103% råprotein - hur kan det vara så?

Funderingar

Trådstartare
Fick foderanalys av min höbonde och där står det att råproteinet är 103%. Hur i hela vida världen kan det stämma? Analysen är för ko, tyvärr, så jag måste räkna om det för häst. Men hur räkna då det står 103%? Det fungerar ju inte i några som helst räkningstabeller eller liknande heller. Någon som kan svara på detta? Är det jag som är dum eller är detta fel?
 
Men är det inte bara % av typ 1 kg eller nåt sånt då? Fast 679 låter ändå lite dumt förstås...

/Lavinia
 
Då är det ju inte procent utan gram/kg.

% av 1 kg?? Behöver ju inte alls vara i gram/kg det kan ju lika gärna vara %/kg, som många mineraler anger i. Råprotein anges tex i % i Kraffts färdigfoder, (det gröna har 16% råprotein och 150 gr smältbart) trots att smältbart är i gram.

Fast jag får inte ihop de höga siffrorna ändå.

/Lavinia
 
Fick foderanalys av min höbonde och där står det att råproteinet är 103%. Hur i hela vida världen kan det stämma? Analysen är för ko, tyvärr, så jag måste räkna om det för häst. Men hur räkna då det står 103%? Det fungerar ju inte i några som helst räkningstabeller eller liknande heller. Någon som kan svara på detta? Är det jag som är dum eller är detta fel?

Mitt tips är att det är 10.3% råprotein och 67.9% TS.
 
Nu får du nog träna lite på matten ;)

Jag vet inte vilken matte jag ska träna på utöver att jag redan sagt att siffrorna känns för höga? Räkna har jag inte gjort av vettig orsak (sifferblind och utbränd, inte lönt att försöka). Jag konstaterade bara att det anges i % behöver inte vara fel, däremot är nog själva siffrorna i sig helt galna. Lite kommatecken nånstans gör de säkert bättre.

/L
 
Procent betyder hundradel. Det innebär att det aldrig kan vara mer än 100% av någonting i någonting.

Procent per kg är fortfarande procent, det är ingen skillnad vad du räknar i för enhet, det är fortfarande andelar man pratar om.

Om något är 103 per kg så är det inte procent. Pratar vi foder är det generellt sett gram.
 
Procent betyder hundradel. Det innebär att det aldrig kan vara mer än 100% av någonting i någonting.

Procent per kg är fortfarande procent, det är ingen skillnad vad du räknar i för enhet, det är fortfarande andelar man pratar om.

Om något är 103 per kg så är det inte procent. Pratar vi foder är det generellt sett gram.

Tack! Du uttrycker precis det jag försöker skriva men uppenbarligen inte har hjärna för. Siffrorna är fel men att det står % kan fortfarande vara rätt (även om det känns sannolikt).
/L
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 807
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 083
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp