11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

KL
Ja så kommer då en uppdatering... Igår var vårt internet på dåligt humör så jag kunde inte komma in här nånting efter fm.

Veterinären kom ut igår em igen för att kolla eftersom att hålet var så svårt att hålla öppet, plus att hakningarna blivit värre. Hon tog bort ett av stygnen intill hålet så att det blev lite större. Jag bad om råd för att kunna göra det bättre och fick tips om koksaltlösning, dessutom att jag kunde använda tops för att lättare komma åt. Det funkade faktiskt jättebra på kvällen och jag kunde pumpa ur ganska mycket vätska. Koronn tycker som sagt att det är ont i början, men efter hand slappnar han av mer och mer.

Igår hade vet. pratat med försäkringsbolagets vet, han gav godkännande att vi när som helst kunde ge upp behandling och låta honom somna om han skulle bli sämre. Det känns skönt att ha det i ryggen så man inte står med en jättedålig häst och hamnar i försäkringstvist. Såklart fortsätter vi så länge han inte får försämrat allmäntillstånd (feber, slö, matvägrar osv.), men det var ändå skönt att höra... Nu är det alltså "bara" att försöka veta när vi ska dra gränsen. :(

Imorse tyckte jag ju då att det var värre igen... Jag blir tokig! :cry: Pigg och glad var han och följde glatt med ut på gången vilket han ju inte ville igår, så då var jag positiv. Sen fixade jag allt kring mediciner och i boxen och så, och skulle rengöra såret. Det gick bra idag igen, men det är skitläskigt när han försöker gå undan och belastar benet för det SYNS verkligen hur knät liksom hoppar till som om det går ur led fram och tillbaka...
Innan han skulle gå in igen riggade jag kameran. Det var nog tur det, för idag verkade det som om även höger fram hakade sig, vilket jag aldrig sett tillstymmelse till förut. På filmen hakar sig bakbenet både bakåt och framåt samt att han kotar över (inte riktigt så mycket som förut dock), men han vägrade backa utan tryckte undan mig för att få komma in i boxen. Jag försökte verkligen backa honom men han ville bara inte... När han kommit in ordentligt släppte det ändå till slut. Usch! Man är så maktlös! :cry:

Film från imorse finns här för den som vill se.

Bonusbild från dålig kamera! Glada bröder träffas efter att storebror varit ute i regnet hela dagen.
001-5.jpg

Matte ge mig gooodiiiis!
005-2.jpg

Men Herregud :cry:

Jag vet inte vad jag ska skriva,visste inte att det var så allvarligt.
jag tycker att du ska skicka den filmen till djursjukhuset direkt.

Nej det är ju det som är så jäkla jobbigt, vad man än säger/skriver så är det ingen som riktigt fattar hur det blir... Vetten som såg det här på plats blev ju alldeles stum och sa att hon först då förstod vad jag menat. Jag har mailat filmen till henne och hon kommer skicka den vidare, vi får väl se vad som sägs... :(

Vad hemskt att se! Lider med hästen och dig, hoppas att han fått rätt hjälp snart.

Vad obehagligt att se. :cry: Stackars Koronn, han verkar så duktig trots att han inte är äldre. Småhästar ska ju vara ute och busa i hagen... :(

men näee så fruktansvärt att se!! :( tycker du är stark som kämpar på! håller tummarna superhårt för er! jag har faktiskt filmat hur zolero rör sig också. inte i närheten av koronn.. men lustigt rörelsemönster.. inte så vinglig idag. nu ser han mest riktigt stel ut och nästan halt bak istället. han känns piggare idag och tom försökte sig på att busbocka vid utsläpp! ska se om jag kan visa filmen lite senare.

Åh det skär verkligen i mig när jag ser filmen :cry: :cry:
Stackars både dig och Koronn! Vill knappt ens tänka längre på hur jobbigt du har det. En stor eloge att du kämpar på och försöker hålla humöret uppe.Tycker nästan att hundarna till och med vill hjälpa till :(
Håller tummar och tår att han blir bättre NU!

Ajaj! Jag tycker som LaBello: skicka filmen till Ultuna eller Strömsholm. Det är ju bra om flera kan bekräfta att dina veterinärer har rätt!

Jag håller med lil-sis. Jag hade åkt till Strömsholm eller Ultuna.

Det ser ju helt fruktansvärt ut. :cry: Stackars lilla hästen och stackars dig. :cry:

Åh han är så fin! :love:

Tack allihopa. Jag uppskattar som sagt alla tips och idéer jag får. Koronn är fortfarande helt otroligt snäll, pigg och glad och tycker det är jättekul när jag mockar. Då vill han tugga på grepen och dra i den.

Jag har precis pratat med Ultuna och skickat filmen till dem. De skulle titta på den, prata ihop sig och höra av sig igen. Hon blev mycket förvånad när jag sa att benet låste sig framåt... Skönt ändå att jag fick det hela på film, så mycket lättare att visa än att förklara! De är så himla hjälpsamma och förstående där... Jag kommer ihåg att jag faktiskt åkte iväg med ett leende efter att ha lämnat jättesjuka ponnyn där förra sommaren, så himla proffsigt allting. De på kliniken här hemma verkar mest tycka att man är besvärlig om man ringer... :mad:

Det där ser inte bra ut alls! Jag misstänker att en sena har gått av med tanke på hur svårt han har o vinkla upp hoven, så beter sig inte riktigt en patellahäst!

Har fotat Conny idag :)

Trygg kille som gärna kollar posten med reservmatte (alltså inte jag på bilden, därför jag suddat ut ansiktet)
550776_10151109131830748_678511135_n.jpg

391574_10151109131600748_949857656_n.jpg

148829_10151109131150748_916575090_n.jpg

76244_10151109130785748_90559448_n.jpg

Gäsppaus!
149611_10151109131490748_2086995960_n.jpg

Herregud, stackars liten, å så duktig han är... Gud vad d skär i hjärtat...

Jag tycker med att du ska åka in med honom så du får ordentligt besked vad som är fel...

Känns fel att lägga upp bild på min tjej när ni har det så jobbigt...
Men jag gör det ändå, bara en :o

kl
Dahlia 1,5år

mmbw9j.jpg

tackar! jag har alltid sett han som den lilla tunna skiten... Måste säga att jag blev förvånad när jag kollade på bilderna i datorn ;O Äntligen börjar det bli lite häst av conny!

Gillar Dahlia, det verkar vara lite klös i henne?

Ja, det är det verkligen, ett smack i hagen så fräser hon i väg med svansen på ryggen o gör högre skolor o luften... Samtidigt är hon fantastiskt trevlig att hantera, lugn o snäll, står fint uppbunden, men hon testar gärna, sist var det hovis tur...

Hon försöker hela tiden ta över ledarskapet, jag bara hoppas att hon inte lyckas än på några år...

Är glad att jag har en duktig tjej som ska hjälpa mig att rida in henne sen, jag tror inte att jag vill vara den första på hennes rygg ärligt talat:angel:

Han har ju vuxit sig jättefin! Blir nästan lite sugen på köp av smalbening, men bara nästan... :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar