Sv: 11-orna version 2.0
Min otur tar aldrig slut...
Jag skulle köra ut hö till hästarna. Som vanligt kom killarna farande och skulle äta samtidigt som jag knuffade kärran. Men idag bestämde sig Koronn för att tackla alltihop så att den tippade, och samtidigt försöka hoppa över den på nåt väldigt konstigt sätt, så det slutade såklart med att han gjorde illa sig ordentligt... Han skar upp ett tio cm långt sår precis nedanför knäleden.
I början hoppade han runt med hoven tryckt mot magen, sen försökte han gå lite. Hela benet bara vek sig, det såg ut som om han slagit knät ur led, och tittade man i såret såg det ut som om knäskålen var påväg ut.
Jag ringde såklart veterinär direkt, de var på plats på bara en kvart. Jag var förberedd på att han skulle få somna på plats, så jag grät som ett litet barn och stod där med hans huvud i famnen. Lilla älskade hästen stod helt stilla med näsan mot mig hela tiden vi väntade...
När vet kom (de kom två stycken i två bilar) trodde de också att det var kört. Men så började de känna efter och trodde inte att det var så pass djupt ändå. Han har skurit sig djupt, genom både hud och hinna och fettvävnad, men inte ända in till benet. Först ville de skicka oss till kliniken, men de hade fullt och skulle ha stängt from imorrn, så det var ingen mening. Så vet fick göra bäst det gick på plats. Upp till stallet med stackars liten och sen fick han jättedos med lugnande så han nästan somnade. Det syddes ihop hinnor och sen hud och sattes in ett dränage, och efter det fick han först en slags kompress som ett plåster, och sen ett jättebandage från hov till mage. Vet trodde inte att bandaget skulle sitta eftersom att såret är så pass långt upp, och mycket riktigt hann de bara åka härifrån innan det glidit ner nedanför såret... Så nu har han bara kompressen över.
Så nu är det lite vara eller inte vara... Klarar han sig klarar han sig, men det lät som en 50/50-chans ungefär... Boxvila minst två veckor för stygnens skull, men det ska läggas om av vet först på torsdag och sen var tredje dag ungefär. Dubbla penicillinkurer och smärtstillande i en vecka. Yeeeey...
För er som inte är känsliga finns en bild på hopsytt sår
HÄR.
Trippelsuck.