11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Ja, han blir en vit utstickare bland alla fuxar :D

Spännande! Hoppas den uppfyller dina förväntningar!

Han är ju lite mer van med mig, men det är nog lite skillnad mellan mammas händer och en erfaren travkusks. Jag använder mig mycket av röstkommando för att förstärka vad jag vill, och det verkar falla Q väl i smaken. ;)

Men kan säga som så, att det var aningens tufft att gå bakom först, för helst vill han ha mig bredvid, och det dög inte med att hon som sedan filmar gick bredvid först. Då stannade han och surade vid flera tillfällen. Men efter en stund så gick det galant.

Idag är det dags igen, och nu skiner faktiskt solen med! Underbart!

Vad skönt att höra!

Hoppas att det ordnar sig för dig med Charlottee! Ovissheten är nästan värst..

Tack! han är fortfarande vinglig och snorig. Idag ska vi dela av en mindre hage bort från övriga hästar och så kan de få komma ut en stund. De kommer alltså inte få gå ihop, Zolero måste kunna röra sig i sitt tempo.. men tror han uppskattar att få beta lite.

Den här tråden behöver lite glädje nu så bara kul med din film! Vilken superduktig kille!:bow:

Vimsan
fin kille! han har så snälla ögon!

btw,jag känner till ytterligare en skimmel e. Warsteiner :D

Tack! Han är väldigt snäll men om han tycker att något är läskigt så får han helt andra ögon :angel:

Kul med fler vita Warsteiner, gissar att det finns några stycken runt om i landet.

Kl:

En historia från Västerås idag..

Lördag. Solen skiner. Det är dags att sela på! Nere i paddan ligger skakelsläpan, i stallet står Q redo, Vera och Jossan har laddat för en körsession. Jossan är tämligen lugn. Det här har ju gått som smort hittills. Vad skulle kunna hända???

DTT (Den Tuffa Trion) går ner mot paddan. Q ställer sig genast i skakelsläpan. Hela han lyser av ett enda stort tryggt LUGN! Vera och Jossan låter sig luras och selar på. Jossan börjar därefter leda och Vera är tömförare/tömkörare/vad man nu säger när en släpa är inblandad. Går en långsida. Går en kortsida. Svänger ur kortsidan, när Q plötsligt drabbas av ett anfall av: JAG-HAR-ÅNGRAT-MIG-OCH-VILL-UT-I-HAGEN-IGEN. Han tar således ett steg åt sidan istället för rakt på. Jossan försöker styra upp framdelen med hjälp av grimskaft och kapson. Vera smackar uppmuntrande framåt. Q ser opstinat ut och tar två snabba steg i sidled, fäller sig själv och.......... f-a-l-l-e-r.. Kaboff...

Jossan och Vera tänker i en tiondels sekund. Q ruskar lite på ett ben men ligger ganska stilla utan några paniksymptom. Jossan kliver fram och trycker honom på halsen, varpå han faller platt åt sidan. Och ligger där. Mycket lugnt. Vera frågar Jossan om de ska sela av. Svaret blir snabbt: -Ja. Varpå de lossar alla remmar. Skakelsläpan har sett sina sista dagar. Ena skakeln är av. (Men Annika har som tur var fler på logen! HA!) Ungefär när Jossan och Vera börjar lossa remmar på den MYCKET stilla hästen, så ser Malin och Annika att det ligger en häst i paddan. Den ligger mycket stilla. Som död. Malin går snabbt ner. Annika hoppar ur traktorn. (Tror att hon stängde av den? Det förtäljer dock inte historien. )

Nere i paddan är nu Q fri från alla remmar. Jossan tar tag i grimskaften, backar och smackar en gång. Q reser sig och ruskar sig. Undrar vart godiset är?

Q får inget godis. Q får en ny släpa efter sig. Q drar den nya släpan i volter och åttor, på rakt spår och på böjt. Inget mer inträffar. Jo, förresten.. Q fick godis. Tillslut. Alla tvåbeningar fick ett gott skratt när deras hjärtan var tillbaka på plats igen. Q ler i mjugg åt de tossiga tvåbeningarna. Sedan går han ut och lägger sig i hagen. Han är trött efter alla dagens upptåg.

version-4da8983b83a8d1d3b42cbfd6663d76f1

*kl
Det lutar åt att vi alla flyttar till Hållnäs.
Jag ska peka ut var hagen och ridbanan ska vara :angel:

Så snart kanske jag får hem lilla Xet :love:

KL.
Nu är vi med i ridsport ( och övriga sajter) angående EHV-1 misstanke.

Lite information för er på insidan så testades som sagt Zolero negativt mot det i fredags men eftersom sent taget prov kunde det inte fastställas med säkerhet. Vi testade därför hans kompis som visar förkylningssymtom och inväntar provsvar förhoppningsvis imorgon tisdag.

uppdatering av Zolero.
De går ut i mindre avdelad hage nu och jag tycker han är piggare trots att han fortfarande är vinglig. Han är verkligen en riktig kämpe denna röding och det skulle inte förvåna mig om han överlever detta också vad det nu må vara som felas!

Självklart hoppas jag på det.

maja, hur går det med koronn?

Var har proverna analyserats ? Blir fundersam på att provet skulle kunna ha tagits försent, EHV-1 är något de bildar antikroppar mot därav kan det spåras tom efter utläkt infektion och i de fall där kliniska symtom inte finns tar man parprov för att se om antikropphalten stiger eller sjunker. Dock vet jag att dessa prover analyseras i tyskland har fattat det som att det inte går att få analyserna gjorda i sverige, inte den typen i alla fall. Kan det vara så kanske att akuta prover kan göras i sverige men inte antikroppsproverna och att de bara gjort akutprover på honom. Sen vet jag iofs inte hur länge de måste ha haft det för att bilda antikroppar det är kanske där skon klämmer.
Min hingst hade både evh1 och 5(tror jag det var) för en del år sedan enda kliniska symtomet var nedsatt prestation och trötthet, vet inte hur långt in i "sjukdomen" proverna togs eftersom han visade sig ha tre olika infektioner i kroppen och flera olika tillfällen att ha blivit smittad så var det ju svårt att veta när han snappat vad och därav veta hur länge han dragits med det. Parprovet visade på sjunkande antikroppar så det var på utläkande i alla fall när vi upptäckte det.

Så kolla om det verkligen är prover för antikroppar de tagit.

*KL*

Är här inne och läser men skriver sällan, vad tråkigt att höra om sjuka -11or.. Håller tummarna för att Zolero & Koronn blir bra :(
Själv har jag också haft sjukdom härhemma..
Köpte en liten dansk import(som dock stod i Skåne) en söt liten sak (b-ponny) som sällskap till Enar också hon f.2011, en jättesöt liten ponny. Köpte henne osedd & hon kom hemskickad till mig. Så Enar skulle kastreras & under tiden skulle lilla ponnyn gå med mitt kallblodstravarsto.

Problemet var att ponnyn hade kvarka när hon kom. Så nu är hela stallet i karantän & jag har fått skjuta upp kastreringen.. Stoet kan ha blivit smittad (alltså min kallblodstravare) men Enar & min gamling går på lösdriften så de har ingen kontakt med de andra två..

Så nu är det en väntan på att se om stoet blivit sjuk och lillponnyn verkar vara så gott som frisk nu.. så nu hoppas jag att det fortsätter att gå vägen. Ponnyn är söt som socker iaf, lägger ut foto senare idag..

LaBello: Tack för solskenshistoria! Det behöver jag nu... Härligt att det går åt rätt håll med din tjej, skönt att ha så nära till kliniken en sån där gång! Vad är det för tös du har? Nu måste du ju presentera henne ordentligt! :)

Min tjej är e.Briar och ca 159 cm hög nu 17 månader gammal.
mamman dog tragiskt i sjukdom när hon var 5 månader gammal,sedan när hon var 7 ca månader så skadade hon sig.

så hon har vart med om mycket i sitt lilla liv,men är otroligt snäll och jätte mysig häst på alla sätt.

jag tror att allt som har hänt henne har fört oss närmre varandra.
Tyvärr kan jag inte lägga upp kort då jag inte kan med datorer alls men hon är fux med strim bläd och ett vitt ben.

Hoppas allt går bra för er,det är super jobbigt jag vet men det kommer bli bra!

Åh fy vad tråkigt med kvarka! Hoppas stoet håller sig friskt. Ser fram emot bilder! :)

Quimero: Vilken himla tur att det gick bra! Det är i de lägena som man är så tacksam att ha lugna coola hästar... Skönt att han tog allt med ro!

Charlottee: Skönt att han verkar piggare! Hoppas ni får svar nån gång så ni får veta vad det är, aldrig kul att inte veta...

KL
Här känns allt bara skit... Varning för roman.

Koronn är väl egentligen varken bättre eller sämre. Pigg och matglad, ingen feber. Men han har så himla olika perioder som är bra och dåliga, och de dåliga är rent utsagt ett helvete att behöva bevittna... Hans ben som han skadade sig på kan mitt ut från ingenstans haka upp sig helt. Det blir helt utsträckt, stelt och orörligt och hoven hamnar mellan frambenen, och han får inte loss det! Så kan han stå och gå långa stunder då man ser hur ont det gör. Ögonen bara skriker ut hur smärtsamt det är! Sen när det väl släpper är det som om han inte längre har nån koll alls på benet och då hänger det bara där helt slappt, han kan kota över helt och stå på kotan utan att han märker vad som händer.
Hittills har ingen trott mig när jag förklarat. I torsdags när de var här skrev de att det var en fyragradig hälta och att han belastade benet, men de såg honom när han var som bäst. Så idag var det en annan veterinär här och kollade, och hon fick se honom på alla plan. I början låg han ner och vilade och ville inte riktigt kliva upp, men upp kom han och traskade med så snällt ut på gången. Vet kikade på såret och stygnen ser fortsatt jättefina ut, så hon ville se honom lite mer i rörelse så han fick ta en minipromenad på gården. Duktiga älskade lilla killen följde med hur snällt som helst. Haltade runt med mig en stund medan vet filmade för att kunna skicka vidare till kliniken. Hon lovade att skicka den till mig också så jag kanske kan visa upp den här sen...
Inne i stallet igen skulle det tvättas ordentligt. Koronn hade legat ner på den sidan så det hade fastnat spån i stygnen, plus att dränen åkt ut flera cm och det blödde såklart. Han var jättesnäll och stod med huvudet i min famn hela tiden. Det rakades lite mer runt för att försöka fästa en kompress lite bättre, men vet sa efter att ha försökt att det är bättre att ha honom utan när den ändå sitter så dåligt. Sen skulle hon kolla hur det var med dränet. Det satt löst och innan jag hann fatta vad hon gjorde så drog hon ut hela. Det gjorde alldeles uppenbart helt fruktansvärt ont för efteråt stod hela hästen och skakade från topp till tå, så pass mycket att frambenen nästan vek sig och han knep ihop ögonen hårt. :cry: Så nu blir det till att försöka hålla det hålet öppet ändå...
Mitt i allt så hakade då benet upp sig... Vet såg väldigt paff ut och sa att hon först nu förstod vad jag menade. Hon hann treva rätt på mobilen och ta kort, och strax efter det släppte det och han kotade över, så då fick hon även kort på det. Då var vi egentligen klara med honom och skulle bara ta in honom i boxen igen, men så hakade det upp sig igen och det ville inte släppa. Han stod jättelänge med hela benet spikrakt, hoven framme vid frambenen och ögonen uppspärrade. Vet bad mig att ta in honom i boxen medan hon filmade, och stackars stackars liten hoppade så tappert bredvid mig, benet ville inte alls lossna och han skuttade hela vägen in i boxen på tre ben. Väl där inne släppte det igen och han kotade genast över... Vet var glad att hon fått det på film, men tekniken svek henne och mobilen hade inte filmat... Jag är ändå väldigt glad att hon såg det, nu är det nån mer som sett det och kan förstå vad jag menar. Hon gav mig inga högre förhoppningar innan hon åkte härifrån...

Ett par timmar senare ringde hon upp igen och hade pratat med kliniken. Den vetten hade förklarat det som patellaupphakningar som kunde bero på att han är ung och outvecklad i leden, men att jag ville ta dit hästen för röntgen eller ultraljud tyckte han var onödigt, för han trodde inte att det skulle synas nåt... :crazy: Så rådet blev: "Avvakta och se..." Åh vad jag är less på de orden nu! I slutet på veckan ska vi tydligen börja gå lite korta promenader för att leden inte ska läka fel som jag fattade det, lite otydligt blir det...

Så min lilla krigare står fortfarande i boxen, pigg och uttråkad, fantastiskt snäll och mysig. Han verkar ha kommit över spruträdslan - skönt. Det var egentligen sista i morse men nu får han förlängt minst fyra dagar till. Alla veterinärer har berömt honom som det trevligaste åringen de nånsin träffat på. Det är ju åtminstone kul att höra. :)

*KL* Charlotte låter lite positivt att pålle verka bättre.

Maja Kandi saknar en uppdatering från dig , tänker på er och hoppas att det fortfarande går åt rätt håll .

Mia

Oj vi skrev nästan samtidigt . Mår dåligt när jag läser vad du skrivit om Koronn.
Stackars honom och matte . Har inga ord till tröst , men är glad att du uppdaterat om er . Skickar en stor styrke -kram om du vill ha Mia

Fyyyy, stackarn... Kan du inte säga till dem att ge dig ordentligt besked? Låter hemskt det du beskriver :(
*styrkekramar*

Var har proverna analyserats ? Blir fundersam på att provet skulle kunna ha tagits försent, EHV-1 är något de bildar antikroppar mot därav kan det spåras tom efter utläkt infektion och i de fall där kliniska symtom inte finns tar man parprov för att se om antikropphalten stiger eller sjunker. Dock vet jag att dessa prover analyseras i tyskland har fattat det som att det inte går att få analyserna gjorda i sverige, inte den typen i alla fall. Kan det vara så kanske att akuta prover kan göras i sverige men inte antikroppsproverna och att de bara gjort akutprover på honom. Sen vet jag iofs inte hur länge de måste ha haft det för att bilda antikroppar det är kanske där skon klämmer.
Min hingst hade både evh1 och 5(tror jag det var) för en del år sedan enda kliniska symtomet var nedsatt prestation och trötthet, vet inte hur långt in i "sjukdomen" proverna togs eftersom han visade sig ha tre olika infektioner i kroppen och flera olika tillfällen att ha blivit smittad så var det ju svårt att veta när han snappat vad och därav veta hur länge han dragits med det. Parprovet visade på sjunkande antikroppar så det var på utläkande i alla fall när vi upptäckte det.

Så kolla om det verkligen är prover för antikroppar de tagit.

Intressant och tack för ditt svar.

Proverna skickades till SVA. ´

Detta är gjort.
Vid förkylningssymtom kan en svabb tas och skickas till SVA för snabb diagnostik med PCR-teknik. Prov tas i så tidigt skede som möjligt av sjukdomsförloppet, helst inom 24-72 timmar efter de första kliniska symtomen. Provet tas från näsborre eller svalg så att celler kommer med i provet.
På SVA finns möjlighet att påvisa fem olika luftvägsvirus (EHV-1, EHV-4, arteritvirus (EAV), influensa A2 och rhinitvirus typ B) i ett och samma prov

..och detta är jag osäker på om gjorts? men det du menar antar jag.
Parprover (serum) tagna med cirka 10-14 dagars mellanrum analyseras avseende antikroppar mot EHV med komplementbindningsteknik (KB). Vid positiv KB-test måste ytterligare en serologisk test utföras (ELISA för att skilja mellan antikroppar mot EHV-1 och EHV-4. Serum från det första provet kan sparas i kyl i avvaktan på uppföljande prov. Skickas parprov in tillsammans erhålls rabatt från laboratoriet.

ska absolut fråga om detta!

tessiem Tråkigt! Zolero är ju testade mot kvarka också.. men det provet har vi inte fått svar på ännu. Stämmer inte riktigt in på hans symtombild iom vingligheten.

maja_kandi men fy stackars er!! Koronn är tapper och verkar vara gjord av samma virke som Zolero.. riktiga kämpar!

Jag skulle nog dock bröja ifrågasätta hur länge man verkligen ska avvakta med klinikbesök?

Miaa ja det är positivt men han är fortfarande vinglig och stel över rumpa och bakbenen.. skillnaden är väl att han kan gå nu..

Alla kramar, både verkliga och visuella är mer än välkomna kan jag säga, jag har gråtit floder över allt det här...

Grandezza: Jag har försökt få ur dem nånting. Jag har sagt till alla veterinärer som varit här att hur mycket jag än älskar honom borde han få somna NU om det inte har nån chans att bli bra. Men alla bara säger att vi ska avvakta... Men ingen kan ju säga just nånting, hon som var här idag sa att det är väldigt ovanligt med så djupa skärsår och att det här var det värsta hon sett nån gång (plus att det är galet felplacerat). Hon kunde inte uttala sig om ifall det var normal hälta efter ett så djupt sår för hon hade bara sett ytligare fall förut (det sa hon efter vår lilla promenad, det var efter det allt hakade sig).

Charlottee: Jag har verkligen försökt! Jag har bett om tid för röntgen och/eller ultraljud för att åtminstone kunna utesluta att mer är trasigt, men klinikvetten säger bara att vi ska avvakta och att det ser bättre ut än han trodde. Men då har han bara sett videon där han gick BRA...

Trippelsuck! :cry:

Uscha.. Jag grät en skvätt när jag läste om stackars Koronn. :cry: Jag hoppas så att din fina kämpe klarar sig ur detta med. Det måste ju finnas någon rättvisa i världen!

Kram!!

Men lille killen då !

Jag hoppas innerligt att det kommer att gå åt rätt håll och att de läskiga upphakningarna eller vad det är släpper.

Jag håller verkligen tummarna för både din Koronn och även Charlottee's Zolero. Har inte just de två -11 orna varit mer än lovligt drabbade ? De gånger jag varit med om otursfåglar så har de liksom skadat sig färdigt redan som småttingar och sen hållit hur länge som helst - hoppas att det är så för era också !

Kram på er !

Då är det nog någon skillnad på hur de analyserar, på min skickades bara ett rör till tyskland först och då för att kolla för flera olika virus alltså någon form av allmän kontroll för virus förekomst. Redan på det provet fick vi svar med specificering exakt hur mkt titer han hade för ehv-1 och 4 uppdelat som jag då antar att det var inte 5 som jag hade för mig. Och negativt svar på en hel rad med andra virus som stod uppräknade. Så uppenbarligen kollade de för många olika på samma gång. Är helt hundra på att jag hade en kopia av det pappret men det sitter inte i hans pärm så det är en väldigt bra fråga var jag har gjort av det. Har för mig att vi skickade andra provet först 3-4 veckor senare just för att se att det avklingade vilket det gjorde.

På samma gång skickades en massa andra prover in även i sverige så det var inte så att den kliniken hellre använder det tyska labbet utan det beror nog på att det är en analys som bara går att få gjort där (nu var detta -08 så kan ju ha ändrat sig men det kan ju vara värt att kolla även iom det faktum att de även kan kolla flera andra virus på samma prov)

Antar att ni skickat in prover även för anaplasma/borrelia ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar