10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@border_kelpie

Så ska du absolut inte tänka! Din häst kan tycka det är extra roligt nu och därför busar med dig. Mitt fuxsto sköter sig nästan alltid exemplariskt när mor min rider. Hon är inte världsbäst och kämpar med balansen ibland. Men mär jag sitter upp blir det tjoho matte. Håll i dig för jag tänker reagera för allt! :D

Hästen din mår inte dåligt för att du inte är elitryttare. Han har kul med dig och busar. Vilket vi.människor inte uppskattar på samma sätt.

Ta hjälp av tränare och försök tänka positivt. Det blir bara värre och lätt att hamna i en ond spiral. Du spänner dig och väntar på att han ska göra något och då blir det en självprofetia. Sitt upp och kör på som ingenting. Ta djupa andetag, slappna av och hitta glädjen

Det är dessutom ofta man får ta några steg tillbaks för att komma framåt igen.

Du är INTE dålig för din häst!

Igår tog jag och skrittade den pluttelilla rundan i skogen med en annan i stallet, herregud så man saknat detta <3
Och nu åker vi iväg över jul ner till Göteborg och ska alltså klara mig ifrån min lilla bebis, ingen julaftonsmorot blir det denna julen.

Vi ska åka förbi henne nu innan vi åker neråt men glömde såklart köpa morötter igår :o Känner mig taskig! Haha
Hästvakten kanske har så hon kan ge henne en imorgon!

Ja måste få spekulera lite här hos er..

Asså jag har fått så mycket tankar i mitt huvud nu på senaste tiden så det är sjukt. Är en människa som gärna över analyserar saker.
Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska tänka?

Har haft en rädsla ett litet tag att jag är för dålig för min häst. Trodde inte det gjorde honom något att en mindre bra ryttare ( jag ) red och ägde honom.
Men han har ju betet sig helt konstigt nu den senaste månaden. Stuckit med mig, bockat och skygat för saker som han inte ens kollade på innan.
Kan det vara att han stör sig över min balans?

För en kompis till mig som ibland brukar rida honom red ut idag och så var han sitt gamla snälla jag?..
Visst nu har jag dragit ner ganska ordentligt på kraften de senaste 2 veckorna men kan det göra så stor skillnad?
Hoppas bara det inte beror på mig! Försöker leta efter en bra tränare som verkligen vill träna mig och inte sitta och såga hästen i munnen.

Ja måste väl rida ut på honom för att få veta. Måste dock tänka på att inte spänna mig och inte vara nervös!
Jag håller med @Diabetikern . Tänk inte så.
Dessutom: Det är halt och hårt i backen just nu. Alltså inte de bästa förutsättningarna för att rida ut om man inte känner sig trygg med sin häst. Självklart ska hästen få allsidig motion och ridas ut, men om det inte funkar just nu så lägg ner ner det ett tag med gott samvete. Känns det okej att skritta ut så gör det. Det är ju väldigt bra och stärker hästen på ett skonsamt sätt. Annars låt det vara eller gå skrittpromenader vid hand. Träna, få hjälp med lite knappar och så funkar det säkert sedan. I vår när underlaget är säkrare kan du iaf ta bort oron för det ur ekvationen. Hästen mår inte dåligt för det, jag lovar. Ibland får man sätta säkerheten först bara.

Alltså, vilken häftig maskeradutstyrsel, @KrullTroll :love:! Och ett sån't roligt evenemang. Jo, jag vet att maskeradhoppningar är vanliga, men jag har aldrig varit på någon.. ännu... Hoppas att julklappen inte slog sig för mycket i samband med den ofrivilliga avsittningen bara:p.
Jag har gjort slag i saken; snart flyttar jag hästen från det lilla stallet nära mitt hem till ett större inackorderingsstall med ridhus i mina gamla hemtrakter. Min bästa kompis har sin häst uppstallad där och vår tränare kommer dit om vi är två som rider. Det känns som rätt beslut just nu. Var sak har sin tid och nu när minstingen blivit litet större vill jag fokusera på att verkligen kunna rida och träna utan att ta hänsyn till underlag och brist på ljus. Det ska bli så roligt! Kanske finns utrymme för maskeradhoppningsdeltagande och liknande för oss också i framtiden nu. Det brukar anordnas en del roligheter i det stallet, vet jag.
Det är lite sämre hagar än i nuvarande stall så hästen behöver aktiveras fler dagar, men å andra sidan är det lättare att få till med ridhus. Det blir väl några varv på lina eller lös de dagar jag inte hinner rida/tömköra ordentligt.
Annars rullar det på. Hästen är i fint hull nu (efter sommarens övervikt), men blev lite spänd i ländryggen för ett par veckor sedan. Jag var orolig att det var bakknät som spökade igen, men enligt behandlare kändes det fint. Hon var pyttelite spänd i höger bog och höger lår. Kanske har halkat i hagen eller något. Det är bättre nu med massage och Arnika. Jag har täckat på lite mer för säkerhets skull också. Hon är ju naken inne och har regntäcke ute om det är plusgrader annars, men nu får hon ha stalltäcke och fodrat ute. Hon gillar det inte riktigt och jag får lite dåligt samvete, men vill ju inte att hon ska bli kall heller. Hade ju en rygghäst tidigare och varit glad över att denna klarat sig bra med mindre täckning. Men, men.
God jul på er allihop!!! :heart

Ja måste få spekulera lite här hos er..

Asså jag har fått så mycket tankar i mitt huvud nu på senaste tiden så det är sjukt. Är en människa som gärna över analyserar saker.
Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska tänka?

Har haft en rädsla ett litet tag att jag är för dålig för min häst. Trodde inte det gjorde honom något att en mindre bra ryttare ( jag ) red och ägde honom.
Men han har ju betet sig helt konstigt nu den senaste månaden. Stuckit med mig, bockat och skygat för saker som han inte ens kollade på innan.
Kan det vara att han stör sig över min balans?

För en kompis till mig som ibland brukar rida honom red ut idag och så var han sitt gamla snälla jag?..
Visst nu har jag dragit ner ganska ordentligt på kraften de senaste 2 veckorna men kan det göra så stor skillnad?
Hoppas bara det inte beror på mig! Försöker leta efter en bra tränare som verkligen vill träna mig och inte sitta och såga hästen i munnen.

Ja måste väl rida ut på honom för att få veta. Måste dock tänka på att inte spänna mig och inte vara nervös!

Åh jag känner igen mig så i det du skriver! Jag släppte kraven på mig själv, red inte på ett tag (iofs tack vare att jag är mörkrädd och kom på ursäkter för att slippa rida ut själv i mörkret haha) och nu känns det bättre igen :)

Var inte så hård mot dig själv! Det kommer kännas bättre :) Skit i att rida om det känns jobbigt, och ha inte dåligt samvete för det! <3

Tack allihopa! :D Känner mig lite pep i och med andra känt likadant :p!

Nej i och med att jag skadade ryggen när jag trillade av sist så har jag ridförbud, Men jag red faktiskt idag då vi var och kollade så att Max sadel fortfarande låg bra och det gjorde den. Men det bästa av allt var att jag red i alla gångarter och det gick bra :laugh:.

Men man känner att han är som en tickande bomb med energi :eek::o?

Så fick trava ganska mycket och fokusera på att han tog mina förhållningar- vilket han gjorde.

Och har fått tag i en tränare som jag funderar på att prova.
Men hur mycket betalar ni för era träningar?

Nej i och med att jag skadade ryggen när jag trillade av sist så har jag ridförbud, Men jag red faktiskt idag då vi var och kollade så att Max sadel fortfarande låg bra och det gjorde den. Men det bästa av allt var att jag red i alla gångarter och det gick bra :laugh:.

Så fick trava ganska mycket och fokusera på att han tog mina förhållningar- vilket han gjorde.

Skönt att det känns bättre. Det kommer att ordna sig, såklart!
Till din fråga; Den dyra (sällan-tränaren) tar cirka 700 kr för 50 minuter och den billiga (hemmatränaren som är superbra) tar 200 kr för en timme om man är två stycken som rider. Om man vill rida ensam blir det dyrare eftersom hen åker till oss.

Min bäste tränare tar 300, honom tar jag ut 1-2 ggr/månad.
Sen har jag en kompis-tränare (som anordnade hoppningen), henne betalar jag bensinen och bjur på fika :D

@Tualma julklappen mår rätt bra, råkade dock göra nått på jobbet ikväll som högg till som f*n i muskeln. Så nu har jag sablans ont, men hoppas det ger med sig :p blödningar i muskler e inte att leka med.
Hoppas byte av stall gör er så gott som det låter :)

God jul allihopa!!!

Får väl presentera mig själv med! Köpte mig en 10:a i somras :)
IMG_20161223_103741_zpsmsdaapda.jpg

Haha han ser såå taggad ut på bilden ;D hrm

Än så länge rider vi mest rätt kravlöst i skogen, vart iväg på några träningar, men nu med mörkret blev allt trööök (och läskigt haha), och med stress på jobbet så har skritt i skogen vart gött.

Har nyligen fattat att det finns en tränare på andra sidan vägen typ, dock inget ridhus, så till våren tar vi nya tag och får hoppas på att vi gillar tränaren! Hade vart lyxigt när det är så nära :D och skönt att slippa åka iväg med transporten!
(@border_kelpie vet ej vad han tar, men en jag testade tog 250, en annan 400. Om man åker till dom då, mer om dom kommer till en)

Idag tänkte jag rida en lugnare tur för att lixom bara mjuka upp musklerna, på både honom och mig. Men börjar tro att någon matar min häst med uppåttjack när jag inte ser O_o en jäkla krutdurk är vad han är och ibland så jäkla stark. Han är känslig i munnen och går så fint på sitt novabett i dressyr och markarbete, men ute blir det en jäkla dragkamp när han är såhär taggad. Han lyssnar ju, och det är inte okontrollerat. Men vill inte behöva ta i som jag måste nu. Funderar på vad man kan använda för bett tillfälligt för att kunna fortsätta rida med lätt hand och slippa kampen..:cautious::wtf:
Han tycker nog själv att han är himla snygg när han trippar runt på tå som en jäkla bomb :p
Min gammelman (kblstravare) var också väldigt svårt att hitta bett till. Och mkt stark!
Waterford, D-bett i gummi, Pelham i gummi, Hack, Sidepull funkade han bäst på. Allra bäst var Waterford, då han kunde tugga på "kulorna".

@border_kelpie Jag lägger 350,- och då är det hoppning och vi är max 5st. Nu tränar jag varannan vecka men kommer öka upp det till varje vecka när hästen är starkare :)

Underbart med alla plusgrader nu så man kan rida ute och ridbanan fungerar. Vi ska sätta upp lite bättre belysning så kanske jag kan nyttja bommar/små hinder även på kvällstid :D

Betalar 300kr för 30min när min tränare kommer. Värt varenda öre! Min gamla tränare tog 250kr för 30min så det är inte så stor skillnad, hon är dock massör också så hon brukade passa på att lossa ev spänningar under/efter lektionen ;)

Grattis på födelsedagen! :):) @KrullTroll

I går var jag och Kaprifol och tränade dressyr! Hon har ganska nyligen vilat en dryg vecka (varit utomlands) så det var härligt att komma igång igen.

img_0339.jpg

Jag har klippt henne lite också, inte lika tjusigt som vissa andra här i tråden, men helt okej. :D
img_4899.jpg
Söta tjejen! Förstår att det är kul att komma igång igen.

Jag är krasslig som tusan. Har en sådan där manlig förkylning som håller på och tar livet av mig...

Femke rullar på. Igår hade jag bara 2 krumsprång sen kunde vi galoppera i båda varv utan krusiduller. Mycket sitter ju i huvudet på henne så peppar, peppar det kan börja släppa :D

Kanske blir häst av denna dam också :D

Gott Nytt År på er allihop!

Igår var jag iväg och hopptränade igen, så himla roligt! Jag tyckte faktiskt att jag, för ovanlighetens skull, verkligen hade fokus och red så bra jag kunde! (Jag är lite lätt disträ i vanliga fall och snurrar runt i min egen värld :grin::o) Slutar aldrig förvånas över hur himla trevlig häst jag har lyckats köpa! Allt blir roligt med honom :D
Igår hade vi hela ridhuset (20x80) så det var riktigt härligt att kunna galoppera på ordentligt, vi behöver jobba på att få upp ett bra tempo! Synd att ingen var med och kunde filma, hade varit kul att se hur det såg ut, känslan var bra iaf, så jag lever på den! :angel:

Gott nytt år på er! :banana:

Får väl presentera mig själv med! Köpte mig en 10:a i somras :)
IMG_20161223_103741_zpsmsdaapda.jpg

Haha han ser såå taggad ut på bilden ;D hrm

Än så länge rider vi mest rätt kravlöst i skogen, vart iväg på några träningar, men nu med mörkret blev allt trööök (och läskigt haha), och med stress på jobbet så har skritt i skogen vart gött.

Har nyligen fattat att det finns en tränare på andra sidan vägen typ, dock inget ridhus, så till våren tar vi nya tag och får hoppas på att vi gillar tränaren! Hade vart lyxigt när det är så nära :D och skönt att slippa åka iväg med transporten!
(@border_kelpie vet ej vad han tar, men en jag testade tog 250, en annan 400. Om man åker till dom då, mer om dom kommer till en)
Så söt! Välkommen till tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 480
Senast: WildHorse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 548
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 707
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka