11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Hu så jobbigt med hovbölder! Hoppas båda era blir bra och inte skaffar sig fler i sommar! Visserligen är det bättre att de haltar pga en hovböld, de är ju relativt lätta att åtgärda.

Min gråa har fått testa både sadel och bett idag.
Han tyckte inget var speciellt konstigt.
Ja, bettet var han lite skeptiskt mot, han tuggade och försökte spotta ut det. När det inte funkade så fick det ligga still i munnen. Sen traskade vi runt på gårdsplanen och han följde snällt efter :love:

554110_247851378651422_683369150_n.jpg

KL:

Min har fått haft bett på sig vid tömkörningen idag. Han har testat bett tidigare, men aldrig vid arbete. Idag accepterade han det utan att gapa och grimasera, och vi fick till ett bra tömkörningspass, med äldsta sonen som höll i säkerhetslinan. ;)

version-bfb3a87e4e188bb61c1304db7832e1f8

Vad duktig han är! :laugh: Min har inte testat träns än, mest för att han hittills varit så himla rädd om öronen så jag har inte velat sätt dubbel press på honom. Men bara han får bli bra i fötterna ska vi ju ut på mycket promenader i höst och då blir det träns under grimman! :)

Quimero: OCKSÅ jätteduktig! :laugh: Så himla kul att läsa!

KL
Igår jobbade jag så idag kollade jag herrns onda tass igen. Idag kan han faktiskt skritta utan att visa tydlig hälta, men såklart markerar han fortfarande... Hovis sa innan han åkte att "Han har ju en förmåga att spräcka bölderna uppåt även när man hjälpt dem neråt, så håll ett öga på kronranden", enbart det tyder väl på att han haft alldeles föl många... Och jodå, mycket riktigt var där en fiiiiin liten spricka, ÖMT och varmt och med fina spår efter gegga. Jippie...
Kollade även alla tre andra hovarna, och jag blir ytterst förvånad om han klarar sig undan fler. Det är fin röta i två av dem (framför allt motsvarande framben som hovis inte kunde kolla sist då det gjorde för ont att stå på den andra) och den sista bakfoten luras väl bara lite ett tag... Men jag tog en söm och holkade bort det porösa hornet och spolade ordentligt med jodopax. Man kan ju alltid försöka - right? Suck...

Frågade även hovis om hur i h*****e vi ska göra i höst för att han inte ska få samma skit IGEN, och han tyckte att vi skulle sko honom så snart allt nuvarande läkt ut... Tja, jag är väldigt böjd att hålla med - som sagt, man kan väl i alla fall försöka... Han avslutade sitt besök med: "Tja, vi ses väl!" Hehehe...

KL

Vi har börjat visningsträna lite smått, premieringen är nästa söndag och än så länge har grabbarna skött sig fint.

01-1275.jpg

Kaxe under första träningspasset efter betet

02-1276.jpg

Man blir väääldans trött efteråt

Vi ska försöka träningsåka till något ridhus under kommande vecka här. Egentligen är vi mitt i höbärgningen, men vädret verkar inte alltför lovande så vi hinner nog iväg en sväng med. :)

*kl*
Fick ett mindre roligt meddelande utav Rebels uppfödare idag. Han ar lyckats skada sig ovanför ögat genom att både hud och kött hyvlats loss :(Så han syddes ihop igår samt går på penicillin samt att vet. kommer ut idag igen för att se hur det ser ut.

*KL*

Får jag också vara med? "Råkade" inhandla den här lille killen (welsh) född -11

486374_305824579513522_220818707_n.jpg

Exteriört är han dock så ful som bara en åring kan vara och i kraftig tillväxtfas, så vi väntar med helfigursbilder ;)

Jodå, söt som socker och man blir alldeles konstig bara av att titta på honom, allt är så litet och gulligt och näpet och.. :love:

Antar jag får vara med ;) Då får ni lite fler bilder på pyret ;P

553170_305824539513526_1083291703_n.jpg

318698_305562162873097_277267300_n.jpg

Vem hade INTE kunnat ta med den här hem liksom? Är ungefär lika livsfarligt som att kolla på hundvalpar eller kattungar ju ;)
582103_305538162875497_153915648_n.jpg

Okej, ni får två exteriörbilder med. Åringar kan ju vara så... vackra i kroppen :devil: Eller mest inte ibland...
561130_305824596180187_219514683_n.jpg

552450_305824722846841_1437766841_n.jpg

Men så fantastiskt söt! :love: Grattis och välkommen till tråden! :laugh:

Thoora: :love: Han är så fin! Stort lycka till på premieringen!

KL
Koronn har det livat i hagen nu på kvällen. Han visar då banne mig ingen hälta så det är väl ett uppehåll i skiten nu innan nästa böld bryter ut. Storebror knallade in i stallet och ska få sova inne, och Koronn blev så ledsen så ledsen! :grin: Ibland vill dom inget hellre än att gå ifrån varandra, men när det väl händer blir det omvänt direkt.

Mätte Reine idag, 149 cm fram och 152 cm bak :eek: Jag som hade beställt en liten ridhäst....
Han har dessutom fått en lillebror på 2,5 vecka som försöker hänga honom i haserna, till mammans stora förtret! Hon gör MÅNGA utfall så stackars Reine är bra hårlös och biten. Hoppas det ger sig snart... :(

Välkommen.. och sååå söt :love:

Mätte min dam igår då hon kom in.. hon har inte växt en millimeter :crazy: sen sist.. suck.. jävla miniponny.. så går det när man låter dem gå med cobar.. de tror de ska bli D-ponny ;) Igår satt hon för första gången fast i båda sidorna på gången. Försökte lägga sig lite för få hovslagaren att släppa men sen gick det bra :) Hon är så lätt. Ska efter sommaren prova bett och träns på henne tänkte jag.

Du får släppa henne med shirehästar nästa sommar? :angel:

Hmm, är det det som är tricket alltså förresten, vad man släpper dem med? ;)

Jag har ju förrutom den LILLA (nån har haft sönder mätkäppen, nån är skäck men inga namn nämnda, så vet inte exakt hur plutteliten nya är, men inte långt över metern..) nykomlingen som är welsh även en shettis (syns på nån bild), men också en vuxen welsh.

Han blev stor D-ponny han ;) Lååångt över maxgränsen för welshponny/sekt B, de 'ska' liksom inte blir större än max 137 cm. Det fattade han tacksamt nog inte alls och klev över det måttet redan innan han fyllt 2 år. Han gick med andra welshar hos uppfödaren, men sen han var åring gick han med araber och fullblod med mig. Kanske därför han trodde han skulle bli stor.

Om jag tar bort shettisen utom synhåll för den nya, kan han kanske också bli D-ponny istället för den lilla B-ponny han beräknas bli? :devil:

Haha kanske det :D Har ändå ett halvblod i samma flock på närmare 170 så hon borde ju fatta :o

Nej får fan ringa in shireförstärkning ;)

Hehe du får släppa den nya med shirehästar :p Världens största welsh kommer du få då :D

Jag skrattade taskigt nog högt åt den bild jag fick av att ha lillknatten med shire. Han må vara hingst, men det har han inte alls begripit, och han är så att säga inte den kaxiga sorten. Han föltuggar 3 dygn efter hemkomst fortfarande hysteriskt på en meters håll åt mina (snälla) valacker. Tror han skulle falla död ner i skräcken bara av att se en shire. Men hmm, om jag visar honom en bild på en flock Shire och säger att 'om du inte är 130 cm i mankhöjd den 1 oktober i år, då kommer sådana här komma och ÄTA UPP dig!!" - då kanske han växer i rena skräcken? ;)

(Skämt åsido, han FÅR bli liten B-ponny om han vill/som han troligen blir. Men JAG klagar ingenstans alls om han växer mer. Ju mer dessto bättre tycker jag ;))

Kl:

Här i Västerås jobbar vi på med tömkörningen. Idag gick den biten strålande. :)
version-3a3b0fd43495a66d0cb0d74695ed95e6

version-80628bccfb8f86fcd42de27a666db110

Jag tycker mycket om min lille bruning!
version-990173ea5f44dbbbe9d5501d0b75a36f

Conny är inte speciellt liten, mäter 152-153 nånstans där med tumstock, o ger dessutom ett betydligt större intryck! Sista 1-2 månader har han dock knappt vuxit på höjden men han börjar fylla ut lite o få lite muskler.

Kan berätta att mina två 1-åringar var superduktiga idag när vi bytte betes hage. Båda gick raka vägen in i transporten och ställde sig och käka direkt =)Gick lugnt ut också! Dom ligger på + idag ;)

kl
Vad duktiga alla är med sina 1-åringar:eek:

Nåja, jag mätte Dahlia i förrgår, hon är fortfarande 156 fram, men nu 161 bak...

Hon är helt underbar att gosa med:love:

24dkimr.jpg

Fick fler bilder, men min dator vill inte ha 2 sidor uppe, då låser den sig:cool: Så fler bilder kommer senare:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar