Du har en kvot på 5 mellan energi och smältbart råprotein, rekomendationen är en kvot på 6 så du har lite lågt med protein i detta höt. Men hur mycket protein en häst behgöver är väldigt individuellt.
Ca-P kvoten är 1,3 rekomenadationen är att de ska ligga över 1,2 .
Utifrån detta resulltatet hade jag valt mineraler med en lite högre kvot Ca-P om man bara ger detta hö, samt att jag hade troligen gett något sorts tillskott av protein. Men allt är ju beroende på hur mycket av detta hö de äter såklartKompletterar man tex med lusern så kommer Ca-P kvoten snabbt bli betydligt högre s¨då får man tänka till på mineralvalet igen gällande den kvoten. Högre kvot är OK så länge behovet av fosfor är tillgodosett.
Tusen tack för ditt svar =D
Jag ger mina protein + nu (mustangsfoder) eftersom höet innan varit så förbannat dåligt.
Sedan får dom sele E lr vad den heter (selen + e-vitamin).
Men vad bra, såg att det var lite låg protein men enligt foderstatsräkning och att ge en del av pelletsen jag ger så täcker det allt.
Så det känns bra, kommer dock ge lite mer av pelletsen trots allt, för genom dessa dåliga nät så får dom inte i sig allt för mycket på en dag.
Men man får hålla koll på hull osv också givetvis!