande ston, det andra stoet i hagen får ingen extra mat. Min har fått ett par kg kraftfoder som jag nu ökar på. 8 kg kraftfoder låter extremt mycket i mina öron. Jag har läst att min borde behöva ca 1100-1200 gr smältbart råprotein per dygn mot ca 550 odräktig/inte digivande. Det borde innebära att hon behöver 500-600 gram extra mot en normal betessommar och det skulle innebära 5-6 kg kraftfoder om hon inte betar mer än vanligt vilket hon borde göra.

Där jag har min häst så syns det att hästarna "tänker själva" de också när det gäller hö! De äter det om det behövs!

Det är en lösdrift, och när hagen öppnades upp till betet så åt de hö i början. Sedan slutade de äta höet helt, men stuteriägaren säger att hon varje sommar i slutet av betet lägger in hö igen, och då äter de hö ihop med betet.

"Haglar mörkbruna hästar på mig". :D :D

Ja visst är det kanon när man har någon kunnig att fråga! :bow:
Jag ställde mitt sto på stuteriet för att jag aldrig haft en egen fölning, kände att jag inte vågade chansa på att jag skulle göra rätt!
Jag har hanterat en del föl, haft och hanterat många unghästar, men just fölning var något jag var nybörjare på kände jag!

Det beror ju på betets näringsinnehåll hur mycket mer som behövs. Är stoet i fint hull är ju matintaget tillräckligt, tunnar hon ur behövs mer!
Problemet är ju bara att hinner hästen börja tunna ur så kan det ju bli svårt att få upp hullet igen!

En av stona där min häst står har tydligen MYCKET näringsrik och fet mjölk. Vilket leder till att hon alltid får en fet fölunge (rätt ovanligt med halvblod känner jag), men själv så tunnar stoet ur så hon blir ett benrangel! Vilket ju ägaren känner till, så hon öser på så mycket mat det går! Men ändå leder det till att den fölungen får avvänjas tidigare än alla andra föl!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 344
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka