11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Patella upphakning var det första jag tänkte på när du berättade så det kan du nog känna dig ganska lugn att det är, mkt lätt att växande hästar får det när de plötsligt står stilla, sen kan det ju också vara så att svullnad i området gör att senorna som sköter patellan inte fungerar som de skall just nu. Prova att backa honom när han låser sig brukar få de flesta att släppa. Det enda du kan göra nu när han måste stå stilla är att ge rejält med B-vitamin ofta sprutar man patella hästar med stora kurer med B-vitamin under en hel vecka i sträck hjälper många. Men ös på med B-vitamin i maten i alla fall, du kan aldrig överdosera B-vitamin de bara kissar ut överskottet.

ok, ja och dom har även testat mot flera bla hästinfluensan och kvarka.. samt de bakteriella provsvaren som jag väntar på fortfarande. Virus sorterna var alla negativa som sagt men herpesvirus kunde vara luriga så därav frågetecknet om det stämmer av veterinären. väntan på svar från den andra unghästen som gått ihop med min kille en lång tid. Den är snorig och med stor sannolikhet smittad av vad det nu är.

Veterinären kommer ringa mig när svaret på bakteriella kommit, förhoppningsvis denna vecka, då kommer jag ta upp fler frågor.

tack för dina tips och egna erfarenheter!

cirkus tack! Jo man kan ju hoppas på det iaf.. lillasyster har varit stark och frisk (bortsett från jobbiga växtfaser) och verkar vara av den tåligare typen. Men så är det ju allmänt känt att pojkar ÄR känsligare :grin:

maja_kandi Jo jag förstår att du har gjort det.. men stå på dig! kram!

Åh stackars alla sjuka och trasiga åringar :cry:
Att ha en dålig häst är bland de värsta man kan uppleva.
En styrkekram till er ALLA!

Min har än så länge hållt sig hel och frisk *peppar peppar ta i trä*
Tyckte det var länge sen han fick gå i linan. Så idag tog jag med träns, lina och pisk ut i hagen. Han var direkt med på noterna och travade runt mig så fint på volten. Duktig liten :love:

-"Hur får jag av de här remmarna?" :p

227579_270908333012393_794104756_n.jpg

Patella upphakning var det första jag tänkte på när du berättade så det kan du nog känna dig ganska lugn att det är, mkt lätt att växande hästar får det när de plötsligt står stilla, sen kan det ju också vara så att svullnad i området gör att senorna som sköter patellan inte fungerar som de skall just nu. Prova att backa honom när han låser sig brukar få de flesta att släppa. Det enda du kan göra nu när han måste stå stilla är att ge rejält med B-vitamin ofta sprutar man patella hästar med stora kurer med B-vitamin under en hel vecka i sträck hjälper många. Men ös på med B-vitamin i maten i alla fall, du kan aldrig överdosera B-vitamin de bara kissar ut överskottet.

TACK! :bow: Har sökt lite på patellaupphakningar och hittade några intressanta filmer på tuben, det ser inte riktigt ut som när Koronn "fastnar" eftersom att hans fot ibland skjuter iväg framåt, men det är inte långt ifrån! Jag provade backa honom imorse efter att jag sett vad du skrev, och det funkade faktiskt! Undrar varför inte vet sa det till mig då utan istället skulle ha honom att gå framåt in i boxen?

Jag blir galen på dessa veterinärer som inte kan förklara ordentligt! Till mig sa hon som varit här att det kunde bero på att leden inte är färdig, men på papperet jag fick står det att det kan bero på läkningsprocessen (vilket ju då alltså skulle kunna vara detsamma som du skriver, att senorna inte riktigt funkar pga svullnad). Allt kring det här har varit så galet otydligt! Det är det som tär mest, att jag aldrig får veta nånting... Första besöket lämnade dom medicin och papper och frågade om jag visste hur man skulle spruta i muskeln, jodå sa jag, och vips hade dom åkt. Fick ju ringa upp igen sen för att fråga hur jag kunde lägga upp det. :cool:

Men att B-vitamin skulle hjälpa läste jag nånstans bara var skröna? Men det funkar alltså? Han får redan en massa olika pulver (mag-medicin, finadyne och mineraler) i maten så lite mer skulle nog varken göra till eller från. :grin:

KL
Idag har Koronn mycket mer ont. :( Benet hakar upp sig så fort han försöker röra sig så han är tillbaka på ruta ett och står stilla med bakbenen och flyttar frambenen för att komma åt vatten och mat... Jag försökte först få ut honom på gången för medicin, rengöring och allt sånt, men allt låste sig för honom så jag band upp honom i boxen istället. Dock fungerade det ju som Gylle skrev att backa honom så det släppte - skönt!
Det där hålet som blev efter att hon drog dränen hade ju redan geggat igen (även fast jag fixade det igår kväll) och var nästan omöjligt att få upp igen, men efter mycket spolande kunde jag till slut klämma ut lite vätska... Det syns att det spänner mycket mer över stygnen nu när det inte rinner ut så jag blir lite orolig att det ska börja "läcka" på fler ställen. :crazy: Fattar inte riktigt varför hon drog ur den om jag ska vara ärlig, den var ju inte i vägen på nåt sätt? Hon sa bara att hon inte visste hur ont han hade av att den var där så det var lika bra... Men uppenbarligen gör det alltså ondare nu iom att det inte rinner ut nån vätska.

I övrigt är han som vanligt. Supersnäll, jättemysig, nyfiken och pigg. Äter som vanligt och har ingen feber. När jag mockade idag fick jag lov att sträcka mig under magen på honom för att nå, och han rörde inte en fena, duktiga killen!

Men om han var ute och gick igår så har han väll svullnat upp ännu mer av det och med mer smärta på grund av det ?

Lider verkligen med er ....

Mia

Maja_kandi

har dom kollar så senorna är hela på han?
eftersom han kotar över så

Jag tycker att du ska ta dig till en klinik och tvinga dig till en ordentlig undersökning NU
för hästens skull och för din,stå på dig du ska ha hjälp!

Det är säkert svullnad som orsakar hans hakningar och med mer rörelse igår + utdraget drän så är det mer svullet och senorna räcker inte till. När de har patellaupphakningar så är det pga att senorna är för korta och inte har hunnit med när de växer. De hästar som blir opererade för patellaupphakning snittar man av mittensenan för att den håller emot för mkt. Opererar gör man dock bara på färdigvuxna individer där det inte har rättat till sig även när de vuxit klart och musklat upp sig.
B-vitamin hjälper definitivt den extrema patellahästen jag hade blev alltid av med sina hakningar i ca 1 mån efter en 5 dagars kur med sprutor med beviplex. B-vitamin är ett litet "mirakel"medel när det gäller många olika åkommer vilket även de flesta veterinärer vet och pumpar dem fulla med b-vitamin för väldigt varierande typer av åkommer.

Kom på väteperoxid är outstanding när man behöver hålla äckliga geggiga sticksår öppna, dra upp i spruta och stick in i hålet och spruta och tryck runt omkring så att det bubblar ur, upprepa tills du får rent blod med dig ut.

Senast ändrad:

Provsvaret visade även negativt hos den andra hästen. idag tog vi nytt prov på zolero dock.. detta par prov som kollar antikroppar som gylle tipsade om. men troligtvis är det alltså inte abortvirus! Nästa steg är klinik besök med zolero och röntga.. troligt skada i nacken.. tycker han blivit stel där och stel även frampartiet nu. vi avvaktar tills han är symtomfri först från förkylningen iom karatän. ingen rolig historia alls. :( min fina kille.

Har ni provat ge honom butta ? Har ni "tur" är det en akut skada i nacken och det är svullnader som trycker isåfall gäller det att ösa på dem antiinflammatoriskt så att svullnaden går ner det är inget man skall vänta med. Bättre att ge i onödan än att riskera att det försämras för att man inte gett det. Skulle det visa sig vara permanenta grejor så är det ju ändå bättre mot hästen att den fått vara smärtstillad fram tills röntgen visat det.

Kom på väteperoxid är outstanding när man behöver hålla äckliga geggiga sticksår öppna, dra upp i spruta och stick in i hålet och spruta och tryck runt omkring så att det bubblar ur, upprepa tills du får rent blod med dig ut.

Men detta gör man inte mer än en gång och är väll inget att förorda vid ett så nytt sår ? Ev spä med med 20mml väteperioxid 3% ??? och 60-80 mml destilerat vatten och spola rent såret med ,det fräter inte lika mycket på slemhinnorna ...

Skulle dock prata först med klinik och han kan bli väldigt öm efter om man använder ren väteperioxid därav skulle jag inte använda det i så nytt sår om vetten absolut inte tycker man ska göra så och tar man till den åtgärden gör man det endast en gång inte varje dag (om man inte spär ut den enligt det jag skrev )

Men som sagt var kontakta vetten eftersom det inte är något trevligt sår och ev går in till led senor ....

Mia

Naturligtvis inte ren väteperoxid utan apotekets väteperoxid 3%, den fräter inte. Varenda vet häromkring rekommenderar i alla fall den till gegiga sår som skall hållas öppna, finns inget som är lika effektivt för att få sticksår tex att hålla sig fina. Används så ofta det behövs och tills att såret slutar gegga sig. Har öppnat sticksår så ofta som 3 ggr om dagen i ett par veckor med väteperoxid utan några som helst negativa effekter av det (ett riktigt envist stort ca 10 cm djup sårficka neråt mitt i rötmånad)

Och varför skulle hästen bli öm ? Tvärtom upplever jag alltid det, hästarna lär sig snabbt att väteperoxid = skönt för att såret öppnar sig och blir rensat och spänningarna släpper. Den jag öppnade sticksåret på så ofta som jag skrev om är madam som man icke får sätta salva på ens för det kan vara farligt. Första dagarna var det naturligtvis fullt krig för att komma åt och köra i sprutan efter ett par dagar kunde hon stå helt lös i boxen och hon stod som ett ljus när jag höll på vilket hon verkligen inte hade gjort om hon blivit öm av det. Har faktiskt aldrig haft någon som regerat. Brukar använda väteperoxid på mig själv också och inte blir man öm efter tvärtom ömma sår för att de är infekterade blir snabbt oömma för att de blir ordentligt rengjorda.

Senast ändrad:

Inte för att det är rolig läsning vad du har varit med om gylle, men jag måste säga att just nu är det väldigt fint att du kan dela med dig av erfarenheterna ! Intressant att läsa och ffa för Maja tror jag att du ger henne ett bra stöd ! Tack liksom.

Jag håller inte med dig om att det är okey att använda väteperioxid 3 gånger /dag och jag skrev om den 3% ?

Jag har själv kokat ur sår med väteperioxid men blev avrådd av vetrinär att inte göra det mer än 1 gång för de kunde bli ömma i såret/skinnet ....
Fick då dåligt samvete för jag hade kört på det i 2 dagar isträck och förövrigt så är det strömsholm som en gång i tiden rekomenderade mig den blandningen som jag skrev om förut och det på en eller rättare sagt 2 fickor som man fick upp hela 20 mmml sprutan i åt varje håll för att spola rent och hållla såret öppet så det var självdränerande ;)

Du har din erfarenhet av väteperioxid och jag har min och våra vetrinärer tycker olika .....

Mia

Jag ifrågasatte detta också för jag kan mkt väl tänka mig att han känner smärta. men veterinären avfärda det tills vi har alla provsvar klara. :confused:

Hade en häst på foder som hade patellaupphakningar. Jag köpte torkade maskrosor åt henne från D&H, massa b-vitamin och annat som är bra.

Usch vad tråkigt med så små olycksfåglar..! Håller alla tummar och tår för att det ska gå vägen för er!

Måste erkänna att det, trots omständigheterna, är väldigt intressant att läsa om hur det går och speciellt om alla tips som kommer. Man lär sig något varje gång jag tittar i den här tråden :)

Kl*

Lite update från min kille. Han har nu i princip läkt ihop helt, lite småkrustor då och då bara. Så man kan väl kanske kalla honom för 100% valack nu då? :grin:

Idag prövade vi tömkörningen igen. Han har inte velat lämna min sida förut (gick bredvid med longerlina) men idag kunde jag släppa honom och ta kort istället. Han lär sig fort lillkillen!

DSC_3897.JPG

DSC_3927.JPG

DSC_3932.JPG

DSC_3938.JPG

En liten film på en kille som tyckte det var jäkligt skönt att få slippa sin leriga hage ;)

Bus i paddocken

*kl

På lördag hämtar jag äntligen hem min 11a! Hold Xanadu Xibelle :love:

Vi tar med en 09a på vägen som är lånad :D

Maja_kandi

har dom kollar så senorna är hela på han?
eftersom han kotar över så

Jag tycker att du ska ta dig till en klinik och tvinga dig till en ordentlig undersökning NU
för hästens skull och för din,stå på dig du ska ha hjälp!

Nej det har dom inte... De som var och sydde ihop honom här hemma tyckte att han rörde sig bra när vi gick upp till stallet (fullpumpad med smärtstillande), och när de var här på återbesök tyckte de att han ju använde benet som han skulle och när han lyfte det så använde han alla leder osv, så de trodde inte att det skulle vara något trasigt. Jag har försökt påtala MÅNGA gånger att jag vill åka till kliniken för att röntga och eller/ultraljuda, om inte annat så för att bara kunna utesluta att något mer är fel. Men veterinären på kliniken tycker det låter onödigt och tror inte att det kommer visa nånting. Igår hade han sagt att det enda som skulle ge nånting på det planet var en obduktion... :cry:

Det är säkert svullnad som orsakar hans hakningar och med mer rörelse igår + utdraget drän så är det mer svullet och senorna räcker inte till. När de har patellaupphakningar så är det pga att senorna är för korta och inte har hunnit med när de växer. De hästar som blir opererade för patellaupphakning snittar man av mittensenan för att den håller emot för mkt. Opererar gör man dock bara på färdigvuxna individer där det inte har rättat till sig även när de vuxit klart och musklat upp sig.
B-vitamin hjälper definitivt den extrema patellahästen jag hade blev alltid av med sina hakningar i ca 1 mån efter en 5 dagars kur med sprutor med beviplex. B-vitamin är ett litet "mirakel"medel när det gäller många olika åkommer vilket även de flesta veterinärer vet och pumpar dem fulla med b-vitamin för väldigt varierande typer av åkommer.

Först och främst: :bow: :bow: :bow: Jag är evigt tacksam för all input som går att få!

Koronn är ju mer svullen nu än han varit tidigare, det blev ju sen hon drog ut dränen. Det syns särskilt tydligt när han väl belastar foten då det blir en riktig bula. Jag vill bara förtydliga att såret inte är geggigt som så utan det är utgångshålet som måste hållas öppet, och det läker ju ihop med sårvätska och blod som stelnar.

Jag frågade vet på sms idag på morgonen följande: "Har hört att B-vit ska vara bra för hakningarna?" Fick till svar: "Tja ärligt talat tror jag inte b-vit gör nån större nytta i det här fallet... Ja jag vet att det pratas om det ska vara bra till ffa muskler och päls/hovar"

Jag kommer ändå köpa en burk idag och ge honom, det lär ju knappast göra nån skada iaf... Ang att spola så gjorde jag koksaltlösning igår och använde, det funkade faktiskt bra och jag fick ur ordentligt med vätska! Han tycker det är skönt när man masserar så att trycket släpper. I början är det ont och då vill han dra sig undan, men efter hand slappnar han av mer och mer.

Torkade maskrosor? :o Aldrig hört talas om... Men ska som sagt köpa b-vit åt honom idag!

cirkus: Jag kan inte annat än hålla med! Såna här gånger är det skönt att få höra om andras erfarenheter, även om det ju innebär att det varit mycket olycka bakom. Men jag är verkligen galet tacksam över alla tips jag kan få!

Sandra1989: Vad fin han är! Så näpet litet huvud! Ser ju himla lugnt och trevligt ut. :) Riktigt rolig film! :D

lil-sis: Vad roligt! Då får du uppdatera med bilder! :laugh:

Charlottee: Låter inte alls kul. :( Men om han fått en smäll i nacken som orsakar vingligheten, är resten bara en vanlig förkylning då alltså?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar