11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Nämnde att min åring jagar efter hundar samt allt hundlikt eftersom de är så otroligt intressanta och roliga. Hittills har Nangijala sprungit efter dem på ett snällt sätt, men den senaste tiden har hon kastat sig efter dem. Idag fick hon syn på min hund och försökte hoppa på honom. Det ser ut lite som att hon vill döda honom, men jag vet att det är hennes sätt att leka men hon förstår inte att varken min hund eller stallkatterna vill leka med henne.

Jag har sett det som en rolig egenhet hos henne, men tror att det är bäst att träna bort beteendet så att det inte händer en olycka någon gång :) Ingen mer än jag som har en sådan hundälskande pålle? Nangijala är inklickad med en klicker så jag ska bara klura lite på vad jag vill att hon ska ha för beteende istället och sedan blir det till att träna :D Dock får vår stackars hund nog bli försökskanin :angel:

Glömde ju välkomna dig till tråden! :laugh: Kul med en till ponny!

Jobbigt när hästarna jagar smådjuren, har en nordis som får lite mord i blicken när han har hundar i hagen - men när man håller i honom eller rider/kör så går det jättebra! Tvååringen lekte lite kull med en räv i höstas som ville vara inne i vinterhagen, men det var inte direkt nån döda-taktik utan mera nyfiket lek och han studsade iväg innan han var riktigt nära. Lillen är lite mera skraj så han bara busar iväg åt andra hållet. :grin:

KL
Hästarna fick ny hage ikväll, saaaaatan vad dom sprang! I vanliga fall är det ju näsan i marken direkt men ikväll var det FULLT ÖS! Såna gånger man verkligen skulle haft en bra filmkamera. Koronn visade ingen hälta och verkar faktiskt ha vuxit ikapp sig själv lite - för nu var traven lite bättre på plats igen! Den har varit helt bortblåst hela sommaren. :D

Senast ändrad:

Tack för lyckönskningen, den satt fint! :D

Idag har vi visat våra 1-årsgrabbar på sommarpremiering. De var lite spända, mer av de vuxna hingstarna på plats än stona faktiskt, men höll sig i skinnet. Framför allt imponerar de på mig genom att vara så himla lättlastade, lika lätta att ställa in i transporten en halvtimme som en rutinerad tävlingshäst, så himla mycket smidigare det blir att vara iväg med dem då! :love:

Tubin_1-aarspremiering-1279.jpg

Tubin, e Teige Blesen u Idun (Rapid-Vätte-Pollux)

Omdöme: Lågställd, kortlinjerad. Vackert huvud, något grovt ansatt hals. Djup bog, stark rygg, välvinklat kors. Benad för storleken, relativt korrekt. Långa, mjuka kotor. Lång skritt, vägvinnande. Kort, spänd trav.

Poäng: 77797 = 37 p, klass II.

Axiom_1-aarspremiering-1278.jpg

Axiom, e Troll u Utilda (Tagg-Vasall-Mustard)

Omdöme: Harmonisk. Uttrycksfullt huvud, välansatt hals, bra rygg och kors. Benad för storleken. Följer väl sitt spår. Taktmässig skritt. Kort, spänd trav.

Poäng: 88887 = 39 p, klass I.

Jag är så stolt över båda grabbarna, Tubbe har mycket att växa i men 9:an på skritten var verkligen kul. Och klass I på sin första uppfödning är ju förstås helt fantastiskt!

:D skratta lite för mig själv när jag läste i ditt inlägg att kaptenen lekte kull med en räv.... den gången våra grabbar hade påhälsning av en liten räv i deras hage så stod dom med svansarna i vädret i andra änden av hagen och fnös, fullkomligt livrädda! haha inga bravehearts direkt:angel:

thoora
Grattis! Fina bilder på dina grabbar!:banana:

Grattis! Vad roligt!

(Fast de är ju fina dina killar, så de är verkligen välförtjänta av den fina bedömningen!!) :)

Grattis!! Dom är jättefina båda två!!

Jag hade hovslagaren här idag. Hade tänkt att hinna mocka, ta in hästarna och ge dom kraftfoder men han dök upp 40 minuter FÖR TIDIGT, hur ofta inträffar det? :p
Fick skippa pysslet och hämta hästarna istället.
Mitt i allt stök höll svärfar på att tömma logen så det stod traktorer och bilar överallt. Dessutom blåste det storm och båda hästarna (den gamle och åringen) var väldigt på tårna när jag ledde ut dom ur hagen.
Till min stora lycka lyssnade båda på mig (tar dom samtidigt) och gick snällt förbi allt som kunde varit farligt.

Walle skötte sig utmärkt och hovis sa att det märktes att han var valack nu.
Skönt! Jag har ju inte lyft hovarna så flitigt nu när de gått på betet ;)

:D skratta lite för mig själv när jag läste i ditt inlägg att kaptenen lekte kull med en räv.... den gången våra grabbar hade påhälsning av en liten räv i deras hage så stod dom med svansarna i vädret i andra änden av hagen och fnös, fullkomligt livrädda! haha inga bravehearts direkt:angel:

Haha! :D Jag kan lova att vi skrattade åt honom vi också! :D Det såg för löjligt ut, räven smög ut ur skogen in i hagen och höll på med nåt på backen. Kaptenen fick syn på den och travade fram med svanhals och arabsvans - gjorde ett jätteskutt med frambenen och liksom bankade i backen kanske två meter från räven - som ju blev rädd och stack ut i skogen - och sen for han iväg i jordens bockrunda! :D Så kom räven tillbaka, Kaptenen såg den - travade fram, busviftade med frambenen också flög dom båda åt varsitt håll igen! :D Lillen följde med typ fjärde svängen men höll sig på betryggande avstånd och hakade bara på i alla bockrundor istället. Räven gav sig efter typ tio försök, den fick ju inte vara ifred! :rofl:

thoora: GRATTIS! :banana: Kul att allt gick bra, dom är så fina! :love: Klart dom blev rädda för stora snygga hingstarna, inte kunde dom kaxa sig mot dom muskelknuttarna! :D

KL
Blev en liten bild på Koronn nu på morgonen.

Grden041.jpg

Inte den charmigaste kanske, han står lite i nedförsbacke. ;) Han växer så det knakar, men hänger ändå med rätt bra i hullet! :)

Oh så söt! Jag har en hingstunge från i år som oxå är efter Speybosch Dancer, inte speciellt lik din dock :)

ja oj vad han har vuxit! Koronn ser ju lika stor ut som storebror!

Jättefina!

btw! spanade in fler bilder på kaptenen i 10:0rnas tråd, vad fin han är! Ser så vuxen ut:love: Påminner en hel del om min Hollie..

Zolero har skaffat "highlights"!:D
557484_10150901956106344_984307954_n.jpg

Våra grabbar typ humle&dumle
483930_10150944418726344_1262090379_n.jpg

Nämän! Äntligen lite bilder på din grabb! Vad fin han är, ser ut som om manen är lite ljusare än kroppen, det är så himla läckert! :laugh:

Jo nog har han vuxit alltid! Men bilden ljuger lite, Kaptenen står lägre än Koronn, men jag tänkte faktiskt samma sak när jag kollade igenom bilderna. :D Kaptenen börjar se riktigt vuxen ut! Så kul att alla bröderna följer samma spår på alla sätt! :laugh:

tyvärr inte någon bra helbild, men det kommer!

Jag tror manen bara är solblekt, tyvärr! Hade ju varit tjusigt annars!
Zolero är fortfarande mörkfux men just nu mer åt det röda hållet, fuxar alltså.. det verkar kunna ändra fuxfärg ett par ggr innan man ser det slutgiltliga resultatet!:devil::D

:bump: Häftigt!!
Duktiga ni är! Det syns i hela ditt ansikte hur glad och positiva ni är! Underbart

Ska tömma mitt släp på möbler sen ska jag också börja lastträna.

Vi har tränat att kliva på en läskig presenning idag. Gamelhästen gick över ett par gånger först för att visa och sen var det Walles tur.

599953_251044154998811_1563581754_n.jpg

Han var lite skeptisk till en början men det tog inte lång tid innan vi var över!
Han fick dessutom ha bett i munnen.

Duktig kille som går över :)

Min totto är vare sig rund om magen eller växer :crazy: Tror hon glömt bort allt vad växa och bli go heter. Ser ut som innan sommaren. Kanske man ska stuva ner mer gräs i magen på henne.. men hon äter KONSTANT. Får knappt kontakt med henne haha :)

Mina små pållar växer så det knakar!
Det syns allt mer att det är två typer av samma ras jag har..

Linka, sto som är lite lättare i typen
Foto-TVGGJMFO.jpg

Foto-SNNCBSUS.jpg

Och Evereste, hingst, utav den grövre typen
Foto-SNCOTC3Q.jpg

Foto-WQ37D86H.jpg

Ska bli kul att se hur dom utvecklas, om hon stannar så smäcker, eller växer till sej på bredden, hennes föräldrar är både lite kraftigare..
Han däremot hoppas jag han stannar till lite snart, han är 151cm, och rasen får inte vara över 160cm, men tror att det är ganska så kört..

Kl:

Var ute och fick min häst lite fotograferad igår igen. Vi testade att skutta över stocken som ligger på våran ridvall. Han klarade den lätt. Ignorera dock min stil..

DSC_1030.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V