11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

aj aj!:( Så trist för er!!!

KL.
Zoleros skada märker jag fortfarande inte av.. men en viss oro finns ju alltid där. Hingstbetet hoppas jag kommer bli ett bra test för honom och sedan blir det röntgen i samband med när han ska skäras är planen:)

En liten bild på sötnosen
544796_10150627600531344_563156343_9245996_752737893_n.jpg

Min har bakslag på bakslag. Det är fortfarande aj-aj-aj på framfoten med böld, så idag kommer hovis igen. :grin: Blir väldigt less på allt detta.

Han har så ont att han knappt går på foten ibland, och sen rätt vad det är så springer han och jagar storebror och bankar på hans stackars rygg... :devil:

Men vilka bekymmer ni har, vad trist!

Min lillfis har blivit avmaskad idag, fått en ordentlig ryktomgång och fått en ny grimma, han är uppe i ponnystorlek nu:D Han är en sån cooling som vanligt, provade att borsta hans jämngamla kompisar, men de tyckte det var väldigt obehagligt:cool:

Våren har ju kommit, men han vill inte riktigt ge upp sin päls än. Det släpper på sina ställen, men så har han också björnpäls, så det lär ta tid...

Ja jag blir så less på allt detta! Min kille har en ponnygrimma också, men ganska långt inspänd, det dröjer nog innan jag behöver spänna ut den mer. :D

Charlottee: Han är så himla fin din kille! :love:

KL
Nu har ju hovis varit här igen, det var EN TILL böld, på SAMMA fot. :cool: Inte konstigt att stackaren inte kunde stå på foten... :(

Han blev först klämd överallt, och den här gången hade han sjukt ont när hovis klämde med visitertången, vilket han ju inte alls reagerade på förra gången. Så hovis plockade av skon och hittade en fin fläck med röta på insidan. :grin: Så han grävde ur ordentligt och fick fram hur mycket skit som helst! Och ja, där långt upp hittades ännu en böld... Bölden satt dock så djupt att han inte riktigt kom åt, så han misstänkte att även den kommer spricka upp i kronranden då lillfisen redan är sjukt öm och varm där ovanför. Det tidigare såret mitt fram har iaf läkt ihop fint (har spolat varje dag med jodopax) så man kan ju hoppas att det inte blir mer komplikationer där... Suck!
När hovis karvat klart stoppade han in tjärdrev och slog på skon igen. Det gjorde ont på liten när dojjan skulle på igen, men han är riktig kämpe och försöker bara backa/gå framåt, han är verkligen supersnäll! Så nu avvaktar vi ett par dagar och ser hur det utvecklar sig. Jag skulle ringa hovis igen på tisdag och rapportera...

Som lite rolig info, den mörkbruna födde vi upp för hand from två månaders ålder och min tant var styvmor!
Så härligt att höra att de mår fint där!

Nu var det ett tagsen jag var in här, läser att era åringar växer så det knackar lika så gör även min. Men era har betydligt kortare päls än min åring ;) iosf kan det nog bero på att vi bor norröver. Här kommer en blidbom på min 11 månaders hingst.

32933846.jpg

32933848.jpg

32933849.jpg

Vinterbilderna är tagen i månadskiftet januari -februari, Det sista är taget i mars ( för en vecka sen).

Har några funderingar, när tänker ni kastrerar er hingstar? Min är super snäll och lätt att hantera, men han har tyvärr inge avelsvärde ( då mormors far är icke godkänd )?
Ska man låta honom vara hingst så länge han är snäll eller ska man kastrera honom för säkerhetens skull ( ifall han bryter sig ut ur hagen och springer till grannarna... de har både hingstar och ston, han har ännu inte hoppat ur/ sprungit ur hagen en ända gång.. peppar peppar)

Tack å bock! :bow: :D

kexet01: Så länge min sköter sig så får han fortsätta vara en han, skulle han bli omöjlig blir han genast en det. ;)

Ju tidigare du skär honom desto mindre kompikationer och det finns inga studier som visar att de får mer massa av att spara på dom .

Skar min nu när han var 9 månader och kulorna precis trillat ner :)

Mia

Mindre komplikationer, tänker du hanteringsmässigt eller "kastreringsmässigt" då? :)

KL
Min har trampat av sin dojja på¨onda framfoten = ännu ondare... :cool:

Jag tänker kastrera till hösten. Magnus är inge "hingstämne" han har faktiskt ingen hingstkaraktär över huvudtaget! ;) Annars har jag kastrerat vid både 3, 5 och 17 års ålder och det har läkt ihop hur fint som helt. Men dom som var 5 och 17 har blivit kastrerade på klinik och blivit sydda.Kostar lite mer än stående kastrering men jäklar vad fint det blivit ;)

Jaja nu fäller Magnus och Roxi för fullt och när jag kommer med borstarna så står dom och njuter! Magnus är en riktig gopropp och lägger gärna huvudet i famnen och vill bli kliad!

Här är en bild på Magnus the stallion! haha

Min ska skäras i höst.
Jag har redan förvarnat veterinären när han var ute och vaccinerade att han får ta både åringen och shettisen :D

Så de får busa tillsammans som hingstar hela sommaren lång :banana:

64058_190377157732178_100002796869229_219626_1016818815_n.jpg

Nejmen stackars liten, tar det aldrig slut?

kl
Lite nya bilder på hagens små elvor:laugh:

Dahlia med flod-häst mamma

2dkd26p.jpg

Fortfarande älg...
k3nk3n.jpg

Fina Maui

2q3wv2f.jpg

Dahlia

24lj85z.jpg

Alla

1eryih.jpg

Min lille herre ska kastreras men när är inte bestämt ännu. Antingen i höst eller nästa vår.

KL.
Jag har fixat ny smartphone med en rätt hyfsad kamera.. så nu fotar jag allt som rör sig.. och även det som inte rör sig:D

fick en himla söt bild på en väldigt duktig pålle idag.. vi hade besök av hovis och han skötte sig kanon! stolt matte! (han brukar protestera vanligtvis)
Jag tror poletten äntligen har trillat ner, han är så medgörlig numera:)
564332_10150632122816344_563156343_9262238_1532516905_n.jpg

Mwihi, sötnöten! :love:

Grandezza: Lika fina som alltid! :love: Din ser så himla jämn och vuxen ut!

KL
Koronn fortfarande halt, men nu verkar det mera vara att han ömmar när han kliver på nånting (skon åkte ju som sagt av). Pratade med hovis och han sa att jag skulle fortsätta som innan också skulle han komma förbi på fredag och kolla lite mer och kanske slå på en ny sko. Hopas liten får vara utan mer skit sen...

+ Maja-Kandi, tack! Ja hon har rätt mkt resning, det syns verkligen när hon står jämte sin morsa, hon har huvudet högre än mamma, de ser nästan jämnstora ut:o

:rofl::rofl::rofl: haha, ja,lilla skruttan är en riktig sötis:p tyvärr är hon inte min, och följer inte med när vi flyttar:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 419
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18