Hugo fick vila hela helgen medan jag dammsög stallet i totalt 6 timmar, lager på lager av spindelväv.

Sen fick jag feber som tack för det och han fick vila två dagar till. Idag masade jag mig ut till stallet själv dock, Hugo lyckades först slita sönder en grimma (hästen tyckte att det kliade och ville inte sitta fast längre...) och hittade sen även en lös häst när jag kom tillbaka efter att ha satt upp banden på ridbanan (han hade slitit sig ur igen). Tur att stallet är tomt. 
Jag longerade Hugo själv idag och han är så otroligt duktig. Säger man bara "trava" så börjar han trava utan några smackningar alls, och då pratar vi om en häst som har problem med framåtbjudningen.
Longerade han i båda varven innan jag satt upp och skrittade på honom. Han svarar nästan direkt på skänkel nu (känns jättekonstigt, när lärde han sig det liksom) och svänga kunde han också i hörnen. Men bromsen satt tydligen inte så bra när han blev skrämd av osynliga rådjur i hörnet av ridbanan, och därför travade vi inget. Men för att vara första gången själva så skötte han sig toppen. 
På fredag kommer unghästutbildaren ut igen och då ska vi minsann trava själva! Sen ska vi flörta till oss sällskap på ridbanan så Hugo kan få draghjälp när vi rider utanför inspärrningarna för första gången.
Bjuder på en charmig bild på Hugo idag när han mötte mig i hagen. Kvaliten är hemsk eftersom bilden först misshandlades med in-zoomning och sen tog jag den från facebook.
Juste, min häst är nästan normalsmal nu. Man känner revbenen när man drar ett finger löst, men man kan inte känna de om man drar hela handflatan över magen.
Jag longerade Hugo själv idag och han är så otroligt duktig. Säger man bara "trava" så börjar han trava utan några smackningar alls, och då pratar vi om en häst som har problem med framåtbjudningen.

På fredag kommer unghästutbildaren ut igen och då ska vi minsann trava själva! Sen ska vi flörta till oss sällskap på ridbanan så Hugo kan få draghjälp när vi rider utanför inspärrningarna för första gången.
Bjuder på en charmig bild på Hugo idag när han mötte mig i hagen. Kvaliten är hemsk eftersom bilden först misshandlades med in-zoomning och sen tog jag den från facebook.
Juste, min häst är nästan normalsmal nu. Man känner revbenen när man drar ett finger löst, men man kan inte känna de om man drar hela handflatan över magen.