Sv: 11-orna version 2.0
Patella upphakning var det första jag tänkte på när du berättade så det kan du nog känna dig ganska lugn att det är, mkt lätt att växande hästar får det när de plötsligt står stilla, sen kan det ju också vara så att svullnad i området gör att senorna som sköter patellan inte fungerar som de skall just nu. Prova att backa honom när han låser sig brukar få de flesta att släppa. Det enda du kan göra nu när han måste stå stilla är att ge rejält med B-vitamin ofta sprutar man patella hästar med stora kurer med B-vitamin under en hel vecka i sträck hjälper många. Men ös på med B-vitamin i maten i alla fall, du kan aldrig överdosera B-vitamin de bara kissar ut överskottet.
TACK!
Har sökt lite på patellaupphakningar och hittade några intressanta filmer på tuben, det ser inte riktigt ut som när Koronn "fastnar" eftersom att hans fot ibland skjuter iväg framåt, men det är inte långt ifrån! Jag provade backa honom imorse efter att jag sett vad du skrev, och det funkade faktiskt! Undrar varför inte vet sa det till mig då utan istället skulle ha honom att gå framåt in i boxen?
Jag blir galen på dessa veterinärer som inte kan förklara ordentligt! Till mig sa hon som varit här att det kunde bero på att leden inte är färdig, men på papperet jag fick står det att det kan bero på läkningsprocessen (vilket ju då alltså skulle kunna vara detsamma som du skriver, att senorna inte riktigt funkar pga svullnad). Allt kring det här har varit så galet otydligt! Det är det som tär mest, att jag aldrig får veta nånting... Första besöket lämnade dom medicin och papper och frågade om jag visste hur man skulle spruta i muskeln, jodå sa jag, och vips hade dom åkt. Fick ju ringa upp igen sen för att fråga hur jag kunde lägga upp det.
Men att B-vitamin skulle hjälpa läste jag nånstans bara var skröna? Men det funkar alltså? Han får redan en massa olika pulver (mag-medicin, finadyne och mineraler) i maten så lite mer skulle nog varken göra till eller från.
KL
Idag har Koronn mycket mer ont.
Benet hakar upp sig så fort han försöker röra sig så han är tillbaka på ruta ett och står stilla med bakbenen och flyttar frambenen för att komma åt vatten och mat... Jag försökte först få ut honom på gången för medicin, rengöring och allt sånt, men allt låste sig för honom så jag band upp honom i boxen istället. Dock fungerade det ju som Gylle skrev att backa honom så det släppte - skönt!
Det där hålet som blev efter att hon drog dränen hade ju redan geggat igen (även fast jag fixade det igår kväll) och var nästan omöjligt att få upp igen, men efter mycket spolande kunde jag till slut klämma ut lite vätska... Det syns att det spänner mycket mer över stygnen nu när det inte rinner ut så jag blir lite orolig att det ska börja "läcka" på fler ställen.
Fattar inte riktigt varför hon drog ur den om jag ska vara ärlig, den var ju inte i vägen på nåt sätt? Hon sa bara att hon inte visste hur ont han hade av att den var där så det var lika bra... Men uppenbarligen gör det alltså ondare nu iom att det inte rinner ut nån vätska.
I övrigt är han som vanligt. Supersnäll, jättemysig, nyfiken och pigg. Äter som vanligt och har ingen feber. När jag mockade idag fick jag lov att sträcka mig under magen på honom för att nå, och han rörde inte en fena, duktiga killen!