11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Tar ju iaf tre timmar till Jönköping (beroende på vem som kör) så det blir ju heldagsgöra att titta till pållan :D

Bra hovisar är guld värda!

KL
Bebis är uppsvälld runt såret och vägrar stå på foten... Han har legat och sovit inatt på rätt sida (tacksamt nog) men nu när han står upp står han still med bakbenen och flyttar sig från hö till vattenhink med bara frambenen, blir spår som av en solfjäder i spånet. Han bajsar löst också, och är lite överdrivet lugn... Men på ett sätt är det ju bra att han står still! Jag trodde han skulle fara runt som en tornado... Han äter ändå med god aptit och gnäggar varje gång han hör att jag öppnar husdörren. Han har varit jättesnäll att spruta, rycker bara till lite. Står helt lugnt medan jag går runt honom och mockar också. Igår kväll hade han 37,9 och imorse 38,5 i temp. Fortfarande godkänt men nu får det inte gå upp nåt mer... :crazy:

Bra hovisar är guld värda!

KL
Bebis är uppsvälld runt såret och vägrar stå på foten... Han har legat och sovit inatt på rätt sida (tacksamt nog) men nu när han står upp står han still med bakbenen och flyttar sig från hö till vattenhink med bara frambenen, blir spår som av en solfjäder i spånet. Han bajsar löst också, och är lite överdrivet lugn... Men på ett sätt är det ju bra att han står still! Jag trodde han skulle fara runt som en tornado... Han äter ändå med god aptit och gnäggar varje gång han hör att jag öppnar husdörren. Han har varit jättesnäll att spruta, rycker bara till lite. Står helt lugnt medan jag går runt honom och mockar också. Igår kväll hade han 37,9 och imorse 38,5 i temp. Fortfarande godkänt men nu får det inte gå upp nåt mer... :crazy:

Håller fortsatt tummarna!

KL.
Min är riktigt dålig och helt ärligt vet jag inte om han kommer klara detta.

ingen feber, hosta snor och det värsta är en vinglig bakdel och en förvirrad häst. Så pass att han inte kan gå ut. Veterinären har tagit prover och bara att invänta svar men blir han värre med vingligheten blir det nödslakt.

Med dräktiga ston i stallet är vi också oroliga för abortvirus. Stallet är satt i karantän naturligtvis.

Är så ledsen :cry:

Var ett bra tag sen ja var inne här nu, inte haft tid att sitta vid datorn..
Min lille Everest har haft lite hosta och snorat, veterinären var där idag och skulle ge honom medicin. När hon kom dit tittade hon på honom och sen på mej och sa: Sa du inte att det var en åring som var sjuk?!
Haha, min "lille" Everest är så jämn och fin och ser mer ut som en treåring än en 1 ½ åring, alla säger det, ingen som tror vid första anblick att han är så ung.. Veterinären sa det sen också, jag har aldrig sett en åring som är så snygg! Måste ta och fota honom någon dag, när dom vill gå ut, dom går ju på lösdrift, men den senaste tiden vill dom mest stå inne, knäppisarna..
I dagarna nu tänkte jag införskaffa mej en tömkörningsgjord och tömmar så att jag kan börja tömköra mitt lilla sto! Hon är betydligt lugnare vid promenader och så, så henne kan jag snart börja tömköra försiktigt med. Ser verkligen fram emot detta!

KL.

ingen feber, hosta snor och det värsta är en vinglig bakdel och en förvirrad häst. Så pass att han inte kan gå ut. Veterinären har tagit prover och bara att invänta svar men blir han värre med vingligheten blir det nödslakt.

Med dräktiga ston i stallet är vi också oroliga för abortvirus. Stallet är satt i karantän naturligtvis.

Stackars er :-( Håller tummarna för er med :-(

Väntan är ett jävla helvete. (jag har dräktiga stoet).

Charlottee, har hört fler som säger att det liknar erlichias.
Vi får hålla tummarna att det är nåt sånt som botas lätt och
som inte drabbar någon annan.

De är survivors våra hästar vet du!

KL.

Nej men usch! :( Det lät inte alls roligt! Jag tänkte också som Pontevecchio skrev att det låter lite som erlichias eller nåt liknande... Om ingen annan häst har reagerat än borde det ju inte vara något som smittar kan man hoppas... När togs prover? När kan du vänta dig få svar? Usch och fy, jag håller verkligen tummarna för din fina Zolero!

Jag var precis ute hos min lilleman och han gnäggade som vanligt och ser pigg ut. Nu fick han första penicillinet i pastaform (hippotrim) vilket han fick som en överraskning då han väntade sig en morot... Efteråt vägrade han ta emot moroten men åt hö. Han står fortfarande inte alls på foten, men tempade honom igen och nu ligger det på 38,0, skönt...

Alltså jag vet varken ut eller in... Jag har ju en klinik tre mil bort, men dom tar inte in hästar som stannar för eftervård utan gör bara enklare grejer. Veterinärerna som var här igår sa först att det såg illa ut med äkta sad-face som om det var kört. Sen kände de efter och sa att det kanske gick att sy ihop men att de ville skicka honom till kliniken (för att de kunde skära upp mer för att se hur det verkligen låg till). De ringde in dit men de var upptagna och kunde inte ta honom då, plus att de som sagt inte har möjlighet att ge eftervård. Därför bestämdes det att han skulle sys ihop hemma. Den högste veterinären där sa att det nog är uteslutet att åka med honom till nån klinik längre bort då det inte vore schysst mot hästen (han står ju inte alls på benet, och gjorde det definitivt inte då). Jag hörde inte själva samtalet då jag stod i hagen med hästen och veterinärerna var uppe vid sina bilar, men de hade väl förklarat hur allt såg ut som jag fattade det och sen fått rådet att ha kvar honom hemma...

Nu idag hade jag klinikhovis här för nordisens skull, han har ju sett det mesta, och han tyckte också att det ju hade varit bäst att ha honom på nåt sjukhus. Men jag har liksom 50 mil enkel väg till Ultuna som troligen är närmast, och att baxa in honom i en transport i det här skicket skulle inte gå... Okej tre mil in till Östersund, men ända ner till Uppsala... En av veterinärerna som var här igår kommer imorrn igen för att kika, så jag ska försöka få ur henne nåt vettigt svar då...

Senast ändrad:

KL
Koronn är himla lös i magen nu, jag gissar att det beror på all medicin? Han hade geggat ner benen så jag bytte linda och tvättade av ordentlig, samt smorde in benen med vaselin så det inte ska fastna i huden och bränna sönder. Men när jag stod där bredvid det skadade benet tyckte jag att jag hörde hur det knakade/krasade inne i leden! :eek: :crazy: Alltså jag är inte säker, men jag tyckte faktiskt att det lät så... Tänk om han slagit sönder nåt mer som inte syns? Redan igår när det hände tyckte jag att det såg konstigt ut, men det är ju så svårt att säga om det är för att han inte står som han ska eller om det faktiskt är nåt knas.
Imorrn kommer som sagt vet igen, ska be henne lyssna och kolla bättre...

Du har inte funderat på att ställa honom på klinik? Då kan du ju få röntgat och om magen blir sämre kontroll på den?

Håller tummarna stenhårt han klarar det!

Kan du inte ringa djurambulans? Det brukar väl ingå i de flesta försäkringar? Jag hade nog försökt få honom till en bra klinik, men förstår att du inte vill köra han när stackarn inte står på benet... Men försök med djurambulans :)

Ja jag ska diskutera med vet imorrn, har ingen aning om det ens finns nån djurambulans här uppe... Har då aldrig sett nån. :crazy:

Kan du inte ringa djurambulans? Det brukar väl ingå i de flesta försäkringar? Jag hade nog försökt få honom till en bra klinik, men förstår att du inte vill köra han när stackarn inte står på benet... Men försök med djurambulans :)

Kollade upp försäkringen nu och jag kan ju tacka min stjärna för att jag åtminstone har båda hästarna fullförsäkrade på alla plan. Har Agrias bästa försäkring med tillägg som det verkar (A1 med Agris Plus). Den ska täcka hästambulans, men det finns ingen här uppe så det är lik förbannat kört... :crazy: Ska som sagt prata med vet imorrn när de är här igen.

Nej, så tråkigt med din häst, det var väl han som var "utdömd" som föl en gång också? Han verkar ju vara en överlevare dock.

Slinger eller herpesvirus kan ge vinglighet i bakdelen.

Tråkigt med din häst också. Finns det inte röntgen på kliniken 3 mil bort? Det vore nog idé att röntga låter det som.

Jo det är ju det jag har skrivit... Jag har ingen möjlighet att få iväg honom till klinik.

Nu är det ju svårt säga om det är ett alt för din. Men det går inte spjäla benet/motsv., stötta honom med halm alar eller liknande?

Ingen med portabel rtg?

Usch sån sits alldeles oavsett :(

Jo det finns röntgen, men nu är kliniken stängd hela helgen för att det skulle vara hingstpremieringar (det var därför de inte ville ta in honom alls igår, de hade fullt hela dagen och from idag var det ingen där).

Det är såna här gånger man önskar att man bodde granne med Strömsholm...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar