11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Åh vad kul det lät! Hade gärna sett filmen men det går inte? :)

KL
Nu åker jag och jobbar ett halvpass. Men Koronn är fortfarande pigg och glad och vräker i sig mat. 37,7 i temp. Jag lär ju va sjuk av oro innan jag kommer hem imorrn bitti...

är det bara jag som inte kan se din film? :(

Maja_kandi skönt att såret ser fint ut! Jag tycker också det låter som luftbubblor som orsakar knakningarna..

KL.
Kom nyss hem från stallet, killen är fortfarande lika vinglig :cry:

Oj vad tråkigt att läsa om Koronn och Zolero, hoppas verkligen att de kryar på sig. Jag håller alla tummar.

Idag fick jag en del av provsvaren (virus), de bakteriella provsvaren tar ytterligare någon vecka.

MEN inte blev vi klokare av det!

Provsvaren visade negativit på virus.. men eftersom proverna ej tagits i tidigt skede kan svaret vara fel. Det kan alltså fortfarande handla om virus och det som styrker misstanken är den andra åringen som nu har blivit snorig även han. Nu kommer prover tas på denne idag så får vi se hur det visar.

Orolig över min fölunge också.. de små reagerar sällan bra på smittor.
Men ännu visar bara åringarna symtom och vi gör allt vi kan för att hålla de islolerade från övriga.

Vilket helvete detta är rent ut sagt.

Maja, hur går det för Koronn?

Oj Stackars Koronn och Zolero. Reines 2 små jack i huvudet efter att försökt mucka lite med nya rundbalshäcken i metall är ju skitsaker jämfört. Men efter att ha studerat flocken ett par veckor så inser jag att min 11:a är lägst i rang, tom 12:an jagar bort honom...
Hoppas att han tuffar på sig.. För det känns ju helfel att behöva sära bort honom, någon annan av er som har 3 årgångar tillsammans och det strulat?

Maja_Kandi

mitt sto är också född 2011

i mars ringer stallägaren i panik att hon skärt av sig halva benet,hon hade fastnat i tråden och att jag måste komma direkt.

kommer fram och det är blod överallt och man ser in till benet,åker akut till kliniken och dom röntgade,ultraljudade och kände.
detta var också samma bakben som på din,lite längre ner.

en del av böjsenan var av,en stor pulsåder ner i benet var av och det var skada på skelettet,dom fick sy runt hela benet och lägga in två drän.
hon fick gå med gips och lindor länge,stor penicillin kur och ändlösa klinik besök minst tre per vecka för att lägga om bandage.
detta gjorde vi i tre månader...

idag ca 8 månader efter olyckan går hon jätte bra på benet och har precis kommit hem från betet,man ser ärret det kommer man alltid att göra men svullnaden går ner sakta sakta,innan var det en knytnäve tjockt men nu är det ca 3 cm högt.

hon kommer inte få ngra men efter sin skada bara utseende mässigt.
Jag förstår precis vad du går igenom,jag sog min häst och var säker på att det var hennes sista dag,vi fick lyfta in henne i släpet och jag fick åka med henne för att hjälpa henne stå stabilt,medans min man körde i 30 kilometer.
tur har vi bara 15 min till kliniken.

Någon måste ju vara lägst i rang ;)

Min går ju med en 4 årig shettis och en 17 årig valack så han är absolut lägst i rang och det ska han ju vara också med så pass äldre kompisar. Inget han verkar lida av, han får vara med även om de andra bestämmer.

Så tråkigt med Zolero och Koronn :( Min har tack och lov aldrig varit skadad hittills.

Min trollunge och jag har fortsatt tömköra någon gång i veckan till ett äppelträd en kvart promenad bort. Funkar jättebra och jag har börjat träna in trav korta sträckor på sträckor där framåtbjudningen blir lite extra stor :) Lägger in två nytagna bilder på Nangijala.

Måste bara fråga, är det någon mer än jag som har en häst med "dreadlocks" i svansen? Lillfingertjocka tagelslingor som är vridna runt varandra och bara snurrar tillbaka sig även om man borstar ut dem?

398317_3826975353970_797816611_n.jpg

644512_3826975713979_2032974876_n.jpg

Men vag lurigt att inte ha fått nåt direkt svar... Förstår att ni är himla oroliga! Hoppas det går fort att få svar på andra åringens prover så ni får veta nån gång!

LaBello: Tack för solskenshistoria! Det behöver jag nu... Härligt att det går åt rätt håll med din tjej, skönt att ha så nära till kliniken en sån där gång! Vad är det för tös du har? Nu måste du ju presentera henne ordentligt! :)

Exotizc: Så söt hon är! Kul att det går bra med tömkörningen! :) Alla mina bröder har haft exakt såna lockar i svansen, helt omöjliga att bli av med!

KL
Koronn står bättre på benet idag! Fortfarande ingen feber, pigg och matglad. Han var så pass stadig att jag tänkte försöka ta ut honom på gången för att kunna mocka och tvätta honom ordentligt, vilket gick kanon! Han går bättre bara sen igår och stödjer mer på benet! :laugh:
Det har ju runnit en massa från såret som fastnar i pälsen och sitter som berget, får försöka tvätta bäst det går och han är verkligen jätteduktig lillkillen. Veterinärerna igår var ju så himla burdusa och oförsiktiga så i början när jag ens tittade på benet försökte han komma undan, men sen insåg han att jag var försiktig och att det inte gjorde ont så då stod han som ett ljus. Blev tvungen att byta kompress som hade ramlat bort, och fick tvätta ganska länge för att få bort kletet, men han var så himla duktig... Avslutningsvis gatt jag göra illa honom ändå när jag skulle dra lite i dränet så att det lossnade och kan släppa ut mer vätska, men jag avslutade med att stryka på vaselin på benet så det blev nåt positivt som sista moment.
Stygnen ser fortsatt fina ut. Dock hade det fastnat som en liten "bula" med vätska som torkat, och jag tyckte det var skrämmande likt var... :crazy:

När jag var klar mockade jag och han stod jättesnällt på gången hela tiden. Sen fick han ett hönät eftersom han bara trampar ner allt i spånet och sen inte äter det annars. Det var jätteläskigt i början innan han fattade. ;) Han hade dessutom börjat tugga lite på väggarna så vi gick ut och sågade ner en liten asp och satte in - vilket var superpopulärt! Vi hann inte ens sätta fast den så började han slita och dra i grenarna. :D

Vad skönt att höra!

Hoppas att det ordnar sig för dig med Charlottee! Ovissheten är nästan värst..

Kl:

Är nästan lite jobbigt att säga att det går bra, när man läser om så många som har det tufft.. Men vi jobbar vidare med släpan, och andra gången Q drog den såg det ut så här:

http://www.youtube.com/watch?v=q9vjfxNQ_Jo&feature=plcp

I morgon är det dags igen. Går det bra både då och i mitten av nästa vecka, ja, då blir det rockard på nästa helg..

Men ååh vilket duktig kille! :laugh: Jag tycker det är jätteskönt att få läsa lite glada rapporter här inne också så fortsätt ni!

KL
Jag är så himla ledsen nu... Koronn typ hatar mig. När jag kommer mot stallet gnäggar han glatt och är glad och mysig när jag är utanför boxen, men så fort jag går in försöker han gömma sig inne i ett hörn och bara går undan. :( När jag höjer handen och ska klia honom på halsen förväntar han sig ett nålstick och slänger undan huvudet så snabbt han kan, och när jag vill klappa på mulen förväntar han sig äcklig pasta och drar sig undan igen. Fy satan vad jag hatar att se honom så himla misstänksam och rädd... :cry: Tre dagar kvar med den här första baotakuren penicillin. Han som precis slutat vara huvudskygg, det här förstör ju allt jobb jag lagt ner på det hittills. :(

Det kommer att gå över! Det som måste göras måste göras. Synd att man inte kan förklara för dem!
*tröstkram*

Vi måste ha lite glädje i tråden också!!
Han är ju superduktig din kille. Tycker att han verkar trivas bättre med dig i tömmarna ;)

Maja_Kandi Stackars dig och stackars Koronn :cry:
Man känner sig så hemsk som måste vara elak och spruta.
Kan ingen uppfinna penicillin som smakar gott!!

Vad skönt att höra att det går åt rätt håll och att din fina verkar känna sig bättre.

Snart får vi in våra 11or... Men jag jobbar i ett galoppstall och är ju nästan rädd att bli hängd i en"vanlig ridhästtråd" om jag skriver här om dem...

Här är det ingen som hänger dig (hoppas jag :p)
Har själv varit med och ridit in fullblod som var strax över året.
Men inte som ryttare, jag var för lång :angel:
Fick istället jobba treåringarna som räknades som erfarna i jämförelse.
Å 6 åringarna var JÄTTEgamla :D

Jag hade hoppats på ett sånt svar. Jag skulle aldrig vara delaktig i hantering av hästar som jag inte trodde var redo.
Jag är för övrigt kort nog, men gillar mer att se till att de är hanterbara på marken och när jag rider vill jag ha fokus. Inget annat.

Din gråe ser trevlig ut, stam? (kanske har jag missat det i tråden, men det är långt att leta :p )

De vi får in snart är ett skimmelsto och ett fuxsto (som jag har fått döpa) :banana:

På någotvis tycker jag att fullbloden är mer mogna i huvudet än halvbloden men de ser fortfarade förfärligt ynkliga första gången med ryttare :p

Min grå är e: Warsteiner ue: Highlight.

Visst är det kul att få hitta på namn!!
Uppfödaren till min lät mig bestämma namn :banana:

Jag håller med dig. Är i grunden "ridhästmänniska" och det jag gör bäst är nog egentligen dressyr, hoppning och markhantering. Men, fullbloden är mognare, mer välvuxna och mer redo, (självfallet med undantag... Vi har haft såna som vi knappt hängt på när de är 3 för att de inte är redo)

Ska bli mkt roligt nu att se första avkomman efter ett av mina gamla favoritston och dessutom den andra är den mkt goda fullblodshingsten funambules enda avkomma förra året

Kul med en o-fuxig warsteiner också!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar