10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här händer inte så himla mycket nu, var ut på en skrittur i onsdag på en pigg men väldigt snäll tjej.
Mörkt som tusan och givetvis hade jag glömt pannlampan också.

Nu har hon fått stå igen då jag varit hästvakt till en annan också och sen är det bestämt att vi flyttar på söndag till nya stallet.

Både spännande och skrämmande måste jag erkänna, men att ha en tjej i stallet som jag känner (kommer från min gård också) så känns det betydligt bättre. Var väl lite därför jag flyttar dit med, för att hon valde och flytta dit med sin.

Känns sådär att transportera Miraz nu när hon är dräktig, men vad ska jag göra?
Jag hoppas allt går bra, hon brukar som sagt inte vara den som stressar upp sig. Lite läskigt med transporten men det brukar gå över direkt, värst är urlastningen, den är verkligen läskig tycker hon (att backa ut). Men sist gick det så himla bra :) Så hoppas på det nu med.

Då är flytten gjord och allt gick så himla bra.
Duktig tjej med lastningen, var lite upp på rampen och sen ner men vips så gick hon med in sen. Tog nog inte ens 5-10min. Så skönt att hon är lätt på det viset.

Ihopsläppet gick otroligt bra med, hon gick in som hon brukar. Ingen som hälsade på varandra men dom gick runt varandra och en vände rumpan till direkt och hota med benet mot henne men Miraz gick undan, hon är inte den som bråkar.

Sen ställde dom sig och käkade och inga problem alls.
Hoppas att dom kommer hälsa på varandra snart men ingenting under den tiden vi var där och höll på.

Hoppas allt blir bra där nu, läskigt med nytt ställe och nya människor.

Min gammelman (kblstravare) var också väldigt svårt att hitta bett till. Och mkt stark!
Waterford, D-bett i gummi, Pelham i gummi, Hack, Sidepull funkade han bäst på. Allra bäst var Waterford, då han kunde tugga på "kulorna".
Hack funkar inte, det är nog sämst faktiskt. Och waterford har jag svårt att tro då han inte ens klarar 3-delade. Blir för "rörigt" i munnen på honom.
Har gått tillbaka mitt bomberbett och det känns bra just nu. Han är ju superkänslig så vill inte betsla upp för hårt, vill bara ha en nödbroms ;)

Hack funkar inte, det är nog sämst faktiskt. Och waterford har jag svårt att tro då han inte ens klarar 3-delade. Blir för "rörigt" i munnen på honom.
Har gått tillbaka mitt bomberbett och det känns bra just nu. Han är ju superkänslig så vill inte betsla upp för hårt, vill bara ha en nödbroms ;)
Ok. Min tok funkade bäst på Waterford. Han gillade kulorna

Okej.....

Här kickstartade vi 2017 med en rejäl avåkning. Tack fröken Femke. Jag har otroligt ont överallt nu då jag fick en rejäl flygtur. Obra. Sträckt mig i vänster arm insida höger lår samt rejäl smäll på nedre ländryggen. Blev en kort ridtur. Får se om det blir en liten skrittur i skogen idag så man mjukar upp sig. Tack gode gud för liniment. Har typ badat i det.

Men men så kan det gå. Bara att sitta upp och hoppas man sitter kvar i nästa omgång. Skethäst :rofl:

Och bamsegrattis till våra 7-åringar :D
De är ju snart vuxna juh, iaf på pappret. I huvudet blir nog inte Våd äldre än 3 :p
Visst är det lite konstigt? Inte kan väl våra små bebbar vara vuxna nu? Jag kallar ju min för "lilla fröken svart" ibland (ja, lite fånigt, jag veeet), så även på nya stallets facebooksida. Vi flyttade i går och nu haglar (nåja) kommentarerna "vadå lilla?!" från stallkamraterna :angel:.
Skönt att flyften gick bra, @Molin. Det gjorde det för oss också, när vi väl fick in hästen i finkan :p. Men hon är ursäktad lite istadighet. Hon har inte åkt sedan vi flyttade sist för två år sedan. Tidigare lastade jag och åkte ensam och jag började ensam igår också , men det var inte riktigt så enkelt denna gången, så jag fick ringa på hjälp. Men jag har inte underhållit det så jag får skylla mig själv.
Det känns bra lyxigt med anläggning efter det spartanska lilla stallet vi flyttar från. Bara det att ha VARMVATTEN. ...Och FIKARUM. Sjuåringen var salig. Hon vill följa med till stallet varje dag, sa hon. Men i morse var ettochetthalvtåringen med istället. Hon verkade mycket förtjust hon också. Jag tycker mig minsann höra att hon bytt ut sitt "att" (katt, som hon hittills titulerat alla djur) med "ätt". Det måste ju betyda häst, eller hur :D?! I morgon ska jag iallafall ha ensamtid med hästen för då ska vi kolla in ridhuset. Idag motionerade hon sig rätt bra i hagen på egen hand.

Igår lastade vi och åkte iväg till ridhus. Lilla fröken bocklisa skötte sig exemplariskt även om piloten dvs jag inte kunde sitta ner ordentligt tack vare hennes senaste bravader på ridbanan men men

Galopp över bommar och det är här vi måste komma åt mer. Galoppjobb och få till detta. Ska åka till ridhuset imorgon igen och då även hoppa litegranna i galopp för att få igång styrkan på henne. Femke är sjukt irriterad över att hon måste lyssna på mig och inte bara rusa iväg åt alla håll och kanter :rofl:

Tant fuxdam är livsfarlig att rida just nu. Det spritter i benen åt alla håll. Luftsprång och andra dumheter. Livrädd för ett hörn mm mm ja ja det släpper väl snart igen. :)

Jag vill ha ridhus! Dumma tomte att inte ge mig det i julklapp

Igår lastade vi och åkte iväg till ridhus. Lilla fröken bocklisa skötte sig exemplariskt även om piloten dvs jag inte kunde sitta ner ordentligt tack vare hennes senaste bravader på ridbanan men men

Galopp över bommar och det är här vi måste komma åt mer. Galoppjobb och få till detta. Ska åka till ridhuset imorgon igen och då även hoppa litegranna i galopp för att få igång styrkan på henne. Femke är sjukt irriterad över att hon måste lyssna på mig och inte bara rusa iväg åt alla håll och kanter :rofl:

Tant fuxdam är livsfarlig att rida just nu. Det spritter i benen åt alla håll. Luftsprång och andra dumheter. Livrädd för ett hörn mm mm ja ja det släpper väl snart igen. :)

Jag vill ha ridhus! Dumma tomte att inte ge mig det i julklapp
Du är en hemsk pilot som bestämmer sådär ;)

Igår var jag gött taggad på att ha tid att verkligen rida igenom Våd ordentligt, känns som det blivit lite sådär med det över jul och nyår. Självklart blåste det halv storm, men vad gör det när man har ridhus (hehe @Diabetikern; ) ) tänkte jag. Byggde fram lite småhinder och la ut lite bommar. När jag kom ner med Våd så tog det dock i med blåsten ännu mer samtidigt som det snöhaglade :wtf: vinden låg på mot ena långsidan och det lät bokstavligt talat som att ridhuset skulle lyfta. Jag brukar alltid skritta fram Våd för hand, igår var han mer i luften än på backen. Vilket gjorde att jag började fundera över om det verkligen var en sån bra idé att rida. Men va fan, ingen minns en fegis.
Hoppade upp och vi fick till vårt bästa pass på läääänge :love: jag fick kämpa som en blå, men jäklar vad fin han var.

Idag vaknade jag till ett vinterlandskap, 3 dm snö och 12 minus (i skrivande stund 19 :love:). Jag och en tjej i stallet hade planerat långtur, och kunde ju inte fått bättre väder. 2.5 timmar var vi ute i skogarna, red till närmaste klubben och nyttjade "deras" vägar. Låååånga galopper i orörd snö i strålande sol :love: så härligt, Våd var sådär lagom pigg och glad som jag älskar honom. Gårdagens jobb verkar gjort gott då han var mjuk och fin i sidorna igen :D

Tyvärr syns det inte, men han var vit av frost på hela benen samt bringa och hals när vi kom tillbaka. Men han e fin iaf :D:p
20170105_125831-1_zpsq1v7avbo.jpg

20170105_125834-1_zpsd7pnawcr.jpg

Och vi har landat sen flytten, jag tror vi vågar börja utforska vägarna omkring nu.
Känns skönt på det viset att hon är så himla cool i det mesta men måste erkänna att det kommit lite humör av något slag i bruttan sen hon blev dräktig.

Inte så det syns så direkt utan mer när vi kör ledövingar/AR eller som till shettisen i hagen :o Haha
Helt annan häst ibland.

Men hon är absolut inte dum!

Vi har haft vinter ett tag nu och även KYLA! Runt 22-25 minus runt omkring oss, för kallt för min del. Sol och -5 kan jag gå med på :p hahaha.. Sådan rejäl fryslort så det finns inte, älskar snön verkligen men absolut inte kylan!

Jag hoppas bilden fungerar!
Jag tror vi har presenterat oss innan kanske men detta är min fina Älga "Älsa" som jag köpte i april 2016. Vi har inte hunnit göra så mycket då vi startade sommaren med en dunderförkylning och sedan bestämde Älsa sig för att trampa på min lilltå som blev en öppen fraktur. :( Efter det har hon varit lite krasslig och jag lite krasslig. Och nu bakar jag en bulle så min ridning är inte av så hög kvalité då jag bara blir osmidigare för varje dag som går. Men nu har vi kommit iväg till min bästa vän som tömkör henne. Vi har varit där 4- ggr och vilken skillnad det är! :D
Älsa har aldrig gjort något annat än sprungit rakt fram i olika hastigheter och hoppat hinder på mer tur än skicklighet. Men nu börjar hon förstå att bakbenen ska sitta ihop med resten av kroppen samt att vi hittat muskler på henne som tidigare inte funnits! X)

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=7cdb3b381274d861b5c55f27f53231d7&oe=58E315C3

Idag hade vi superfint väder och jag kunde inte hålla mig, det är lugnt i hagen så känns som man kan ta sig ut lite nu.

Otroligt vackert väder och vi tog oss en barbackatur i skogen, vi har en stig precis ifrån våran gård så vi följde den och upp i skogen, jösses så fint det är där ute =D
Miraz var helnöjd även hon, tror även hon var redo att utforska vägarna där ute!

Bjuder på någon bild!

40908071-479C-4E65-AD53-518D348C8114_zpsfg7qt5ru.jpg

5A003A12-EC55-4E06-BED5-25F494B3C7F7_zpszu2ck7r6.jpg

DF7D7F11-7ABA-48E0-8A6A-9752B5A1D9F0_zpsebbuh16f.jpg

Och här hittade vi en rolig backe som man kan träna upp och nerför sen =D
085B222F-DE98-43E5-83B5-7873C60F1CEB_zpswnp2kvnx.jpg

0C677596-C213-46A6-8CFC-9D75DA75A8E8_zpsi9ky4dez.jpg

Det känns väldigt bra hittills faktiskt!

Måste bara få skiva av mig lite...

Är så fruktansvärt trött på att man verkligen ger sitt allt och så blir det ändå inte rätt eller bra!! :rage::cry::arghh:

När jag köpte Max så ville jag verkligen att allt skulle gå bra och att vi skulle slippa onda ryggar osv pga av felaktig sadel etc.
Så jag sökte och kollade upp vilken sadelutprovare som var bäst och som kom rekommenderad. Då jag inte kan så mycket om sadlar och ville ha proffs hjälp med det.
Sagt och gjort så åkte jag och Max iväg och provade ut vilka sadlar som passar både honom och mig bäst. Kostade mycket pengar men vad är inte rätt utrustning värd!

Red max rakt ut i skogen i ca 2 månader sen blev han allergisk och skadad. Vila fram till september.
Sen nu har vi ridit ganska kontinuerligt och nu har han ju börjat bocka och att Max fått skav där sadeln ligger.
Ringde sagda sadelutprovaren och berättade detta då den ingick 2 inpassningar vid köpet.

Var där den 23 och han ville bara se Max sadlad och sa då att jag sadlar för långt fram. Försökte då få ett hum om var den ska ligga för att ligga bra enligt honom.
Men han sa iallafall i slutändan att sadeln låg perfekt.

Åkte hem och problemen kvarstår. Max har blivit mer öm i ryggen och jag fattade inte hur sadeln kunde ligga perfekt när jag sadlade för att senare ligga på bogarna...

En tjej i stallet som är super duktig och tävlar ganska högt (vet om mina och Max problem) kom fram till mig en dag när jag sadlade och sa att min sadel är ju för bredd!
Jag bara "nej sadelutprovaren har kollat och den ska ligga bra!"
Men hon visade exakt hur den låg fel och att den även glider fram!:meh::cautious:

Red idag i en av hennes hästars hoppsadel som hon tyckte låg bättre och vilken skillnad det blev! :nailbiting::rage:

Förstår ni hur sur jag är just nu!!!! Betalade hur mycket som helst för de besöken + sadeln och så ligger den fel!
Ja menar vad f*n ska man göra?!?:down: Utbilda sig till allting själv så man kan våga lita på någon?

Jaja har bokat tid till Göran Larsson den 20 och så får vi se vad han säger. Har iallafall ett tillfälle till att åka till sadelutprovaren som ingick i priset....

Men försökte göra allt i min makt för att det skulle bli bra och så blev det fel ändå.. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 480
Senast: WildHorse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 548
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 707
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka