10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite om hur det går för mig och empa, var ett tag sen nu känner jag.

Empa vilar sen tre veckor tillbaka. Har ju varit en rätt tuff höst med två flyttar, nya rutiner och upptrappad träning så hon var rätt trött innan jag ställde av henne. Nu har hon dessutom växt! Hur länge ska de växa egentligen?! Hon har sen jag fick hem henne som 3,5år gått från 157cm till 165. Det är rätt mkt kan jag tycka. Empas mamma växte visserligen sent också 164cm som 4åring, slutade som dryga 170cm.

Empa får vila till efter jul, jag åker hem till Örebro över jul så tycker det är onödigt att rida igång henne nu även om hon börjar visa att det är dax nu. Hon får gå lite promenader bara.

Om jag inte skriver något mer innan jul så vill jag och Empa önska er alla en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR!

En kort hälsning från oss från dagens julhopp ;)
15591036_10154331432633789_1480799679851478563_o.jpg

Rekommenderar inte att slå in sig själv om man vill kunna stryka kusen dock :rofl:
Vår insats slutade med att "klappen" åkte i backen, men jäklar vad kul vi hade :D

@Esswe

Har du provat att longera bort värsta energin innan du sitter upp? Fuxstoet jag har nu får sina ryck oftast på vårkanten när det börjar bli mjukt ute i backen igen. De dagarna får jag bara koncentrera mig på att sitta kvar och låta hästen få springa av sig.

[USER=102692]@KrullTroll
:rofl: :rofl: Min första tanke när jag såg bilden. Häftigt men hur tänkte du nu? Hur tusan kan man sitta/styra ordentligt sen läste jag :rofl: Kul att det gick bra och att ni hade roligt.

@Esswe Tack detsamma! Funderar på at ge mina lite vila i jan-feb istället när det är som kallast

Här tutar det på i lugn takt Femke är otroligt svag i sitt bakben och hon blir tött snabbt (även om huvudet säger annorlunda) Igår bjöd hon på en rejäl bockserie kantat av bakutsprång. Vi red i skogen på en ny väg och fröken fick ta i. Galopp i uppförsbacke och korrekt. När det sen kom en konstig stubbe på den nya vägen sa Femke att nu får det ta mig tusan vara bra. Drog av en serie och fortsatte sen som om ingenting. Hon tycker ju att hon är störts bäst och vackrast och kan allt så när det inte riktig går som hon vill blir hon frustrerad .
Ska lägga in lite travhoppning för att stärka henne. Det får ta den tid det tar. Ridmässigt är hon i dagsläget mer som 3 ½-4 åring än 6[/USER]

Ja du @Diabetikern jag vet inte :rofl:
Har haft en idé om att klä ut mig till paket i flera år så tog lixom bara chansen :D
Nu är det ur systemet, och nästa gång kan jag fokusera på nått mer ridvänligt. Men det var jävligt kul ;)

Idag tänkte jag rida en lugnare tur för att lixom bara mjuka upp musklerna, på både honom och mig. Men börjar tro att någon matar min häst med uppåttjack när jag inte ser O_o en jäkla krutdurk är vad han är och ibland så jäkla stark. Han är känslig i munnen och går så fint på sitt novabett i dressyr och markarbete, men ute blir det en jäkla dragkamp när han är såhär taggad. Han lyssnar ju, och det är inte okontrollerat. Men vill inte behöva ta i som jag måste nu. Funderar på vad man kan använda för bett tillfälligt för att kunna fortsätta rida med lätt hand och slippa kampen..:cautious::wtf:
Han tycker nog själv att han är himla snygg när han trippar runt på tå som en jäkla bomb :p

@Esswe

Har du provat att longera bort värsta energin innan du sitter upp? Fuxstoet jag har nu får sina ryck oftast på vårkanten när det börjar bli mjukt ute i backen igen. De dagarna får jag bara koncentrera mig på att sitta kvar och låta hästen få springa av sig.

[USER=102692]@KrullTroll
:rofl: :rofl: Min första tanke när jag såg bilden. Häftigt men hur tänkte du nu? Hur tusan kan man sitta/styra ordentligt sen läste jag :rofl: Kul att det gick bra och att ni hade roligt.

@Esswe Tack detsamma! Funderar på at ge mina lite vila i jan-feb istället när det är som kallast

Här tutar det på i lugn takt Femke är otroligt svag i sitt bakben och hon blir tött snabbt (även om huvudet säger annorlunda) Igår bjöd hon på en rejäl bockserie kantat av bakutsprång. Vi red i skogen på en ny väg och fröken fick ta i. Galopp i uppförsbacke och korrekt. När det sen kom en konstig stubbe på den nya vägen sa Femke att nu får det ta mig tusan vara bra. Drog av en serie och fortsatte sen som om ingenting. Hon tycker ju att hon är störts bäst och vackrast och kan allt så när det inte riktig går som hon vill blir hon frustrerad .
Ska lägga in lite travhoppning för att stärka henne. Det får ta den tid det tar. Ridmässigt är hon i dagsläget mer som 3 ½-4 åring än 6[/USER]

Men det är bara när du rider ut som han blir så. Inne i ridhuset är han hur snäll som helst och lyssnar sjukt bra.

Och har ingen paddock där jag kan longera honom lite för att sen rida ut. Annars får jag väl bara skritta och trava ute och galoppera de gånger vi är i ridhuset.
För det är som sagt mest i galoppen han bockar och har sig. Och bara om han får upp fart..

Har även dragit ner rejält på kraften haha och ökat grovfodret istället :)

Men det är bara när du rider ut som han blir så. Inne i ridhuset är han hur snäll som helst och lyssnar sjukt bra.

Och har ingen paddock där jag kan longera honom lite för att sen rida ut. Annars får jag väl bara skritta och trava ute och galoppera de gånger vi är i ridhuset.
För det är som sagt mest i galoppen han bockar och har sig. Och bara om han får upp fart..

Har även dragit ner rejält på kraften haha och ökat grovfodret istället :)

Ha ha japp så vart det. Hur är det om du travar honom rejält först nästan så han kan bli lite trött innan du tar galopp? Tänkte så han får trava bort det värsta. Så gör jag med bocklisan jag har hemma nu. Vi får trava i frisk takt sen jobba lite innan jag kan börja fundera på galoppfattning. Tänkte om han vart lika pigg överallt.

Svårt under den här årstiden tycke jag också när man inte kan rida ut i så stor mån som man skulle vilja/gör på sommaren.

Ha ha japp så vart det. Hur är det om du travar honom rejält först nästan så han kan bli lite trött innan du tar galopp? Tänkte så han får trava bort det värsta. Så gör jag med bocklisan jag har hemma nu. Vi får trava i frisk takt sen jobba lite innan jag kan börja fundera på galoppfattning. Tänkte om han vart lika pigg överallt.

Svårt under den här årstiden tycke jag också när man inte kan rida ut i så stor mån som man skulle vilja/gör på sommaren.

Ja jag får nog göra så och skulle inte det funka så får vi helt enkelt bara skritta och trava ute och hålla galoppen i ridhuset.
Ja jag tror han blir så till sig ute då det blivit ganska mycket ridhus pga lera, frusen mark och mörker.

Men nu har jag bestämt att minst 1 gång i veckan ska han ut! Oavsett väder. Får helt enkelt sätta på en martingal som stoppar att han kan dra upp huvudet och en rem som jag kan hålla i :p.

Okej.....

Igår vart vi till ridhuset. Femke gick bra. Kikade på gammal film vs nu och det syns att hon börjar bli starkare i bak. Söker sig mer nedåt och börjar faktiskt bli rikigt trevlig att jobba även i ridhus. Inte samma slagsmål nu jobbar vi ihop och hon lyssnar.

Mitt andra sto vet jag inte vad som hände... Tror jag råkade komma åt rodeoknappen för det är är i slutet av passet. Jag vart så paff så kunde inte göra annat än att skratta :rofl: Tyckte aningens synd om tjejen som hade ridlektion

Lite galopp med Femke

Hoppas filmerna fungera nu Ligger på instagram och facebook eller måste man lägga ut dem på Youtube?

@KrullTroll Vad har du för bett nu? Kommer inte riktigt ihåg.

Jaghar povat allsköns bett på mina pållar kanske kan ge ngt tips på ett som är lite starkare som skulle passa :)
Har ridit honom på novabett den senaste månaden ca. Funkar kanon i dressyren och arbetet på marken. Han blir lite stark i hoppningen, men ändå ok.
Men ute blir det en dragkamp.
Har testat en del bett innan. Tredelade går fetbort, då hänger han sig totalt eller slår med huvudet som en tok. Gissar på att det blir för mycket rörlighet i munnen? Vanligt rakt funkar inte. Har ridit en kortare period på rakt kimblewick när han hade en "dragig" period. Har dock sålt det nu då jag inte haft problemet med att han blir så stark på flera år. Men skulle ev vara ett alternativ, men har för mig att det lätt blev skarpt och att han reagerade starkt vid förhållningar.
Andra raka bett har inte funkat.
Så förutom nova så har han funkat bra på vanligt tvådelat med fasta ringar, och bättre på tvådelat bomber med lockup.
Idag när vi skulle ut så satte jag på det vanliga tvådelade (bomberbettet är utlånat just nu), kände att jag fick en bättre broms. Dock blir han lite mer "bitig" med det.
Ska testa bomberbettet oxå och känna på.

Men tipsa gärna om fler :)

Okej.....

Igår vart vi till ridhuset. Femke gick bra. Kikade på gammal film vs nu och det syns att hon börjar bli starkare i bak. Söker sig mer nedåt och börjar faktiskt bli rikigt trevlig att jobba även i ridhus. Inte samma slagsmål nu jobbar vi ihop och hon lyssnar.

Mitt andra sto vet jag inte vad som hände... Tror jag råkade komma åt rodeoknappen för det är är i slutet av passet. Jag vart så paff så kunde inte göra annat än att skratta :rofl: Tyckte aningens synd om tjejen som hade ridlektion

Lite galopp med Femke

Hoppas filmerna fungera nu Ligger på instagram och facebook eller måste man lägga ut dem på Youtube?
Filmerna verkar inte funka här, men såg en på insta. Jäkla skutt hon tar, jag är impad av din balans :D

@KrullTroll osäker på vad ett bomber bett är :D

Fuxdamen jag har fungerar enbart på gummibett, Novabett Hemma i dressyren så fungerar hon på vanligt men ett flippan bett har jag på det mildaste och det vart klockrent. Vet att de kan bli lite väl starka nedåt på ett sådant bett.

Ska fundera lite och se vad jag kommer ihåg från när jag letade bett i djungeln :D

Kör han upp huvudet så det blir dragkamp eller tuffar han bara på?

Filmerna verkar inte funka här, men såg en på insta. Jäkla skutt hon tar, jag är impad av din balans :D

Hmm jag får upp att videon inte kan ses men om jag trycker på dem så hoppar det upp från facebook och visas. Hmmm jeckla skit.

Ha ha ja jag vart så chockad så det blev et rytnde lägg av och sen brast man ut i skratt. Sådana här skutt med raka ben gör hon aldrig. Hennes grej är att göra ett skutt upp i luften och kicka ut et ben och sen dra. Inte flera på en gång :rofl: Vi vart paffa allihop för det var ju dessutom i slutet av passet. Filmade fler ör hon gick så jäkla fint för mig. Kändes riktigt dyr att sitta på och så gör hon sådär :rofl:

Finns några klipp på fröken Femke och hennes krumsprång när det blir jobbigt också ska se om jag hittar någon att lägga ut :D

@KrullTroll osäker på vad ett bomber bett är :D

Kör han upp huvudet så det blir dragkamp eller tuffar han bara på?

Bomber är ett märke, gör anatomiska dyra jävla bett. De har några modeller som har "lock up" (tror även trust har samma finess på vissa) vilket innebär att bettet inte viker ihop sig. Det är rörligt som ett vanligt tvådelat men kan inte vika ihop och peta upp i gommen utan blir mer som ett rakt då. Det har funkat riktigt bra på von kräsen-kuse, vilket var tur med tanke på priset :wtf:

När han blir stark tuffar han mest på, tar jag i honom i dessa lägen kan han bli grymt upprörd, beroende på bett och hur mycket jag behöver ta för att få reaktionen, och slänger då med huvudet.

Har du provat med hjälptygel? t.ex graman? Om han inte bockar och håller på. Hade det på ena unghästen som drog iväg rätt som det var i skog och mark och det hjälpte till för att få lite stopp :D

För en herrans massa år sedan på ponnytiden så fick jag ha både bett och hackamore så red med 2 tyglar. Ponnyn kunde när som få upp en hiskelig fart och sticka iväg och då fick jag använda hackamoret som en nödbroms. Inget slitande i munnen :)

Men ska ta mig en funderare och se om jag kan hjälpa till att komma på något :D

@KrullTroll

Har du provat med hjälptygel? t.ex graman? Om han inte bockar och håller på. Hade det på ena unghästen som drog iväg rätt som det var i skog och mark och det hjälpte till för att få lite stopp :D

För en herrans massa år sedan på ponnytiden så fick jag ha både bett och hackamore så red med 2 tyglar. Ponnyn kunde när som få upp en hiskelig fart och sticka iväg och då fick jag använda hackamoret som en nödbroms. Inget slitande i munnen :)

Men ska ta mig en funderare och se om jag kan hjälpa till att komma på något :D
@KrullTroll
Tack för att du hjälper mig spåna :)
Hack funkar inte alls, då kör han ner huvudet i backen och springer och jag har inget att säga till om :wtf:
Graman har jag inte testat, han är ingen bockare.

Ja måste få spekulera lite här hos er..

Asså jag har fått så mycket tankar i mitt huvud nu på senaste tiden så det är sjukt. Är en människa som gärna över analyserar saker.
Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska tänka?

Har haft en rädsla ett litet tag att jag är för dålig för min häst. Trodde inte det gjorde honom något att en mindre bra ryttare ( jag ) red och ägde honom.
Men han har ju betet sig helt konstigt nu den senaste månaden. Stuckit med mig, bockat och skygat för saker som han inte ens kollade på innan.
Kan det vara att han stör sig över min balans?

För en kompis till mig som ibland brukar rida honom red ut idag och så var han sitt gamla snälla jag?..
Visst nu har jag dragit ner ganska ordentligt på kraften de senaste 2 veckorna men kan det göra så stor skillnad?
Hoppas bara det inte beror på mig! Försöker leta efter en bra tränare som verkligen vill träna mig och inte sitta och såga hästen i munnen.

Ja måste väl rida ut på honom för att få veta. Måste dock tänka på att inte spänna mig och inte vara nervös!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 480
Senast: WildHorse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 550
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 707
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka