11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Snygging!!
Å va stilig han var i knoppar!! :love:

Grandezza - Din tös är ju också en läcker sak!
Å ja, det syns nästan i blicken att det är ett sto med stort S :D
Tur hon inte är fux :angel:

Håller tummarna att fina Zolero repar sig nu, du kanske borde åka in med honom du med?

tack! :)
Vi kommer att åka in när han är symtomfri från "förkylningen" och utreda. Pga karantän avvaktar vi, om han inte skulle bli akut sämre, då blir det hängmatta in.

MEN idag vid insläpp så var han BETYDLIGT bättre!
Jag såg knappt någon vinglighet och han skrittade på fint. Han försökte sig även på att balanstrava lite. Dock stel fortfarande. Han har även en mkt piggare blick och busade omkring i hagen när jag kom.. tyvärr lite väl för upptäckte ett djupt tramp (?) på en framfot. När jag tvättat bort blodet gjorde jag bedömningen att det inte var i behov av veterinärvård iaf. Tack och lov för det.

Jag har börjat fundera, kan inte en ful förkylning sätta sig på balansnerven?

Dahlia är jättefin!:d Så kul att hennes mamma fortfarande är dräktig!!

mariaauto
Kul med bilder på Conny igen! Han har verkligen växt i sin kropp och ser fantastiskt trevlig ut!:love:

*KL*

Nu har även jag sett filmen på Koronn, och jag skulle likt andra absolut åka in. Dock, för att ge en strimma hopp, så sådär överkotat och svårt att rätta tillbaka hoven har min 06:a haft de två gånger han haft patellaupphakning efter att ha rullat fast. Riktigt läskigt se (och jag hoppas vi slipper en tredje gången gillt), när det ärsom värst släpar han benet med framsidan av kotan ner, och hoppar på tre ben. Nästa fas smäller det (högt) såfort han försöker stödja. Tredje fasen får han till ett vettigt steg ibland men sen fastnar det, så han belastar på framsidan av kotan. Sen släpper det gradvis.

han hade aldrig problem som ung, det hjälper inte att backa etc (han får inte hoven rätt, så backa blir bara hasa på framsidan av kotan bakåt), och vi vet ärligt talat inte varför det hänt, mer än att båda gångerna har han rullat fast/legat fast men sparkat sig loss, och på morgonen haft kraftig patellaupphakning enligt ovan på HB. Man känner hur det knäpper och smäller i knäledenn när man undersöker. Rtg ren, och so far blivit helt återställd inom någon vecka.

Menar INTE att dte är hela svaret ang Koronn, speciellt inte som han hade ordentliga problem med ena fram med, men just för att ge en strimma hopp kanske att det inte behöver vara irreparabelt just det som ger 'hakningarna' - om det är hakningar. Men skulle verkligen försöka få in honom jag med, även om jag förstår att det är jättesvårt.

Håller verkligen tummarna han tar sig igenom det, eller att du åtminstone får veta vad som är fel/hänt därinne =/

KL
Nu har jag pratat med Ultuna och de tyckte också att jag skulle ultraljuda eller röntga. Jag sa att jag inte verkade få komma till Östersund klinik så de föreslog Sundsvall. De tyckte INTE att jag skulle åka med honom ner dit som det verkar nu. Sundsvall tar emot oss på tisdag, de ville ha dit honom fortast möjligt men pga olika omständigheter är tisdag 13.00 det tidigaste som går att få till.

Nu på kvällen hade jag klinikhovis här, han har ju sett det mesta och var väldigt förvånad över att såret inte var infekterat och att stygnen såg så bra ut. Han såg det ju dagen efter det hände och trodde det skulle bli jättefult. Hur som helst frågade jag honom om en liten liten mjuk knöl som Koronn fått framför skapet. Den har inte funnits där innan och är mjuk så jag trodde att det bara var ett ödem (det har alltså uppkommit nu sen han började stå på box), men hovis kände efter och sa att han stensäkert trodde att det var navelbråck... Ja men med min jävla tur vore det väl inte så konstigt, eller? Efter att hovis åkt kom tvååringen in med en tappsko, och nordisen som redan varit gipsad två omgångar för en elak hovböld efter ett sömstick var tvungen att ha gips en vecka till. Jag är så förbannat less på hästar nu!

Koronn har lärt sig att främlingar betyder ont så han gjorde väldigt fula grimaser och hotade att bitas, vilket han aldrig gjort förut. Sen när hovis var ute ur bilden var han lika mysig och snäll som alltid.

:( :( :(

men så bra att ni äntligen får komma till klinik!!

Om han har svårt med balansen kanske hängmatta vore något för honom att transporteras i?
Jag har inte forskat vidare i det själv ännu men min veterinär informerade mig om alternativet angående Zolero, om han skulle få svårt att stå.
Antar att det blir djurambulansen då.

strykekram till dig!

Tänkte uppdatera lite om mina spolingar också. Har velat ett längre tag angående kastrering av Kaxe, främst eftersom det varit lite oroligt i stallet när han varit uppstallad samtidigt som stona. I samband med installningen i helgen skiftade vi dock platser och plötsligt är det lugnt! Nu står han nämligen bredvid sin mor och henne kaxar man inte emot, så är det bara! :D Kastrering blir det väl ändå tids nog, men nu behöver jag inte känna någon tidspress i alla fall.

Annars har vi fortsatt med tömkörningsövningar plus träning att gå i och stå i skaklar. De sköter sig mycket fint båda två. I söndags passade jag på att gå en ny runda med Kaxe innan älgjakten drog igång. Rundan innebar en bit utefter en trafikerad grusväg, men eftersom han är så cool testade jag trots att jag var själv. Givetvis kom det en bil, modell större pickup, och givetvis kom den i full fart. När den kom över krönet och fick syn på oss nitade den så gruset skvätte, varpå Kaxe snurrade runt och blängde misstänksamt på den. Det var inga problem, bara att hålla i så kunde bilen passera. Men, nu hade Kaxe kommit på att det där med att sno runt var ju ett bra sätt att få bestämma på... :devil: Det blev en liten dust som slutade med en klapp i ändan, bakutspark och sen var det slut med det roliga.

Annars var turen härlig, alla färger och det fina vädret gjorde att jag gärna hade haft med någon kamera. Vi vek av på en nyröjd stig som jag inte gått tidigare och hamnade vid en vattenkälla. Började fundera på hur vi skulle vända, men vips så hade Kaxe tagit ett graciöst skutt över. Och jag i bara gymnastikskor blev väldigt blöt.

05-1325.jpg

Mitt påhittiga frö

03-1323.jpg

Min vackre svarte hingst

Alltså, jag vet inte om det är mycket till uppmuntran för er, men jag kan berätta vad jag drömde för någon vecka sedan. Tyckte själv det var ganska kul hur man kan få ihop saker efter att ha surfat för mycket på buke... :angel:

Jag var ute och åkte uppåt till i landet i något ärende som jag inte minns. Jag hade med mig hästtransport och båda mina 11:or i den. Vi behövde övernatta längs med vägen och därför hade jag tagit reda på var Maja_Kandi bodde. Men inte upplyst om att jag planerade att komma. :p

I vilket fall så hann det nästan bli mörkt innan vi kom fram, men jag knackade glatt på dörren och presenterade mig som thoora från buke. M_K såg lätt tveksam ut till att ha mig sovandes där, ungefär som om jag sagt att jag var en yxmördare som behövde ha någonstans att övernatta. Det blev inte precis bättre av att jag i förbifarten nämnde att hade två unghingstar med mig som också behövde logi. :D

Snäll som hon är, eller åtminstone var i drömmen, lät hon oss stanna i alla fall. Vi gick ut mot hagarna och långt borta i en skogskant stod en fux som jag genast placerade och utbrast "Men VAD gör Zolero här!?". Som om jag skulle känna igen honom i mörkret, men ibland lever man sig in mer i buke än annars. ;)

Men navelbråck dyker väl inte upp bara sådär? Det låter väldigt konstigt, skulle belastningen på buken ökat så pass av att stå på box alltså? :confused:

Haha rolig dröm!

MajaKandi å vad jag tycker synd om din lilla pålle, så tapper han är... Hoppas verkligen han blir bra!

Usch vad jag tycker synd om dig - väntan och ovisshet är det värsta som finns. Att Koronn är en riktig kämpe är väl svårt att säga något annat om. Så duktig trots sår och konstiga upphakningar. Såg otäckt ut när benet hakade upp sig på filmen - en eloge till dig som håller dig så lugn ändå. :bow:

Vad gäller att han förknippar främlingar med ont - jag tror det går över.
Jag har ju fått ett riktigt måndagsex (han föddes dessutom på just en måndag ;)) Från plasma-sprutan som nyfödd har han blivit korrigerad med konstiga skor och plasttippar som föl, haft foderstrupsförstoppning med efterföljande lunginflammation, en förkylning från h-vetet, en period av växtvärk som inte var av denna värld och så nu nervproblem i nacken. Alla dessa åkommor (förutom fölkorrigeringen) har han blivit sprutad och behandlad på div. olika sätt. Han är skeptisk precis under perioden som man sticker och krånglar med honom och kanske strax efteråt men sedan har han hittills återgått till sitt vanliga coola och godmodiga sätt.

Vad skönt att höra att Zolero är bättre! Iaf människor kan ju få ett virus som sätter sig på balansnerven i samband med förkylning, vet inte om detsamma gäller för hästar, men helt otroligt låter det ju inte.

Hoppas, hoppas det vänder nu och att även stelheten släpper snart!

...och appropå det där med navelbråck. Abbe fick också en konstig mjuk buka framför skapet när han blev dålig. Jag var helt hundra på att det var navelbråck men på kliniken undersökte veterinären även den och sa att det absolut inte var navelbråck. Vad det var kunde han dock inte säga.

Har inte tänkt på om bulan är kvar nu, måste känna efter ikväll.

Vilken cool och duktig tjej! Min är cool med det mesta, men just höpåsen är livsfarlig, frustar varje kväll man häver in en påse hö i boxen...

*KL*

Vi har beställt tid för kastrering av våra. Är så nervös. Oroar mig för att Abbe inte ska klara av att vara kraftig sederad - om han nu har en nerv i kläm i nacken som gör att han inte har full koll på bakbenen, hur ska det då gå om han blir vinglig av medicin också? Dessutom, min "lilla" oturspålle lär väl dessutom åka på en infektion i såret. Tänk vad skönt med ett sto så hade jag sluppit oroa mig. :crazy:

tack!! Hur mår Abbe nu?

KL.
idag såg jag att det ser ut som han hakar när han rör sig.. har inte sett detta innan. Han hakar på alla fyra men inte i varje steg..hmm

Det släpper sekunden efter men syns ju klart och tydligt.

Herregud jag blir inte klok på detta!:cool:

några bilder blev det.. han blir ju ändå 1½ den 18e okt..

385670_10151094897586344_413926537_n.jpg

543170_10151094897056344_1509089508_n.jpg

Nu springer min fina älskade lilla kille tillsammans med mamma i Trapalanda. Han somnade med huvudet i min famn och lämnar ett gigantiskt tomrum efter sig. Tack alla ni som höll tummarna, det var ändå en tröst på vägen.

koronn061.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025