11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Åh, va duktig han är!
Kul att ni kommit så långt redan :bump:
Jag tänkte vänta med inkörningen tills i vår.
Har fullt upp med shettisen just nu :angel:

duktig kille! :)

flera härinne som verkar jobba lite med sin åringar.. min går fortfarande ute och äter gräs.. men när vi plockat hem dom behöver vi träna hantering igen innan klinikbesöket som väntar båda herrarna senare i höst, så vi slipper åka med två vildhästar:o

420441_10151080434221344_366661314_n.jpg

..många elvor jag inte har sett här inne på evigheter, var håller ni hus?;)

Åh vad duktig han är! :laugh: Dit ska vi också! ;)

Jag skulle så gärna börja med Koronn nu, promenader och tömkörning... Men jag törs ju inte göra nånting pga hans jäkla fötter. :mad: Hovis kommer hit på onsdag och då ska jag bestämma tid för att sko honom på kliniken. Han har varit så gudomligt snäll varje kväll när jag fixat fötterna! Står helt stilla och låter mig greja så länge det behövs. Vissa dagar kommer de in och har precis rejsat och är geggiga på benen, så då tar jag svampen och sköljer av det. Koronn lyfte undan lite första gången och sen har han stått helt stilla och bara väntat! Storebror gjorde däremot kosparkar och for i taket. :devil: Numera lyfter Koronn dessutom fötterna utan att jag behöver nudda honom, han vet precis vad jag vill när jag böjer mig ner. :D

Hur som helst hoppas jag få en tid snart för skor. Annars kommer det väl en trettonde böld snart...

Liiiite långt bort kanske :D

Just nu lutar det faktiskt åt att pojkvän med hundar flyttar hit och då blir det hemma, måste bara hitta sällskap :)

Min otur tar aldrig slut...

DSC_0011.jpg

Jag skulle köra ut hö till hästarna. Som vanligt kom killarna farande och skulle äta samtidigt som jag knuffade kärran. Men idag bestämde sig Koronn för att tackla alltihop så att den tippade, och samtidigt försöka hoppa över den på nåt väldigt konstigt sätt, så det slutade såklart med att han gjorde illa sig ordentligt... Han skar upp ett tio cm långt sår precis nedanför knäleden. :crazy:
I början hoppade han runt med hoven tryckt mot magen, sen försökte han gå lite. Hela benet bara vek sig, det såg ut som om han slagit knät ur led, och tittade man i såret såg det ut som om knäskålen var påväg ut. :cry: Jag ringde såklart veterinär direkt, de var på plats på bara en kvart. Jag var förberedd på att han skulle få somna på plats, så jag grät som ett litet barn och stod där med hans huvud i famnen. Lilla älskade hästen stod helt stilla med näsan mot mig hela tiden vi väntade...

När vet kom (de kom två stycken i två bilar) trodde de också att det var kört. Men så började de känna efter och trodde inte att det var så pass djupt ändå. Han har skurit sig djupt, genom både hud och hinna och fettvävnad, men inte ända in till benet. Först ville de skicka oss till kliniken, men de hade fullt och skulle ha stängt from imorrn, så det var ingen mening. Så vet fick göra bäst det gick på plats. Upp till stallet med stackars liten och sen fick han jättedos med lugnande så han nästan somnade. Det syddes ihop hinnor och sen hud och sattes in ett dränage, och efter det fick han först en slags kompress som ett plåster, och sen ett jättebandage från hov till mage. Vet trodde inte att bandaget skulle sitta eftersom att såret är så pass långt upp, och mycket riktigt hann de bara åka härifrån innan det glidit ner nedanför såret... Så nu har han bara kompressen över.

Så nu är det lite vara eller inte vara... Klarar han sig klarar han sig, men det lät som en 50/50-chans ungefär... Boxvila minst två veckor för stygnens skull, men det ska läggas om av vet först på torsdag och sen var tredje dag ungefär. Dubbla penicillinkurer och smärtstillande i en vecka. Yeeeey...

För er som inte är känsliga finns en bild på hopsytt sår HÄR.

Trippelsuck. :cry:

Men herrejisses säger jag bara!
Stackars liten och även dig såklart.

Håller tummen över att han ska bli bra!

Usch och fy, sån otur ni har... Stackars dig och Koronn...

Håller tummar och tår för att det går bra! En liten tröst, min numera 5-åring fick som 1-åring ett djupt sår (man såg skelettet) på ca 20 cm vid bogen. Vet kom (lät inte helt positiv när hon kollade såret) och sydde ihop muskler, vävnad, hud och satte drän. Sen var det boxvila i ett par veckor o sen enbart promenad och liten hage i ytterligare ett par veckor men det läkte ihop jättefint och hon har inga men alls idag förutom ärr som skönhetsfel....

men nej stackars er!!!!:(

håller tummarna såklart! kram!

KL.
Här är det inte lika illa (tror jag iaf) men min pojke är sämre så ikväll hämtar vi hem dom och imorgon kommer veterinären om oförändat tillstånd. Han har ju haft snor och hosta ca vecka men varit pigg i övrigt. Nu står han bara och hänger och går stelt... verkar ha feber, ska försöka tempa ikväll.
Nu börjar jag bli orolig att det inte bara handlar om en förkylning....:(

Nej men nu får det vara nog med skador och sjukdomar :( Igår hittade jag ett hack på ca 2cm i ballen på Dahlias ena fot... Inte halt och ser fint ut än...

Lite possitiva grejer: I fredags flyttade vi alla hästarna till lösdriften, så nu har de 90kvm halmad ligghall, och utanför den ställer vi en bal, så de får fri tillgång (under tak och på betong platta) :) Varje dag tar jag på alla grimma och binder upp dem för kraftfoder givan, redan dag 2 stod alla på kö för att få på sig grimman :p Inget kronglande alls, till o med lilla fölet står fint utan att knota!!!!

Känns kalasbra!!

Men Maja....vilket jäkla elände!!! Hur kan en och samma häst vara så förtvivlat otursförföljd, ditt psyke måste vara gjort av stål som klarar detta också. Står inte nordisen också på boxvila? Då är det ju typ två av tre på boxvila :eek:

Håller alla fingrar och tår för att lilla söta Koronn snart är på banan igen, positivt är ju att han nog inte får någon hovböld i boxen i alla fall.

Jag begriper inte heller hur han kan lyckas med så himla mycket... Men som du säger, ska man se NÅT positivt i det så lär han ju iaf inte få nån böld av att stå inne... :grin:

Alla: Tack för era ord, det värmer mycket mer än man kan tro...

KL
Nu har det svullnat upp rejält kring såret. :crazy: Jag blev tvungen att byta kompress i eftermiddags för den hade lossnat, och bara sen dess har det blivit världens bulle. Han har såklart ont och står inte på benet, men jag hoppas att han kan lägga sig ner (åt rätt håll!!!) så att han får vila ordentligt... Jag gav första penicillinsprutan ikväll och han var så snäll, ryckte bara till lite men stod helt stilla. Aptiten är det då inget fel på iaf... Kastade sig över höet och höll på att knuffa bort mig för att komma åt betforen. Men kom på nu att jag glömde tempa, satan. Får gå ut och göra det direkt.

Som jag fattat det nu är det bara att hoppas på att han inte får feber, får han feber är det förmodligen en infektion, och iom att det är så nära leden lät det stenkört om det utvecklades åt fel håll... Dubbla penicillinkurer i en vecka, hoppas det hjälper. :cry: Men när jag stod där ute i hagen idag med huvudet i famnen såg jag bara hur han inte fanns längre, det har jag redan ställt in mig på... Har gråtit som ett barn hela dagen, är helt slutkörd nu...

Idag var hovis här. Dussi var som ett ljus och fick mycket beröm för sina fina hovar!
Genova har tyvärr mycket problem med hålväggar i framhovarna.. Hovis tyckte jag hade gjort så gott jag kunnat. Men då dom tyvärr ändå blivit ännu större verkade hon upp utsidan och plastade över så nu hoppas jag det fixar sig. Hon skötte sig inte alls, både stegra o la sig ner. Verkar som tur är fått tag i en bra hovis som var lugn hela tiden och inte alls stressade fast hon skulle vidare efter oss :)

IMG_1171-Kopia_zps198970fe.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar