11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Nu är det ju svårt säga om det är ett alt för din. Men det går inte spjäla benet/motsv., stötta honom med halm alar eller liknande?

Ingen med portabel rtg?

Usch sån sits alldeles oavsett :(

Ingen aning... När det var på tal först igår att skicka honom tre mil till stan (Östersund) var det ju bara aktuellt att packa in hela benet så gott det gick, men tre mil hade ju varit ganska okej, det hade han väl klarat även om det säkert varit väldigt jobbigt för honom. Jag har aldrig hört om någon som har portabel röntgen men jag ska skicka och fråga min ordinarie vet, hon borde ha koll på det...

Har du ring o hört ang djurambulans?

Måste ju finnas något sätt att få in honom... Man kan inte ge han så mkt lugnande att han lägger sig i transporten (tar ut all inredning såklart)? Bara en fundering...

Men stackare :cry: Hoppas hoppas hoppas han blir bra igen!!
Likaså, Charlottee, hoppas ni hittar orsaken och att det går att bota!

Å jag som tyckte synd om min för han hade ett litet skrapsår över ena ögat, det känns nästan lite löjligt i jämförelse :(

För att ha något roligt att berätta så mätte jag långbenta grå idag och fick det till 155 cm både fram och bak. Han är idag 16,5 månader.

Nej, så tråkigt med din häst, det var väl han som var "utdömd" som föl en gång också? Han verkar ju vara en överlevare dock.

Slinger eller herpesvirus kan ge vinglighet i bakdelen.

ja han blev utdömd som föl pga av skada (yttre trauma) höger kota. Han är symtomfri sedan över ett år idag och planen är/var att röntga om honom senare i höst för att se hur det har läkt.

slinger eller herpesvirus.. veterinärens och min spekulation också :(

Han har som sagt ingen feber och äter som han ska, men vingligheten är värst tycker jag.. hemskt att vara så hjälplös och se hans totala förvirring när kroppen inte lyder längre..

grandezza ponte och maja_kandi tack för ert stöd!

och maja, proverna togs idag och förhoppningsvis får jag svar på fred angående virus.. övriga kommer ta längre tid.

Men vad ledsen jag blir för er skull... Och då menar jag hur jag lider med dig. Det är inte rättvist att en så ung häst ska ha en sådan otur. :cry:

Men, inte du med?!?! Jag hoppas verkligen att det som era fina hästar har går att göra ngt åt! Lider så med er!

Uscha, man tycker ju att våra haft sin beskärda del otur nu... :( Hoppas det inte är nåt allvarligt för din fina kille så att han blir frisk snabbt!

Grandezza: Hörde mig för med klinik-hovis och han sa att det tydligen finns nån bil med sån hängmatta, men han tyckte nog att jag kunde åka med honom som han är i vanlig transport. Men det känns väldigt vanskligt... Han stödjer ju ingenting på höger bak så det känns som att 50 mil i transport skulle köra slut på honom totalt...

Har precis haft ett lååååångt samtal med klinikhovis igen. Tydligen var han på kliniken imorrn och han kan röntga om det skulle behövas, så när vet kommer ut får hon kolla ordentligt om hon tycker att det knakar i leden på samma sätt som jag hört. Hovis tyckte också att han hörde att det knakade när han var här, så det är alltså inte bara jag som inbillat mig. Men han trodde inte att det var själva skelettet som var skadat utan att det på nåt sätt kommit in luft under såret som smäller lite som bubbelplast när han rör sig lite. Det är ju så jäkla svårt att veta...

Fy tusan så hemskt. :cry:

Jag håller tummarna för er. När vi har spjälat ben så har vi tagit tidningar och rullat ihop dom till rör och tejpat ihop dom med silvertejp
och sedan lindat in dom runt benet på hästen, då blir det stöd och någorlunda stabilitet om du måste köra honom.

Samma sak till dig Charlotte, usch så hemskt! Vad är det här för år egentligen? :cry:

Jag hoppas att ni får provsvaren fort. Jag håller tummarna för både dig och Maja_Kandi.

Tack, det är så ledsamt :cry: och obehagligt att inte veta iom vingligheten. och jag känner ångest över de dräktiga stona om de visar sig vara herpesvirus. även om jag vet att det inte är mitt fel så är det min häst som är sjuk.

Tack maja och tack quimero. jag hoppas och håller tummarna för koronn massor!!!!! om våra klarar sig ur detta och blir funktionella ridhästar så är dom riktiga kämpar minst sagt.....

Senast ändrad:

Maja_Kandi & Charlottee: Men vad är det som händer? Hur mycket olycka kan det finnas? Lider med er och kan alltför väl tänka mig vad ni går igenom just nu, var ju inte länge sedan jag själv hade stora tårar rullandes ner för kinderna för min egen. Jag håller så klart tummarna så hårt jag kan för att både Koronn och Zolero blir bra snart! Fina killarna.

Maja_Kandi: Det låter ju som en bra lösning om du kan få röntgat med hjälp av klinikhovis. Borde inte veterinärerna reagerat på att något ytterligare såg konstigt ut när de sydde ihop honom om det nu var något mer än en sårskada, dvs. det låter väl ändå lite rimligt som din hovis säger med luftbubblor. Skönt att tempen är på väg åt rätt håll!

Charlottee: Här känner jag ju igen mig lite mer och om det kan vara någon tröst var ju Abbe så vinglig och dålig att jag hade svårt att sova i början för jag var helt säker på att de skulle ringa från kliniken och säga att han inte klarat sig. Idag är han inte vinglig alls och busar och lever om som vilken annan unghingst som helst. (Därmed inte sagt att jag kan ropa hej än... en dag i sänder...) Var erlichios-provet negativt?

*KL*
Hos oss har 1-års killarna troligtvis fått regnskållor. Ska köra en hibiscrub-kur men skulle inte ha någonting emot att få några veckor utan regn. Annars är det bra, Abbe har lagt in en växtspurt men har tack vare fortsatt mycket bra bete i hagarna fortsatt lägga på sig, nu börjar man nästan kunna skönja en liten mage.
F2D6ABAF-DF46-44E0-805B-4D53B9BF4958-269-0000002309142A11.jpg

+ Maja_Kandi
Fy vad hemskt att läsa vad som hänt era hästar! Jag håller tummarna stenhårt för att dom ska bli bra igen båda två!! Det är ju två kämpar så dom ger ju iaf inte upp i första taget och det är ju iaf positivt att dom äter ordentligt.
Styrkekramar till er!

+ Charlottee

Fy vad hemskt för er båda, ni måste vara sjuka av oro. Tänker på er och håller tummarna (samt kramar lite extra på mina pojkar) härifrån!

Ja det var det nån mer som sa, just med tidningar. Det ska jag hålla i minnet... Sitter och väntar på att veterinären ska ringa snart så jag får hit henne nån gång...

Tack till både dig och alla andra som håller tummar, det verkar behövas...

KL
Idag har jag kört ut allt gammalt spån från Koronns box och gett honom nytt och fräscht. Han såg lite förvånad ut när det blev mindre och mindre att stå på, men glad när han fick nytt! Men det gör så ont i hjärtat när han vill försöka lägga sig i det nya fluffiga men inte kan. :cry: Han hoppade runt och grävde som de gör när de vill rulla sig, men sen ångrade han sig och stapplade tillbaka till höet igen... Han har dock legat ner inatt.
Idag fick jag höra ännu mer hur det riktigt knakade och knäppte i leden när han skulle försöka ta stöd med benet, det låter verkligen inte alls roligt... Det låter som när en själv typ knäcker fingrarna eller ryggen, jag tycker inte det låter som bara bubblor... :(

Han har fortsatt god aptit, var jätteduktig att spruta och ge pasta, tempen låg på 37,1. Igår kväll var han uppe på 38,7 så det går verkligen i vågor...

Charlottee: Hur går det med Zolero?

fia-lisa: Vad skönt att höra att han är bättre! Kul att få in lite positiva vibbar mitt i allt elände. :) Jobbigt med regnskållor, men i det här skitvädret är det ju inte så konstigt...

OM det är det viruset kan det komma varsomhelst ifrån, det kommer vi aldrig få veta och det är ingens fel. Ingen av oss gör nåt sånt medvetet.

Vi får bara vara glada över vetskapen att vi alla gör så gott vi kan för att minska smittorisken och få friska hästar.

Jag lever på hoppet. OM det är herpes och OM mitt sto smittats så är det inte säkert att fölis drabbas. Mitt sto kan lika gärna bryta benet imorgon.
Vi får vara glada för att de lever nu.

Så upp med hakan. Det kommer ordna sig denna gången också.
Dina och mina hästar har lyckats överleva varje gång hitills eller hur :)

Tack för ditt inlägg, som jag skrev så vet jag att det inte är mitt fel (och det kvittar hur det kommit ) men känner mig ändå maktlös :( fixat handsprit idag iaf. maja_kandi zolero är oförändrad. han äter och bajsar som han ska med normal blick men hosta snor och fortfarande vinglig. inte värre iaf! Han och hans stackars kompis står på box tillsvidare. hans kompis har inga symtom ännu men måste självklart hållas isolerad även han.Hoppas hoppas jag får provsvar imorgon! tack alla som visat ert stöd och håller tummarna!!

Förstår att det känns jobbigt. :( Hoppas att du får svar på vad det är för nåt så det går att sätta in behandling snart!

KL
Veterinären var ute här, de kom två stycken igen. Koronn är fortfarande pigg och glad, äter som han ska och har börjat bli bättre i magen igen. De skulle ha ut honom på gången för att titta, och han stödde faktiskt hyfsat på benet (allt är ju relativt). Sen drog de bort kompressen och enligt mig var de faktiskt lite burdusa och gick fram lite för snabbt och hårt, för Koronn tog himla illa vid sig och ville inte alls att de skulle ta i honom sen - nånstans.
Hur som helst tyckte de att såret såg fint ut, det vätskar inte och stygnen sitter som dem ska. De drog ut dränet lite vilket gjorde jätteont på stackars liten, och efter det rann det ut en massa gojs. Det var dock sårvätska blandat med lite blod och ingenting som luktade misstänkt. Så det är inte infekterat (än) och det är ingen ledvätska som läckt. Sen tyckte de att när han drog åt sig benet gjorde han det på ett bra sätt och böjde ihop hela benet, inte bara de undre lederna utan hela, vilket ju då tydde på att leden skulle vara intakt.
Det som jag hört krasar förklarade de också att det kunde vara luft som blir som bubbelplast... Nu har flera sagt det så jag får väl tro på det då...

Frågade rätt ut om han verkligen hade nån chans att klara sig eller om han stod där och hade ont i onödan, men de tyckte det såg fortsatt fint ut och att vi absolut skulle fortsätta några dagar till innan vi ändrade oss om det. Däremot avråddes jag att ställa honom på transport till Uppsala, så han får vara kvar hemma...

Positivt var ändå att de tyckte att han var helt fantastiskt snäll och den trevligaste åringen de träffat på. :) De hade velat ge honom lugnande men kunde inte med tanke på hippotrim-kuren. Det gick ju galant ändå, och hade de bara tagit det lite lugnare så hade det gått ännu bättre. När jag bytte kompress på honom stod han helt stilla, men efter att dom hade kastat sig direkt på såret och grejat ville han bara dra sig undan hela tiden...

Senast ändrad:

Stackars er! Det måste kännas förjävligt! Inga småskador/lindriga sjukdomar ni kan drabbats av heller.. Håller tummarna!

Idag har vi löshoppat hästarna. Jag har ju inte löshoppat Conny sen han följde med sin morsa nåt varv när han var två månader.. För jag har inte haft nån draghjälp. Men nu har han en kompis, efter Indoctro. Dock åt det fegare hållet. Men vi provade iaf. Ett tag såg de ut som mor o son (de är väldigt lika, fuxar, med strimbläs, ganska lika i typen). Draghästen var lite seg, men conny hängde på glatt! Men sen la vi frigolitblock som infångare, lite under hindret för att vänja dem vid annat. När draghästen såg det tog det tvärstopp för honom! Men Conny hade ju fått upp farten! Så han trängde sig förbi, tog första hindret stillastående, o tryckte sig över det "läskiga" hindret! Sen följde draghästen med honom.. HAHA! Det såg så jävla skoj ut! För er som vill se det på film
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151249543575797

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar