10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har flyttat in en ny ponny i stallet. Det är en känslig tjej som inte haft det helt lätt i livet, i hagen har hon blivit rätt hunsad men står ofta och trånar efter Våd som går i hagen bredvid. Så de fick helt enkelt träffas, och jag blir återigen så imponerad av min hästs beteende med andra hästar.
Han började med att valla runt henne som han brukar för att lixom få sig en första uppfattning, men detta vart stackars ponnyn väldigt stressad över och började springa runt runt. Våd ställer sig då i mitten, sänker sitt huvud och bara väntar in henne. Snart lugnade hon sig och vågade sig fram till honom. Medan han stod med sänkt huvud alldeles stilla fick hon nosa, buffa och nypa honom i skinnet. Tillslut stod de och kliade varandra, något ägaren inte visste om hon sett ponnyn göra med någon häst innan. Han är en klippa min Våd :love::love:
15327287_10154274902423789_4555039006217418324_n.jpg

under dagens ridtur däremot var han allt annat än en klippa :rofl:
Mer som en tjutande vildhingst :D
Pep, småstegra, hoppa stillastående över varenda stock, rumpan levde ett eget liv och hade knappt någon annan fungerande gångart än galopp. En mycket pigg kille, vilket han har varit de senaste veckorna. Brukar bli sån när det blir kallt, men tycker inte vi haft den kylan ännu. Men energi har han så det räcker och blir över :p
Rätt biffig oxå ;)
15267739_10154269115383789_4609834534662605006_n.jpg

@Thrillie Vet inte riktigt mål för 2017. Jag har löst min licens så ut på tävling ska vi Både med Femke och det andra stoet jag har hemma men först ska vi igång ordentligt.

Tror jag ska försöka starta en dressyr på fuxdamen :nailbiting: Hon går ju som en klocka och flertalet tycker vi borde göra det så kanske ska starta en innan vi tar ett föl på henne. Men det återstår att se. Senast jag tävlade dressyr var jag typ 9 år :rofl:

På tal om dressyr så slängde jag på dressyrsadeln för andra gången den här veckan O_o
Hade en tanke om att hoppa, men var för lat för att bära fram och framförallt bort bommar :wtf:
Ville ändå känna lite på honom efter gårdagens räserrunda, och det verkar som den gjorde honom gott. Han var så mjuk och fin idag, pigg och framåt så väl framme för skänkeln men ändå lyhörd och inte stark eller stressad :)
Red lite vägar ut LB och det gick bra mycket bättre än vad jag trodde, speciellt travlägningen kändes miltals bättre än vad jag hade förväntat mig. Fortfarande massor att jobba med såklart, men blev så positivt överraskad över att hur fin känsla jag fick :D
Sen var det en annan tjej som red samtidigt som var lite hurtigare än jag och släpade fram ett hinder. Så det rullade vi över som i en åtta ett par gånger, I DRESSYRSADEL! :nailbiting: Jag e f'*n modigare än vad jag trodde :cool::D
Dyr häst idag kan jag sammanfatta med. Nu skall han få vila två dagar medans jag e på hotell med julbord, gubbens jobb pröjsar :D

Japp idag blir det spännande att sitta upp på lilla damen.

Ska ta en tur i skogen med pannlampa. Nu dessutom har det varit plusgrader mer salt är inhandlat och ska ösas ut på ridbanan så ska vi se om vi inte kan hålla igång den.

Känner mig faktiskt lite taggad. Solen skiner och det är bara att köra på.

Jag har heller aldrig tävlat, (har ridit en pay and jump på 40 cm..), så för mig blir det stort att komma ut på pay and jump om jag lyckas med det!

Hoppade lite idag, gick tyvärr inte så bra tyckte jag, fick liksom inte fram honom för skänkeln och jag red allmänt dåligt. Men, det var ju härligt väder iaf! :rofl: En kompis fick hoppa upp och rida lite och då gick det bättre, hon är jätteduktig! Jag fick lite tips om hur jag ska tänka när jag rider honom, så kanske det blir bättre sen :)

@Diabetikern Spännande att rida ut med pannlampa, hoppas det går bra! :up:

Jag fick mig en ordentlig flygtur igår :eek::angel:

Min häst har på den senaste tiden ibland bockat, men då har det varit super snälla bockningar och oftast i en galoppfattning eller så och endast 1 gång per ridpass.
Han har ju börjat få bättre kondition, kyla, mer kraftfoder än innan och så har han blivit klippt.

Så har mest skrattat bort det då som varit så milda och han har slutat direkt efter en och skött sig resten av passet.

Men nu igår så gick det inte lika bra :angel:.

Han hade vilat 2 dagar och direkt när jag kom till stallet så sa stallägaren att ha nog var pigg då han hade struntat i lunch höet och istället sprungit rundor i hagen --> Stoort varningstecken :laugh::banghead: Han ÄLSKAR mat haha.
Men jag red ut ändå och hade sällskap av 2 andra hästar.

Allt gick bra tills vi skulle galoppera och första gången låg vi sist men redan då kände jag att han bara sprang och inte riktigt lyssnade på mig. Att han stannade bara för hästarna framför oss stannade.
Så när mitt sällskap ville galoppera tillbaka åt det håll vi precis ridit så var jag tveksam men det ville dom absolut göra.
Tänkte då att min häst som aldrig gjort något ute innan och annars alltid lyssnar skulle vara bättre först.

Haha tji fick jag :D:o

Hinner bara vända och smacka lite och han bara sticker i full fart.. försöker bromsa för allt i världen man han kör bara upp huvudet och ökar :meh:.
Och sen tycker han det är så roligt och kanske att jag är lite störig som försöker störa när han har roligt så han lägger av ett j*vla bocksprång från helvete :down:.
Och jag flög som en vante och landar som vanligt på huvudet.. måste vara det tyngsta på min kropp.:banghead:

Men efter jag trillade av så stannade han helt snoppet och bara "vad gör du där?" :love:

Sen efter det kunde vi trava och så utan problem men fick sjukt ont i ryggen så blev bara lite trav.

Men va nästan i chock då han aldrig bockat eller stuckit ute innan ? Även när en häst som har galopperat framför oss skenat. På samma ställa som vi galopperade hem igår.
Men hade dock ett mildare bett ön vad vi brukar rida ut på.
Och vi har aldrig haft problem med bromsen innan?
Ska iallafall prova på att dra ner på kraften lite grann.

Aja vet ju att han blir lite mer pigg, tittig osv när vi rider med sällskap men men.

Tänkte löshoppat honom idag men min rygg samarbetar nog inte så bra idag.

Men ska prova rida ut själv imorgon och se hur bromsen funkar då :)

Ojojoj, vilket tur det gick bra men AJ, huvudet?
Ja när dom har lite överskottsenergi så kan dom minsann hålla på och bjuda på massa konstiga saker konstigt nog.

Kl.
Har ont i precis hela min kropp nu tror jag och jag har inte ramlat av, ännu :p
Vi har haft sanering i lösdriften nu när alla hästar är friska och veckorna har gått.

Sjukt mycket och göra men vi har gjort allt vi kunnat, nu är det bara allt man tagit hem som skall rengöras och tvättas.

Miraz och jag hakade på en annan idag på promenad i snön, gick vanlig runda idag också och det gick bra. Tror Miraz behövde det, kanske inte jag som är sjuk.
Pulsa i djupsnö hela vägen var INTE kul kan jag lova, jo hästarna tyckte det var skoj inte vi tvåbenta!

Men det var mysigt för det och M höll sig på mattan väldigt bra faktiskt =D Väldigt stolt över henne.
Imorgon får det bli liten runda.

Jag fick mig en ordentlig flygtur igår :eek::angel:

Min häst har på den senaste tiden ibland bockat, men då har det varit super snälla bockningar och oftast i en galoppfattning eller så och endast 1 gång per ridpass.
Han har ju börjat få bättre kondition, kyla, mer kraftfoder än innan och så har han blivit klippt.

Så har mest skrattat bort det då som varit så milda och han har slutat direkt efter en och skött sig resten av passet.

Men nu igår så gick det inte lika bra :angel:.

Han hade vilat 2 dagar och direkt när jag kom till stallet så sa stallägaren att ha nog var pigg då han hade struntat i lunch höet och istället sprungit rundor i hagen --> Stoort varningstecken :laugh::banghead: Han ÄLSKAR mat haha.
Men jag red ut ändå och hade sällskap av 2 andra hästar.

Allt gick bra tills vi skulle galoppera och första gången låg vi sist men redan då kände jag att han bara sprang och inte riktigt lyssnade på mig. Att han stannade bara för hästarna framför oss stannade.
Så när mitt sällskap ville galoppera tillbaka åt det håll vi precis ridit så var jag tveksam men det ville dom absolut göra.
Tänkte då att min häst som aldrig gjort något ute innan och annars alltid lyssnar skulle vara bättre först.

Haha tji fick jag :D:o

Hinner bara vända och smacka lite och han bara sticker i full fart.. försöker bromsa för allt i världen man han kör bara upp huvudet och ökar :meh:.
Och sen tycker han det är så roligt och kanske att jag är lite störig som försöker störa när han har roligt så han lägger av ett j*vla bocksprång från helvete :down:.
Och jag flög som en vante och landar som vanligt på huvudet.. måste vara det tyngsta på min kropp.:banghead:

Men efter jag trillade av så stannade han helt snoppet och bara "vad gör du där?" :love:

Sen efter det kunde vi trava och så utan problem men fick sjukt ont i ryggen så blev bara lite trav.

Men va nästan i chock då han aldrig bockat eller stuckit ute innan ? Även när en häst som har galopperat framför oss skenat. På samma ställa som vi galopperade hem igår.
Men hade dock ett mildare bett ön vad vi brukar rida ut på.
Och vi har aldrig haft problem med bromsen innan?
Ska iallafall prova på att dra ner på kraften lite grann.

Aja vet ju att han blir lite mer pigg, tittig osv när vi rider med sällskap men men.

Tänkte löshoppat honom idag men min rygg samarbetar nog inte så bra idag.

Men ska prova rida ut själv imorgon och se hur bromsen funkar då :)
Men oj! Var rädd om dig om du landat på huvudet och dessutom har ont i ryggen :crazy:

Våd är oxå inne i en tokig period nu, men känns samtidigt väldigt reglerbar och framme. Jag har varit på julbord i helgen med efterföljande huvudvärk :D så Våd har fått ta det lite lugnt. Idag tänkte jag iaf trotsa både hosta och tentaångest och red ett lösgörande pass. Han var sååå fin idag oxå. Leker lite med lägningar på diagonalerna och han svarar så fint, speciellt när jag ska plocka tillbaka honom igen känner jag hur han verkligen sätter sig och lyfter ryggen fint.
Hostan gjorde ju dock att min kondis var som bortblåst och jag flåsade snart som en ångmaskin samtidigt som jag vara nära på att hosta upp mina lungor. Så blev ett kortare pass, men vad gör det när det går så bra :love:

Jösses, Tur att det gick bra @border_kelpie

Själv blev det väldigt lite ridet i helgen för min del. Liten tur i fredags med pannlampa skritt & trav. På lördag vart vi verkligen taggade allihop på ridtur men vad gör jag då? Mixar ihop insulinet så tar alldeles för mycket av kortisdverkande och blir liggandes hela dagen. När vi tar in hästarna sedan har tant Micha tappat en sko.

I söndags fick jag sitta upp med en riktigt krasslig kropp då jag inte återhämtat mig riktigt och en fröken Femke som tyckte livet var härligt och småbockade i varje galoppsteg. Idag ska jag ge mig på ridbanan och se hur det känns. Hon kändes jättefräsch men svag igår. Femke ville inte ut i hagen efteråt hon sa klart och tydligt att vi inte var färdiga med ridturen. Var precis jag fick ut henne i hagen :rofl:

Jaja nya tag. Ridbanan är saltad till max så jag kan rida på den i veckan trots minusgrader

Japp. Igår drog vi iväg till ridhus för att få lite yta.

Gjort jättestor skillnad. Hon är mycket svag i bak men krumsprången var minimala. Nu var det bara en massa extra energi som var tvungen att ta sig ut. Fick förklara för resterande i ridhuset att hästen var under igångsättning och det slutade med att en modig själv var kvar tillsammans med mig. Femke känns som en treåring för närvarande med stöttning mm så vi har börjat om lite från början.
Får se om jag får upp någon film. Enligt filmen ser det för jävligt ut men känslan var bra så vi kör på den :D
15541443_10154228611781819_4843723788191927280_n.jpg

Har faktiskt kollat på att köpa en doja att kunna sätta på, men funderar på hur det funkar i hage. Tänker på risken för skav när den sitter på så många timmar och det blir både blött och lerigt O_o

Man får väl fundera på vad man tycker är värst. Söndrig hov eller skavsår. Har aldrig haft i hagen själv men tänker att i lervällingen, kanske inte så bra. Fruset bättre. Lervälling sliter inte lika mycket på hoven heller. Sen får man ta av och tvätta också.
Passformen finns hur många olika som helst. Precis som det finns hovar. Bara för att en provat en modell som inte fungerade så är det inte värdelöst. Lite samma som med sadlar.

* Lyckas det så hoppas jag att någon klubb har några 80-klasser för stor häst,där vi kan få tävla på riktigt

På vårankanten brukar det finnas en del 80 klasser. Senare är de helt kört vad jag såg förra året.

Börjar också fundera på mål nu. Förra året blev ju mellanår iommed min graviditet, men nu vill jag tillbaka.

Vill starta fälttävlan, minst 3 stycken borde jag hinna med iallafall.
En bra start på de målet känns som en ST80H för att känna på igen. Så de planerar jag.
Några dressyrstarter innan första fälttävlan behöver vi också. Vi var på pay and ride för några veckor sedan och då var han inte så rädd för domaren som innan, utan de hann släppa innan startsignalen.
Träna mer, både dressyr, hoppning och terräng.

Känslan idag på träningen var fantastisk. Behövde den för att få tillbaka min motivation och jag tror Sigge var väldigt nöjd med sig själv också. Var meningen att det skulle bli hoppning, men paddocken hade frusit då det slog om i vädret.. Fick bli ett markarbetspass istället och jag är inte ledsen av det eftersom det gick så bra :D

I går var vi iväg på markarbetesträning för en ny tränare vilket var roligt! Kaprifol tyckte det var väldigt roligt och trevligt att ha o-frusen mark under hovarna igen så hon var lite väl energisk bitvis, men det gick ändå bra :)
Nu blir det lite vila, jag åker till Holland och hälsar på mannens familj i ett par dagar och sen är vi borta även över jul, så det passar fint.
img_0206.jpg

img_0277.jpg

img_0162.jpg

Nej asså sån här fegis vill jag ju inte vara :(.

Jag har tappat tilliten lite till min häst :cry:.. Min trygga fina häst.

Jag fattar ingenting ? Okey att hästar kan bli piggare pga kylan, klippning osv men inte att dom byter "personlighet" helt.

Jag har haft Max sedan den 13 mars och vi har möt springande hundar under en galopp, galopperat bakom en skenande häst och lyckades då sakta av till skritt och skritta efter.
Och en massa andra saker som kan skrämma en häst, som han knappt brytt sig om?

Men nu kan jag knappt skritta ut utan att han kastar sig åt sidan, flyger framåt som om någon smällt något, bockar och sticker,

Och har kollat och han har inte ont. Ska även iväg och kolla sadeln den 23.
Men han bockar osv även om han är lös eller om du promenerar.
Och jag vet om att det blivit mycket ridhus den senaste månaden pga jobb och så men kan dom ändra sig så mycket pga att jag ridit mycket i ridhus, vädret och att dom är klippta? Vill ha min trygga kompis tillbaka :arghh::cry:.

Måste träna upp min balans så jag kan sitta kvar bättre och har fått tag i några tränare som jag ska prova :)-

Nej asså sån här fegis vill jag ju inte vara :(.

Jag har tappat tilliten lite till min häst :cry:.. Min trygga fina häst.

Jag fattar ingenting ? Okey att hästar kan bli piggare pga kylan, klippning osv men inte att dom byter "personlighet" helt.

Jag har haft Max sedan den 13 mars och vi har möt springande hundar under en galopp, galopperat bakom en skenande häst och lyckades då sakta av till skritt och skritta efter.
Och en massa andra saker som kan skrämma en häst, som han knappt brytt sig om?

Men nu kan jag knappt skritta ut utan att han kastar sig åt sidan, flyger framåt som om någon smällt något, bockar och sticker,

Och har kollat och han har inte ont. Ska även iväg och kolla sadeln den 23.
Men han bockar osv även om han är lös eller om du promenerar.
Och jag vet om att det blivit mycket ridhus den senaste månaden pga jobb och så men kan dom ändra sig så mycket pga att jag ridit mycket i ridhus, vädret och att dom är klippta? Vill ha min trygga kompis tillbaka :arghh::cry:.

Måste träna upp min balans så jag kan sitta kvar bättre och har fått tag i några tränare som jag ska prova :)-

Har du ändrat maten? Min blir tokig redan på 2 dl havre och en helt annan häst.
Halsrem är ett bra tips. Har jag alltid när jag rider. Så kan man hålla sig kvar bättre utan att dra i munnen.
Talladin har varit snällaste häste, aldrig gjort något för att vara motvals. Tills han fyllde 6 år! Då kom de fram trots och andra fasoner. Tycker han får välja när vi vänder och stegrar runt gång på gång. Är också kollad utan anmärkning. Började när jag var gravid så var inte "modig" nog att bråka med honom då. Nu när jag rider testar han ibland men när han började förså att vanliga matte var tillbaka så släpper det snabbt.

Idag hoppade jag upp barbacka och med grimma och skrittade ut en liten kort bit i skogen, det är nästan 2mån sedan jag satt på hästryggen sist. Så himla underbart, hon har blivit mycket rundare sen sist också, kändes tydligt när jag satt där, haha

Tösa skötte sig exemplariskt!
När jag sen hoppat av så fortsatte vi rundan men med mig gående.

Lite pigg och glad i hatten fortfarande men absolut inte dum, hon slutar när man säger till även om hon för en stund efter ska flyga i luften igen :p Haha.. Tokhäst!

Min tränare har anordnat en julhopptävling för oss i stallet imorn. Så idag stod det hoppträning på schemat. Våd var minst sagt laddad, galoppfattningar ur halt är hans nya specialitet och han gör det snyggt oxå :D
Vi tränade iaf på att jag ska släppa kontrollen och våga rida mer framåt mot hindren. Gick bra, men det är så lätt att sitta där och plocka och plocka :p
Ser fram emot morgondagen, ska försöka få till både foto och film :D
Självklart är det maskeradtema oxå och min outfit är så jäkla ball! Tåls att se om jag kan rida med den oxå ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 480
Senast: WildHorse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 550
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 269
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 707
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka