Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

ekedal Maja_Kandi Fia-lisa Fiorano RebeccaJoli Summerwind

Tack för att ni håller tummarna för oss!:)

Prognosen är väl inte jätte lysande direkt nu heller, men det finns åtminstonde en gnutta hopp;)

*kl*

Mina föräldrar har varit en sväng i Skåne och tittat till lilla Magic Florentina! :D
Hon har nu hunnit bli 3 veckor :)

Filmklipp här! :)
Har bilder också, men dom ligger på Facebook och jag har inte klurat ut hur jag länkar därifrån, om det ens går...?
Kram på er!

Knapplånar mig själv...
Har en liten fundering. Mitt sto Magic Florentina har 2 st helsyskon, systrar. :) Tittar man på den första f.2009 har hon en preliminär indexprofil, vad betyder detta och kommer min få samma siffror som den? :) Någon som kan förklara för mig?
Typ: 122, Extremiteter: 111,Skritt: 127,Trav: 135 , Galopp: 127, Temprament dressyr: 133, Dressyr: 132.
Kram från mig! :)

En kort sammanfattning av information som får du om du söker på BLUP.

BLUP-index är hästens avelsvärde. Avelsvärdet ger en indikation på vad man kan förvänta sig att hästarna kommer att nedärva till sina avkommor. BLUP är individuellt för varje häst. Det är inte enbart ett mått på hästens egna prestationer eftersom dessa dessutom påverkas andra faktorer än arvet, såsom ryttare, träning, uppfödningsförhållande etc.
När det gäller ston så får de ett BLUP värde om de har
-minst en avkomma bedömd vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning eller som har resultat från tävling
- om de själva blivit bedömda eller tävlat
-ston som inte uppfyller kraven ovan men vars båda föräldrar har ett officiellt index får en preliminär indexprofil baserat enbart på sin härstamning

Hästarnas BLUP-index utgår från en referensgrupp som består av alla testade och/eller tävlade hästar som är mellan 4 och 18 år. Gruppen är utvald för att representera dagens avelspopulation och medelvärdet i den gruppen är satt till 100 för alla index. Index under medelvärdet, 100, visas i rött och index över 100 i grönt. Detta är ett sätt att illustrativt visa hästens starka och svaga sidor.

Nu har min lilleman e. Satisfaction-Turban Rose provat ett litet hinder för första gången tillsammans med mor. Han brukar roa sig med att studsa över lite stockar i hagen, och detta verkade han tycka var ungefär samma sak, så han hoppade glatt före mor efter första rundan.

32538156.jpg

Roligt att höra att det finns lite hopp för den lille.

Jag har också en solskens historia om en utdömd häst jag haft, enligt första utlåtandet var det en krossad knäskål som aldrig skulle bli bra. Två andra veterinärer tittade på bilderna och ingav ett hopp om att det skulle kunna läka. Efter ett års vila röntgades han igen, bilderna såg då OK ut och hästen sattes ohalt igång. Två år efter skadan hade han placeringar i msv hoppning igen.
Håller tummarna för att din läker ihop bra, man tycker att ju yngre de är så ju bättre borde de kunna läka.

Roligt att höra att det finns lite hopp för den lille.

Jag har också en solskens historia om en utdömd häst jag haft, enligt första utlåtandet var det en krossad knäskål som aldrig skulle bli bra. Två andra veterinärer tittade på bilderna och ingav ett hopp om att det skulle kunna läka. Efter ett års vila röntgades han igen, bilderna såg då OK ut och hästen sattes ohalt igång. Två år efter skadan hade han placeringar i msv hoppning igen.
Håller tummarna för att din läker ihop bra, man tycker att ju yngre de är så ju bättre borde de kunna läka.

gillar solskenshistorier:D Vad roligt att din blev så pass bra igen!

Japp, hans unga ålder måste ju vara till fördel.. de och lite tur så kanske..

Lilleman är inte bara ohalt han har också blivit skäck!:D;);)
262365_10150224411201344_563156343_7380941_838098_n.jpg

Lite nyare bilder på min tjej. De är dock från 15 juni men så snart de kommer hem från seminstationen så tänkte jag ta lite nya kort :)

Om någon undrar så skriver jag ut stammen igen så slipper den personen leta, Welsh cob sto e: Armanis Shooting Star u: Idhults Cadi Ddu.

Torsdag_Idag_sa_har_det_varit_en_kvinna_och_kollat_pa_Cadi_Hon_blev_valdigt_kar_i_henne_vem_blir.jpg

15254_1308226412.jpg

73604_1308226489.jpg

29772_1308226604.jpg

*kl*

Vad fint alla föl utvecklas och vad många nya som tillkommit :love: Kul att se!

Charlottee - jag lider med er :cry: Fy sjutton vad tråkigt, jag hoppas på ett mirakel för er del!

---

Här kommer ett par nya på min Don Romantic - Quite Easy-kille, född den 18 maj. Väldigt blöt på bilderna... :p Skall försöka fixa några bättre vid lite bättre väder snart!

Boris110624-1-1.jpg

Boris110624-2.jpg

Tack så mycket!! Och gud va kul att prognosen är så mkt positivare med de andra veterinärerna!! :banana: :banana: Håller alla tummar och tår för er!

Hola,
Har inte varit här så mkt men fortsätter att hålla tummarna för din lilla Charlottee.

Grattis alla nya som trillat in. Och så är det roligt med så många som lägger in bilder på alla söta föl:love:

Härhemma frodas mina två småhingstar. Flingan som nu är fem veckor har börjat sätta sig upp mot Bärsen som är 4 veckor äldre. Jag är glad att de har varandra att tugga på och leka med :)
folisar_bete_1.jpg

mvh Eva

:D Vilken störskön bild! Och den ljusa ser ut som en spökhäst:o! Såååå fin och rumpan alltså:love:!

Belize: Din DRunge ser ut som en drömprins:love:. Drömmer lite om att använda DR på mitt QE-sto också:).

Tack :bow:

För att spöka till det extra så har Flingan har blå ögon... :angel:
folisar_bete_2.jpg

Det finns en gammal sägen om varför en indiankrigare helst ville ha en häst med ett brunt och ett blått öga.
Det bruna ögat för att se bra på dagen och det Blå för att se på natten. Då kan krigarhästen springa fort dag som natt.... :D

Haha, jag får rida mina bruna hästar på dagarna och de blonda på nätterna :rofl:

mvh Eva

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 355
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka